Csuda egy díszkivilágítást terveztek a Budai Várnak. Csinos, fiatal nők várták a minitaxik utasait. Újpesten még csak a házak 14%-a volt emeletes akkoriban. Strandtól golfpályáig mindent beterveztek a megújuló Népligetbe.
Október 2: A budapesti pályaudvarok korszerűsítéséről, kilencszázhuszonkét ágyas kórház építéséről tárgyalt a Fővárosi Tanács végrehajtó bizottsága. A főváros vasúti közlekedésének helyzetéről, fejlesztési terveiről számoltak be szerdán a fővárosi tanács végrehajtó bizottsága ülésén a MÁV budapesti igazgatóságának képviselői. (...)
Tehermentesítés és takarítás a Keletiben
A Keleti pályaudvar befogadóképességének növelésére, peronjainak és berendezéseinek modernizálására - párhuzamosan a Baross téri aluljáró-rendszer építkezésével - már megindultak a munkálatok. A csarnok elején épülő új utasfogadó térség révén könnyebben megközelíthetők lesznek a vonatok. A tapasztalatok szerint igen sok vidékről érkező ingázó már Rákoson vagy Kőványán, leszáll, ezért tervbe vették, hogy a pályaudvar forgalmának tehermentesítésére a jövőben több menetrendszerű szerelvényt csak a peremkerületi állomásokig közlekedtetnek. Új biztosítóberendezésekkel is ellátják a pályaudvart, s foglalkoznak azzal a gondolattal, hogy más budapesti pályaudvarokra terelik át a belföldi vonatok tekintélyes részét. A Keleti pályaudvar külső tatarozása előreláthatólag még a tél beállta előtt befejeződik, a homlokzat újszerű műanyag festéket kap. Az induló- és az érkezőcsarnokok padlózatát mészkő burkolattal látják el, ezek tisztán tartására a MÁV kombinált takarítógépeket vásárol. Az Utasellátó valamennyi egységét - a talponállókat éppúgy, mint az éttermeket - egy tömbbe, az indulási oldalra tömörítik, s megszüntetik a mozgó pultokat.
Milliárdos rekonstrukció a Déliben
A Nyugati pályaudvar a tervek szerint kizárólag a belföldi távolsági és környéki személyforgalmat bonyolítja. Erre az első lépések már meg is történtek: hozzáláttak a Váci út felé eső raktár lebontásához, helyén az esztergomi vonal számára építenek vágányokat. A tatarozást több éven át folytatják, a pályaudvar homlokzata, épülete is új festést kap.
A legnagyobb rekonstrukció a Déli pályaudvarra vár. A fejlesztés első ütemeként 1973 tavaszáig, a metró teljes szakaszának megnyitásáig a jelenlegi üvegcsarnokot tovább építik, kiterjesztik, több vágányt és új utasforgalmi létesítményt építenek. A második ütemben kitelepítik a teherpályaudvart, új közúti felüljárót, alagutat építenek, további villamosítás révén pedig a hegyeshalmi vonal vonatait is ide terelik. A rekonstrukció, amelynek első üteméhez már a jövő tavasszal hozzálátnak, körülbelül 1,2 milliárd forintba kerül. Valószínűleg négy-öt év múlva megkezdik a teljesen elavult Kelenföldi pályaudvar korszerűsítését is: a tervek szerint itt utasaluljárókat létesítenek, szétválasztják a teher- és személyforgalmat, bővítik az állomást, s vasúti aluljáró révén megszüntetik a Budapest-Déli, illetve a Budapest-Ferencvárosi vonal szintbeli kereszteződését.
Milyen lesz a dél-pesti kórház?
Több módosítással jóváhagyta a vb az utóbbi évtizedek legnagyobb kórházépítési programját. Ennek értelmében a negyedik ötéves tervben mintegy félmilliárd forintos költséggel épül fel a 922 ágyas, korszerű dél-pesti kórház Pesterzsébeten, a Köves út-Vasútsor-Sósárok és az úttörőtábor övezte, kilenchektárnyi területen. Az intézményt vezető kórházként nyitják meg, lehetőséget hagyva arra, hogy a későbbiekben 350-400 ágyas ideg- és elmepavilonnal, egy orvosi rendelőintézettel bővíthessék. A Pesterzsébeten és Csepelen, jelenleg 123 ággyal működő gyermekbelosztályokat átköltöztetik majd az új kórházba, ahol gyermeksebészeti és koraszülöttosztályokkal egészítik ki azokat.
