Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Alstom Metropolis: bye bye?

2010. október 27. - fovarosi.blog.hu

Fővárosi politikusaink egyik kedvenc témája lett a 4-es metró, és a beleálmodott új metrószerelvény. Az új önkormányzat egyik legnagyobb fejfájása lett: mi legyen a metrókocsi projekttel? Az alábbiakban az eddigi sztorit tekintjük át, az olvasóra bízva a projekt további sorsának megálmodását.

A metrókocsikra 2006 május 30-án írta alá a gyártó a szerződést a BKV-val. Mivel már az előzetes típusengedélyt is késve tudták csak beszerezni, a gyártás is késve indult meg az Alstom lengyelországi gyárában. Az első szerelvény 2009 január 27-én késő éjjel érkezett meg Budapestre, majd később még két szerelvény érkezett. A három budapesti mellett még 14 legyártott szerelvény áll a lengyel gyárban, szállításra készen. Összesen 22 szerelvényt rendeltek a 2-es, és 15 szerelvényt a 4-es metróvonalra.

Akkoriban boldogan olvashattuk a sajtóban, hogy a metrókocsik óriási ugrást jelentenek a hatvanas évek technológiáját fémjelző, szovjet EV metrókocsikhoz képest. Fékezés közben áramot tudnak visszatáplálni a hálózatba, lényegesen korszerűbb elektronika vezérli a járműveket, és a légkondicionálás is megérkezik végre a metróba. Az utasok biztonságára zártláncú kamerarendszer ügyel.

Ez még csak számítógépes grafika: a Metropolis a Keleti Pályaudvar megállóban

2009 februárjában azt tesztelték, hogy befér-e mindenhol a szerelvény az alagútba. A régi orosz kocsikra felragasztott hungarocell darabok, amelyek az új, kissé nagyobb szerelvény méreteit modellezték, sehol sem sérültek meg, így a tesztelés sikeres volt. Áprilisban már jöttek az újabb gondok: kiderült, hogy baj van a fékcsövekkel: "A Nemzeti Közlekedési Hatóság szóvivője elismerte, hogy baj van az új metróval. - Munkatársunk kézzel meg tudta lazítani a féktömlőcsavart, és a fékcsövet is szét tudta szedni. A megvizsgált munkahengerek felénél ugyanezt tapasztaltuk - közölte Szabó Aliz." Pedig inkább ünnepelni illett volna: 2009 április 24-én lett tíz éves a Metropolis járműcsalád. A cég az utolsó szingapúri szerelvény leszállításával ünnepelte az évfordulót. Az ottani szerelvények a világ leghosszabb (42 kilométeres) vezető nélküli metróvonalán, a Circle Line-on közlekednek 2011-től. 2009 májusában a Fehér úti pályán megkezdődött a hazai szerelvények tesztelése. Ezzel párhuzamosan egy francia tesztpályán, Valenciennesben egy 14 ezer kilométeres próba is folyamatban volt. Ennek során 800 méterenként megállították az első prototípus szerelvényt (410-411-412-413-414), kinyitották, majd bezárták az ajtókat. (A tesztelés kicsit az IKEA bemutatójára hasonlíthat, amikor több tízezerszer húznak ki és tolnak be egy fiókot.) Júniusban a 3-as vonalon is elvégezték a hungarocell darabos tesztelést. Mégpedig azért, mert a 4-es metró építésének elhúzódása miatt felmerült, hogy ideiglenesen ezen a vonalon járatnák az automata szerelvényeket (persze vezetővel), hogy a garanciális időszakban derüljenek ki a hibák, és ne utána. A Fehér úti vágányon május 26-án kezdődött tesztelés július 7-én már meg is szakadt: az áramszedőrendszer egyik alkatrésze meghibásodott, így a tesztfutások leálltak. Októberben kiderült, hogy a komforttesztek sikeresek voltak, azaz a metrókocsiknak nincs veszélyes oldalsó kilengése fékezéskor, kanyarodáskor és gyorsuláskor. Novemberben borult ki a bili a menekülőlétrákkal kapcsolatban. Az eredeti gyártmánynál a menekülőlétrát az utasoknak kellene kiemelniük és lenyitniuk, ám ez egy tűzzel járó pánikhelyzetben aligha mondható reális elvárásnak. Az Alstom viszont nem akart módosítani, ezért irgalmatlan összeget, plusz 1 milliárd forintot kért az átépítésért. A BKV ezt nem ismerte el, most ezen (is) pereskednek.


