Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1970 november

2020. november 03. - fovarosi.blog.hu

Faátültetések a Városligetben és új metrókocsik az oroszoktól - de nem manapság, hanem 50 évvel ezelőtt.

November 1: Hat művelődési központtal és két ifjúsági házzal gazdagodik a főváros. A fővárosi tanács az eddigieknél nagyobb összeget, mintegy 240 millió forintot fordít a következő öt évben Budapest közművelődési hálózatának fejlesztésére, új művelődési házak építésére. (...)

korosicsomakulturaliskozpont-kobanya-1974korul-fortepan_hu-84840-adomanyozokadastibor.jpg

Az 1971-75-ös időszakban a zuglói Örs vezér téri, a kelenföldi, valamint az újpalotai lakótelepeken kerülnek tető alá a népművelődés legkorszerűbb otthonai. A körülbelül 5700 négyzetméter alapterületű művelődési házakban többek között helyet kap egy-egy 600 személyes mozi, ezenkívül kiállítóterem, színházterem, s korszerű gyermek- és felnőttkönyvtár. A különféle ifjúsági és felnőttklubok, valamint a szakkörök önálló helyiségeket kapnak. A következő időszakban további három kerületben épül még művelődési ház. A Józsefvárosban a Ganz-Mávag Művelődési Házat már "kinőtték" a környékbeliek, ezért a szomszédos telken modern filmszínházzal rendelkező kulturális központot kap a kerület. A Művelődésügyi Minisztérium és a kerületi üzemek összefogásával emelnek új, ideális művelődési házat Kőbányán, a Pataky téri művelődési otthon helyett. A fővárosi tanács és az újpesti üzemek segítségével pedig a IV. kerületben is hasonló intézményt emelnek majd. A következő években két ifjúsági házat is átadnak rendeltetésének: a II. kerületi Marcibányi téren már megkezdődött, a III. kerüleben pedig hamarosan hozzálátnak az új óbudai ifjúsági otthon építéséhez. (Népszabadság)

November 3: A Szent István téri általános iskola száz éves, és ebből az alkalomból hétfő délután ünnepségek kezdődtek, amelyek csütörtök estig tartanak az iskolában. (Magyar Nemzet)

November 4: Megmentenek 189 városligeti fát - Átültetés fagyasztott földlabdával és lánctalpas dózerekkel. Az építkezések egyre több zöldterületől fosztják meg a budapestieket. Sokszor több száz éves fák ítéltetnek halálra egy-egy nagyobb építkezés miatt. Ez történne a Városligetben is, ha... Ha a BUVÁTI tervező mérnökei és a Fővárosi Kertészeti Vállalat szakemberei nem fognának össze.

foldalatti-1972korul-01.jpgA földalatti meghosszabbításának építése 1972 körül. (kép: Hídépítő Zrt.)

Közismert, hogy a közvetkező években meghosszabbítják a "kis földalatti" vonalát; végállomása a Kacsóh Pongrác úti lakótelepen lesz. Az új földalatti vonal a Városligeti-tó alatt, illetve a Széchenyi fürdő alatt húzódik, s az építkezés útjába 189 fa kerül. A kertészek nagy munkába fogtak, hogy megmentsék a Városliget mindenki számára kedves fáit. Tíz, húsz, harminc méterrel ültetik arrébb az érintett fákat. A mentésre kétféle módszert dolgoztak ki.

A kisebb, 20-40 centiméter törzsátmérőjű fákat fagyasztott földlabdájukkal együtt, daruk segítségével telepítik át. A famatuzsálemek átültetésénél más módszert alkalmaznak. Ezeket ugyanis a kertészetben használatos daruk nem tudják felemelni, hiszen 200-300 mázsás súlyról van szó. Ezért egy 4x4x1 méteres földdarabot ásnak ki a fa körül, vasdongákkal biztosítják, s a gödör szélességében egy rámpát építenek. Ennek két oldalán állnak az SZ-100-as típusú lánctalpas dózerek, amelyek tíz-harminc méter távolságra vontatják a fát. Gondoskodnak természetesen a biztonságos kikötésről is, ezért három oldalról - csigasor segítségével - huzalokkal biztosítják a fát.