A jó levegőjű, könnyen megközelíthető, zajtalan környezetben épülő kórház főépülete kilencszintes lesz, ehhez csatlakozik egy ötszintes diagnosztikai és terápiás részleg, egy négyszintes gyermekápolási részleg, és a mosdókat, konyhákat, raktárakat, a kazánházat magában foglaló háromszintes épület. Végül a végrehajtó bizottság úgy döntött, hogy hozzájárul a Hárs-hegyen építendő szálló költségeinek finanszírozásához. A mintegy 30 millió forintos beruházással létesülő - nem reprezentatív célokat szolgáló - szálló tíz szintjének szobái 300 vendégnek biztosítanak helyet, éttermét a kempingvendégek és a kirándulók is igénybe vehetik. Az építkezés a jövő év elején kezdődik, és 1971 végén fejeződik be. (Népszabadság)
Október 2: Még lehet jelentkezni minitaxisofőrnek. Ötven minitaxi forgalomba állítását tervezi a Volán Taxi. A piros Zastawa kocsik három személyt szállítanak és reggel hattól este 22 óráig közlekednek majd. A kocsikban nincs taxióra, a viteldíj tíz percre 10 forint, minden további megkezdett öt perc után öt forint. A minitaxikat csinos, fiatal nők vezetik. Még mindig lehet jelentkezni sofőri állásokra a Volán Taxinál. A piros minitaxik előreláthatólag jövő héten állnak forgalomba. (Magyar Nemzet)
Október 2: Új HÉV-állomás létesül az Eörs vezér tér szanált épületeinek helyén. Az Eörs vezér tér Pest keleti negyedének legnagyobb forgalmi csomópontja lesz, itt csatlakozik a metró-végállomáshoz a gödöllői HÉV, s ide futnak majd be Zuglóból, Kőbányáról az autóbuszok és a villamosok. (Magyar Nemzet)
Október 3: Még az idén lebontják a Belvárosban a Harmincad utca 4., a Vitkovics Mihály utca 11. számú házakat és a Kecskeméti utca 4. és 6. számú épületek belső udvari traktusát. (Magyar Nemzet)
Október 3: Zugló legnagyobb ABC-áruházát pénteken adják át rendeltetésének az úgynevezett törökőri részen a Fogarasi úti lakótelepen. (Magyar Nemzet)
Október 4: Díszkivilágítást kap a budai Várpalota. Látványosabb lesz a budai Várpalota esti panorámája: április 4-ére elkészül a palota díszkivilágítása. A Vár esti képe olyan lesz, mintha csupán a hold sugarai világítanák meg délkelet felől, körülbelül az Erzsébet-híd irányából. A viszonylag gyengén megvilágított felületekből erősebb fényekkel emelik ki az esztétikailag leghatásosabb részeket, így a Duna felőli oldal fűrészfogazott támfalát, a Zsigmond- és a Buzogány-tornyot, a homlokzatból kiemelkedő árkádokat, a kupola palástjának oszlopsorát stb. A későbbiekben díszkivilágítást kap a palota Krisztina felőli oldala is. Egyébként még hatásosabb világítási effektusok tervein is dolgoznak a szakemberek. Az Országos Idegenforgalmi Tanács megbízása alapján ide tervezik az ország első fény- és hangjátékát. Ebben a "műsorban" szerepet kapnak a Várpalotán kívül a Mátyás-templom, a Halászbástya és a Lánchíd is. A jelenlegi elképzelések szerint a nézőteret egy olyan úszótesten építik meg, amilyen az elmúlt években a Kék Duna volt. Ez a "tutaj" a pesti parton, a Lánchídtól délre állomásozna majd. Pest felé megfelelő hangszigeteléssel ellátva. Maga a fény- és hangjáték a tervek szerint úgy zajlik majd le, hogy az úszó nézőtéren magnóról leforgatják a kisérőzenével együtt a szöveget, amely Zsigmond király korától vezeti végig a nézőt a Vár és környéke történetén, s közben mindig az a részlet világosodik meg a túlparton, ahol az elbeszélt cselekmény annak idején lejátszódott. A játékhoz felhasználják a színhatásokat is; a fehéren kívül zöld, kék és piros fényeket is alkalmaznak majd. A szakemberek már a kiviteli terveken dolgoznak, és remény van arra hogy 1971-ben működni fog az ország első fény- és hangjátéka. (Népszabadság)