Videó 2009 végéről

2010 elején már a csúszás mértékéről folytak a találgatások. A Nemzeti Közlekedési Hatóság továbbra sem adta ki a végleges típusengedélyt. Márciusra elfogyott a BKV türelme. Ultimátumot intéztek az Alstomhoz: vagy megszerzi az Alstom a végleges típusengedélyt, vagy felmondják vele a szerződést. Demszky Gábor főpolgármester még a francia nagykövetet is bekérette az ügyben. Májusban úgy volt, hogy szeptembertől közlekedhet az új metró. Közben a fékrendszerrel kapcsolatban újabb gondok kerültek napvilágra. Kiderült, hogy két független fékberendezésnek kellene működnie, ehelyett a két fékrendszert egy szoftver irányítja, amelynek meghibásodása esetén mindkét fékrendszer működésképtelen lesz. Az Alstom védelmébe vette gyermekét, hangsúlyozva, hogy hamarosan kérvényezik az NKH-nál a végleges típusengedély kiadását. Addigra kiderült már a fentieken túl több más komoly probléma is. Többször elveszett a jel az ajtó és a vezetőfülke között, azaz nem lehetett látni, hogy minden ajtó becsukódott-e. Több biztonságtechnikai berendezés, így a tűzjelző is többször meghibásodott. A vezetőfülkében levő rádiók nem voltak külön áramforrásra csatlakoztatva, így ha áramkimaradás esetén az alagútban ragad egy szerelvény, a rádión nem lehet kapcsolatot teremteni senkivel. A kerekek kritikusan gyorsan koptak. De még a járművezetőket oktató szimulátor program is rendszeresen lefagyott, vagy hibásan működött. (A sínekre ugró emberen például hibajelzés nélkül áthaladt a szimulált metrószerelvény...)

Mindezek dacára az Alstom 2010 július 1-jén bejelentette: befejezték a metrókocsik tesztelését. A szükséges dokumentációt megküldték az NKH-nak. Július végén az Alstom francia vezérkara is ellátogatott az NKH-hoz, és a francia nagykövet is megkereste a magyar kormányt ugyanebben az ügyben. (Itt már az új kormányról, konkrétan egy Navracsics Tibornak írt nagyköveti levélről van szó.) Addigra a BKV a 2-es metró szerelvényeit félig már kifizette, kb. 30 milliárd már az Alstom számlájára került. 2010 július 30-án eljött az igazság pillanata. Az NKH a kérelmet elutasította. A határozat itt olvasható.
Az indoklásban többek között az alábbiakat sorolta fel az NKH:
-a biztonsági fék nem független az üzemi féktől
-a biztonsági fék a TCMS rendszer meghibásodása esetén
-a menet/fék kapcsoló menet állásánál bekövetkező hálózati tápfeszültség kimaradás után a fék állásba váltáskor az üzemi fék nem áll rendelkezésre, csak a biztonsági fék.
-a tengelyenkénti csúszásérzékeléshez nem tengelyenkénti, hanem forgóvázankénti beavatkozást terveztek, így, ha több forgóváznál jelentkezik csúszás, jelentősen megnőhet a fékút
-a fékrendszer dokumentációja nem igazolja, hogy a fékrendszer redundáns kialakítású (redundáns: ha semmilyen egyszeri hiba nem okozza a fékhatás elvesztését vagy jelentős csökkenését)
-nincs rá bizonyíték, hogy a fékelegyítés a tárcsafék, a biztonsági fék használatát nem korlátozza
-bár állítják, hogy egy kocsi fékezésének kimaradása esetén is fékezhető marad a szerelvény, erről számításokat nem csatoltak
-a menetszabályozó kar a jármű akaratlan, véletlenszerű elindíthatóságát nem akadályozza meg
-az akkumulátor feszültség a járművezető számára nincs kijelezve
-a DDU kijelzőn (a vezetőfülkében) megjeleníthető feliratok és rövidítések nem mindig magyar nyelvűek
-utastérben úgy helyeztek el elektronikai egységeket tartalmazó szekrényeket, hogy azok egyszerű, négyszögletű kulccsal akár az utasok által is kinyithatók
-a szoftver próbaüzem utáni frissítése nem fogadható el megoldásnak, mivel eredményes próbaüzem alatt nem léphetnek fel olyan jelenségek, amelyek szoftvermódosítást igényelnek
-a beépített anyagok tűzvédelmi alkalmassága nem teljes körűen igazolt
-nincs dokumentum a kamerák által felvett képek kapcsán a személyiségi jogok védelméről, a vonatkozó törvények betartásáról
-a homlok menekítő rámpa átalakításának dokumentációja hiányos
-a rajzdokumentációban egyes változtatások nem szerepelnek
-nem készült vizsgálat a vészfék ellenőrzésére szétkapcsolt kocsiknál, a fékezési jellemzőkre csökkentett üzemmódban, és áramellátási hibára
-az áramszedő karok áttervezése és cseréje nem történt meg
-az 1. sz. prototípus kerékkopásának okait és annak elhárítására vonatkozó leírást nem nyújtották be A fentiek alapján az AM5-M2 típusú metrószerelvényre a típusengedély nem adható meg.
A metró tehát elhasalt a vizsgálaton, ám szerződésbontás végül mégsem történt. Bár van bankgarancia a kifizetett törlesztőrészletekre, mégsem biztos, hogy a főváros nem bukna súlyos milliárdokat a szerződésbontáson. Az Alstom pedig már több szerelvényt is legyártott, így sok pénze áll a projektben. Nem csoda, hogy fellebbeztek a döntés ellen. A BKV pedig szeretné elkerülni, hogy még évekig futtassa tovább a selejtezésre érett szerelvényeit. Ugyanakkor egy szerződésbontás után az is egy lehetséges forgatókönyv, hogy a válság miatt megcsappant megrendelések miatt egy újabb pályázaton lényegesen jobb árat is ki lehetne alkudni. A leköszönő fővárosi önkormányzati vezetés ezután már csak "időhúzásra játszott", ezzel lényegében átpasszolva a kérdést a következő kormányzatnak. A jogi helyzet nem egyértelmű: a 2006-os szerződés szerint ugyanis bizonyos feltételek mellett vis maiornak számít az engedélykérelem elutasítása. A BKV-nál elemzés készült a helyzetről. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az elutasító döntés a 2-es metróra szánt modellre vonatkozik, a (nagyon hasonló műszaki megoldásokkal kialakított) 4-es metróra szánt modellre nem. A BKV láthatóan nem akar a főváros helyett döntést hozni, az Alstom pedig nem akar a metrón változtatni. "A BKV szerint két megoldás lehetséges. Az egyik: felbontják az Alstommal az M2-es szerelvényekre kötött szerződést, és új közbeszerzési pályázatot írnak ki, az M4-es kocsikra vonatkozó szerződést pedig újratárgyalják. A másik: a BKV a típusengedély-kérelem jogerős visszautasításáig együttműködik a szállítóval. Marad a bizonytalanság." - írta a Népszabadság. A bizonytalanság október 20-án szűnt meg egy időre, amikor is megjött a hivatalos bejelentés arról, hogy felmondták a 2-es és a 4-es metróra szóló szerződéseket. Így az Alstomé már a harmadik metró lehet, amit nem vezetnek be Budapesten. Aztán az új főpolgármester meglengette, hogy mégiscsak tárgyalni kellene az Alstommal.

