Ismét a föld alól jelentkezik a Fővárosi Blog. Ezúttal a Rákóczi téren mentünk a felszín alá. No, nem meghalni, hanem megnézni, hogy hogy áll a 4-es metró állomásának építése.
A 4-es metró a 2-es és a 3-as vonalat is felülről metszi, a vonal jellemzően 16-20 méterrel van a felszín alatt - ez a Duna alatt 32-34 méteres mélységre változik. Az alagútban haladó pajzsot ne síkban képzeljük el: bár a pajzs maga egy 6 méter átmérőjű marótárcsa, de mögötte még kb. 120 méternyi géplánc csatlakozik hozzá. Pajzs helyett így talán a fúrókígyó kifejezés lenne az akkurátusabb. Az egész beruházás már túl van a 60 százalékos készültségen, így aztán elég bajos most már lemondani. A meghosszabbítás persze kérdéses, és persze ebben is van nekünk baloldali és jobboldali változatunk. A baloldal ugyanis balra, a Bosnyák tér felé folytatná a vonalat, a jobboldal meg jobbra, a budaörsi virágpiac irányába. A beindulás időpontja még mindig kérdéses, annyi biztos, hogy 2013 vége előtt maximum a próbafutások, tesztelések indulhatnak be. Persze, ha az Alstom metrószerelvények végleg elbuknak, akkor minimum 2015-ig kell várnunk az első utazásra. No, de ha lassan és drágán is, de épül. (Megjegyzem: a hármas metró első szakaszát 1976 december 31-én, utolsó megépült szakaszát 1990 december 14-én adták át - ez bizony 14 év.)
A Rákóczi tér állomás fő szerkezete már elkészült, a fúrópajzs 2010 január 26-án érkezett be, és már végig is ért az első szakaszon. A fúrópajzs jelenleg egy cinkotai telepen várja, hogy a politikai vezetés eldöntse, hogy mégis hogyan és merre tovább. A látogatóközpontnak túlzott konténerben az van kiírva, hogy az állomás építése várhatóan 2009 őszig tart. Háááát... Jelenleg az állomások belső szerkezete épül.
Az állomás tervezői a Budapesti Műhely Kft. tervezői - Dévényi Tamás, Takács Orsolya, Németh Orsolya - voltak. Korábban több bank számára terveztek arculatot és bankfiókokat, részt vettek a Sándor-palota újjáépítésének tervezésében, és a 2002-es Magház is a nevükhöz köthető.
A Rákóczi tér állomás fő attrakciója a központi, felülvilágított rész lesz, ahol a felsőbb (pontosabban kevésbé mínuszos) szinteken Rákóczi Ferenc egykori birtokainak nevei sorakoznak körben Tokajtól Szerencsen át Erdőbényéig:
(Kép: www.metro4.hu)
Az egész állomás nem lesz felülvilágított sajnos, csak ez a központi "mag". Ide jönnek majd le a mozgólépcsők, de van már két liftakna is. Reméljük, hogy egyszer működő liftek is lesznek benne. A felszínen igyekeztek kis területen barmolni bele a téren álló faállományba, ezért nem felülvilágított az egész állomás. Ez üdvözlendő is, bár az előtt teljesen értetlenül állok, hogy a lejáratok fölé miért kellett ekkorra vasbeton tetőzeteket emelni. Ezek ugyanis teljesen kitakarják a tér parkjának és a vásárcsarnoknak a látványát. Állítólag a csarnokban nagyon várják már a metró átadását, hisz jelentős forgalomnövekedést remélnek. Eddig ugyanis lényegében "csak" a 4-6-os villamos jelentett jelentős forgalmat a tömegközlekedésben, az átadás után viszont egy nagy kapacitású keresztező vonal is érinti majd a teret. A tér maga is átalakul: keleti oldalán nem lesz átmenő autóforgalom, a Békés és a Kölcsey utcák forgalomcsillapítottak lesznek, a tér parkját felújítják. Utóbbira szükség is lesz, hisz ma a tér gyakorlatilag munkaterület egy az egyben. A metróállomás felett, a tér közepén egy medence is épül majd, ami a mikroklíma javításában is szerepet kap. A tér 56 fája közül huszonkettőt vágtak ki. A huszonkettőből tizenhét már amúgy is károsodott, beteg fa volt, így itt nagy kárt nem okozott az állomásépítés. A kivágott fák helyére máshol több, mint 200 fát ültettek el - bár azt nem tudom, hogy hol.
A képek 2010 augusztus 25-én készültek
Források:
http://indafoto.hu/fovarosiblog/4es_metro_rakoczi_ter_20100825
http://felulet.blogspot.com/2010/01/north-tbm-break-out-at-rakoczi-ter.html
https://www.youtube.com/watch?v=SpJ5cA-eRJo
http://epiteszforum.hu/node/1580
ivrilider 2010.10.09. 11:32:10
Sadia · http://sadia-mintti.blog.hu/ 2010.10.09. 12:31:46
balazsman 2010.10.09. 14:05:19
ezek lesznek a metró4 piacos megállói:
Tétényi út
Bocskai út
Fővám tér
Rákóczi tér
(Bosnyák tér) ha meghosszabbítják
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.10.09. 17:05:21
Aranylab6 2010.10.11. 17:24:20
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.10.11. 17:31:15
Szerintem nagyon is jó dolog, hogy odafigyelnek az állomások kialakítására.
Aranylab6 2010.10.12. 10:33:57
köszi a helyreigazítást :)
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.10.12. 15:01:53
privateer 2013.07.23. 16:50:20
mikszer 2014.02.18. 15:24:24