Október 10: A rákospalotai új városrész közútfejlesztési és közlekedési terve elkészült. Az új városrész zavartalan közlekedése a helyi közutak jelentős fejlesztését igényli. A Szerencs utcát 25 millió forint értékű munkával kiépítik. Korszerűsítik a Csömöri utat és a Frankovics Mihály utcát. Ez a munka a Rákospatak és a körvasút feletti áthidalásokkal együtt körülbelül 70 millió forintba kerül majd. (Magyar Nemzet)
Fogadótér az Aero szállóban, 1970 körül. (fortepan.hu, 112505, orig: Bauer Sándor)
Október 10: Építik az Aero szállót az Üllői úton. A Pannónia Szálloda és Vendéglátó Vállalat a balatoni touringhotelek után a fővárosban is kialakítja touringszálloda-hálózatát. Az első ilyen budapesti hotel, az Aero Szálló építése az Üllői úton, a repülőtéri út bejáratánál megkezdődött. A 4 emeletes, 280 személyes, téli-nyári nyitvatartásra alkalmas szálló minden szobájához fürdőszoba tartozik, saját étterme, drinkbárja és pakolóhelye is lesz. A 18 millió forintos beruházással épülő szállót a 43. sz. Állami Építőipari Vállalat házgyári elemekből készíti. Ez teszi lehetővé, hogy az Aero rekordidő alatt, már a jövő szezon elejére elkészüljön.. (Népszabadság)
Október 10: Jelentés a metróról: Novemberben már részleges próbaüzem Az év végéig folyamatosan átadják a Baross téri gyalogos-aluljárót. Csütörtökön tanácskoztak a metró építésében érdekelt vállalatok, amelyek még 1967-ben szocialista szerződést kötöttek a kölcsönös együttműködésre, Pandurovics József, a Szakszervezetek Budapesti Tanácsának vezető titkára elmondotta: a metróépítésben érdekelt vállalatok a vállalt kötelezettségeiket teljesítik. Megvan a lehetőség arra, hogy a metrót 1970. április 4-ével átadják a forgalomnak. De hogy az építők ígérete valóra váljék, még rendkívüli erőfeszítésekre lesz szükség.
Hídvégi Károly, a Földalatti Vasút Vállalat igazgatója áttekintette az építkezés jelenlegi helyzetét. Elmondotta: már kibontakozik a metró monumentalitása, impozáns jellege, most azonban arra lesz szükség, hogy minden vállalat sürgősen elvégezze a reá háruló feladatokat. Ezért döntött a fővárosi tanács úgy, hogy a metró feszültség alá helyezéséig az egész vonalhosszra kiterjedő nagyarányú látogatásokat mellőzik, nehogy emiatt késlekedjenek a munkák. A metróban novemberben már részlegesen megkezdődik a próbaüzem. (...) Ami az egyes nagy objektumokat illeti: a Fehér úti és a Pillangó utcai állomás az év végére teljesen elkészül. A Stadión-állomás építészetileg kész, most már csak kisebb szerelési munkák vannak hátra. A Baross téri nagyjából elkészült, a Blaha Lujza téri mélyállomás műszaki átadására hamarosan sor kerül. Az Astoria mélyállomást burkolják, a gyalogosaluljáró kisebb mérvű átalakítására a jövő év elején kerül sor. (...) Elmondották a tanácskozáson azt is: A Közlekedési Építő Vállalat a Baross téri gyalogos-aluljáró rendszer építését mintaszerűen szervezte meg. Ez év végére folyamatosan átadják az új létesítményt a közönségnek s ha továbbra is kedvező lesz az időjárás, az év végére a felüljáró hidat is birtokába veheti Budapest közönsége. (Népszabadság)
