Eltűntek a kalauzok, őrült tervek születtek az Astoriához, nevet kapott a Libegő, és épült a HÉV alagútja a Batthyány tér felé.
Július 1: "Az 1890-ben végzett első szabadtéri ingakísérlet helyén..." - Eötvös Lóránd-szobor avatásra készül a XVIII. kerület. Eötvös Loránd a múlt század utolsó és e század első évtizedében gyakran keltezte leveleit Pusztaszentlőrincről, ahol szívesen tartózkodott ottani nyaralójában. Egyetemi előadásainak megtartására - akkoriban még nem közlekedett villamos a mai kilencvenezer lakosú Pestlőrincre - rendszerint lóháton járt be a tudományegyetemre Pusztaszentlőrincről, amely a századforduló éveiben még nagyon kis település volt, alig háromezer lakosával.
Lőrinci villájához nagyobb kert tartozott. Ez a kert nevezetes szerepet kapott a tudománytörténetben: a nagy fizikus itt végezte a később világhírűvé vált műszerével, az általa szerkesztett torziós ingával az első szabadtéri méréseit. (...) A Hazafias Népfront keretében működő pestlőrinci helytörténeti bizottság kezdeményezésére most szép terv van megvalósulóban. Még évekkel ezelőtt elhatározták, hogy emléktáblával jelölik meg Eötvös Loránd egykori pusztaszentlőrinci házát. Ezt a tervet később módosítaniuk kellett, még pedig oly módon, hogy a kert helyén felállítják a nagy fizikus mellszobrát. Ugyanis Eötvös Loránd pusztaszentlőrinci villája már nem létezik. (...) ...Szőke Béla gépészmérnök, c. egyetemi docens 1966-ban kiderítette, hogy Eötvös Loránd egykori szentlőrinci villáját már lebontották, két holdas kertjét tizenhét felé parcellázták és beépítették, de a kert közepe közterület maradt, két zsákutca találkozásában. Ide kerül most az Eötvös Loránd-szobor. (Magyar Nemzet)
Július 1: A kalauz nélküli közlekedés egyéves évfordulóján mérleget készítettek a BKV-nél, s megállípították, hogy a forgalmi újítás bevált. A kocsikísérők munkaideje megközelítően 210 órára csökkent. A forgalom biztonságának sem ártott a KN: 30 százalékkal csökkent az utasok hibájából történő balesetek száma, és jóval kevesebb volt az olyan baleset, amelyet a járművezetők vagy az indítók okoztak. (Magyar Nemzet)
Július 2: A tudomány új hazai fellegvára - Felavatták az Eötvös Loránd Geofizikai Intézet székházát. A Magyar Állami Eötvös Loránd Geofizikai Intézet alapításának félévszázados és a felszabadulás utáni geofizikai kutatásainak negyedévszázados évfordulójára rendezett ünnepi előadássorozat befejező aktusaként került sor szerdán délelőtt a tudomány új hazai fellegvárának: a Magyar Állami Eötvös Loránd Geofizikai Intézet központi laboratóriumának felavatására és bemutatására. A Thököly út és a Columbus utca sarkán megépített nyolcszintes épületben - az intézet új székházában - végre megoldódnak ennek a fontos tudományos intézetünknek helyiséggondjai, hiszen az intézetnek szétszórtan vagy húsz különböző helyen voltak eddig az irodái, műhelyei, laboratóriumai. Az új épület egyszerű eszközökkel, jó technikai felkészültséggel épült. A tervezés munkáját Tallós Elemér, a Középület Tervező Vállalat IV. tervező irodájának vezetője és kollektívája végezte. (...) (Magyar Nemzet)
Július 2: Új óvoda és bölcsőde Kőbányán. Hatvanszemélyes bölcsőde és száz férőhelyes óvoda nyitja meg hamarosan kapuit Kőbányán. Remélhetőleg a parkosítás is mihamarabb elkészül, s a jól berendezett létesítményeket birtokukba vehetik a kicsinyek. (Népszabadság)
Július 3: Az év végére elkészülnek a budai metróállomások. Csupán 200 méter, s a metróépítők mechanikus alagútfúró pajzsa eléri a Déli pályaudvartól a Moszkva térig már korábban megépült pályaszakaszt. Így teljes hosszában járható lesz a kelet-nyugati metróvonal. A párhuzamosan húzódó alagutak másik fúrópajzsa szintén eljutott már a Varsányi Irén utca nyomvonaláig. (...) A metróépítők úgy számítják, hogy az összes állomás kialakításával az év végére készülnek el.
Hamarosan megkezdődik a metró észak-déli vonalának építése is. A program szerint az idén mintegy 80 millió forint értékű munkát végeznek el. A Nagyvárad térről induló vonal a Deák térnél csatlakozik majd a kelet-nyugatihoz, s onnan halad tovább Újpest felé. (Magyar Nemzet)
Július 4: Nemzetközi szövetkezeti áruház épül Budapesten. A SZÖVOSZ, az OKISZ és a TOT a közelmúltban közös elvi határozatot hozott: Budapesten nemzetközi szövetkezeti áruház épül.
A tervek szerint az új kereskedelmi centrum építéséhez és az áruellátáshoz hozzájárulnak a külföldi szövetkezeti mozgalmak is. Ezzel kapcsolatban július közepére Budapestre várják a svéd fogyasztási szövetkezetek küldöttségét, de érdeklődéssel fogadták az áruház tervét a szocialista országok szövetkezeteinek szövetségei is. Az előzetes elképzelések szerint az új áruház épülete a Déli pályaudvar vagy a Tanács körút környékén emelkedik majd. (...) (Népszabadság)
Július 5: ABC-áruház nyílt Zuglóban, az Egressy út és Cinkotai út sarkán. A kerület terveiben két új egészségügyi intézmény létesítése szerepel: a Tábornok utca 8. szám alatt nyolc munkahelyes gyermekszakrendelőt, a Lőcsei út 4. szám alatt pedig körzeti orvosi rendelőt emelnek. (Magyar Nemzet)
Július 5: A metró első negyedéve - Huszonötmillió utas és sok epizód. Befejezte első negyedévi pályafutását a budapesti metró, hozzávetőlegesen 25 millió utas vette igénybe e három hónap alatt. (...)
Egy új közlekedési eszköz első hónapjainak története, a 25 millió utas jócskán szolgál érdekességgel, epizódokkal. Kezdjük mindjárt a mozgólépcsővel, amely - s ez várható volt - okozott is néhány galibát. Negyedév alatt 136 alkalommal kellett megállítani az utasok bukdácsolása miatt. (...)
Nincs béke a peronzár, azaz a fotocellás "jegyellenőr" körül sem. Talán azért, mert kérlelhetetlenül behajtja az egy forintot, mereven elutasít mindenféle bliccelési szándékot és még oda sem lehet mondogatni neki. Némely utas úgy áll bosszút rajta, hogy 70 kg testsúlyával faltörő kosként rohan neki, s a tartozékok nyomban elgörbülnek. Mások "kísérleteznek", addig forognak a berendezés mellett, amíg a relé kiég, a gép használhatatlan lesz. Ismét mások bal kezükkel a szomszédos perselybe hullajtják a forintot, s méltatlankodnak, amiért a rács makacsul elzárja előlük az utat: következik a feszegetés, döngetés. Akadnak szülők, akik gyermekeikkel egyszerre kívánnak átjutni a peronzáron, elfeledve, hogy a gép nem ismer korhatárt, csak forintost.
...az ittasok kategóriájából került ki a földalatti első és eleddig egyetlen öngyilkos-jelöltje is, aki mindenáron egy robogó szerelvény alatt próbált megoldást találni bújára-bajára. A vonat azonban még messze volt, amikor a forgalmisták kiráncigálták a sínekről. (...) (Népszabadság)
Július 5: Hétemeletes, 330 ágyas gyógyszálló a Margitszigeten. A napokban hirdették ki az új gyógyfürdők és gyógyszállók tervezésére kiírt pályázat eredményét. A margitszigeti pályázat első díját, 110.000 forintot Kéri Gyula, Barta György, Gáldi Gábor, Kárpáti Zoltán, Krasznai Konrád, Petrilla Péter, Szentesi Anikó, Rózsa György és Bozzai Lajos, a Szövetkezeti Tervező Vállalat mérnökei nyerték el.
A tervezők a régi Ybl-fürdő és a mögötte volt egykori Dália Szálló helyén javasolják az új gyógyfürdőt és gyógyszállót felépíteni. Ez a hely üres és így az új építkezés nem tenné szükségessé fák kivágását.
Az épületegyüttes három részre tagozódik. Az egyik a gyógyfürdő, a másik a gyógyszálló, a harmadik a gazdasági épületcsoport. A kétszintes gyógyfürdőben lesz egy nagy fürdőcsarnok lazító medencével, tornamedencékkel, súlyfürdővel, szaunával, kádfürdőkkel. Az emeleti szinten helyezik el a terápiás osztályokat, az orvosi rendelőket. (...) A gyógyfürdő mögött emelkedik a hétemeletes gyógyszálló 204 szobával, 14 lakosztállyal, mintegy 330 ággyal. Az épület körül végig loggiákat képeznek ki, valamennyi szoba a Dunára néz. A parkban a szálloda mellett nyitott uszodát létesítenek a vendégek részére sétahellyel. A szállót, a fürdőépületet és a környező parkterületet gazdagon díszítik képzőművészeti alkotásokkal. (...) (Magyar Nemzet)
Július 7: Kihirdették az új Technika Háza pályázat eredményét. Nagy érdeklődés előzte meg az új MTESZ-székház tervezésére kiírt pályázatot. Tíz felajánlott telek közül választották ki az új székház céljára legalkalmasabbnak kínálkozó, a város szívében rendelkezésre álló területet: a Rákóczi út és a Múzeum körút sarkán levő, az egykori régi Nemzeti Színház évtizedek óta felhasználatlan telekkomplexumát.
(...) A bíráló bizottság két pályaművet jutalmazott egyenként 80000 forintos díjjal. Az egyik terv építész alkotói: Horváth Lajos és Marussy Ferenc, gépésztervezői: Móricz István és Majoros Levente, a KÖZTI munkatársai. Ez a terv több mint 100 méter magas toronyház formájában képzeli el az új Technika Házát. Érdekessége a toronyháznak, hogy az egyes szinteket helyenként átmenő légterekkel szakítja meg és ezzel érzékelteti az egész technikai konstrukciót. A tervezők álláspontja szerint, a létesítménynek jellemeznie kell azt a kort, amelyben létrejött. Az épületben az adminisztrációs helyiségeken kívül elhelyezik az MTESZ házinyomdáját. A különböző szinteken sok kisebb-nagyobb előadó-, és konferenciatermet rendeznek be, gondoskodnak kiállító-helyiségekről is. A pincében 100 gépkocsi parkolhat.
A másik, ugyancsak 80000 forinttal díjazott pályamű szintén a KÖZTI mérnökeinek tehetségét dícséri. Zalaváry Lajos, kétszeres Ybl-díjas építész és munkatársai: Csontos Csaba, Dobozi Miklós, Detre Villő, Solymosi Antal, Fröhlich Tibor különleges tervet alkottak. Toronyház helyett alacsony, a környezethez alkalmazkodó beépítéssel kívánja megoldani az MTESZ-székház felépítését. (...) Az épülettömb négyszintes és ebben helyezkednek el az irodák, a tagegyesületek mintegy 40 kisebb előadóterme, a könyvtár, a kiállítóterem. Az épület tetejéről azonban 6 különböző nagyságú és különféleképpen egymás mellé, fölé helyezkedő kockaépítmény emelkedik ki. Az épület földszintjéről mozgólépcsővel lehet eljutni a termekbe. Az egyenként önálló épületet képviselő előadótermek vasbeton oszlopokra ülnek rá és úgy hatnak, mintha az épülettömeg felett lebegnének. (...) (Magyar Nemzet)
Július 9: Meghosszabbítják a szentendrei HÉV vonalát. Mint ismeretes, a szentendrei HÉV vonalt a felszín alatt meghosszabbítják a Batthyány téri metróállomásig. Az építkezés érdekes munkával kezdődött meg. Különleges berendezéssel az úttest két oldalán 60 centiméter széles, s a metróállomás felé egyre mélyülő részt vágnak a földben, azt zsaluzás nélkül, betonnal töltik meg: az így nyert vízelzáró támfalak között végzik tovább a munkát. (Népszabadság)
Július 10: Újpalota a főváros egyik legkorszerűbb része lesz. A következő években Rákospalota a főváros egyik legkorszerűbb részévé válik. Ezt ígérik azok a tervek, amelyekről Kisvári János, a 43-as számú Állami Építőipari Vállalat vezérigazgatója tájékoztatta csütörtökön a XV. kerületi tanács ülésének részvevőit. 1976 végéig négy ütemben több mint 14 ezer lakás kerül tatő alá. A lakások 5, 11, és 15 emeletes házakban épülnek beépített konyhaberendezéssel, szekrénnyel, távfűtéssel, meleg vízzel. Az első lakásátadásokra az idén kerül sor. December végéig mintegy 1300 új otthonba költözhetnek be a lakók; 1971-től kezdődően évente körülbelül 3000 lakást adnak át rendeltetésének. Az új városrész természetesen kiszolgáló létesítményeket is kap, a többi között iskolát, óvodát, bölcsődét, élelmiszerüzleteket, kereskedelmi egységeket. (...) (Népszabadság)
Július 12: Összeért a XX. kerületi Dózsa György úton épülő közúti felüljáró: beemelték a két utolsó, 40-40 méteres hídmezőt. A 41 millió forintos beruházással megvalósuló közlekedési objektumot az útburkolók vették birtokukba. (Magyar Nemzet)
Július 14: Augusztus 20-tól - Libegővel a János-hegyre. Augusztus 20-án adják át a főváros közönségének a Budai-hegyvidék legújabb attrakcióját, a Zugligetből a Jánoshegyre vezető drótkötélpályát, amely kétszemélyes ülőpadokon tizenkét perc alatt szállítja fel az autasokat a páratlan kilátásáról híres János-hegyre. Az új létesítmény elnevezésére a XII. kerületi tanács országos pályázatot hirdetett, amelyre több mint tízezer pályázatot küldtek be az ország minden részéből. (...) Gyönyörszék, Gyönyörkeltő, Illangó, Huzavonc, Kellemvasút, Lengice, Pancsili, Lengőde, Lengettyű, Légtérszék, Siklonc és ehhez hasonló tervek is bőven akadnak a pályázatok között, de volt aki Émelygőnek, Csoszogánynak, Busztorinak, Budai Függencsműnek, Hegyvonkának, vagy Röppencsműnek szerette volna elnevezni, de vajon mit fejezne ki ez a furcsán hangzó szóösszetétel: Bilift? (...) A XII. kerületi tanács a pályázatok gondos rendezése után bíráló bizottságot kért fel, amely hétfőn délelőtt dr. Benedek István elnökletével tartotta meg ülését. Hosszas vita után a bizottság úgy döntött, hogy az új létesítmény hivatalos neve János-hegyi Légpálya lesz, "becéző" neve pedig Libegő. (...) A Libegő elnevezéssel beérkezett 33 pályázó közül a székesfehérvári Mezősi Bélának kedvezett a szerencse, ő kapta a háromezer forintos első díjat. 117-en pályáztak a Lebegő elnevezéssel, közülük Korompay Andorné, Budapest XI., Ménesi út 19. szám alatti lakos nyerte a kétezer forintos második díjat, míg a harmadik helyezést elért Légpálya 14 pályázója közül Kanász Imre, Budapest, II. Árpád fejedelem útja 44. szám alatti lakos nyerte az ezerforintos harmadik díjat. A többi pályázó között vigaszdíjakat sorsoltak ki. (...) (Magyar Nemzet)
Július 14: A X. kerületi ifjúsági park augusztus közepén nyitja meg kapuit. A érgi és kihasználatlan Csajkovszkij-színpad helyén megszépített s korszerűsített, másfél ezer személyes szórakozóhely várja a fiatalokat. A parkban a hét meghatározott napjain a budai Ifjúsági Park kedvelt együttesei szolgáltatják a tánczenét. (Magyar Nemzet)
Július 14: Új gyógy-idegenforgalmi értékkel gazdagodik a főváros - Épül a Gellérthegy alagútja. (...) A Gellérthegy egészen különleges hidrológiai és geotermikus adottságainak teljes értékű terápiai hasznosítása érdekében immár több mint egy éve különösen érdekes munka folyik a hegy mélyében. E munkának egyik célja, hogy a Vizgazdálkodási Tudományos Kutató Intézet gellérthegyi észlelő állomása alatt megismert barlangot, illetve a hozzá kapcsolódó barlangrendszert feltárja. A munka sikeres befejezésével a barlang alagúttal összeköthető lesz a Gellért fürdő alagsorával, a feltárt szökevényforrások vizét a Gellért-fürdőbe vezethetik. Erre lehetőséget ad majd a hegy belsejében létesített táró, amelyben a gyógyvizet részben a Gellért fürdőbe, részben a tervezett tabáni fürdőkombinátba vezetik.
Még az elmúlt év elején megírta a Magyar Nemzet, hogy a Hazafias Népfront Országos Tanácsa Balneológiai Bizottságának szakülésén dr. Kessler Hubert főmérnök, karszthidrológus a hazai barlangkutatás kiváló szakértője beszámolt a Duna medrében fakadó gyógyforrások, az úgynevezett "szövekvényforrások" sikeres feltárásáról, amivel - más gyógyforrások veszélyeztetése nélkül - lehetővé válik a Gellért fürdő vízellátási nehézségeinek megszüntetése és a Tabánban régóta tervezett gyógyfürdőkombinát megvalósítása. Akkor megemlítette a Gellérthegyen keresztülvezető alagút tervét, mely nemcsak a gyógyvíz elvezetését, hanem számos más gyakorlati és tudományos célt is szolgálhatna.
Azóta a terv a Fővárosi Fürdőigazgatóság, az Országos Vízügyi Hivatal és a Központi Földtani Hivatal anyagi támogatásával a megvalósulás felé halad. (...) A körülbelül egy kilométer hosszúra tervezett alagútnak több mint a fele már elkészült, befejezése az év végére várható. (...) - Meg kell jegyezni - mondja Kessler Hubert -, hogy az eredményes termálvízkutatás egyik következménye: végül újra előtérbe került a Rác fürdő helyén létesítendő korszerű fürdőkomplexum. A kiírt tervpályázat sikeres volt, a beérkezett pályaműveket a közelmúltban zsürizték. Felépítése a Fővárosi Fürdőigazgatóság egyik legközelebbi feladata. (...) (Magyar Nemzet)
Július 15: Patikamúzeum. A Budavári Palota helyreállításával egyidőben az idén és a következő években sor kerül a vári lakónegyed foghíjainak beépítésére, a kerület út- és közműhálózatának felújítására, bővítésére. A Tárnok utca 18 számú épület földszintjén - amelyben egykor a híres Aranysas gyógyszertár volt - patikamúzeumot rendeznek be. A Várnegyedben épülő Hilton Szálló tervei még az idén elkészülnek. Addig is a kijelölt részen régészeti feltárást végeznek, és közművesítik a területet. Számos műemléket rendbehoznak, helyreállítják a Rondellát, a Bécsi kaput, a Kapisztrán téri romkertet. (Magyar Nemzet)
Július 15: Határidő előtt. Jól halad a SZOT rózsadombi gyógyszállójának építése. Már burkolják a homlokzatot, belül is a szakipari munkákat végzik. A Középület Építő Vállalat dolgozói a pártkongresszus tiszteletére felajánlották hogy az épületet október 31-re - egy hónappal a határidő előtt - átadják. (Népszabadság)
Július 17: Büntetőeljárás indul a Kacsóh Pongrác úti lakóházak építésében elkövetett mulasztásokért. Az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium kezdeményezésére már a múlt évben sor került egyes lakóház-építkezések hatósági vizsgálatára. Az új építésmódokkal végzettt munkákat ugyanis gyakrabban és rendszeresebben kell ellenőrizni, figyelemmel kísérni, mint a hagyományos építkezéseket. Ennek megfelelően az Építőipari Minőségvizsgáló Intézet felülvizsgálta a XIV. kerületi külső Kacsóh Pongrác úti öntöttfalas épületeket. Megállapította, hogy e házak falai a kivitelezési technológia megsértése miatt megrepedeztek. A hibákat felderítő vizsgálat meghatározta a kijavítás módját is, s ennek alapján már megkezdődött az épületszerkezetek megerősítése. Ezt rövidesen befejezik, s a lakók újra visszaköltözhetnek az otthonukba. Az építésügyi és városfejlesztési miniszter a vizsgálat alapján úgy határozott, hogy nem szabad napirendre térni nagy anyagi következményekkel járó mulasztások felett, s ezért büntetőeljárás megindítására tett javaslatot. (Népszabadság)
Július 17: Aero szálló - Megnyílt az első pesti touringhotel. A fővárosban az Üllői út végén, a Ferihegyi úti elágazásnál, ahol tavaly októberben még erdő volt, készen áll a főváros első touringhotelje, az Aero szálló. A Pannónia Szálloda- és Vendéglátóipari Vállalat, a Kereskedelmi Beruházási Iroda és a 43. számú Építőipari Vállalat együttműködésével nyolc hónap alatt elkészült a négyemeletes, 144 szobás (minden szoba loggiás, fürdőszobás), 300 személyes szálloda, amelyben 150 személyes étterem, 50 személyes drinkbár és ajándékbolt is helyet kapott. Ez az első touringhotelünk télen-nyáron használható. A szálló udvarán fürdőmedence, szauna is épül, s ahány szobás a hotel, annyi gépkocsit tudnak elhelyezni az épület környékén. A szállodát nemcsak a külföldieknek ajánlják; igénybe vehetik a belföldi vendégek is. (A B kategóriájú szállóban egy kétágyas szoba napi ára 180 forint.) (...) ...ez a vállalat hetedik touringhotelje; annyiban tér el a balatoniaktól, hogy azok acélvázra épültek, ennél házgyári elemeket használtak fel, ez tette lehetővé, hogy ilyen gyorsan épüljön fel. A nyolcadik olcsó touringhotelt, a Wien Szállót, márciusban adják át rendeltetésének, míg a jövő év júliusában ugyancsak házgyári elemekből elkészül a 10 emeletes, 740 személyes Volga Szálló a Váci út és Dózsa György út sarkán. Ezenkívül a Normafánál épül 360 személyes szálló, s jövőre készül el a vállalat két hotelja a Duna-kanyarban, Dobogókőn és Visegrádon.
A Hotel Aero a nyolcvanas évek elején. (fortepan.hu, 25736, adományozó: Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
Az Aero Szállóba pénteken érkeznek az első "hivatalos" vendégek: a bécsi jégrevü tagjai, 40 főnyi japán, valamint francia turistacsoport: szeptember 30-ig a szálló valamennyi szobáját már lefoglalták. (Népszabadság)
Július 21: Néprajzi múzeumot rendeznek be a XVII. kerületi Ferihegyi út 124. szám alatt. A múzeumnak kiválasztott nádfedeles házat felújítják, s két szobájában német, illetve szlovák népviseleteket és lakberendezési tárgyakat mutatnak be, a konyha pedig magyaros berendezést kap. A múzeum augusztusban nyílik meg. (Magyar Nemzet)
Július 21: Újabb fél hektár a Városligetből. (...) A Magyar Nemzetből értesültem arról, hogy Radó Dezső, a FŐKERT igazgatója - egyebek között - bejelentette: "A Városligetből nemrég újabb fél hektárt szabtak ki. A terület egy benzinkút számára kellett." (...) Mindazoknak, akiket illet, akik egyetlen tollvonással ültetnek benzinkutat a halálra ítélt fák helyére, javaslom, olvassák el - de nagyon figyelmesen! - Thaly Tibornak 1958-ban, a Gondolat Kiadó gondozásában, és Szalai Imrének 1966-ban, a Pannónia kiadásában megjelent műveit. Mennyi verejték, emberi nagyság, kudarc és kín ültette ezt az erdőt a kőrengeteg szélére (ma már a közepe!) évtizedek hosszán. Ahogyan kezdtem, úgy is végzem: kérem, ne tegyék! Az életünkkel - az életükkel! - játszanak. (Magyar Nemzet)
Július 22: Üdülőtelep a dél-budai Duna-parton. Víkendövezet létesül a II. kerületben. A Magyar Nemzetben már évek óta többször foglalkoztunk azzal a problémával: hogyan hasznosíthatnánk üdülésre a budai Duna-part déli területét. Most elkészült az üdülőtelep terve. Eszerint mintegy harminchektárnyi területen a jelenlegi Duna-telep és a szennyvízátemelő között létesülne az új üdülőtelep vállalati nyaralókkal, hétvégi kisházakkal, ezerszemélyes kempinggel, étteremmel, eszpresszóval, áruházzal. A horgász és vizitelep kilencemeletes szállodát kap, s ennek szomszédságában épül meg néhány modern üdülőház is. Először a horgász- és vizitelep, majd az üdülő- és fürdőtelep épül meg, a többi között melegvizű stranddal. A II. kerületben is megvalósul a régóta tervezett nagyszabású építkezési program, amelynek értelmében már az idén és az elkövetkező esztendőkben 4500 lakás épül. Az Ali utca, a Ferenchegyi út és a Törökvész út határolta területen háromszáz lakásos telep épül, a Csatárka út és Törökvész út környékén két- három- és tízemeletes házak épülnek, mintegy 2600 lakással, a Kavics utcában és környékén 250 földszintes modern lakóház épül, míg a Bécsi út és a Lajos utca közötti területeken húszemeletes toronyházakat emelnek. A Szépvölgyi út mentén víkendövezet létesül, mintegy ötszáz hétvégi házzal. (Magyar Nemzet)
Július 22: Megnyitották a Patyolat új gyorstisztító szalonját a Liszt Ferenc téren. A négymillió forint beruházással készült részlet a szolgáltatások színvonalát jelentősen emeli. Az automata mosógép naponta 4-500 ruhadarabot tisztít. Ez évben még három szalont szeretnének nyitni, a Fő utcában, a Rákóczi úton és Kelenföldön. (Magyar Nemzet)
Július 22: Autódiagnosztika. A Budaörsi úton, ahol a Bécsből és a Balatonról Budapestre vezető utak az első magyar autósztráda első szakaszában futnak össze, mindinkább kibontakozik egy korszerű gépkocsifogadó támaszpont. A budaörsi ikerbenzinkutak és a FIAT szerviz mellett ma átadják a forgalomnak a Magyar Autóklub műszaki állomását, amely amerikai, nyugat-német, olasz, lengyel és magyar műszerek és vizsgáló berendezések segítségével világszínvonalnak megfelelő módon végzi el a gépkocsik műszaki vizsgálatát, elsősorban közlekedésbiztonsági szempontok szerint, a balesetek megelőzése érdekében. (...) (Magyar Nemzet)
Július 23: Új, modern épületet kap az Országos Kardiológiai Intézet. Tizenhárom évvel ezelőtt kezdte meg működését az István kórház területén az Országos Kardiológiai Intézet. Azóta a szívbetegségek gyógyítása terén a feladatok megsokszorozódtak, és szükségessé vált egy új, korszerű intézmény létesítése. Erre rövidesen sor kerül és ugyancsak az István kórházban kijelölt területen hamarosan megkezdik az építkezést. Az új Országos Kardiológiai Intézet végleges beruházási programját és az építkezési tervet a napokban hagyták jóvá illetékes szervek.
A terveket Kéri Gyula, a Szövetkezeti Tervező Vállalat mérnöke készítette és az építkezés kivitelezésére a Középületépítő Vállalattal kötöttek szerződést. A beruházásra 120 millió fortintot engedélyeztek. Az István kórházban, a volt kertészet területén építik meg a 42 méter magas, 13 szintes intézetet, amelyet a legmodernebb hazai és külföldi gyártmányú orvosi műszerekkel, gépekkel szerelnek fel. (Magyar Nemzet)
Július 23: Tízemeletes munkásszálló. Hatalmas, modern munkásszállót épít dolgozóinak a Hámán Kató úton a 4-es számú Építőipari Vállalat. Mint alvállalkozó, a 31-es számú Építőipari Vállalat végzi a szerkezeti munkákat. Hatszemélyes szobákban helyezik el a munkásszálló lakóit, a két felső emeleten irodák kapnak helyet. Augusztusban megkezdik a konyhaépület alapozását. A teljes épületet a jövő évben adják át rendeltetésének. (Népszabadság)
Július 23: Tervek a hazai gyógyfürdők fejlesztésére. (...) A fejlesztés első szakaszában Budapesten megépül az új tabáni gyógyfürdő. A Margitszigeten az egykori Margit-fürdő helyén korszerű, új fürdő és a Nagyszálló kiegészítéseként 300 személyes első osztályú szálloda épül. Harkányban ugyancsak gyógyfürdőt és 400 ágyas szállodát építenek. Rövidesen megkezdődnek a hévízi új, 400 ágyas gyógyfürdő szálloda munkálatai. (...) (Magyar Nemzet)
(Népszabadság, 1970. július 24.)
Július 25: Konténerállomássá alakítják át a Józsefvárosi pályaudvart. Már készülnek a tervek, amelyek szerint a Budapest-Józsefvárosi pályaudvart 1972-re konténerállomássá alakítják át. Tárolóhelyeket létesítenek, 35 tonnás darut helyeznek üzembe, amely a 20-30 tonnás szállítótartályokat (transzkonténereket) a vasúti kocsikról közúti járművekre rakja át. A pályaudvart - később több más pályaudvart is - azért kell átépíteni, mert a nemzetközi teherforgalomban nagyon elterjedt a konténeres fuvarozás. A Szovjetunióból, az NDK-ból és több nyugati országból egyre több áru érkezik konténerben; ezeket egyelőre autódarukkal és egyéb hagyományos emelőgépekkel rakják át a közúti járművekre. Az új ötéves tervidőszak végén már évente több milllió tonna árut szállítanak konténerekben; egész konténerszerelvények futnak majd be a Józsefvárosi pályaudvarra, amely a szállítótartályok forgalmának fő állomáshelye lesz. (Népszabadság)
Július 26: A XV. kerületi, újpalotai városrész építése során szükségessé vált több utca megszüntetése, illetve újak elnevezése. Az épülő új lakótelep utcáinak olyan nevek adását javasolták, amelyek Palota helytörténetével, illetve néprajzával kapcsolatosak. A Frankovics Mihály utcából nyíló utcát például Legénybíró utcának nevezték el, a Páskomliget utca 33. számtól kiinduló utcát pedig Kontyfa utcának. A kontyfa a rákospalotai paraszti népviselethez tartozott, az asszonyok kontyát fogta össze. (Magyar Nemzet)
(2010-ben. Fotó: Papp Géza, Fővárosi Blog)
Július 26: Új villanyautó-csarnok a Vidám Parkban. Érdekes vonalú betonkupola épül a Vidám Parkban, hogy újabb szórakozási lehetőséggel várja vendégeit. A népszerű villanyautójáték kedvelői részére épül az új csarnok, berendezését, kocsijait külföldről hozatják. (Népszabadság)
Július 28: Hatezer új lakás épül az idén a főváros lakótelepein. Az idén a főváros lakótelepein mintegy hatezer lakást adnak át rendeltetésének. (...) Az új városközpontok építése, a városrészek rekonstrukciói rendkívül nagy szerepet játszanak a múltból örökölt, elaprózódott hálózat korszerű kereskedelmi egységekkel való felváltásában. Ezt tükrözik a már megépült lakónegyedek modern, nagy alapterületű egységei, amelyekben bő áruválaszték áll az ott lakók rendelkezésére. (...) Az év végéig több kereskedelmi létesítményt adnak át rendeltetésének. Így például Kelenföldön, a Bendegúz utcában ABC áruház; az Egressy úti és a Fogarasi úti lakótelepen egy-egy ABC áruház és vendéglátóipari egység; Pesterzsébet központjában ugyancsak ABC áruház, étterem, eszpresszó, bisztró; az I. kerületi Batthyány utcában;a XII. kerületi Fodor utcában, valamint a Ráth György utcában és még több helyen ABC áruház nyílik. Viszont az óbudai és a zuglói új házak lakóinak még - sajnos - sokat kell várniuk, hogy helyben, kulturált körülmények között tudjanak vásárolni; a III. és a XIV. kerület új negyedeibe már szinte egy-egy kis város költözött, de még egyetlen üzlet építése sem kezdődött el. Egészében véve, az új lakótelepeken súlyos a lemaradás. (…) (Népszabadság)
