Immár harmadik éve tart az ingatlanpiaci finanszírozásból eredő, világméretű válság. Ez idő alatt rengeteg projektet állítottak le, vagy el sem indítottak. Ezekből szemezgetünk.
360 fok Budapest: A Népsziget öblének túlpartján, a Váci út közelében elterülő beépítetlen terület volt a projekt célpontja. 1,2 kilométer hosszú partszakaszon több, mint 2000 lakás felépítésével számoltak - pont a válság begyűrűzése előtt. A projekt így álom maradt, az első kapavágásig már nem jutottak el. Egy közeli, romos épületre még kitették a reklámarcokat, és megnyitottak mellette egy könnyűszerkezetes kis pavilont a projekt bemutatására, de ennél tovább már nem jutottak. A beruházó ellen 2010-ben már két végrehajtást is elrendeltek. A kivitelező cég felszámolás alatt áll. A terület egy bank tulajdonába került. Ha ebből lesz még valami, megeszem a kalapom.
Almássy Hotel: Az Almássy téri szabadidőközpont 1983-ban, próbaüzemmel indult. Eredetileg az úttörők központjának szánták, de mire megnyitott, művház lett belőle, medencével és koncertteremmel. 2007-ben zárták be azzal, hogy szállodává alakítják az egykor szebb napokat látott épületet. 2008-ban indult volna a belső terek átalakítása, de az első kapavágásig sem jutottak. 2010 március 5-én újra élettel telt meg a ház: a szálloda tulajdonosa kiadta az épületet rendezvények számára - hogy addig se csak a költség legyen vele. A beruházások már évtizedek óta hiányoznak: a hangszigetelés miatt a szomszédos házak lakói is minden bulinak kényszerű részesei, a koncertek keltette rezgések statikai gondokat okozhatnak. A befektető a szállodaépítési álmait egyelőre jegelte. Egyelőre?
Látványterv 2007-ből
Látványterv 2010-ből
Clark Hotel: A Clark Ádám tér és a Fő utca sarkán lévő foghíjtelken az Ybl Miklós által tervezett Budai Takarékpénztár épülete állt, ami a második világháborús bombázásokban elpusztult több téri szomszédjával együtt. A Hunyadi János út sarkán álló, íves bérház lakói így jó hatvan éve élvezhetik már az "ajándék" panorámát. A 60-as években még volt egy kis presszó a lerombolt ház helyén (Lánchíd presszó), aztán az is eltűnt. Budapest egyik legfrekventáltabb pontja furcsa módon évtizedek óta beépítetlenül áll, dacára több tervpályázatnak, nekilódulásnak. 2007-ben hirdettek tervpályázatot a területre, októberben hirdettek eredményt. A tervpályázat kiírója nem állami szerv volt, hanem az Unione-Clark Kft., ennek ellenére nyílt, nemzetközi tervpályázatot írtak ki - végül 59 pályamű érkezett be. Első és harmadik díjat nem osztottak ki - a fenti látványterven a második helyezett látható. Ennek vezető tervezői Mórocz Balázs és Vannay Miklós (Stúdió 100 Kft.) voltak. A tervpályázat általános értékelése is elismerte, hogy a beépítés igen összetett feladat. Nem csak a Várnegyed és az Alagút környékének történelmi környezete kíván nagy figyelmet, hanem az is, hogy a körforgalom 1949-es kiépítése óta a telek nagyon kicsi (677 négyzetméter), és nehéz alakú lett. A "nyertes" (értsd: 2. helyezett) terv azért váltott ki nagy vitát, mert óriási, arany színezésű homlokzata építészetileg bátor vállalás volt ugyan, de pont a legnagyobb ziccert hagyta ki: nem kínált panorámát a szállodából. (Ehelyett periszkópos rendszerek vetítették volna a panorámát a szobák falára.) A tulajdonos így ezt a tervet elutasította, nem kívánta megépíteni. A Foster építészirodával folytatott tárgyalások hamar megfeneklettek. Az Unione-Clark Kft-be a Borg Ltd és az Unione-C mellé a Wing Zrt is betársult, és a tervpályázat többi szereplőivel folytatták a korábban megkezdett tárgyalásokat. 2010-ben Anthony Gall kapott megbízást a további tervezésre (ld. második kép). Ennek megépítéséhez viszont a helyi szabályozási tervben szereplő szintterületi mutatót kellett volna 3,3-ról 5,5+0,5-re növelni, hogy a kis telken elférjen a szálloda. Ez a terv egyértelműen igazodik a kialakult telekhatár vonalaihoz, és egyszerű, rácsos homlokzatával semmi provokációra nem tör, inkább belesimul a környezetbe - akár a túloldalon az egykori Spenótházból átépített Roosevelt 7/8 irodaház. Az épület legfelső szintjein egy kisebb wellness részleg és egy panorámás kávézó kapott volna helyet. A belső udvarban egy kis kertet alakítottak volna ki, a szobák negyede ugyanis erre nézett volna. Akkor 2011 végére tervezték az átadást - a második változatnak tehát már állnia kellene. De közben beütött a válság, és egy mindössze 70-80 szobás szálloda megépítése túl kockázatosnak ítéltetett. A cég tájékoztatása szerint az építkezés elindítása "az üzemeltetői és finanszírozási tárgyalások eredményeinek és az általános gazdasági helyzetnek a függvénye". Itt idővel lesz még valami!