Október 14: Ínyencek utcája - A Pilvax marad - Pilvax. Érdekes tervekkel foglalkozik a vendéglátóipar az általános belvárosi rekonstrukcióval kapcsolatban. A Belváros mai sűrűsége mellett viszonylag kevés vendéglátóipari üzlettel rendelkezik, s azok sem felelnek meg minden tekintetben a korszerű vendéglátás színvonalának és befogadóképességének. Az elmúlt években végrehajtott felújítások és átépítések sokat javítottak a helyzeten, de még mindig meglehetősen sok tennivaló van ezen a téren. A megvalósításra váró tervek közül legérdekesebb a Hungária Szálloda és Étterem Vállalat elképzelése, amely a Belváros kellős közepén, a Váci utca és a Petőfi Sándor utca között egy olyan utcácskát szándékozik nyitni, amely az ínyencek utcája lesz. A Főpostával szemben egy benyíló ékelődik a Petőfi Sándor utcába. Ennek a végében a háború alatt üzlet emelkedett, amely az ostrom alatt elpusztult. Az üzlethelyiségtől jobbra emelkedő bérház 1946 februárjában összedőlt, s az épület földszintjén működő kifőzésben kilenc ember meghalt. Ebben a benyílóban emelkedik a Hungária Szálloda és Éttermi Vállalat központja is. A terv az, hogy a benyílót utcaként átvezetik a Váci utcába, s a felszabaduló területen képezik ki az ínyencek utcáját, ahol különböző nemzetek speciális éttermeit nyitják meg. Így a tervek szerint szerb, orosz, kínai, japán, görög, arab, olasz és angol vendéglő nyílik, amelyekben az illető országok étel- és italspecialitásait fogják felszolgálni a vendégeknek. A belvárosi vendéglátóipari tervekkel kapcsolatban olyan hírek terjedtek el, hogy a Belváros történelmi múltú éttermét, a Pilvaxot kubai vendéglővé alakítják át. A hírekkel kapcsolatban megkerestük az V. kerületi Vendéglátóipari Vállalat igazgatóját, aki a következőket mondotta:
- Mi is értesültünk ezekről a hírekről, amelyek azonban nem fedik a valóságot. Szó sincs arról, hogy a Pilvaxot megszüntetnénk, ellenkezőleg, az az igazság, hogy a három egységből álló Pilvax-üzemet korszerűsítjük és megszépítjük. Az étterem felújítása rövidesen megkezdődik, ez a felújítás azonban semmiképpen sem fogja csorbítani a Pilvax hangulatát és történelmi légkörét.
- A Pilvax köz és a Városház utca sarkán a Pilvax keretében működő, és már a Belvároshoz semmiképpen sem illő talponállóból olyan színvonalas bisztrót alakítunk ki, amilyen a belvárosi kávéházban működik. A harmadik Pilvax-egység, a presszó, szintén felújításra kerül, itt valóban kubai italokat is fogunk felszolgálni, és ha mód nyílna rá, szeretnénk ott egy kubai zenekart működtetni. Ez azonban korántsem jelenti azt, hogy a Pilvax megszűnik Pilvax lenni, csupán arról van szó, hogy a belváros új színfolttal gazdagodik. Megnyugtatásul közölhetem, hogy a Pilvax - Pilvax marad. (Magyar Nemzet)
Még 2003-ban is csak ennyire volt kivilágítva éjszaka az Országház (fotó: Fővárosi Blog)
Október 15: Hogyan lehetne pompázóbb Budapest díszkivilágítása? Az elektrotechnikai szakemberek megvizsgálva Budapest díszkivilágítását, megállapították, hogy jelenleg csak a Mátyás-templom, a Gellért-szobor, a Jánoshegyi kilátó és a hősi emlékművek megvilágítása tökéletes és hatásos. Jóval szebb lehetne az Országház és a Lánchíd kivilágítása, ha a fényhatásokkal ezeknek az építményeknek teljes szépségét hangsúlyoznák. A Budavári Palota és a nagytétényi kastélymúzeum már pompázó fénnyel ünnepli majd április 4-ét. A szakemberek javasolják a Halászbástya, az Országház, a Lánchíd, a Pártközpont, a Bazilika, a belvárosi, a Kálvin téri és a ferences templom, a Milleniumi Emlékmű, a Szépművészeti Múzeum, a tévétorony és a Citadella díszes megvilágítását is, több építészetileg értékes fürdőnk és színházunk díszkivilágításával együtt. (Magyar Nemzet)
Október 15: Önkiszolgáló étterem nyílik ma a Baross utca és a József körút sarkán, a megszüntetett régi, elhanyagolt Deák kávéház helyén. A modern Deák étterem naponta este 10 óráig áll a vendégek rendelkezésére. (Magyar Nemzet)
Október 17: A Ferihegyi gyorsforgalmi út építési munkái befejeződtek, s a gyorsforgalmi utat megnyitották. Felhívják a gépjárművezetők figyelmét, hogy fokozott figyelemmel közlekedjenek ezen az útszakaszon, mivel az útburkolati jelek festése és a korlátjavítási munkák még nem fejeződtek be. (Magyar Nemzet)