A sikeres átültetés után még egy évig kitámasztják a törzset, hogy a gyökérzet jól megkapaszkodhassék, és gondoskodnak a fák szakszerű ápolásáról. Ezért visszametszik a koronát, hiszen a legnagyobb gondossággal elvágott gyökérzet sem tudná táplálni a régi koronát. Permetezéssel biztosítják majd a meleg nyári napokon a fa vízigényét; az építkezés egy részén ugyanis talajvízszint süllyesztést alkalmaznak, s az érintett területeken a mélyebbre vándorló vizet így pótolják. (Népszabadság)

November 6: Milyen legyen a margitszigeti kulturális központ? A fővárosi tanács végrehajtó bizottságának határozata értelmében a Margitszigetet különleges pihenő-szórakoztató központtá fejlesztik. A program szerint az ott található műszaki emlékek, a víztorony és a szabadtéri színpad környékén kulturális központot létesítenek, a műemléki romépületeket feltárják és alkalmassá teszik a bemutatásra stb. Mindezek építészeti tervpályázat alapján valósulnak majd meg. Az ezzel kapcsolatos elképzelések kialakításába nyilvános ötletpályázat útján a lakosságot is bevonták, s a pályázat eredményeit most értékelték a Városházán. (..) A szigetközpontban például téli-nyári üzemeltetésre alkalmas, nyitott terasszal ellátott, s különféle folyóiratokkal, legfrissebb kiadású, valamint a sziget történetére vonatkozó művekkel is felszerelt nagy olvasóhelyiség, továbbá bridzstermek, amatőr filmklub, kamara- és koncertterem létesítését javasolják, s felvetették egy Margitsziget múzeum létesítésének gondolatát is. Felhasználható ötlet a víztoronyból nyíló panoráma "közkinccsé tételét" célzó javaslat is - amely szerint kilátóként is lehetne működtetni az építményt; továbbá, hogy a torony környékét éjjel megvilágítható szoborcsoportokkal kellene élénkíteni. Ésszerűnek tartják azt a javaslatot is, hogy a Vörösmarty mozi helyett a hídfeljáróhoz közelebb, kulturáltabb kiképzésű szabadtéri filmszínházat létesítsenek. (...) (Népszabadság)

November 6: Megállapodás újabb ötven metrókocsi vásárlására. Hazaérkeztek Moszkvából a Nikex képviselői, akik az Energomasexport szovjet külkereskedelmi egyesüléssel megállapodást kötöttek ötven metrókocsi vásárlására. Ugyanennyi motorkocsi közlekedik a budapesti metró már megépült szakaszán, s az újabb ötven kocsi a földalatti kelet-nyugati vonalának második szakaszán szállítja majd az utasokat. A kocsik érkezése összhangban lesz az építkezés ütemével; előreláthatóan valamennyit még 1972-ben Budapestre küldik. Az új kocsik lényegében azonos típusúak, mint a meglevők, csak néhány kisebb változást hajtanak végre az üléseken és a vezetőálláson, hogy az utasoknak és a kocsivezetőknek még nagyobb kényelmet nyújtsanak. A Nikex képviselői egyúttal egyeztették a mozgólépcsők szállításának időpontját, hogy a mozgólépcsők az építkezésnek megfelelő ütemben érkezhessenek. Az új metrószakasz állomásain 15 mozgólépcsőt helyeznek majd üzembe. Ezeket már korábban megrendelték. Az elsőként érkezőket a Kossuth téren szerelik majd fel. (Népszabadság)

November 6: Húsz éves az Úttörő Áruház. Húsz esztendős fennállását ünnepli az Úttörő Áruház. Két évtized alatt 69 millióról több mint negyedmillió forintra növekedett az évi forgalma. A fiatalok kedvelt szaküzlete most maga is megfiatalodik, korszerűsödik. Földszinti osztályait november 20-ig átrendezik: önkiszolgáló, önkiválasztó rendszerűvé alakítják át, s jövőre az egész áruház áttér a korszerűbb kiszolgálási formára.

uttoroaruhaz-1973-fortepan_hu-103793.jpg

Az áruház dolgozói csütörtökön egy órával korábban kezdtek, s nyitás előtt rövid ünnepségen emlékeztek meg az évfordulóról. Az ünnepségen 36 "alapító tag" kapott jutalmat. (Népszabadság)

November 7: Húszéves az Árpád-híd, amelyet 1950. november 7-én avattak fel. A híd építése már 1941-ben elkezdődött, de a második világháború miatt csak a pillérek kiképzéséig jutottak el. A rohamosan növekvő gépjárműforgalom ma már azt is indokolttá teszi, hogy kiszélesítsék a hidat. Ez a nagy munka három év múlva kezdődik meg. (Magyar Nemzet)

