A ferencvárosi közraktárakból új "állat" születik: a CET 2010 végére elérte az építkezés végét, a következő hónapok már a berendezésről, a beköltözésről szólnak majd. Az alábbiakban áttekintjük a Közraktárak történetét, majd jövő héten megmutatjuk: hogy áll a CET?
Hajdan hat raktár állt a területen. A hajón érkező árukat az Elevátor vagy kézi erő segítségével rakodták ki, ahonnan kisvasúton mehetett tovább az áru a raktárakba. Itt kipakolták az árut, és innen terítették aztán az eladási helyekre: főleg a vásárcsarnokokba - Klauzál tér, Nagyvásárcsarnok, Hunyadi tér, Battyány tér, Hold utca stb. - került az áru. (És ne feledkezzünk el a Közvágóhídról sem.) Ezért emlegették "Budapest gyomra"-ként a Közraktárakat.
Régi kép a Közraktárakról: Nehru parkról még szó sincs (A kép forrása: cet-budapest.hu)
A 19. század utolsó harmadában Budapest egésze, így a Duna partjai is látványos fejlődésnek indultak. A konjunktúra a kereskedelmi szállítás növekedését is magával hozta. Ennek eredményeképpen épült meg az első négy közraktár a ferencvárosi Duna-parton. 1879-ben hirdettek nyilvános tervpályázatot a Közraktárakra. A nyertesek Basch Gyula és Krajovics Lajos lettek. 4 raktárépületet húztak fel. Az 1. számú a Duna és a Fővám tér felé esik, ennek szomszédja az út felé a II. épület. A III.-as épület az, ami egy nagy rész elbontása után új üveghomlokzatot kapott 2010-re. A IV. épület már a második világháborúban megsemmisült. A rakodás a kor legmagasabb színvonalán folyt: a raktárépületek közé sínek futottak be, az Elevátor pedig a hajókból daruzta ki az árut a partra. A 20. század elejére már ki is nőtték a 4 raktárat, de a tervezett bővítés elmaradt, az ötödik és hatodik épület helyén csak ideiglenes, egyszerű raktárak valósultak meg. A négy raktárban a múlt századi logisztika egyik központi helyszíne alakult itt ki, amely egészen a második világháborús pusztításig virágzott.
A közraktárak egyike
"A budapesti közraktárak tervezete"
A sínek, a szállítási lehetőségek kiemelt célpontnak számítottak a világháborús bombázások idején, így a raktárak is nagyon megszenvedték ezt az időszakot. A háború után a síneket és az Elevátor romjait is elbontották. A Nagyvásárcsarnok felújítása alatt ideiglenesen ide költöztek az árusok, később állami cégek használták raktározásra a házakat.
A Budapest újság 1970-ben így írt a raktárépületekről:
"A Ferencváros további fejlesztésén dolgoznak a szakemberek. Már most fel kell készülni a középső-Ferencváros szanálására. Felszólítják a MÁV-ot, hogy a Boráros tér átépítésésvel egyidejűleg rendeztesse a Duna-parti teherpályaudvart. A belkereskedelemnek a negyedik ötéves terv végére le kell bontania a Közraktár utcai Duna-parton a FÜSZÉRT-raktárakat, mert helyükbe park épül." (Budapest, 1970/9., p. 43.)
A régi gerendafödémeket később vasbetonra cserélték, a tartóoszlopokat körbebetonozták, illetve az emelet feletti fedélszékeket palával fedték. Az 1988-as részleges felújítás során a már meglévő lépcsők mellé felvonók is kerültek a belső térbe. A rendszerváltás után már nem volt FÜSZÉRT, egyre jobban kiürült a hely. A "Propeller Projekt" keretében még az is felmerült, hogy Müller Péter Sziámi ide hozza el a Diákszigetet. A mostani építkezés előtt már több rész életveszélyessé vált. A megmaradt részeken szórakozóhelyek működtek: a Buddha Beach-re emlékszem is. 2002-ben jártam arra fotózni, akkor még nyomaiban megvoltak a rakodórámpák is. A fa díszítmények gyakorlatilag teljesen elkorhadtak, ezeket a maradványok és az eredeti tervrajzok alapján tudták részlegesen rekonstruálni.
A Közraktárak 2002 augusztusában
A szomszédos park a Nehru-park. Már 48-ban elbontották az Elevátorházat, de a területet csak 1966-ra sikerült rendezni. Az akkori tervezők Krizsán Zoltánné, Jancsó Vilmos és Mészáros Ferenc voltak. Az 1984-ben felújított parkban juharok, csörgőfájk, platánok, berkenyék, nyárfák, hársak és erdei fenyők is állnak - hogy csak néhányat említsünk a két és fél hektárnyi területen álló 305 fa fajtáiból. 1998-ban a játszóteret átépítették, de azóta nagy átalakítás nem volt a parkban. Sajnos ma eléggé lerobbant a park, ráfér a felújítás. Remélem, hogy a CET projektjébe ez is bele fog férni!
A CET-té alakulás a régi közraktárakat jócskán megfaragta: a régi épületek 40%-át elbontották, hogy valami egészen újba csomagolhassák a megmaradt részeket. Ami megmaradt, annak a homlokzatait, nyílászáróinak kiosztásait, díszítményeit az eredetinek megfelelően állítják helyre. A Nehru park felé eső épületek egyike már korábban teljesen eltűnt, a másikat egy új üvegfalas végződéssel "amputálták". A Fővám tér felé eső két épületet pedig a homlokzat "hátrébb tolásával" rövidítették meg, hogy előttük a közlekedés számára teret nyerhessenek. 2008 június 27-én Demszky Gábor egy első csapással jelképesen megkezdte a bontást. De ez már egy második fejezet...
DerdakA 2010.12.05. 02:42:20
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.12.05. 17:26:15
tengoo 2010.12.05. 20:50:10