A késés most azzal jár, hogy fel kell újítani a roncstelepre való, élettartamukat már lefutott szovjet szerelvényeket. Miközben azokkal már egyre komolyabb gondok vannak: az utóbbi időben többször is előfordult, hogy egyik-másik kocsiból füst tört elő, vagy hogy nyitva maradtak egy kocsiban az ajtók. Bár a metrókocsik eddigi története szinte már komédia, a helyzet egyáltalán nem vicces.

UPDATE: Tarlós István holnap tárgyal az Alstom vezetőivel! Részletek itt és itt.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.10.27. 09:42:43

Hát igen, siralmas sztori, sajnos tipikus.

Mondjuk vannak érdekes részkérdések, amiknek utánajárhatna a kedves tényfeltáró sajtó. Pl annak, hogy "ugyanez" a típus hogyan szerepel másutt a világban, hogyan kapnak-kaptak engedélyt és mik a gyakorlati tapasztalatok. Mert azért az elsőre elég fura, hogy az Alstom rendszeresen azzal jön, hogy máshol semmi gond nem volt ezekkel a kocsikkal.

Ami lehet, hogy így nem igaz (mondjuk kiderülhetne, hogy nem pont ugyanaz a szerelvény, nem pont ugyanaz a fékrendszer, stb.), csak jó lenne ennek utánanézni.

Aranylab6 2010.10.27. 10:19:04

sok mindennek érdemes lenne utána nézni. anélkül, hogy az Alstomot akarnám védeni, például az is érdekes lehet, hogy vajon a magyar közlekedési szabványok előírásai mennyire igazodnak az eu-s előírásokhoz. az építészeti tervezésben használt szabványok (pl.: villámvédelem, tűzvédelem, stb.) messze sokkal szigorúbbak, mint az eu-s átlag, pedig nem hiszem, hogy a hamburgi tüzek, vagy a marseilles-i villámok barátságosabbak lennének, mint a budapestiek...
szóval lehet, hogy az új szerelvények számos hibája közül sok van, ami "csak" ilyen okok miatt nem felel meg. de lehet, hogy nem. és akkor sz*rt tényleg nem érdemes venni.

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.10.27. 10:32:32

@Aranylab6: Jó, de az Alstom 4 éve tudja, hogy mik a magyar szabványok, szabályok. Miért nem tett érdemben semmit, hogy megfeleljen ezeknek?

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.10.27. 12:19:52

@fovarosi.blog.hu: Valószínűleg próbált tenni, csak nem műszakilag, hanem - hm - egyéb módszerekkel. Pl. ügyesen fogalmazó jogászok révén, hogy csak egyet említsek...

MP 2010.10.27. 14:18:36

Nem tudom milyenek az új metrókocsik s a hatóságnak igaza van e. De azt tudom hogy például Angliában az egyedi járművek vizsgáztatása sokkal egyszerűbb. Ennek ellenére ott sincs semmi gond sem velük. Hogy a mopedautók példáját már csak ne is említsem.