November 7: A Times a budapesti Hilton-szállóról. A londoni Times elismeréssel említi meg, hogy a magyar főváros "kiállt a maga életét szebbé tevő dolgokért", amikor nem egyezett bele, hogy a budapesti Hilton a szokásos felhőkarcoló modorban épüljön fel, hanem ragaszkodott ahhoz, hogy stílusában és méreteiben alkalmazkodjék a Budai Vár történelmi környezetéhez.

hilton-budaivar-1970esevek.jpg

A Times szerint a szálloda "Európa egyik legszebb fekvésű helyén" épül fel. A vár és a Mátyás-templom közötti telket a lap ahhoz hasonlítja, mintha Londonban a Buckingham-palota és a Szent Pál-székesegyház egymás tőszomszédságában lenne.

A lap megemlíti, hogy a budapesti Hiltont magyar építészek tervezik, s az építőmunka csak akkor kezdődhet meg, ha a régészek alaposan felkutatták a terepet. (Magyar Nemzet)

volgaszallo-19701107-nepszabadsag-02.jpgNovember 7: Hotel Volga - Ilyen lesz Angyalföld első szállodája. Nézzenek a képre. Ez az új szálloda mestermunka. Alkotója két olyan művész, akinek nevét az utóbbi két évben szárnyára kapta a nemzetközi hírnév. Finta József és Király László. Ők azok, akik nem egészen egy évvel ezelőtt a Duna Interconinental Szállóval lepték meg az országot és Európát, és akik most újabb nevezetes alkotást kínálnak nekünk, a Hotel Volgát.

Az új Volga Szálló építését szeptemberben kezdték meg, most az első emelet zsaluzásánál tartanak. Az építkezés megkezdésétől számított 11. hónap végén a hotel vendégeket fogad. A megnyitás időpontja: 1971. augusztus 20-a. Ilyen gyorsan ilyen nagy és igényes épület még nem készült Magyarországon. A 43-as Építőipari Vállalat építi - főképp házgyári elemekből -, bebizonyítván vele, hogy az igazi építőművész kezéből házgyári elemekből is valódi, változatos, egyedi, szép épület születik.

volgaszallo-1971-fortepan_hu-112375.jpg

Ez lesz Angyalföld első szállodája, a Váci út és Dózsa György út sarkán, 316 szoba lesz benne 740 ággyal, íg a Duna Intercontinental és a balatonfüredi Marina utána ez az ország harmadik legnagyobb hotelja. (...) Az épület 11 emeletes lesz, felépül benne egy 300 személyes étterem, egy 150 személyes, műsoros éjszakai mulató, egy 300 személyes átrium, amit presszónak lehet használni, két drinkbár, végül Váci út felőli bejárattal rendkívül ízléses Mézes Mackó. (...)

A jövendő szálló vezetősége nem véletlenül választotta a Volga nevet. A Volga szálló étterme a magyar mellett orosz ételspecialitásokat kínál vendégeinek. Most folynak a tárgyalások a moszkvai kereskedelmi minisztériumban arról, hogy a jövőben mindig az angyalföldi Volgában tartanák meg a magyar és a szovjet szállodai és éttermi szakemberek tapasztalatcseréjét, valamint arról, hogy a Volga és egy moszkvai szálló rendszeresen szakembereket cserélne. (...) (Népszabadság)

szentendreiut-20100815.JPGA Szentendrei út 2010-ben

November 10: Nem lesz autópálya jellegű az átépített Szentendrei út. Az óbudai rekonstrukcióval függ össze a Szentendrei út átépítése. A nagy forgalmú út korszerűsítése a Flórián tértől a főváros határáig kerül kivitelezésre. A Czetz János utcától a város határáig terjedő szakasz a távlatban 3 x 2 nyomtávú lesz.

