A napokban ismét frissült a fortepan.hu. A jó 1600 kép forrása az út- és vasúttervezéssel foglalkozó UVATERV archívuma. A képek már csak azért is érdekesek, mert a képarchívum jelentős része egy tűzben megsemmisült. A legutóbbi feltöltés képeiből válogattam néhányat.
99383: A nulla kilométerkő a hetvenes években. (Ha az avatáskor készült a kép, akkor 1975. április 4-én.) A látvány ebből a szögből azóta sem változott meg drámaian, bár felújítások, átépítések voltak bőven. A szobor avatásán Metky Ödön ugratta Borsos Miklóst - hogy hogyan, arról bővebben itt.
96705: A hatvanas-hetvenes évek fordulóján készült fotón a Batthyány térnek az a háza látható, ahol most a Nagyi Palacsintázója működik. A Kossuth-híd ideiglenes hídként a Kossuth teret kötötte a Batthyány térrel. 1946 és 1960 között állt, így a vendéglátóipari egység jóval túlélte a névadót.
98413: 1973-ra, Budapest centenáriumi évére készült el a szentendrei HÉV vonal meghosszabbítása a Margit hídtól a Batthyány térig. A képen a Batthyány téri végállomás látható. A plasztikusan megformált térkép vajon hová lett? Mikor tűnt el a falról?
96742: Bevallom, pár másodpercig gondolkoztam, mire rájöttem, hogy mit is mutat ez a kép. A Blaha Lujza téren készült, a Márkus Emília utca felőli sarkon állt a fotós. Hátul még üres az a telek, ahol később színes reklámok lepték el a tűzfalakat, ma pedig az EMKE irodaház áll. Jobbra pedig még egy kis ideig áll a Nemzeti Színház épülete. A fotó 1964-ben készült, a következő évre már annyi volt neki...
97163: Úgy egy évvel az előző kép után járunk ugyanazon a téren. Ez a nagy vasbeton doboz a 2-es metró állomása - a felszínen megépítették, majd szép lassan lesüllyesztették. Akkoriban ez volt az egyik állomásépítési mód - bővebben lásd december 17-énél ebben a posztban.
A Városligetbe tervezett Múzeumi Negyed története 2011-ben indult, amikor még Szőcs Géza álmodozott egy 3,7 milliárdra tervezett, a várost átszelő projektet. A Fővárosi Blog végigvezet a folyton változó tervek és ellentervek sztoriján - az első részhez katt ide!
98945: 1975 körül járunk, éppen a végénél tart a Déli pályaudvar építése. Mármint a ma is látható épületé. Ezt is Kővári György tervezte, mint az elődjét. Szerintem a korszak egyik legjobb, ugyanakkor egyik legkevésbé tisztelt alkotása. Kerek pénztárblokkját, lépcsőit, hatalmas üvegfalait igencsak fel kellene már újítani, ehhez képest azon lamentálnak évek óta, hogy nem lenne-e elég Kelenföld. Az én álláspontom: elbontani tilos, felújítani muszáj!
99477: Ferihegy 2A 1985-ben. Ma már egészen meglepően hat, hogy a tér nincsen rogyásig telepakolva színes reklámokkal. A kijelző ma már egész megmosolyogtatóan egyszerű. A háttérben az a hatalmas szem vajon mi lehetett? Egyszerűen csak egy plasztika, vagy ott kukkoltak a három per akárhányasok, hogy megfigyeljék a külföldi vendégeket? :-)
Az első kép (98100) két szempontból is érdekes. Az egyik, hogy 1971-ben még végig lehetett autózni a Baross utcán a Kálvin térig, majd csak 2008-2009-ben csökkentik le a forgalmat, hogy aztán néhány évvel később teljesen gyalogossá váljon a Szabó Ervin tér. A másik, hogy még állnak azok a házak a Baross utca és az Üllői út között, amelyek elbontásával helyet csináltak a forgalomirányító központ és a parkolóház számára. A második képen (98494) 1973-ban járunk: már elbontották ezeket a házakat, létrehozva a ma is névtelen utcácskát. (Apropó, politikusok, ezt még el lehet nevezni valakiről!) A harmadik kép (99377) az építkezést mutatja 1975 körül, a negyedik, 1978-ra datált felvétel (99427) pedig az elkészült irodaházat mutatja. Ma a BKK használja az épületet, a forgalomirányítás mellett a Fővinform is itt működik.
94895: A Libegőt 1970 augusztus 17-én adták át a nagyközönségnek. Az augusztus 20-iki ünnepen akkora tömeg volt rá kíváncsi, hogy már kérni kellett, hogy többen ne jöjjenek! Az óriási siker kapcsán komplett libegőpálya-rendszer kiépítésén is gondolkoztak, ebből azonban ugyanúgy nem lett semmi, mint (egyelőre?) a Gellért-hegy pályája is csak terv.