2010.10.27. 14:28:59

Érdekes, az Alstommal nem voltak gondok: Szingapúr, New York,London,Stockholmba :):):)Biztos ezek a kőgazdag városok szarnak a biztonságra :):):) Ezeknél a nálunk ótvarabb városokban működik. Nálunk bezzeg nem. Hát nem érdekes?

sanyix 2010.10.27. 14:31:22

akkor most lehet vásárolni új alsó felső áramszedőset :)

2010.10.27. 14:36:03

@fovarosi.blog.hu:
mégis, mik a szabályok??????? maguk se tudják. Tudtommal magyarok döntöttek az Alstom mellett. Amúgy ne hülyítsenek már minket, hogy az a cég, amelyik a világ leggyorsabb, hipermodern vasútját(vonatát TGV:):)) gyártja, az nem felel meg a ruszki metrokocsik után. Na, ne röhögtessenek. Idióta barmok ülnek a városházán, a bizottságokban stb. Kilóg a lóláb

S'hark · http://nekedvan.blog.hu 2010.10.27. 14:46:20

Én sem védeni akarom az Alstomot. Viszont, a magyar szabályozás nevetséges. Ipari termékeket forgalmazunk. Hiába van több termékünknek EU-s bizonyítványa (tűzvédelmi, élelmiszerbizonsági, ívóvizes), ezeket magyarországon is be kell vizsgáltatni, ami sajnos főleg csak pénzbeszedéssel jár. A legtöbb magyar előírás viszont megyegyezik az eredeti ISO szabvánnyal, abból lett honosítva. Ráadásul ezekért a bizonyítványokért horro pénzeket kérnek el.

Gyanítom az Alstom esetében arról lehetett szó, hogy volt, egy kormányváltás, és a már teletömött zsebű egyedeknek ki kellett szállni a bőrfotelből, és új, még üres zsebű egyedek léptek színre.

2010.10.27. 14:53:02

@S'hark:
szerintem nem arról van szó, hogy védjük az Alstomot(pl te meg én), hanem arról, hogy még 5 évig nem lesz metro, viszont 10 milliárdokat elcsesztek akárkik. Azért egy kicsit olyan ez, mintha egy IFA-t lecserélnénk, aztán szöröznénk, hogy a MAN kamionnak nem jó az ABS-e.

zsoci 2010.10.27. 14:59:31

Tehát a leírtak szerint nincs gond a az Alstom kocsivan, csak éppen a hatóságnak nem elég a több köbbméter beadott papír.

S'hark · http://nekedvan.blog.hu 2010.10.27. 15:01:57

@Belpo: Egy olyan MAN típusra, amit máshol évek óta biztonsággal használnak.

Kivlov 2010.10.27. 15:03:59

A 4es metró horrorárának minimális csökkentésére a volt szadeszos meg egyéb rabló bagázs magánvagyonát azonnal le kéne foglalni!
Meg annak a féregnek is, aki a Kálvinra is meg a Fővámra is tervezett megállót, ami gyalog is 2 perc! (plusz ott megy egy troli + egy villanyos is)

labi 2010.10.27. 15:07:01

Biztos az a baj, hogy nem jó a színe.

Ugyanis a közigazgatási határt el nem hagyó BKV járműveknél:

Amelyik kék, annak nincs felsővezetéke
Amelyik sárga, annak egy felsővezetéke van
Amelyik piros, annak két felsővezetéke van

Ez meg fehér, oszt nincs felsővezetéke... sehová se jó sehogysem... :)

Egu 2010.10.27. 15:17:13

@S'hark: egy olyan MAN típusra, amiről a MAN állítja, hogy máshol biztonsággal használnak, ráadásul úgy, hogy részleteiben nem árulja el, hogy valóban ugyanaz a megoldás van-e a te MAN-odban, mint a máshol futóban. Azért így nem egészen ugyanaz a képlet...

Bár az egész sztori siralmas és vicces egyszerre, azért tény, hogy ha már számolatlanul költünk el milliárdokat, akkor legalább a minőséget kérjük számon a szállítókon. Aki nem a legolcsóbb, az pláne végezzen minőségi munkát!

Mondjuk engem érdekelne egy olyan számítás is, amikor azt mondjuk, hogy veszünk 50 MAGYAR tervezőmérnököt + 40 MAGYAR lakatost + xxx MAGYAR kivitelezőt és megvizsgáljuk, hogy mennyiből tudnánk megtervezni és felépíteni 50 db metrószerelvényt. Ér beszállítóktól is venni alkatrészt (mint pl az Alstrom is) és ér 1 milliárdért hotelben lakni és külföldi tanulmányúton részt venni. Majd ha egy tenderen a fenti projektköltségnél magasabb áron akar bárki vállalkozni, akkor szépen létrehozni a vállalatot...
Ugyanis 6-8 év alatt konkrétan egy vasúti járműösszeszerelő üzemet is fel lehet építeni, ami aztán sok szép munkahelyet teremtene.

De gondolom sokkal több Nokiás dobozt rejt a pályáztatási eljárás...

S'hark · http://nekedvan.blog.hu 2010.10.27. 15:19:49

@Egu: Azt hiszem az utolsó mondatod helytálló.
Viszont arra kötelezhetnénk az Alstomot, hogy nyilatkozzon, miben tér el a jól bevált kocsiktól, ha eltér. Mert az neki semmibe sem kerül. A tértivevényt meg kifizetem én.