Az útépítés második ütemének tervei a jövő év első negyedére készülnek el. A fővárosi tanács és a KPM közötti megállapodás szerint az átépített út nem lesz autópálya jellegű. Átépítésre kerül az esztergomi vasútvonal Szentendrei út feletti hídja. A közeljövőben lejáró Aquincum környéki rendezési tervpályázat eredményétől függően állapítják meg e szakaszon a Szentendrei út vezetését. A Flórián tér és környéke, valamint a Korvin Ottó utca forgalmi rendezési terve szintén munkában van. A vázlatterv november végére készül el. A Szentendrei út és a Korvin Ottó utcai szakaszon négy helyen: a Búvár utcánál, a Kórház utcánál, a Flórián térnél és a Kiscelli utca keresztezésénél terveznek gyalogos aluljárókat. A közlekedés módosítását célzó programban szerepel az 5-ös villamos megszüntetése, az Árpád-hídról lejövő és a Filatori-gát felé tartó vágánybekötés felbontása. Az óbudai villamosforgalom továbbra is fennmarad, de sor kerülhet a végállomás távolabbi kihelyezésére. A Flórián téri autóbusz-végállomás elhelyezésére, esetleges megosztására több alternatív terv készül. (Magyar Nemzet)

November 11: Mikor és hová költöznek a Budapestről kitelepített üzemek? (...) Hova települnek a Budapestről távozó üzemek, illetve gyáregységek? Az Országos Gumiipari Vállalat Nyíregyházára, az Egyesült Gyógyszer- és Tápszergyár Körmendre, a Vegyiműveket Szerelő Vállalat Tamásiba, a Lakk- és Festékipari Vállalat Mosonmagyaróvárra, a Budapesti Vegyiművek Hidasra, a Kormáromi Kőolajipari Vállalat Almásfüzitőre, a Kőbányai Könnyűfémmű Kecskemétre, a Mátraaljai Szénbányák Petőfibányára, a Csepeli Kőolajipari Vállalat Százhalombattára, a Mechanikai Mérőműszerek Gyára Szekszárdra, a REMIX Rádiótechnikai Vállalat Szombathelyre, a Finomszerelvénygyár Egerbe, a Kéziszerszámgyár Püspökladányba, az ELZETT Berettyóújfalura, a Ganz-MÁVAG lágymányosi hídüzeme Mátranovákra, a Csepel Vas- és Fémművek Qualitál Könnyűfémfeldolgozó V. Apcra, a Budapesti Mezőgazdasági Gépgyár Békésre, az Öntödei Vállalat faáru és mintakészítő gyáregysége Kisvárdára, a Magyar Hajó- és Darugyár Tiszafüredre, a Magyar Optikai Művek Esztergomba, a Hajtómű és Felvonógyár Nyíregyházára, a Hűtőgépgyár Jászárokszállásra, a LAMPART Bonyhádra, a Budapesti Vegyipari Gépgyár Tabra, az Ipari Szerelvény- és Gépgyár Mátészalkára, az Elektroakusztikai Vállalat Nógrád megyébe, a Bakony Művek Gyújtógyertyagyár Veszprémbe, a Bőripari Fakelléktermelő Vállalat Szászvárra, a Gyapjúmosó és Szövőgyár Bodajkra, a Textilhulladék és Fonalosztályozoó V. Kunszentmiklós-Tassra, az Iskolabútor és Sportszergyár Jánosházára, a Pamutnyomóipari Vállalat Mezőtúrra, a Budapesti Bútoripari Vállalat Jászberénybe, a Papíripari Vállalat Kiskunhalasra és Lábatlanra, a Szék- és Kárpitosipari Vállalat Kecskemétre, a RICO Kötszerművek Hajdúböszörményre, a Szalag- és Zsinórgyár hevedergyára Hajdúböszörménybe, a Tisza Bútoripari Vállalat Csongrádra, a Fűtőberendezések Gyára Nagybátonyba, a COMPACK Kereskedelmi Csomagoló Tiszaroffra, a Tésztagyár Nagyatádra, a TANÉRT Debrecenbe és a Fővárosi Cipőipari Vállalat Nyírbátorba helyezi át kitelepítésre kötelezett üzemeit, illetőleg üzemrészlegeit. A felsorolt üzemek és gyáregységek nagyobb része 1971-72-ben költözik el Budapestről. (Magyar Nemzet)

November 12: Tíz új iskola épül könnyűszerkezetes építésmóddal - A Középületépítő Vállalat programja. (...) Részletesen foglalkozott Balázs György igazgató a Középületépítő Vállalat negyedik ötéves tervével, amely 5230 millió forint kivitelezési értékű létesítmények megvalósítását tűzi ki feladatul. A megrendelői igények természetesen ezt jóval meghaladják. A programban szerepel 820 millió forint értékben új szállodák építése. Ebben az időszakban megépül a várbeli Hilton-szálló, az Emke-, a Normafa-, a Hárshegy- és a Wien Touring-szálló, és korszerűsítik, bővítik a Park-szállót. (...) A kórházi program felöleli a dél-pesti új kórház, a Kardiológiai Intézet építését és a Kútvölgyi kórház bővítését. Folytatják a Budavári Palota, a Vigadó rekonstrukcióját és befejeződik az SZTK toronyépületének átépítése. Folytatják a Duna-parti szállodasor építését, megépül a margitszigeti új gyógyszálló.

