Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Frissült a fortepan: Főfotó képek a hetvenes évekből

2021. október 21. - fovarosi.blog.hu

Ismét frissült a Fortepan. Ezúttal a Főfotó képarchívumából közöltek egy második adag fotót, én pedig a 2000-nél is több képből válogattam egy fővárosi csokorral. Íme. (Az azonosító számra kattintva a kép nagyban is letölthető.)

alkotmanymozi-1973korul-fortepan_hu-215779-fofoto.jpg

pestbudamozi-1973korul-fortepan_hu-215859-fofoto.jpg

215779, 215859: Alkotmány, Pest-Buda... egyre kevesebben emlékeznek már ezekre a régi filmszínházakra. A Guernica 1982-es film, innen datálható be a kép. A mozinak igen régi múltja volt, 1920 körül indult Corso néven. 1997-ben zárt be végleg, ma már az épülete sem áll. A Pest-Buda mozi kifejezetten a József Attila lakótelep (és a szemközti, szocreál lakótelep) kiszolgálására épült. 1973-ban számos átadással, építkezéssel ünnepelték a főváros századik születésnapját (erről bővebben itt >>>), ennek egyike volt a Pest-Buda mozi átadása augusztus 18-án egy LGT koncerttel. A látogatószám viszont messze elmaradt a korábban elgondolttól, így nagyon hamar, már 1990-ben bezárt. Az épület sokáig üresen állt, míg a Görög Kulturális Intézet számára fel nem újították.

ankerkoz-1972korul-fortepan_hu-215505-fofoto.jpg

215505: Az Anker-köz nem jöhetett volna létre, ha 1907-re fel nem épül Alpár Ignác egyik legvitatottabb műve, az Anker Biztosító és Életjáradék Társaság palotája. A Deák tér már akkoriban is forgalmas csomópont volt, így az óriásinak, pöffeszkedőnek ítélt épület egyben a cég reklámja is lett - kiváltva ezzel a népharagot is. Az anekdota szerint amikor Alpár felesége, Orth Antónia meglátta az épületet, így kiáltott fel: "Na, de Ignác! Nem szégyelli magát?" Az épület hátsó bejáratai az Anker köz felől nyílnak. Kezdetben úgy tervezték, hogy a köz üvegtetővel fedett, zárt lesz, de ez nem valósult meg soha. De legalább ma már autómentes, kiülős hely. 1968-tól haláláig a ház lakója volt Hofi Géza.

bp50-1971.pngHa tetszik a blog, kérlek támogasd munkámat anyagilag is - 1000 forintot elérő támogatásodért ajándékba kapsz tőlem egy letölthető könyvet (pdf), benne az 1971. év legfontosabb fővárosi híreivel! Támogatásod segítségével tudom fizetni a fotók szerkesztéséhez szükséges Photoshop előfizetést, könyvtári tagságot, szakkönyveket tudok beszerezni antikváriumokból, és egy új laptop megvásárlását is segíted. Cserébe mindenféle jó kis posztokat olvashatsz Budapest jelenéről és múltjáról. Nagyobb adományodat most könyvvel hálálom meg, részletek a Patreon oldalon. Segítségedet nagyon köszönöm! >>> Patreon >>>

batthyanyter-1970korul-fortepan_hu-214597-fofoto.jpg

batthyanyter-1973korul-fortepan_hu-215796-fofoto.jpg

batthyanyter-1973korul-fortepan_hu-215797-fofoto.jpg

214597, 215796, 215797: A Batthyány tér mindig is forgalmasnak volt mondható, de az igazán nagy változást az 1972-es év vége hozott, amikor megnyílt a 2-es metró budai szakasza, és ehhez kapcsolódóan a HÉV vonalát is meghosszabbították idáig. Ma is nehéz összehangolni az érdekeket: a tér örökségét úgy megőrizni, hogy közben egy élő város közlekedési igényeit is ki lehessen szolgálni. A fekete-fehér kép 1970 körül, a színes képek 1973 körül készültek.

delipalyaudvar-1973korul-fortepan_hu-216160-fofoto.jpg

216160: A Déli pályaudvar 1973 körül. Kővári György (MÁVTI) tervezte, csakúgy, mint néhány évvel később a Skála Metrót az előtte lévő szögletes térrel a Marx, akarom mondani Nyugati téren. A ma embere elsősorban lerobbant állapota alapján ítéli meg, avagy el az épületet. Pedig a tágas terekkel, fantasztikus panorámát kínáló pénztárcsarnokkal megépült pályaudvar a kor magas színvonalán valósult meg. Igen, valóban felújításra szorul. Valóban hiányoznak a mozgólépcsők, liftek, amelyek megkönnyítenék a nagy bőröndökkel való mozgást. De ez nem a lebontás, hanem a felújítás, korszerűsítés melletti érvelés kell, hogy legyen!