2010.10.27. 15:24:08

@S'hark: :)
talán pont tegnap volt a Megafactories 3 része, na milyen címmel? A NEW YORK-I CSODAMETRO! Ott is a gyártó az Alstom. Az biztos egy másik :)
ez meg a gagyi szingapúri:
www.urbanrail.net/as/sing/singapore.htm
nem ért az alstom a metrokocsi építéshez, az látszik, még a vezető bácsit is kifelejtik belőle, oszt magától megy

röhögnöm kell tényleg, hogy bármit meg lehet csinálni bűntetlenül ebbe az országban

Egu 2010.10.27. 15:26:55

@S'hark: nyugodj meg, olyan nincs, hogy semmibe sem kerül...:)))

Mindig felbosszant, amikor lemegyünk kutyába csak azért, mert idejön valaki nyugatról és azt állítja, hogy milyen faja kis cuccai vannak...Mi is tudtunk marha jó buszokat gyártani, csak valakiknek az volt az érdeke, hogy ne gyártsunk, ezért jól tönkretették az egész iparágat. Hol vannak a régi jó Rába kamionok? Vagy a nehézgépgyártás (pl vasúti kocsik, mozdonyok, hajók)? Érdekes, hogy karbantartó kapacitást mindenhez tudunk kiépíteni (akár a szuper új elővárosi vonatokhoz is), de összeszerelni már nem tudnánk, mert nem is akarjuk... MIÉRT???

2010.10.27. 15:28:02

@Egu:
tök egyet értenék veled, de azért egy New York-i, Szingapúri referencia munka :):):) nem olyan rossz. Sztem nem az Alstommal van baj, hanem a magyar döntéshozokkal stb. Duma az egész

2010.10.27. 15:30:50

@Egu:
Széles Gábor tönkrebaszta, ahogy az Ikarust is. azért ne legyél naiv. Tudod jól, hogy kik tették ezt a magyar iparral. Szóval, szerinted miért működik ennek a cégnek JÓL a metrokocsija szingapúrba és New Yorkba? nálunk miért nem?

Egu 2010.10.27. 15:30:52

@Belpo: a projekt részleteiről utólag már senki sem beszél...Nem védeni akarom a metróépítést, de egy időben mindenki azzal jött, hogy bezzeg Dubaiban a sivatagban 1 év alatt épül 40km magasvasút...Aztán a kollégák pont kint voltak, amikor sokkal kisebb hír lett abból, hogy a frissen épült cumóból x százméter összedőlt, 50 paki maghalt, stb.
A végén már mindenki csak a csodálatos magasvasútról beszélt. Szóval attól még lehet, hogy az amcsik is kepesztettek ám, hogy az Alstrom normális metrót szállítson. Azért én csak az Alstromnak nemigen hinném el, hogy mekkora sikersztori is.

Egu 2010.10.27. 15:33:12

Ja, és metróvonal és metróvonal között is óriási a különbség. Pályalejtés, utasszám, megállók száma és távolsága, járatsűrűség, stb.

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.10.27. 15:34:27

@labi: LOL :-)

@Egu: Attól mentsen meg minket a jóisten, hogy megint házilag álljunk neki metrókocsit fabrikálni. Ahányszor megpróbáltuk, annyiszor fürödtünk bele:
hg.hu/cikk/design/10616-sosemvolt-metrocsodaink
Nekem (laikusként) nagyon úgy tűnik, hogy nálunk nincs meg a szükséges know-how, technológia, tapasztalat ehhez. Adja ég, hogy tévedjek :-)

Coppany 2010.10.27. 15:37:01

Már megint valamit nem tudunk a történetből, és így nem áll össze a kép. Nem akarok találgatni, mint sokan mások és összeesküvés elméleteket gyártani, de valaki ezt elnézte. Nagyon. Vagy az Alstom, vagy bizony a főváros. Nagyon nagy pénzről van szó, és egy ország fővárosának tömegközlekedésének fontos pilléréről. Röviden: Eldöntötték, hogy lesz új metró, mert a régi az már… (elavult, az utolsókat rúgja) Megtervezték, kiválasztották a gyártót, és a szerelvényt. Elküldték, tesztelték. NEM JÓ! Más városokban miért jó? (vagy mi megint egy „gazdaságos” szerelvényt kaptuk? Ide ez is jó lesz? A fentiekben olvashattuk, hogy miért nem kapta meg az engedélyt. Tehát le van írva, hogy milyen problémái vannak az elküldött próbapéldánynak. Nem fér a fejembe, hogy akkor miért nem javítják ki a hibákat, miért nem pótolják a dokumentumokat. Miért nem változtatnak a konstrukción? (sokba kerülne?) És? Bele kell, hogy férjen az árába. vagy már megint valamit nem tudunk a történetből, és így nem áll össze a kép.

Egu 2010.10.27. 15:37:12

@fovarosi.blog.hu: know-how 1 milliárdból -mint írtam is- azért szerezhető. A tervezőink meg érdekes módon ott vannak a nagy cégek gárdáiban, legyen szó autó, vasút, repülő, bármi...Szóval nem igaz, hogy nem lehetne megcsinálni. Nem azt mondtam, hogy találjuk fel a spanyolviaszt.