Bevezetik az acélszerkezetes építkezési eljárást, az előregyártott válaszfalak alkalmazását, nagyobb arányban használják majd fel az épületek burkolására az üveget, kerámiát, műanyagot és fémet. A könnyűszerkezetes módszerrel tíz új iskolát építenek 300 tanteremmel. (Magyar Nemzet)

November 12: 17 művelődési intézmény költözik a Vigadó irodaépületébe. A pesti Vigadó romos Duna-parti épületének megóvását 1959-ben kezdték el. A Vigadó Vörösmarty téri oldalán új irodaépület emelkedik; a tervek szerint még decemberben átadják rendeltetésének. Tizenhét kulturális intézmény kap benne otthont, köztük az Országos Filharmónia, a Zeneművészek Szövetsége, az Országos Rendező Iroda, a Zeneműkiadó, a Hanglemezgyártó Vállalat, több képzőművészeti intézmény, valamint könyvkiadó.

A következő években végre teljesen helyreállítják a Vigadó régi épületét, amely - a korszerűsítés után - a főváros új zenei központja lesz. Ennek megnyitását 1973-ra tervezik. Az irodaépületben és mellékszárnyaiban, valamint a Vigadó még újjáépítésre váró épületében hangversenyterem, előadóterem, kiállítási csarnok, több zenei próbaterem, tanácsterem, iroda, raktár, műhely kap majd helyet. Zenei felvételek, rádió- és televízióközvetítések céljára stúdió is épül itt. A régi és az új épületet modern épületrész hídszerűen köti majd össze. (Népszabadság)

November 14: A főváros első iskolai uszodája elkészült. A VII. kerületi Madách Gimnázium épületének alagsorában alakították ki. A 4,62 méter széles, 13,50 méter hosszú és 1,70 méter mély medencét 36 C-fokos vízzel töltötték fel. Négy mosdót, két zuhanyozót és öltözőt is létesítettek. (Magyar Nemzet)

balettintezet-regi01.jpg

November 14: Új szállodák, éttermek - Visszakapta a vendéglátóipar a Népköztársaság úti Drechsler-Upor sörözőt. (...) Egy érdekes budapesti hír: a hosszú évekkel ezelőtt megszűnt, az Operaházzal szemben levő, volt patinás Drechsler, később Upor söröző földszinti és pincehelyiségeit ismét birtokába veszi a vendéglátóipar. Amikor az étterem megszűnt, az Állami Balettintézet költözött a helyiségekbe. A Pannónia hosszas tárgyalások eredményeként megvásárolta a helyiséget és visszaadja eredeti rendeltetésének. Jövőre már meg is nyitják. (...) (Magyar Nemzet)

November 14: Tíz vállalat a földalattiért - 1972 végén a Déli pályaudvarig jár a metró. A X. pártkongresszus tiszteletére szocialista szerződést kötött a metró építésében részt vevő tíz vállalat pénteken a Szakszervezetek Budapesti Tanácsa Dózsa György úti helyiségében. A szerződésben arra kötelezték magukat, hogy az eredeti határidő, 1973. december 31. helyett egy évvel hamarabb, 1972. december 31-éig építik meg a metró kelet-nyugati vonalának a Deák tértől a Déli pályaudvarig húzódó második szakaszát. (...) (Népszabadság)

sote-nagyvaradter-20120409.JPG2012 tavaszán

November 15: 25 emeletes toronypalotában kap helyet a Nagyvárad téren a budapesti Semmelweis Orvostudományi Egyetem új, korszerű elméleti tömbje. Az építkezés 1971-ben kezdődik, de máris végzik a földmunkákat és a mélyalapozást. A létesítményt, amely mintegy 300 millió forintba kerül, előreláthatólag 1975-ben adják át rendeltetésének. (Magyar Nemzet)

fogarasiutiltp-19701117-nepszabadsag.jpg(Népszabadság, 1970. november 17.)