Október 22: Korszerűsítik a Kandó Kálmán főiskolát. Ennek keretében új tanszék és igazgatósági épület, húsz laboratórium, új kollégium és ebédlő, valamint előadótermek épülnek. Több vállalat, így az Egyesült Izzó is jelentős anyagi segítséget nyújt a főiskolának. (Magyar Nemzet)
Október 23: Új üzletházat adnak át Angyalföldön az év végén a Keszkenő utcai lakótelepen. Az üzletházban fűszerárukat tejtermékeket, húskészítményeket árusítanak. (Magyar Nemzet)
Október 23: Háromszázezer lakost szolgál ki a jövő újpesti városközpontja. Újpestnek ma mintegy 80 ezer lakosa van. A kerület 26 ezer lakásának a fele szoba-konyhás, illetve egyszobás. A házak 70 százalékát félévszázadnál régebben építették. Az emeletes házak aránya alig éri el a 14 százalékot. Kereskedelmi és úthálózata is eléggé elavult a IV. kerületnek, a városrész tehát, elsősorban a központja, megérett a rekonstrukcióra, amely a soron következő ötéves tervben meg is kezdődik.
Centrum a metró mentén
A főváros rendezési tervének átdolgozásakor vetődött fel az az igény, hogy Újpest központja Budapest egész északkeleti területének centruma legyen. Ezáltal Újpest és Rákospalota rekonstrukciója után, valamint a káposztásmegyeri lakótelep felépítésével az új városközpont 300 ezer lakos színvonalas ellátását hivatott biztosítani. Egy ilyen új centrum kialakítására hirdetett tervpályázatot az ÉVM és a fővárosi tanács az idén tavasszal; a tervezők 29 pályaművet készítettek, ezek közül a napokban nyolcat részesített a bíráló bizottság összesen több mint negyedmillió forintos pályadíjjal. A tervezők arra törekedtek, hogy Újpest jövőbeni központját a jelenlegi természetes városmag helyére, környékére telepítsék, az építendő észak-déli metrószárny mentén alakítsák ki. A városközpont déli határa az esztergomi és szobi vasútvonal, a Rákosrendező pályaudvar, a Chinoin és más gyárak ipari övezete; nyugatról a Váci út, keletről Rákospalota, északról a Deák Ferenc utca-Dózsa György út vonala határolja majd ezt a centrumot.
Mivel gyarapodik a városrész?
Az új városközpontba 20 ezer lakás építését tervezik, ebből négyezer családi otthont 1970 és 1975 között adnak át. A lakások többsége panelházakban épül. A lakásépítkezésekkel párhuzamosan mintegy 300 kisiparos számára a lakásokhoz műhelyeket, illetve több kisiparos számára összevont műhelyeket is terveztek. Tízezer lakosra 180 bölcsődei, 350 óvodai, 40 általános iskolai és 16 középiskolai tantermi férőhely létesítését kellett figyelembe venniük a pályázóknak, ezenkívül minden egyes lakosra átlag egy négyzetméternyi területet kellett fenntartaniuk orvosi rendelő, gyógyszertár, kisáruház, étterem, eszpresszó, falatozó, szolgáltatóüzlet és házkezelőség elhelyezésére. Több tervező a jelenlegi tanácsháza más irányú rendeltetésére és újnak az építésére tett javaslatot. Művelődési otthonnal, ifjúság házával, képzőművészeti kiállítóteremmel, jegyirodával, szállodával is gazdagodik a centrum. A városrész felsőfokú technikumot, gyógypedagógiai intézetet, kollégiumot, mentőállomást, három-négy mozit, 40 ezer légköbméteres nagyáruházat, tornacsarnokot, műjégpályát, fedett uszodát és teniszstadiont kap. Az Árpád kórház tervezett bontása miatt a többi között a Károlyi kórház épületének, területének növelésével kívánják megoldani az egészségügyi ellátásnak az új centrumra háruló feladatait. A közintézményeket egy tömbbe tömörítik, a kereskedelmi létesítményeket az Árpád-híd északi oldalára sűrítik.