domus-1973korul-fortepan_hu-215699-fofoto.jpg

domus-1973korul-fortepan_hu-215700-fofoto.jpg

215699, 215700: A fotós még épülő állapotában kapta le a Domus Áruházat. Az egykori Bútorértékesítő Vállalatból átkeresztelt üzlethálózat budapesti egységének vonalvezetése, formája egy soha meg nem valósult terv emlékét őrzi. Bővebben itt >>>

feneketlento-1970korul-fortepan_hu-214462-fofoto.jpg

214462: A Feneketlen-tónál 1970 körül. A mesterséges tó egy korábbi agyagbánya gödrének feltöltődésével jött létre egy korábban kifejezetten mocsaras, vizes területen. Ennek megfelelően elég mély - 4-5 métert lehet leereszkedni benne. De nem érdemes. A Feneketlen-tóban a mély tavakra jellemző termikus ugróréteg alakult ki, egy ponttól lejjebb hirtelen lesz sokkal hidegebb a víz. Nem véletlenül tilos a fürdés, ne szórakozz vele.

intercontinental-marriott-1969korul-fortepan_hu-214400.jpg

214400: A fotós a még épülő Intercontinental szálló egy magasabb emeletéről nézett a Petőfi tér irányába. Az épületet 1969 végén, egy szilveszteri bulival avatták fel. Ma már az egykori Forum Szálló sötétbarna tömbje az Intercontinental, a régi Intercontinental viszont ma Marriott. A szálló híres vendége volt a Queen Együttes, akik a Népstadionban adtak teltházas koncertet. Freddie Mercury még a "Tavaszi szél..." első pár sorát is megtanulta a koncert kedvéért.

kelenfoldiltp-1972korul-fortepan_hu-215494-fofoto.jpg

215494: A kelenföldi lakótelepen járunk 1972 körül. Három toronyépület magasodik környezete fölé. Ezek különlegességét nem csak lekerekített sarkú formáik adták, hanem építésük módja is. Míg a panelházak elemeit előre legyártották a házgyárakban és a helyszínen már csak összeszerelték az elemeket, addig ennél a három toronynál a csúszózsalus építést próbálták ki. Folyamatosan ment a beton öntése, haladtak felfelé szintről szintre. Így az egész épület tulajdonképpen egyetlen hatalmas betonelemmé vált.

magyarszinhaz-1972korul-fortepan_hu-215509-fofoto.jpg

215509: A Magyar Színház 1972 körül. Amikor a Blaha Lujza téren 1964-ben, a 2-es metróvonal építésekor lebontották a Nemzeti Színházat, akkor ide költöztették át a nemzetit. Az épületet e célból 1964-66 között jelentősen átépítették, akkor került a homlokzatra a zsolnai pirogránitból készült, 757 elemből álló dombormű, Illés Gyula szobrászművész munkája. Akkor nem gondolták még, hogy ez az állapot aztán évtizedekre így is marad. Pedig volt egy nagy pályázat, ami szerint a Városliget szélén építették volna fel az új színházat, de végül pénz híján abból nem lett semmi. Végül csak 2002 tavaszán épült fel a nagy vitákat kiváltó újabb Nemzeti a Lágymányosi híd közelében.

metro2-moszkvater-1973korul-fortepan_hu-216126-fofoto.jpg

216126: 1972-ben adták át a 2-es metró második szakaszát a Deák tér és a Déli pályudvar között, rajta a Moszkva tér (ma: Széll Kálmán tér) állomással, ahol a felvétel készült. Mivel a metróvonal csak szerény emelkedőt bír ki, a domborzat viszont már igencsak emelkedő errefelé, itt található Budapest leghosszabb mozgólépcsője. Úgy két perc, mire feljutunk vele a felszínre. Milyen érdekes, hogy akkor még nem volt minden limlommal telepakolva a felszíni épület. Manapság az ilyeneket néhány év alatt ellepik az automaták, péksütemény üzletek és reklámtáblák.

neon-1970korul-keszruha-fortepan_hu-214559-fofoto.jpg

214559: A hatvanas-hetvenes években még állami támogatással lepték el Budapest több részét a neonreklámok. A képen a Rákóczi út egyik sarokháza látható a nagy Készruha neonreklámmal. A neonreklám mögött nem véletlenül ilyen sima a lecsapott házsarok. Az épület sarka 1936-ban leomlott, halálos áldozatokat is követelve. Utána ilyen módon állították helyre az épületet, majd a háború után már a szocialista divatipar reklámja feledtette az egykori szerencsétlenséget.