November 17: A következő öt évben is folytatódik a budai vár újjáépítése. A budai vár rekonstrukciója során teljesen elkészült a második világháborúban súlyos károkat szenvedett műemlék-komplexum déli része. Az ezzel egyidőben folyó régészeti feltárások pedig tovább gazdagították a vár történelmi értékeit. A negyedik ötéves tervben 500-600 milliót fordítanak az újjáépítésre. Ennek során rekonstruálják a dunai szárnyat. Ide költözik idővel a Nemzeti Galéria. A továbbiakban sor kerül a Szent György tér felőli szárny - az A-épület - valamint a Palota téri rész: az F-épület újjáépítésére is. Az előbbiben a Legújabbkori Történeti Múzeum, az utóbbiban pedig a Nemzeti Könyvtár kap elhelyezést. A budai vár teljes felépítése az ötödik ötéves tervben valósul meg - további 300-400 milliós költséggel. (Magyar Nemzet)

November 18: Józsefvárosi változások. Néhány nap óta már vaskos lexikon örökíti meg annak a területnek a történelmét, eseményeit, személyekhez és intézményekhez fűződő emlékeit, amelyet az egész országban csak így ismernek: a Józsefváros. (...)

A felszabadulást követő építkezésekből nem maradt ki a Józsefváros, hiszen a Kísérleti Orvostudományi Kutató Intézet Üllői úti székháza, a Luther utcai iroda- és lakópalota, a Baross téri felüljáró, a Baross utcai új lakóházak sokat javítottak a kerület városképén. Viszont az is igaz, hogy két és fél évtized alatt összesen 38 épülettel gyarapodott Józsefváros - kevesebbel, mint Budapest bármely más kerülete. (...) A Józsefváros - beteg városrész, kórlapja meglehetősen nyomasztó diagnózisokról árulkodik. Épületeinek csaknem 70 százaléka a múlt századból való, s a főváros mintegy 41 ezer bontásra érett lakásából 10 ezer található a kerületben. (...) A gyógymód, legalábbis annak tömeges és gyors alkalmazása, a szanálás nem várhat magára az omladozó városrészben. Első ízben 1962-ben tárgyalta a fővárosi tanács a józsefvárosi szanálások témáját; három év telt el a bontás-építés engedélyezéséig, s az első kijelölt területen, a Tömő utcában mind a mai napig csak egyetlen toronyházba költözhettek be a lakók, a 24 lebontott földszintes ház 291 lakása helyén.

jozsefvarosiltp-1969-terv_1.jpgAz új Józsefváros 1969-es terve

Most végre remény van arra, hogy ez a "csigatempó" meggyorsul. A program: 1975-ig a Baross utcától délre, az Illés utca - Losonci utca - Kemény Zsigmond utca - Práter utca övezte területen 3400 lakás bontása és 2700 új családi otthonnak az építése, összesen hat 16 emeletes toronyházban és 5-8 emeletes épületekben. Ennek az övezetnek a csatornahálózata hamarosan százéves lesz, a csövek már alig bírják a víznyomást, a gázvezetékeket földgáz továbbítására kell alkalmassá tenni, az elektromos hálózatot, az utakat pedig újjáépíteni; új városrészt nem lehet régi közművekre építeni, a rekonstrukció tehát nem két fillérbe kerül majd. (...) (Népszabadság)

November 18: A Vigadó mögött. Elkészült a Vigadó mögött a Vörösmarty téri kulturális központ. Az épületet a jövő hónapban adják át és több kulturálsi intézmény, köztük Hanglemezgyártó Vállalat és az Országos Rendező Iroda nyer benne elhelyezést. (Népszabadság)

November 20: Átépítik a Szentendrei utat: a várostervezők elképzelései szerint a Békásmegyeren épülő lakótelep, illetve Csillaghegy közúti forgalma külön szintű bekötőúttal csatlakozik majd a Szentendrei úthoz. (Magyar Nemzet)