Cornerstone irodaház: Pont 2008 nyarán, hónapokkal a magyar gazdasági válság kitörése előtt jelentették be, hogy az egykori Láng Gépgyár szomszédságában, a Váci út 144-150. alatti üres telekre jókora irodaházat kívánnak építeni. Az SBI R.E.D. 35 millió eurós beruházással 24 ezer négyzetméter "A" kategóriás irodát, 353 parkolóhelyet, valamint kávézókat és üzleteket tartalmazó komplexumot épített volna. Az első ütemet már 2009 végén átadták volna. Az építész tervező Szász László (Studio 100 Architects) volt. Aztán jött a válság, és a projektet leállították. Így az "emlékező szövet" nem épült meg, csak a szomszédja.
Duna City: A Lágymányosi híd pesti hídfőjétől délre, a Soroksári Dunára néző 33 hektáros, egykori ipari területen tervezett 1 milliárd eurós komplex városközpont-fejlesztés irodákat, üzlet- és szórakoztató központot, hotelt, konferenciaközpontot és loftlakásokat álmodott a területre. A Gropius Zrt. és a Quaestor-csoport közös beruházása némi területrendezésig és egy bekötőút megépítéséig jutott, az épületek egyike sem nőtt ki a földből. A telekre és a tereprendezésre 5 milliárd forintot költöttek el - úgy tűnik, hiába. (Az itt álló egykori Nagyvásártelepről ld. korábbi cikkünket.) De botorság lenne véglet temetni az építkezést: ha nem is pontosan ez, de valami előbb-utóbb fel fog épülni.
Duna Passage: Míg a Duna City a Soroksári-Duna mellé, a Nagyvásártelepet is magába foglaló területen épült volna meg, addig a Duna Passage a Duna, a HÉV és a Kvassay-zsilip által határolt, nagyjából háromszög alakú területre került volna. A 15 hektáros területre a Wing Zrt. álmodott energiatakarékos épületeket új HÉV megállóval, kerékpárúttal, parkosított Duna-parttal. Kb. százmilliárd forintból összesen 136 ezer négyzetméter iroda, 88 ezer négyzetméter lakás és 8 ezer négyzetméter üzlet, étterem, kávézó épült volna a város egyik utolsó beépítetlen Duna-parti telkén. A beruházás 2011-ben indult volna, az építkezés végét 2021-re becsülték. 2008-ban a világhírű Foster+Partners építészirodát is megnyerték a projekthez. (Ez a cég tervezte a berlini Reichstag újjáépítését, a londoni városházát és az új pekingi repteret is.) A terület nagy része korábban a VITUKI-é volt, a beruházás után is megmaradt volna a székház toronyépülete. A beruházás nem indult el, egyelőre jegelték - de a piaci helyzet jobbra fordulásával itt még elindulhat valami. Elvégre a Wing nem azért vásárolta fel sorra a telkeket már 2006 óta, hogy aztán kidobja az egészet a kukába.
