Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Benéztünk a Rákóczi tér alá

2010. október 09. - fovarosi.blog.hu

Ismét a föld alól jelentkezik a Fővárosi Blog. Ezúttal a Rákóczi téren mentünk a felszín alá. No, nem meghalni, hanem megnézni, hogy hogy áll a 4-es metró állomásának építése.

fovarosi.blog.hu: Metro4-RakocziTer-20100825-13

A 4-es metró a 2-es és a 3-as vonalat is felülről metszi, a vonal jellemzően 16-20 méterrel van a felszín alatt - ez a Duna alatt 32-34 méteres mélységre változik. Az alagútban haladó pajzsot ne síkban képzeljük el: bár a pajzs maga egy 6 méter átmérőjű marótárcsa, de mögötte még kb. 120 méternyi géplánc csatlakozik hozzá. Pajzs helyett így talán a fúrókígyó kifejezés lenne az akkurátusabb. Az egész beruházás már túl van a 60 százalékos készültségen, így aztán elég bajos most már lemondani. A meghosszabbítás persze kérdéses, és persze ebben is van nekünk baloldali és jobboldali változatunk. A baloldal ugyanis balra, a Bosnyák tér felé folytatná a vonalat, a jobboldal meg jobbra, a budaörsi virágpiac irányába. A beindulás időpontja még mindig kérdéses, annyi biztos, hogy 2013 vége előtt maximum a próbafutások, tesztelések indulhatnak be. Persze, ha az Alstom metrószerelvények végleg elbuknak, akkor minimum 2015-ig kell várnunk az első utazásra. No, de ha lassan és drágán is, de épül. (Megjegyzem: a hármas metró első szakaszát 1976 december 31-én, utolsó megépült szakaszát 1990 december 14-én adták át - ez bizony 14 év.)

fovarosi.blog.hu: Metro4-RakocziTer-20100825-P

A Rákóczi tér állomás fő szerkezete már elkészült, a fúrópajzs 2010 január 26-án érkezett be, és már végig is ért az első szakaszon. A fúrópajzs jelenleg egy cinkotai telepen várja, hogy a politikai vezetés eldöntse, hogy mégis hogyan és merre tovább. A látogatóközpontnak túlzott konténerben az van kiírva, hogy az állomás építése várhatóan 2009 őszig tart. Háááát... Jelenleg az állomások belső szerkezete épül.


Az állomás tervezői a Budapesti Műhely Kft. tervezői - Dévényi Tamás, Takács Orsolya, Németh Orsolya - voltak. Korábban több bank számára terveztek arculatot és bankfiókokat, részt vettek a Sándor-palota újjáépítésének tervezésében, és a 2002-es Magház is a nevükhöz köthető.

A Rákóczi tér állomás fő attrakciója a központi, felülvilágított rész lesz, ahol a felsőbb (pontosabban kevésbé mínuszos) szinteken Rákóczi Ferenc egykori birtokainak nevei sorakoznak körben Tokajtól Szerencsen át Erdőbényéig:
fovarosi.blog.hu: RakocziTer02
(Kép: www.metro4.hu)

fovarosi.blog.hu: Metro4-RakocziTer-20100825-02

Az egész állomás nem lesz felülvilágított sajnos, csak ez a központi "mag". Ide jönnek majd le a mozgólépcsők, de van már két liftakna is. Reméljük, hogy egyszer működő liftek is lesznek benne. A felszínen igyekeztek kis területen barmolni bele a téren álló faállományba, ezért nem felülvilágított az egész állomás. Ez üdvözlendő is, bár az előtt teljesen értetlenül állok, hogy a lejáratok fölé miért kellett ekkorra vasbeton tetőzeteket emelni. Ezek ugyanis teljesen kitakarják a tér parkjának és a vásárcsarnoknak a látványát. Állítólag a csarnokban nagyon várják már a metró átadását, hisz jelentős forgalomnövekedést remélnek. Eddig ugyanis lényegében "csak" a 4-6-os villamos jelentett jelentős forgalmat a tömegközlekedésben, az átadás után viszont egy nagy kapacitású keresztező vonal is érinti majd a teret. A tér maga is átalakul: keleti oldalán nem lesz átmenő autóforgalom, a Békés és a Kölcsey utcák forgalomcsillapítottak lesznek, a tér parkját felújítják. Utóbbira szükség is lesz, hisz ma a tér gyakorlatilag munkaterület egy az egyben. A metróállomás felett, a tér közepén egy medence is épül majd, ami a mikroklíma javításában is szerepet kap. A tér 56 fája közül huszonkettőt vágtak ki. A huszonkettőből tizenhét már amúgy is károsodott, beteg fa volt, így itt nagy kárt nem okozott az állomásépítés. A kivágott fák helyére máshol több, mint 200 fát ültettek el - bár azt nem tudom, hogy hol.