2010.10.27. 15:41:21

@Egu:
amiről itt szó van: a mi okostojásaink rendeltek egy nagy cégtől. a cég úgy gyártotta le, ahogy mi kértük. Kiderült, hogy lefelejtettünk, elszúrtunk ezt azt. Most rinyálunk, felelős nincs(Combino megvan??más cég, de érdekes ott se volt egy fáklyásmenet, ugye?:). Az alstom mossa kezeit, azt kapjátok, amit kértetek, a pert simán megnyerik. nekünk mikor lesz 4 metronk? milliárdok úsznak tovább. Ismétlem, több tucat városban jár több 1000 alstom kocsi. mellesleg a TGV-t is ők gyártják, ami 300al repeszt, nem hinném, hogy fékrendszerük nem megfelelő:). Amig mi itt kommentelgtünk, milliárdok repkednek ki az ablakon, mert képtelenek voltak normális szakmai munkát végezni a megrendelől, ez a nagy baj :):):):)

2010.10.27. 15:44:29

@Coppany:
miért küldenének "gazdaságos szerelvény"? :):):) nekik is jobb, ha plazmatévétől kezdve bilin át mindent kérünk bele. LÁSD COMBINO! nem kell légkondi!!!!Vazze itt is ugyanaz van!!!!!

2010.10.27. 15:48:35

@Egu:
"Pályalejtés, utasszám, megállók száma és távolsága, járatsűrűség, stb."
gondolom, ez alapján írtuk ki a pályázatot, ez alapján kaptunk ajánlatokat, aztán döntőttek valakik. S megkaptuk, amit kértünk. Mondeom, szerintem az ALSTOM röhög a markába, ugyse veszit pert, ha azt adja, amit kértünk.

Anti Anyag (törölt) 2010.10.27. 16:05:56

Gondolom a franciák megkentek jó pár embert és gyártottak "valamit". Persze ezek az emberek már nem tudják áttolni a szerelvényt a különféle vizsgákon, mert már nincsenek ott.

Szar ügy.

Kniight 2010.10.27. 16:06:39

Végre valaki összefoglalta a hibákat.
Az üzemi fék - biztonsági fék függetlenségének problémája akkora tervezési baki, és ezzel legyártani/üzembeállítani akkora felelőtlenség, hogy ezért önmagáért nyugodtan el lehet hajtani az egész bagázsit.

Nem hiszem, hogy egy ilyen hibával ez a szerelvény az EU-n belül bárhol is típusengedélyt kapna.

Szintén komoly baj, hogy a tűzvédelem nincs igazolva. Valószínűleg ha igazolható lenne, akkor már meglenne róla az igazolás és vernék a mellüket!
A régi orosz szerelvények vasból, aluminiumból, üvegből és minimális éghető anyagból készültek - műbőr ülés, szivacs, meg a hányászöld dekorit díszburkolat. A fékezés miatt gyakran dől a tűzforró levegő a régi metróból, de azon kívül hogy büdös, nem volt tűzveszélyes: nincs ami megégjen. Az elektromos rendszer is oroszosan túlméretezett: porcelán szigetelők, gumiborítású (nem műgumi) kábelek, ezek hőállóak, nem gyúlékonyak.

Az új biztosan tele van mindenféle szedett vedett műanyaggal, műanyag szigetelésű kábelekkel, úgy égne mint a huzat. Alagútban a tűz nem gyerekjáték, az utóbbi húsz évben volt legalább 4-5 ilyen baleset Európában (londoni metró mozgólépcső tűz, csalagút, alpesi alagutak, talán svájcban is volt egy hegyi felvonónál), nem kérek Budapest alá még egy ilyet.

A hibák valószínűleg kijavíthatók/rendesen megcsinálhatók lennének, ha az Alstom meg akarná rendesen csinálni a szerelvényt. Az a meglátásom, hogy nagyon spórolósan akarták a kivitelezést megúszni, azzal, hogy "ezeknek jó lesz így is" nomeg majd jól megkenünk valakit és átveszik.
Hát ez nem jött be, tessék rendesen megcsinálni, vagy elhúzni a francba.

2010.10.27. 16:29:38

@Kniight:
hát jó, a lényeg, nem lesz metro. De arra még mindig senki nem tudott válaszolni persze, hogy a világ leggazdagabb, legnagyobb világvárosaiba miért tudnak ezek a szerelvények közlekedni.

Coffeyville (törölt) 2010.10.27. 16:30:08

@promontor: Tipikus gyártói szöveg, minden ágazatban jelen van: "a világon mindenkinek jó ez a termék, kizárólag Önök elégedtlenkednek". Naná, hogy nem dicsekednek a szarságokkal.