Duna Spirit: Ha már Duna, itt egy harmadik behalt projekt is. A XXII. kerület álma volt, hogy befektetőt találjon a tétényi partszakasz revitalizációjára. A Campona és a Száraz-Rudnyánszky-kastély fémjelezte terület intenzív beépítéssel vált volna zölddé és környezertbaráttá... 32 hektáron a 6-os mentén irodaházak, a folyó mentén lakóházak épültek volna. Az árvízvédelmi vonal mentén egy másfél kilométeres sétány is épült volna. A korai tervek szerint a terület fele zöldfelület maradt volna. A vízre yachtkikötőt és vizitaxi-állomást is álmodtak - nyilván a módosabb lakásvásárlók megnyerésére. A beruházó BD Park Zrt. vezérigazgatója 2009-ben még azt nyilatkozta az Origónak, hogy a projekt még előkészítési fázisban 2011-ig. A beruházás az építkezés megindításától kezdve 7 évet vehet igénybe - de hogy mikor indulhat el, azt még nem tudni.
Etele City: A 4-es metró építkezéséhez kapcsolódóan a Kelenföldi pályaudvar és környezete jelentős átalakuláson megy át. Ennek része lenne egy új bevásárlóközpont megépítése is. A 40 ezer négyzetméteres komplexum mérete messze a bevezetett plázastop limitje feletti, így egy időre biztosan el kell napolni az építkezést. Így aligha tarthatnak 2013-14-ben megnyitót, mint ahogy azt eredetileg tervezték. A beruházó a Corvin sétányt is jegyző Futureal lenne. Futó Gábor igazgató még 2010 végén nyilatkozta, hogy részükről készen állnak az indulásra, de a projekt erősen függ a 4-es metró átadásától. Ebben az esetben tehát nem csak az ingatlanpiaci válság, de a metróépítés elhúzódása is késlelteti a 200 millió eurós projekt elindítását. Itt egyértelműen kivárásra játszanak.
Hotel Excelsior Spa (volt SZOT szálló): A Rózsadombon már szinte műemlékké lehetne nyilvánítani, olyan régóta áll csontvázzá csupaszítva. A Globex Holding a 90-es években többek között ezzel az épülettel a kezében vált bűnügyi perek alanyává, de a későbbi tulajdonosok sem bizonyultak eredményesebbnek. A Globex csődje után Sopron önkormányzatához, majd a Pro-Hill Kft-hez került az ingatlan. Az utolsó tervekben az szerepelt, hogy "Excelsior Spa" néven luxusszállóvá alakítják. A bővítéssel járó tervek több pert is szültek, végül a cég is újragondolta a projektet, és 2006-ban már 100 négyzetméter feletti luxuslakásokat épített volna a torzóból. Csakhogy a tervezett építkezéshez nem találtak finanszírozót. A Pro-Hill Kft-t megvette a ciprusi bejegyzésű CNCT Holdings Limited, de ők se tudtak mit kezdeni a házzal. 2009 elején a CIB Bank élt opciós vételi jogával, árverést írt ki az épületre, amelyért nem tolongtak a vevők: a 40 millió eurós kikiáltási ár helyett 24,4 millió euróért lett a Brivon Hungary Zrt-é. A Brivon 2010-ben a CIB leányvállalata lett. A helyszín nyilván kedvező egy luxuslakás-, vagy luxusszálló projektnek, de az épületváz aligha. Olyan alacsony a beltéri magasság, hogy legfeljebb a pigmeus milliomosok éreznék itt jól magukat. Hogy mi lesz a ház sorsa? Fogalmam sincs...
Mexikói úti bevásárlóközpont: 2008-ban e blogon is jelent meg írás a Mexikói úti földalatti végállomáshoz tervezett plázáról, és az az elleni tiltakozásról. A Mexikói út - Erzsébet királyné útja - Kolumbusz utca - M3 bevezető által határolt területet a főváros eladta a Raiffeisen Ingatlan Zrt-nek, amely irodaház-bevásárlóközpont komplexumot álmodott a területre. Mindehhez egy 650 autós parkoló plusz egy 400 autós P+R parkoló is épült volna. A társaság jogutója, a REM Ingatlan Zrt. vállalta a földalatti új alagútjának megépítését is, amit egy esetleges vonalhosszabbítás indokolt. Civil szervezetek hamar hangot adtak ellenérzéseiknek, ugyanis a komplexum csak az M3-as kihajtójáról lenne jól megközelíthető, így várhatóan óriási autóforgalmat zúdítana a környező alacsony beépítettségű területek kis utcáira. A parkolóhelyek számát nevetségesen alacsonynak tartották, és a zöldfelületek további csökkentése sem nyerte el tetszésüket. A REM szerint a plázastop és a gazdasági helyzet miatt egyelőre nem tervezik a projekt elindítását, de a következő években újra kiéleződhet a helyzet a beruházó és a lakók között, ha egyszer újra belevágnak a projektbe.