94780: Ez a sivár környék nem más, mint az M1-M7 bevezető szakasz. Hihetetlen, nem? 1968 körül még ilyen üres volt. És ilyen jó kis betonlapos - még évtizedeken át élvezhették a pálya ritmusát a Balaton felé igyekvő tömegek. A kép jobb felső sarkában a budaörsi Törökugrató sziklatömbje látszik.
99419: A 3-as metró Klinikák állomása újkorában. Érdemes megnézni a kék világító táblákat - akkor a 3-as metrón még csak a Deák tér és a Nagyvárad tér közötti, 1976-ban átadott első szakaszon utazhatott a nagyközönség. A fal tövében álló kerekded kijelzőről van valakinek bővebb információja? Hasonlót láttam már régi földalattis képen is.
99509: 1987 körül járunk, Újpesten. A háttérben az Újpesti Áruház tömbje látszik, a jókora gödör pedig a 3-as metró építését mutatja. A bal oldalon a ház oldalára biggyesztett felirat a Fény mozit hirdeti.
99531: Az 1972-re datált képen a Moszkva tér metrókijárata még épülőfélben, felállványozva látható. A 2015-16-os felújításig több mint négy évtized telt el! Annak viszont kifejezetten örülök, hogy az építményt nem elbontották, hanem felújították. Egy következő generáció már többre fogja értékelni ezt a vasbeton legyezőt, mint a mai utazóközönség.
99442: Ha már régen felújított épületeknél járunk: ez itt a szétkapott Nyugati pályaudvar, az 1977-78-as nagy rekonstrukció idején. Vajon meddig kell még várni az épület felújítására?
97835: A siralmas állapotok a Sikló hiányát jelzik. A második világháború végén a Sikló megsérült, de helyreállíthatatlan károk nem érték. Mégsem építették újjá, évtizedeken át ilyen állapotban volt látható a helye. A forgalmat autóbuszokkal pótolták. Hogy mégis helyreállítsák, az Ráday Mihály pályafutásának egyik legnagyobb küzdelme és sikere volt. A Sikló 1986 június 4-én ismét elindult. Meg tudod mondani fejből, hogy hogyan nevezték el a két kocsiját?
96988: Elsőre talán fel sem ismerni a helyszínt ezen az 1965-ös fotón. A tér ugyanis jóval tágasabb, mint manapság. Jobbra egy templomot újítanak fel, a téren még nem áll az OMFB számára készült irodaház, amelyet a város első igazi parkolóházával egészített ki az INTERAG. Igen, ez a Szervita tér.
Ha nézegetnél még további új fortepanos képeket a régi Budapestről, itt van úgy háromszáz:
További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!
Mester.Tamás 2016.04.24. 09:49:10
Before · http://azbeszt.blog.hu 2016.04.25. 09:02:14
A Délivel kapcsolatban egyetértek, nagyon modern épület az ma is, kicsit ki kéne pofozni és abszolút megtartani a funkcióját, tökéletes helyen van.
Szori 2016.04.25. 09:11:01
Fluffer 2016.04.25. 09:35:48
Például megrövidíthetnék a mozgólépcsőt 5-6 méterrel úgy, hogy kialakítanának egy belépőt a kerengő szintjén. Onnan egy folyósón ki lehetne menni a kerengőbe és onnan fel a villamosokhoz. Logikusabb lenne. Aztán pár méterrel odébb lehetne egy másik mozgólépcső, ami felvinné az utazókat a vonatszintre.
Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2016.04.25. 09:41:56
Csokis · http://csokis.blog.hu 2016.04.25. 13:56:55
1.) Felszíni kapcsolat a 18-as megállójához kb. 3,20-ért. (új zebra, plusz lámpa)
2.) Kicsit hátrébb húzott 59-61-es magálló, és akkor mehet a felszíni kapcsolat ott is. Ez kicsit drágább, de mínusz két lépcsőzés és vagy 3 perc átszállási idő csökkenés.
3.) Ami drága, hogy a metróhoz kell még egy mozgólépcső a peronszintről, hogy ne kelljen a cuccal szenvedni.
És plusz egy szavazat az épületnek. Tiszta, átlátható, érthető, praktikus, tehát szép. Csak nem kellett volna hagyni így szétrohadni.
mpl 2016.04.25. 15:13:57
Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2016.04.25. 16:32:02
www.sztaki.hu/~csaji/attila/CsajiAttila-BillenoIdo.pdf 27.oldal
"Egy hatalmas szemet terveztem, amelynek a belsejében egy homokfútt üvegfelület helyezkedett el. Ez vált vetítô felületté."
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.06.24. 19:00:37