Aranylab6 2010.10.27. 16:31:19

@fovarosi.blog.hu: igen, szerintem most magyarországon nem lehetne "élesben" metrókocsit (vagy bármi nehézipari cuccot) hatékonyan összerakni. nem azért mert retardáltak vagyunk, és nem is azért mert az innen-onnan beszerezhető know-how-t nem bírnánk felfogni. hanem azért mert az elmúlt néhány évtizedben annyira lezüllött (lezüllesztetett) minden kézzel fogható értéket előállító munka tisztelete és szakmai etikája, valamint az ehhez kapcsolódó pénzügyi-üzleti ágak morálja, amit nem lehet külföldi gyárlátogatások és technológiai konferenciák sorával visszaállítani. ettől függetlenül el kéne kezdeni, hogy valahány évtized múlva már felvehessük a versenyt.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.10.27. 16:33:26

@Coffeyville: Az a baj, hogy mindkét fél mondja a magáét és nincs rendes sajtó, amelyik tisztességesen utánajárna, hogy melyiknek mennyiben van igaza.

Salsa · http://gondolatimunkafazis.blog.hu/ 2010.10.27. 16:35:47

A köztévében Atkárit, mint Tarlós főtanácsadóját kérdezték a dologról, ő azt mondta, hogy szerinte -úgymond- sugallták az Alstomnak, hogy mire a típusengedélyig jut a dolog, addigra a magyar szabványt -úgymond- korszerűsíteni fogják (EU-s normákhoz igazítják). Valami olyat is kérdeztek tőle, hogy milyen megfontolás lehetett az ilyen sugalmazások mögött, amire azt válaszolta, hogy hat éve eu-s ország vagyunk, ezirányú szabványaink pedig régebbiek, vagyis felülvizsgálatuk minimum időszerű lett volna már rég. (bár gondolom ezek után a fidesznél meggondolják, hogy beküldik-e újra a stúdióba, mert még véletlenül sem azt hozta ki a dologból, hogy a "szemét Demszky ellopta a pénzt".) a vége az lett, hogy azt mondta: mindenképp a megegyezés felé terelné dolgot. csak remélni lehet, hogy Tarlós hallgat is a főtanácsadójára.

cso zsi 2010.10.27. 16:37:29

@Belpo: Mindennek ellenére a francia vasúttársaság a csatorna alatti alagútban kizárólagosan használt Alstom szerelvényeket Siemensre akarja cserélni.
Az Alstom szerelvényeinket Lengyelországban gyártják, ahol szintén lecserélik a metrókat Siemensre úgy, hogy a nagyobb részét már ott készítik.

Salsa · http://gondolatimunkafazis.blog.hu/ 2010.10.27. 16:40:54

@Aranylab6: "azért mert az elmúlt néhány évtizedben annyira lezüllött (lezüllesztetett) minden kézzel fogható értéket előállító munka tisztelete és szakmai etikája" -ez igen messzire visz, főleg ha arra gondolok, hogy a kifejezetten szellemi munkát végző rokonaim, ismerőseim mind azzal jönnek, hogy a szellemi munka becsülete a nullán van, mind anyagilag (ugyanennyit, sőt többet is kap egy kétkezi melós), mind morálisan (naplopózó legyintés). vagyis inkább az a gyanús, mintha alapjáraton minden munka becsülete és megítélése a béke segge alatt tanyázna [a sajátunkkal folyton elégedetlenek vagyunk, a főnökünk nem ért hozzá és csak hatalmaskodik, a többiek pedig vagy kontárok, vagy naplopók].

Goompah 2010.10.27. 16:48:07

@Salsa: Azért Kniight érvei elég alaposnak tűnnek. Főképp a fékek redundanciájára gondolok.

Salsa · http://gondolatimunkafazis.blog.hu/ 2010.10.27. 17:07:30

@Goompah: Szerintem Kniight érveinek értékeléséhez meglehetősen tájékozottnak kell lenni. tájékozottabbnak és szakértőbbnek, mint amilyen én, vagy sokan a kommentelők közül vagyunk. mert mi leginkább laikusok vagyunk.
viszont amit én írtam, az csak az, amit Atkári (aki szintén nem szakértő egyébként) mondott a köztévében (már amennyire emlékszem belőle), az én véleményem pedig csak egy zárójeles megjegyzésben és az utolsó mondatban fogalmazódott meg, miszerint a megegyezés pártján állok, mert úgy gondolom, hogy a város (és az ország, ne felejtsük az eu-s támogatástól való elesés lehetőségét sem) ebből jöhet ki jobban. de ez már nem műszaki, hanem politikai kérdés.

szekertabor · provo.blog.hu 2010.10.27. 17:12:01

@Aranylab6: Hát igen, szorosabban igazodnunk kellene az EU-s előírásokhoz és szabványokhoz. Például a vörösiszap nem veszélyes anyag, mióta átvettük az eu-s szabványt csak ezt a mafla kolontáriak és devecseriek nem tudták, ezért szenvedtek súlyos égési sérüléseket tőle.