Tetszett a cikk? Kövess Facebookon is!
(avas) · http://avas.blog.hu 2011.12.17. 09:48:03
messi-asz 2011.12.17. 11:58:19
vagyis kevesebb pénz a rencerben: csökken a politikusbűnözés
KissGecihuszár 2011.12.17. 12:38:46
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2011.12.17. 12:56:23
Rocko- 2011.12.17. 13:00:58
ápropó. van a lechner ödön fasoron, a mester utca magasságában egy félbemaradt építkezés, arról nem tudaz valamit?
messi-asz 2011.12.17. 13:05:13
állítólag a tervezőjét a csipakvilla miatt kizárták kamarából...
Times New Roman 2011.12.17. 13:09:55
Times New Roman 2011.12.17. 13:10:30
messi-asz 2011.12.17. 13:11:30
igaz ha egy kis szar szállót megemlít a poszt akkor ezt a sok torzót is lehetne sorolni
smalladam 2011.12.17. 13:47:46
Most már egyre jobban érdekel, hogy mi történt valóban azzal az ybl-épülettel, mivel már több forrásból is hallottam ezt a lebombázás sztorit, holott van egy viszonylag ismert, a háború után hónapokkal készült (látszik rajta a margitszigetre épülő pontonhíd) légifotó, amin látszik az az épület, ami nem hogy nincs lebombázva, de még a tetőcserepek is a helyükön vannak.
Nem tudom, mi az igazság, de szerintem egész egyszerűen lebontották, hogy a körforgalomnak legyen hely. Mellesleg pont ezért nem lehet mit kezdeni azzal a telekkel, mivel lecsapták a sarkát és így létrejött egy torzó, amire csak valami különleges mutatvánnyal lehetne normális méretű épületet felhúzni.
lashee · http://lashee.blog.hu 2011.12.17. 14:11:07
innovation 2011.12.17. 14:32:27
KissGecihuszár 2011.12.17. 14:41:06
kéretik nem önzőnek lenni, bár tudom, hogy a budapestiek -hál Istennek,tösgyökeres budai lévén nem vagyok az- jelentős része igen önző(vé vált)...
KissGecihuszár 2011.12.17. 14:46:07
Óhh és most látom, hogy a miből lenne jobb a maradóknak kérdésre nem válaszoltam. főként abból, hogy jelentős összegeket lehetne megtakarítani abból, hogy 1 azaz, egy Fővárosi önkormányzat és max annak 3-4 területi kirendeltsége lenne, BKV-t 1/3-ra lehetne csökkenteni, csak úgy, mint egyéb más pénzlenyúló fővárosi céget. Egy szóval, egy kisebb város sokkal átláthatóbb, könnyebben kezelhetőbb, ezáltal jobban sáfárkodna az itt maradó -hisz a jelenleg itt lévő cégek több, mint 30%-a maradna- javakkal.
Rocko- 2011.12.17. 15:19:22
na de itt, a Fővárosi blogon, mi a szart vársz?
miért nem érzed azt hogy hülye vagy és eltévedtél? mi bajod neked?
toto92 2011.12.17. 16:11:53
innovation 2011.12.17. 16:16:31
KissGecihuszár 2011.12.17. 17:20:01
Gratulálok, EQ-tok a béka segge alatt 1000 méterrel!!!
KissGecihuszár 2011.12.17. 17:35:45
innovation 2011.12.17. 18:49:27
Hajlandóság sincs a 23 kerület kiírtására, a Népsziget, Hajógyári-sziget, Margit-sziget, Kopaszi-gát, Csepel-sziget északi csücskének normális hasznosítására, amely a város érdekeit szolgálja.
A Kossuth és Rákóczi úton düböröknek az autók, villamospálya '90 óta nem épült, az ipartelepek rohadnak, az elhagyott vasútállomások rohadnak, stb.
A kínai piac még mindig ott van és olyan ótvar, mint anno, hiába épült meg az Ázsia Center, nincs kész a körgyűrű, az M3-as forgalmát ráborítják az Andrássyra, a Városligetre, a Hungária mentén képtelenség élni... És még nem beszéltünk az épületekről, a lakókról, a kereskedelemről, a turizmusról, stb. Szóval értelek én, de valljuk be, hogy sok beruházásnak lett volna értelme, ha jól megépül.