A képek 2010 augusztus 25-én készültek


Források:
http://indafoto.hu/fovarosiblog/4es_metro_rakoczi_ter_20100825
http://felulet.blogspot.com/2010/01/north-tbm-break-out-at-rakoczi-ter.html
https://www.youtube.com/watch?v=SpJ5cA-eRJo
http://epiteszforum.hu/node/1580

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ivrilider 2010.10.09. 11:32:10

Meglássuk! A piacnak drukkolok én is a legjobban...

Sadia · http://sadia-mintti.blog.hu/ 2010.10.09. 12:31:46

Erdőbénye nevét pont a mozgólépcső fogja kitakarni, ahogy elnézem

balazsman 2010.10.09. 14:05:19

ez a metróvonal jó pár piacot érinteni fog, én a Rákóczi téri helyében nem reménykednék... amúgy sem használt volna semmit, hacsak nem az épületbe rakják a lejáratot... az emberek nem azért nem mennek piacra mert nincs a közelben metró, hanem mert nem akarnak - lustaság, vagy csak simán a szupermarket-közeg kedvelése is ok lehet, de akár az is, hogy nem reggel/délelőtt, hanem munka után akarnak bevásárolni - amikor persze a piacok már rég zárva vannak

ezek lesznek a metró4 piacos megállói:
Tétényi út
Bocskai út
Fővám tér
Rákóczi tér
(Bosnyák tér) ha meghosszabbítják

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.10.09. 17:05:21

Jó, az igaz, hogy máshol is van piac, de azért a Vásárcsarnoknak mégiscsak jót fog tenni, ha nem csak a 4-es és 6-os villamosok, hanem még egy metró is odaszállít utasokat.

Aranylab6 2010.10.11. 17:24:20

szép dolog, tényleg, hogy a az új metró állomásait megtervezték, "megdizájnolták". ha már építünk valamit, akkor legyen gusztusos. eddig oké. ugyanakkor az az érzésem, hogy kicsit átestünk a ló hasa alat. ahogy egyre többet lehet tudni az új állomások megjelenéséről, én úgy látom, hogy mindegyik túl van pörgetve. olyan mintha mondjuk kortárs múzeumok belső kialakításával akarna vetekedni egy metróállomás... ennyire nem vagyunk gazdag ország. ráadásul jártam már több európai nagyváros metróiban (párizs, vagy barcelona) és ezek normális egyszerű állomások. anélkül, hogy feltétlenül ipari gányolások lennének, szimplán "csak" célszerűek. megjön a metró, leszállsz, kicsit mész az alagútban, aztán felmész és kész. nincs ez a mániákus attrakciózás. szerintem ez egy metróban hót fölösleges, és persze csak úgy rakosgatja a nullákat az amúgy sem kétjegyű számok mögé...

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.10.11. 17:31:15

Én viszont kifejezetten örülök neki, hogy ezek a megállók nem egy sablonra készülnek, hanem igyekeznek odafigyelni az állomások megtervezésére. Egyébként sokszor nem is kerül ez plusz pénzbe. A Rákóczi térnél például annyi lesz az összes extra, hogy a birtoknevek bele vannak nyomva egy sablonnal a betonfalba. Nem egy drága dolog. Hasonló megoldással lesznek rovarok a Kelenföldi pu. állomáson a falon. A Gellért térnél a két rácsszerkezet lesz a nagy attrakció, de ez sem jelent plusz kiadást - ezekre a kereszttartókra amúgy is szükség van a "doboz" merevítéséhez, csak kicsit megbaszarintották a formáját, hogy ki is nézzen valahogy. Az is tök jó, hogy természetes napfényt eresztenek több állomás alsóbb szintjeire is (egészben vagy többnyire csak részben vagy helyenként nem) - ezek sokkal hangulatosabb, "élhetőbb" állomások lesznek, és talán még a villanyszámlát is csökkentik.

Szerintem nagyon is jó dolog, hogy odafigyelnek az állomások kialakítására.

Aranylab6 2010.10.12. 10:33:57

@fovarosi.blog.hu: mivel sokkal jobban ismered ezeket a projekteket, mint én, elhiszem, hogy igazad van. én is örülök, hogy igényesen alakítják ki a megállókat. pláne, ha nem kerülnek plusz pénzbe. csak eddig azt hittem, hogy olyan ez a metróállomás építés, mintha a rákosrendező vagonmosó-csarnokaiba mondjuk a phillip starckkal terveztetnének egyedi lámpákat.
köszi a helyreigazítást :)

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.10.12. 15:01:53

@Aranylab6: Az a szomorú, hogy Philip Starck árlistával dolgoznak, de Philip Starck termékek beépítése nélkül :-(((

privateer 2013.07.23. 16:50:20

@fovarosi.blog.hu: Moszkvai metró is pont ettől lett híres. Mindegyik állomás egy műalkotás.
süti beállítások módosítása