Kapcsolat a lakóterület és az ipari övezet között
Az újpest városközpont rekonstrukciója a forgalmi lehetőségek gazdag változatait is feltárja. Az Árpád út és a rákospalotai Felszabadulás útja összekötésére már a legközelebbi években közúti felüljárót emelnek, csakúgy, mint a későbbiek során a Szabadságharcosok útja és a Reitter Ferenc utca összekötésére. Az eddigi tervek szerint az észak-déli metró a Váci út-József Attila utca-Árpád út-Szilágyi utca vonalán halad majd a rákospalota-újpesti vasútállomásig. A villamosközlekedés a földalatti gyorsvasút kiépülése után a Dózsa György úton, a Táncsics Mihály utca-Baross utcai és a Leibstück Mária utca-Ősz utca vonalán megszűnik. A tervezők minden három lakos után egy kocsiparkolóhely kijelöléséről is gondoskodtak, ezek egy része többszintes lesz. (...) A legsikeresebb pályamunkákért két tervezőegyüttest: Bognár Lászlót, és Megyesi Tamást, illetve Vinkovits Istvánt, Sigray Bélát és Meiszter Irént 50-50 ezer forintos díjban részesítettek. A bíráló bizottság elsősorban azt értékelte tervpályázataikban, hogy a pályázati feltételek teljesítése mellett kitűnően oldották meg az észak-újpesti lakóterületek és az ipari övezetek kapcsolatát; a Rezi Károly utca-Rózsa utca útvonal kialakításával célszerű, áttekinthető forgalmi hálózatot terveztek és az egész városrész “szellőzését” biztosító zöldterületre, valamint a lakások, épületek gazdag variálására vonatkozó elképzeléseik is tetszést arattak. (...) (Népszabadság)
Október 23: Tízezer négyzetméteren épít parkot az Ostrom utca, Hunfalvy utca és a várfal által határolt területen a Fővárosi Kertészeti Vállalat. A parkot 1970. április 4-én akarják megnyitni. (Magyar Nemzet)
Október 24: A Baross téri felüljáró híd pályatestének újonnan elkészült betonját megvizsgálták, megállapították, hogy a betonozás jól sikerült. A jövő hét elején megkezdik a híd állványrendjének lebontását, s fokozatosan kibontakozik a híd végleges alakja. A Baross téren a BKV pályaépítési szakemberei a körforgalmi vágányok utolsó szakaszán fektetik le a síneket. A Baross téri forgalmi csomópontban több ideiglenes forgalomelterelés nem lesz; a következő elterelésnél már a végleges forgalmi rend alakul ki. (Magyar Nemzet)
Október 26: Új irodát nyitott a lakosság informálására a MÉH a Jókai téren. A vállalat tevékenységéről nyújtott tájékoztatást szombaton Balassa János, a MÉH Tröszt vezérigazgatója és dr. Pőcze Tibor, a budapesti MÉH Vállalat igazgatója. (Magyar Nemzet)
Október 29: Panaszkodik az óbudai vendéglátóipar. Óbudán megcsappant a vendéglátóhelyek forgalma, ennek következtében erősen csökkent a kerületi vendéglátóipari vállalat jövedelme. A rekonstrukcióval összefüggésben több vendéglátó üzlet szűnt meg, és továbbiak kerülnek a közeljövőben bezárásra. Ezzel szemben a pótlásukra hivatott új éttermek és más vendéglátóhelyek építése késik. Tervbe vették a Római-parton a lebontott vendéglő helyén modern étterem építését, amelyhez 5 millió forintra lenne szükség. A költség nagy része azonban még hiányzik, csupán a fürdőigazgatóság és a Fővárosi Idegenforgalmi Igazgatóság helyezett kilátásba egy-egymillió forint hozzájárulást. Az újjászülető Óbudán csak az eddiginél sokkal magasabb üzemeltetési költséggel létesülhetnek új vendéglátóhelyek. Azt kérik a tanácstól, hogy a vendéglátóipart részesítsék előnyben és kedvezményben a helyiségek bérbeadásánál. (...) (Magyar Nemzet)