Vegyük már észre, hogy ebben az országban élünk, és az előírásokat és szabványokat az itteni feltételekhez kell szabni, nem a belgiumiakhoz. Akár még azt is el tudom képzelni, hogy a magyar síneken sokkal jobb fékrendszerekre van szükség, mint pl. a holland sineken, ezért leszarom, hogy mit ír elő az eu-s szabvány, ha a magyar szigorúbb.

szekertabor · provo.blog.hu 2010.10.27. 17:16:23

@Aranylab6: Hát igen, szorosabban igazodnunk kellene az EU-s előírásokhoz és szabványokhoz. Például a vörösiszap nem veszélyes anyag, mióta átvettük az eu-s szabványt csak ezt a mafla kolontáriak és devecseriek nem tudták, ezért szenvedtek súlyos égési sérüléseket tőle.

Vegyük már észre, hogy ebben az országban élünk, és az előírásokat és szabványokat az itteni feltételekhez kell szabni, nem a belgiumiakhoz. Akár még azt is el tudom képzelni, hogy a magyar síneken sokkal jobb fékrendszerekre van szükség, mint pl. a holland sineken, ezért leszarom, hogy mit ír elő az eu-s szabvány, ha a magyar szigorúbb.

Goompah 2010.10.27. 17:21:40

@Salsa: Ezért fogalmaztam úgy, hogy alaposnak tűnnek. Hadd ne kelljen már minden kommenthez csupa nagybetűkkel kiírni, hogy csak a saját laikus véleményemet tartalmazza - ugyanis ez a default. :) Ha szakember szól hozzá, azt biztos külön jelezni fogja.

Én sem vagyok szakember, részletes infóim sincsenek, de a tűzbiztonság és a fékek biztonsága eléggé alapvető. Nem tudni, hol hibádzik a fékek teljes redundanciája, pl. csak a vezérlésnél nincs kettőzés vagy már mechanikailag sincs. Azt pl. el tudom képzelni, hogy elég a mechanikai kettőzés és az elektronika tápjának kettőzése, mert a vezérlés megírható úgy, hogy a legkisebb hiba esetén fékezzen ill. hogy semmiképpen ne fagyhasson le (pl. többszörös watchdog). Más kérdés persze, hogy egy ilyen drága járműnél az elektronika kettőzése a legkisebb költség, szóval valami mégis nem tiszta. Az sem mindegy, hogy a fékek elektronikája autonóm eszköz vagy a járművezérlésbe van beleépítve - utóbbi esetben sokkal több a hibalehetőség.

Aranylab6 2010.10.27. 17:24:43

@Salsa: a pontatlanságért szorri. nem a kétkezi vs szellemi munka itt a lényeg, hanem pontosan az, hogy ez együtt, összefüggésben nem nagyon akar működni, mert nem megy a kommunikáció, a tisztességes elszámolás, a viszonyok tisztességes rendezése a különböző résztvevők között. szellemi-szellemi, kétkezi-szellemi, kétkezi-kétkezi között, úgy en bloc. én legalábbis így tapasztalom a magam munkájában (építőipar). és ezen se know-how, se eu-s szabványok nem segítenek, sőt, mindezek eredményeit eliminálja kapásból az a morális nihil, ami jellemzi az itthoni gadasági, szakmai, kooperációs viszonyokat.

Aranylab6 2010.10.27. 17:35:02

@szekertabor: veszprémi vagyok, láttam közelről, nem akarok vörösiszapos lózungokat hallani. és tetszik, vagy nem tetszik, a vörösiszap nem veszélyes anyag önmagában, csak mondjuk gusztustalan. az eu-s szabványok szerint is pont azért nem veszélyes, mert ugyanezek a szabványok (így, egy eygségben, rendszerben) előírják, hogy az aluminium gyártás-technológia végső lépéseiként a keletkező salakanyagot (pl.: vörösiszap) semlegesíteni kell PH szempontból, illetve nehézfémszűrőkkel, stb. az így maradó ronda trutyi az a vörösiszap, ami valóban nem veszélyes, és a szabvány erről szól. mert a vörösiszapra nincs külön szabvány, hanem a korrekt aluminium-gyártás technológiára van kompletten. az, hogy hazánkban úgy lehet aluminium-gyártást folytatni, hogy szabadtéren maró, lúgos, nehézfémekkel szennyezett szart tárolnak tenger-számra, pontosan azt mutatja, hogy milyen szakma-etikai, ill. általános etikai szinten állunk. ehhez nem lehet szabványokat illeszteni, ez nem szabvány kérdése. amire viszont reagáltál, abban tűz-, meg villámvédelemről volt szó, és ezek a dolgok országhatároktól és nemzetektől függetlenül ugyanazon fizikai szabályok szerint működnek. és szarnak a szabványokra...

Egu 2010.10.27. 18:37:39

Mindenki jön itt a szabványokkal, hogy így-meg-úgy. Pedig a képlet tök eccerű: adva van egy érvényes szabályozás. Pont. Nem eu-konform? Nem alstrom-konform? És??? A kiírás idején ismert volt. Ha meg megváltozott volna és nem teljesítik, akkor meg azért perelnének, mert milyen jogon változtatják meg menet közben a szabályozást? Szóval ezt nehéz ám kimagyarázni. Már előzetes engedélyt sem kapott, tehát azért a kenőpénzen kívül másban nemigen lehetett bízni. Még csak azt sem mondhatják, hogy nem számítottak rá.
süti beállítások módosítása