November 20: Új otthonok a Tárogató úton. Fiatalok gyülekeztek csütörtök reggel a II., Tárogató út egyik építkezésének színhelyén. A találkozóra az adott alkalmat, hogy a befejezéshez érkezett a Középületépítő Vállalat KISZ-fiataljainak lakásépítési akciója, és lebonyolították csütörtök délelőtt az első épület műszaki átadását. Először a Pagonyi utcában és a Koszta József utcában épültek a vállalat KISZ-fiataljai részére modern öröklakások, a második akció során a Tárogató úton épül négy társasház, összesen 62, egyenként háromszobás, étkezőkonyhás lakással. Márciusban kezdték meg az építkezést, amelynek tervezését szintén a vállalat KISZ-fiatalja, Egedi Albinné végezte. (...) Az első házat követően gyors ütemben adják át a másik három társasházat is, úgy, hogy karácsonyra már mind a 62 háromszobás lakásban boldogan ünnepelhetnek a fiatalok. (Magyar Nemzet)

gazdasagiminiszterium-margitkrt-1970esevek-15.jpgNovember 21: A KGM új székháza. Pénteken kezdték meg a beköltözést a Kohó- és Gépipari Minisztérium új székházába a Mártírok útján. (Népszabadság)

November 22: Hevesi Gyuláról nevezték el az újpalotai városrész első utcáját. Hevesi Gyula akadémikusról, a magyar és a nemzetközi munkásmozgalom idén elhunyt kiemelkedő harcosáról, az MTESZ volt elnökéről nevezték el - születésének 80. évfordulója alkalmából a XV. kerületben az újpalotai városrész első utcáját. Nevét márványtábla őrzi a városrész 1. számú épületének homlokzatán. A tegnapi avatóünnepségen (...) dr. Csanádi György akadémikus, közlekedés- és postaügyi miniszter emlékezett Hevesi Gyulára, a vegyészmérnökre, a tudósra, az újságíróra, a politikusra, a munkásmozgalom kiemelkedő alakjára. (...) (Népszabadság)

November 22: Budafok első nagyáruháza. Budafokon, jóval a befejezési határidő előtt felépült a kerület első nagyáruháza. A pártkongresszus tiszteletére megnyíló áruházat szombaton bemutatták a szakembereknek és a sajtónak. Az új budafoki Szivárvány Áruházban minden cikket önkiszolgáló rendszerben árusítanak. Az új áruház a rövidesen felépülő budafoki városcentrum első nagyobb szabású kereskedelmi létesítménye. (Népszabadság)

ungvarutcailtp-1971-ujfeluljaro.jpg1971-ben

November 22: Átadták a Kacsóh Pongrác úti felüljárót. Zugló forgalmát könnyítő, jelentős közlekedési objektumot avattak szombaton a fővárosban: elkészült a Kacsóh Pongrác úti közúti felüljáró. Korábban ezen a helyen sorompó működött, a vasúti szerelvények gyakran késztették hosszabb-rövidebb várakozásra a járműveket. A sínek felett átívelő karcsú hidat érdesített aszfalttal fedték, s a biztonságos közlekedést segíti a korszerű, fénycsöves megvilágítás is. Budapest új létesítményét Kelemen Lajos, a fővárosi tanács végrehajtó bizottságának elnökhelyettese adta át rendeltetésének. (Népszabadság)

omfb-interag-1980-fortepan_hu-66412.jpg

November 24: Több emeletes garázsokat építenek a fővárosban. A következő években ugrásszerűen növekszik az egész ország területén, de elsősorban Budapesten, az autók száma. Az ezzel járó nagy forgalomra sokoldalúan fel kell készülni.

Budapesten most épül és a jövő év közepére készül el az első modern, kilencemeletes garázs, és mind a városrendezők, mind a közlekedési szakemberek szükségesnek tartják, hogy belátható időn belül további nyolc-kilenc hasonló, nagy befogadóképességű garázs létesüljön Budapest központi helyein.

A Martinelli téren építés alatt álló garázst Szabó István, a KÖZTI építészmérnöke tervezte, építkezését a Középületépítő Vállalat végzi. A beruházást az INTERAG Külkereskedelmi Részvénytársaság hozta létre, az építkezéshez szükséges tőke nagy részét pedig úgy teremtette elő, hogy a garázs kocsiférőhelyeit örök áron előre eladta minisztériumoknak, közintézményeknek, vállalatoknak. Hetvenötezer forintot kellett fizetni egy garazsírozó helyért, olyan kikötés mellett, hogy a kocsi csak éjszaka tartózkodhat a garázsban, mert nappal a helyet órákra bérbe adják külföldieknek, vagy más kocsitulajdonosoknak és ezáltal megtöbbszörözhetik a garázs kihasználását. A Martinelli téri garázsban háromszáztizenöt kocsit helyeznek el a két szinten, de nyáron az épület tetején is harminckét kocsi tartózkodhat.