Ezzel együtt a vidékre is ráférne már egy fenekestül felforgatott szemléletmód. De ez megint hosszú lenne! :)
messi-asz 2011.12.17. 18:52:08
a fides maffiaszervezet lexar minden érdemit... csak a gátlástalan gerinctelen rablás... mellesleg alkalmatlanok a vezetésre... abban bíztak lesz lóvé és akkor nem derül ki (olyan nyilvánvalóan)
messi-asz 2011.12.17. 18:53:04
a kassza nem lehet ellenzékben...
a kassza fővárosa újra Budapest...
José Luis Torrente Galván 2011.12.18. 07:56:19
2011.12.18. 09:49:31
Józan paraszti ésszel belegondolva nem kell egy fogyó népesség mellett ki a fenének építik százával új lakásokat? Hacsak nem számíthatunk a közeljövőben nagy létszámú bevándorlóra. Miután kizárnak az EU-ból jönnek az oroszok, kínaiak, arabok Budapestre. Jön a szép új világ!
2011.12.18. 09:50:34
KissGecihuszár 2011.12.18. 11:01:22
snr torrente 2011.12.18. 17:42:26
innovation 2011.12.19. 17:57:16
Aztán ha már vidék, a Balatonban is óriási volumen van... Na, mindegy!
KissGecihuszár 2011.12.19. 22:42:09
EvilHedgehog 2011.12.21. 08:54:17
innovation 2011.12.24. 17:46:09
A szomorú az, hogy tudnom kell, milyen színű a kormány ahhoz, hogy a polgármesterem is olyan színű legyen, mert máskülönben nem lesz fejlesztés a városomban. Holott egy normális demokráciában még azt sem kellene tudnom, hogy hogyan hívják a polgármesterem, sőt, a miniszterelnököt. Csak azt kellene konstatálnom, hogy minden megy a maga útján, minden fejlődik és gyarapszik.
Záhony fejlesztése már a '90-es évektől napirenden van, de azt a fránya áttörést nem sikerül megvalósítani. Azon kívül, amiket fent írtál, pedig az EU-s közlekedési folyosók is nagyban hozzájárulhatnának egy-egy térség fejlesztéséhez. Példa: amikor szerették volna Brüsszelből a szuper gyors vasútat Constantáig levinni, ezt Budapesten át szereték volna, amihez ugye új infrastruktúra kell. De itthon azt mondták, hogy köszi, de nem, illetve a román fél is azt mondta, hogy azt sem tudják, hogy az Észak-Erdélyi vagy a Dél-Erdélyi régiót akarják fejleszteni (mint az autópálya ügyében), így elhalt a projekt. Most is csak Bécsig lehet normálisan közlekedni Nyugat-Európából. Az is egy vicc, hogy Nyíregyházára 3,5 óra az út, Sárospatakra nem lehet 4,5 órán belül eljutni, Celldömölkre szintén órákig tart a zötykölődés szar vonatokon, a Balaton déli oldalán egy nyomvonal van csak, Somogy holt tér, Nagykanizsára is gazdaságosabb autóval menni, mint vasúttal.
Sármellék viszonylatban sem lehet okosat mondani, mert a NATO bázis által elvégzett taszári beruházás után a sármellékit kezdték favorizálni. Szerintem tök fölöslegesen. Így nem is lesz fejlődés. Aztán ott van Pápa is. Autópálya szintén egy vicc (mert inkább ráhorunk homokot az alagúta, s elmondhatjuk, h van itthon autópályalagút, mintsem minél olcsóbban hoznánk ki egy km autópályát. Szóval nagy itt a baj, nagyon nagy!
Az utolsó résszel viszont maximálisan egyetértek! ;)
Na, boldog karácsonyt!
KissGecihuszár 2011.12.26. 14:44:51
Továbbá, az is érdekelne, hogy ameddig ez így marad, addig várható-e az, hogy ez egy sikeres, jól menő, gyarapodó országgá váljék, vagy szerintetek lehet egy ország úgyis sikeres, gazdag, ha azt amit a vízfejben megtermelnek, annak nagy részét segély formájában szétosztják a vidéken??? Ja és a hülyeségek nem érdekelnek, csak a közgazdaságilag és társadalmilag kellően alátámasztott TÉNYEK...
www.portfolio.hu/gazdasag/haromszorosra_tagult_a_kulonbseg_az_orszag_egyes_regioi_kozott.160369.html