Október 29: Az IBUSZ autós-irodája, amely a magánautósok külföldi utazásaihoz kíván segítséget nyújtani, január elsején kezdi meg működését Budapesten a Tanács körút 17-19. szám alatt. Az iroda a Magyar Autóklubbal együtt a külföldi autósok fogadásában és idegenforgalmi igényeinek kielégítésében is közreműködik majd. (Magyar Nemzet)
Népligeti "bazár" az Üllői út és a Könyves Kálmán körút sarkán az 1960-as évek elején. (kép: fortepan.hu, 103619, Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU_BFL_XV_19_c_11)
Október 30: Strandfürdő, csónakázótó, golfpálya, barkácstér - újjászületik a Népliget. Csaknem 120 hektárnyi területével a Népliget Budapest legnagyobb belterületi közparkja. Rendezésére, fejlesztésére az elmúlt két évtizedben több alkalommal is készültek részlettervek. Legutóbb a Népliget Fejlesztési Bizottság, amelyben a Józsefváros, a Ferencváros és Kőbánya tanácsi vezetői is képviselték kerületüket, dolgozta ki a jövő Népligetjére vonatkozó irányelveket. (...) Az irányelvek szerint a Népliget legfőbb rendeltetése az lesz, hogy biztosítsa a pihenés, az üdülés, a sportolás, a szórakozás lehetőségeit. Ennek érdekében a többi között a volt mutatványos-tér helyén, mintegy 20 hektárnyi területen strandfürdőt és fedett uszodát létesítenek 10-12 ezer fürdőző befogadására. Ugyancsak tervezik a csónakázótó kiépítését, amelyet télen műjégpályának használhatnak majd. Ezerszemélyes vendéglő és ifjúsági klub, valamint tejvendéglő és nyári gyermekétkeztető szerepel a tervekben. Fásított, árnyas területen nyugdíjasoknak klubkertet terveznek, ahol kötöttségek nélkül teremtenék meg a társas együttlét lehetőségeit, a többi között kis golfpálya, tekepálya, sakkasztalok révén. A fiataloknak sportjátszóteret kívánnak építeni kis labdapályákkal, s mechanikai játszóteret, ahol mini-vidámparkban, játékautomata termekben is alkalom nyílnék a szórakozásra. A serdülő korosztály számára a régi víztorony és annak közvetlen környékének beépítésével barkácsoló játszóhelyet terveznek. E tervek megvalósításához több mostani létesítmény lebontására - a teniszpályák, a Népliget vendéglő, a Mávag gyakorlópálya, az Üllői út és Könyves Kálmán körút kereszteződésében levő pavilonok - is sor kerül. A Népliget fejlesztésének tegnap jóváhagyott irányelvei szolgálnak alapul annak a részletes rendezési tervpályázatnak, amelyet a fővárosi tanács rövidesen kiír. A terület rendezésének sorrendjére és ütemére még nincs döntés, csupán annyi bizonyos, hogy a negyedik ötéves tervben megkezdik a munkálatokat. (...) (Népszabadság)
Október 30: A XVII. kerület új piacát a Ferihegyi út mentén, mintegy négyezer négyzetméter alapterületen alakítják ki. A tereprendező munkákhoz még az idén hozzálátnak. Az aszfaltburkolatú piacon modern, az egészségügyi követelményeknek megfelelő pavilonokat emelnek. A több mint 10 millió forintos beruházást előreláthatólag jövőre fejezik be. (Magyar Nemzet)
Október 31: Aluljáró épül Zuglóban. A metró megindulásával egyidejűleg megváltozik a Fehér úti végállomás környékének forgalmi rendje is. Mint ismeretes, a gödöllői HÉV csak a Nagy Lajos király útig közlekedik majd, ezért az Eörs vezér téri, nagy forgalmú csomópontot átépítik. Már dolgoznak az állomásokat összekötő aluljárórendszer építésén. Az aluljáró elkészültéig a forgalmat terelőutakon és egy ideiglenes hídon bonyolítják le. (Népszabadság)
A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.
További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!
KissGecihuszár 2019.10.05. 11:20:17
lutria 2019.10.05. 14:18:22