 

További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!
twitterlogo.jpgfblogo.jpg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2021.10.22. 13:45:51

Szerintem Bp leghosszabb mozgólépcsöje az Astoria volt.
Legalábbis gyerekkoromban sokat mértük stopperrel.

Fikalnyik Eugén 2021.10.24. 14:06:33

@gigabursch:
A Moszkvás 39m állomásmélységű, az Astoria 29m. És ebből még lejön, hogy a Moszkvás a felszínről indul, az Astoria aluljáróból.

gigabursch 2021.10.24. 18:59:09

@Fikalnyik Eugén:
Köszönöm.
Akkor vagy meredekebb volt a mozgója, vagy lassabban ment. Vagy mindkettő.

Mad Marx 2021.10.24. 22:09:09

Persze lehet fikázni, de vagyunk páran, akik ebben nőttünk fel és a mostani "modern" építészettől kapunk hányingert..

Bandibacsi34 2021.10.25. 04:55:31

Egyik ocsmányabb, mint a masik(Deli palyaudvar, Domus aruhaz-utobbi mar uresen all). Le kene sokat dozerolni. Meg egy plaza is jobb lenne a Deli helyen, mint ez(Kelenfoldre kene kivinni a palyaudvart, a 2 es metro meg kimehetne odaig a megmaradt vaganyokon).
Egyebkent

kvp 2021.10.25. 10:01:42

@Bandibacsi34: Kevesen tudjak, de uj delibol ketfele is epult. Az eredeti uj penztarcsarnok 62-71 kozott meg metro nelkul allt a regi 6 fo vaganyos allomas vegeben, mellette a regi csarnok egyik oldalepulete maradt meg ami klasszikus deli vasutas allomasepulet stilusban epult anno.

A palyaudvar kibovitesevel, az ut kiszelesitesevel es a metro megerkezesevel toldottak meg az eredeti epuletet a vermezo fele, bontottak le a regi allomast es noveltek meg a vaganyok szamat tobb mint a duplajara. Plusz elbontottak az uj allomasepulet eredeti alkotas utca feloli szarnyat. (a masik oldalon beepitettek a perontetobe) A penzarnal allva meg latszik az uvegfalon, hogy hol toldottak be az eredeti epuletbe. (a mostani penzarak meg a regi epuletben voltak, az attol a var fele levo resz a metrokijarat felett, meg az oldalso hosszu epuletresz pedig a kesobbi epitesu)

A deli mostani kulsejet nagyban befolyasolja az, hogy jopar eve leszedtek a homlokzati burkolat nagy reszet es nem potoltak semmivel. (az 1-es peron legvegen meg fent van par darab belole a falon, ott latszik, hogy mit bontottak le) A penztarbol az ajton kilepve az "uj" perontetok es az eredeti epulet uvegfala kozott pedig nehol latszik az almennyezet alatt a regi oldalszarnyak tetoszerkezetenek megmaradt resze. Az 1962-es uj deli szerintem nagyon szep epulet volt, viszont a betoldassal sokszorosara noveletek a meretet es megvaltozott a stilusa, amit a burkolat lebontasa meg a kesobbi atepitesek tovabb rontottak.

A fortepanos kepek alapjan 1971-ben meg megvolt a regi epulet, 1973-ban viszont mar a mostani kibovitett epulet allt. Szerimtem erdemes megnezi a kulonbseket a ket allapot kozott: fortepan.hu/hu/photos/?q=d%C3%A9li%20p%C3%A1lyaudvar

Sliders 2021.10.25. 13:55:03

Azt lehet tudni, hogy a Széll Kálmán téren mikor bővítették ki a 3 mozgólépcsős rendszert egy negyedikkel? Ugye ma 4 darab mozgólépcső van. Nem gondoltam volna, hogy anno 3 lépcsővel adták át.

kvp 2021.10.25. 21:44:13

@Sliders: A 2-es metro felujitasakor csereltek a regi mozgolepcsoket a keskenyebb mechanikaju ujakra es igy befert egy 4. mozgolepcso. A 3-as metro eseten pedig a 3 mozgolepcsos regi allomasok jelentos reszet 3 uj mozgolepcso + ferde liftesre alakitjak at. Eredetileg mindenhol csak 2 uzemi + 1 tartalek lepcso volt. (csucsidoben pedig ha mindegyik mukodott, akkor valtva a nagyobb tomeg menetiranya szerint jart a 3.)
süti beállítások módosítása