Július 30: 240 személyes új nevelőotthon épül a XIX., Hungária úton. A több emeletes, korszerű internátusban az Erzsébetváros, a Józsefváros, a Ferencváros és Kispest veszélyeztetett környezetben élő gyerekei kapnak majd helyet. A bentlakásos intézet a tervek szerint az 1971-72-es tanévtől fogadja majd a diákokat. (Magyar Nemzet)
Július 30: Mi kokozza a gyakori üzemzavart a kis földalattin? Szerda délelőtt - az utóbbi két hónapban immár ötödször üzemzavar volt a kis földalattin: eltörött egy áramszedő rugója. A hibat minden alkalommal hasonló okok idézték elő. Mint a BKV-nál elmondták, a vezetékszakadások, áramszedő- vagy rugótörések többnyire abból erednek, hogy a több mint hét évtizedes kocsik kiöregedett áramszedői nem érintkeznek megfelelően a vezetékkel. A kocsik kerekei merevek, az áramszedő rugói pedig veszítettek már rugalmasságukból és így nem tudják pontosan követni a vezeték és a sínek közötti távolság ingadozását. Ez az oka egyébként annak is, hogy időnként néhány pillanatra a kocsikban elalszik a lámpa.
1965-ban, az Állatkertnél. (Nagy Zsolt Levente gyűjteményéből)
A hibák megelőzésére a BKV fokozta a műszaki ellenőrzést. Minden éjjel megvizsgálják az egész vonalat, a sínek, vezetékek állapotát és a kocsikat is. A végleges megoldást az új kocsik üzembe helyezése, a felsővezeték-hálózat és a vágány korszerűsítése jelenti; ennek befejezése 1973-ra várható. (Népszabadság)
Július 31: Új Ifjúsági Park nyílik Kőbányán. Elsősorban Zuglóból, Pestlőrincről, Erzsébetről és Sashalomról várja vendégeit az új kőbányai Ifjúsági Park, amelyet augusztus 15-én adnak át rendeltetésének. A csaknem 16000 négyzetméternyi régi Csajkovszikj-park területét rekordidő, mindössze egy hónap alatt alakították át - másfél millió forintos költséggel - körülbelül kétezer fiú és lány zenés-táncos szórakozóhelyévé, s ezekben a napokban már az utolsó simításokat végzik a "berendezésen". (Magyar Nemzet)
Ha tetszett a poszt, kérlek támogasd munkámat 5-10 euróval. Ennek segítségével tudom fizetni a fotók szerkesztéséhez szükséges Photoshop előfizetést, könyvtári tagságot, szakkönyveket tudok beszerezni antikváriumokból, és egy új laptop megvásárlását is segíted. Cserébe mindenféle jó kis posztokat olvashatsz Budapest jelenéről és múltjáról. Segítségedet nagyon köszönöm! >>> Patreon >>>
További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!
AngeI 2020.07.02. 14:20:42
Perler Zuárd 2020.07.02. 16:06:54
Pedig, leszámítva a román ipar motorjait, melyek hálistennek be sem kerültek az országba, ez a kis bolgár gép volt a legrosszabb az egész szocialista régióban. És ezt, a "Lovecsi szellőt", ahogy az autó-motor korabeli száma ismertette, próbálták a Simsonokkal szemben konkurens típusként eladni. Két év alatt el is tűnt a magyar piacról. Én még mentem ilyennel, sőt, a motoros forgalmi vizsgámat is egy kölcsön Balkán nyergében teljesítettem...
Fredddy 2020.07.02. 22:24:57
A Libegőnél említsük meg a tervezőjét, Frankó Endrét, ami a második világháborúban a híres Puma ezrednél volt vadászpilóta, és mivel emiatt a Rákosi-rendszerben eltiltották a repüléstől, különféle felvonók tervezésével kezdett foglalkozni.
Perler Zuárd 2020.07.03. 09:00:48
Digitális Dzsihád 2020.07.03. 09:39:45
(Annak a bizonyos KÉTkerekű járműnek a neve, a bicikli, az mond valamit?)
:-D