Az INTERAG a következő években hetven új töltőállomást létesít, ebből harminchatot Budapesten. A Shell vállalat, amellyel az INTERAG szoros képviseleti kapcsolatban áll, minden kút és tartozékai építéséhez anyagilag hozzájárul. Elsősorban a főközlekedési utak mentén építenek töltőállomásokat és mellettük presszókat.

Az INTERAG, amely harminc külföldi céget képvisel, még novemberben átköltözik a Rajk László utcában épült nyolcemeletes új székházába. (Magyar Nemzet)

repulogepemlekpark-20110320-25-tu-154.jpg

November 24: A TU-154-es repülőgép budapesti bemutatkozása. Az Aviaexport szovjet külkereskedelmi vállalat és a Szovjetunió magyarországi kereskedelmi képviselete a MALÉV közreműködésével hétfőn a Ferihegyi repülőtéren sajtótájékoztatón és szakmai bemutatón ismertette a világhírű Tupoljev-tervezőiroda újabb konstrukcióját, a 154-es típusú repülőgépet. (...) A három sugárhajtóműves gép - amelyet a vendégek a tájékoztató után ki is próbáltak - a világ egyik legkorszerűbb légi utasszállítója 128-158 személy befogadására alkalmas. Repülőmagassága 10-13 ezer méter, sebessége óránként 850-950 kilométer. Az igen jó műszaki és kereskedelmi tulajdonságokkal rendelkező gép 16 ezer kilogramm hasznos terheléssel, egyszeri tankolással, leszállás nélkül 4500 kilométert repülhet. (Népszabadság)

November 25: Kórházak, szállodák, irodaházak tervei készülnek a KÖZTI-ben. A Középülettervező Intézet ez évben is sok szép feladatot oldott meg és tervei alapján a közlétesítmények egész sora valósult meg. (...) Nem kevésbé fontos munkaterülete volt a KÖZTI-nek az ország szállodai kapacitásának fejlesztését célzó új szállodák tervezése. E program keretében a székesfehérvári 212 ágyas Alba Regia, a keszthelyi 480 ágyas Helikon, a 174 ágyas budapesti EMKE, az 560 ágyas Hilton és a 460 ágyas Duna-parti MALÉV-szálló terveit készítették el. A KÖZTI mérnökeinek alkotása a szintén hamarosan megnyíló városligeti új modern cirkusz. A korszerű irodaházak hosszú sora köszönheti létrejöttét a KÖZTI tervezőmérnökeinek. A már épülőfélben levő Kossuth Lajos téri Magyar Kereskedelmi Kamara székház, a Vörösmarty téri Kulturális Központ mellett készülnek a győri Műszaki Főiskola és a Budapesti Műszaki Egyetem új építőipari tanszékének tervei. (...) (Magyar Nemzet)

November 28: Új ABC-áruházak. A Csemege Vállalat pénteki sajtótájékoztatóján Koltai György vezérigazgató elmondotta, hogy a vállalat ide forgalma eléri a 2,2 milliárd forintot és ez 8,1 százalékkal magasabb a tavalyinál. A vállalat további jelentős arányú fejlődés előtt áll. Országszerte, elsősorban Budapesten, a Balaton partján és több vidéki városban fejlesztik az üzlethálózatot. Budapesten a Pasaréti téren kezdik meg tavasszal egy nagy ABC-áruház építését, vidéken Zalaegerszegen, Debrecenben, Zamárdiban, Kaposvárott, Székesfehérvárott, Szolnokon, Tatabányán, Pápán, Ajkán, Karcagon, Kazincbarcikán épülnek nagyméretű ABC-áruházak. (Magyar Nemzet)

Ha tetszett a poszt, kérlek támogasd munkámat 5-10 euróval. Ennek segítségével tudom fizetni a fotók szerkesztéséhez szükséges Photoshop előfizetést, könyvtári tagságot, szakkönyveket tudok beszerezni antikváriumokból, és egy új laptop megvásárlását is segíted. Cserébe mindenféle jó kis posztokat olvashatsz Budapest jelenéről és múltjáról. Segítségedet nagyon köszönöm! >>> Patreon >>>


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása