A pályázatra 17-en adtak be terveket, a nyertes Janesch Péter és Kengo Kuma közös pályaműve lett - ez látható a mellékelt képeken is. A többi tervet még nem láttam, egyáltalán publikálták ezeket valahol? A nyertes pályaműnél főleg az épületet, a második helyzett Finta-tervnél főleg a környezet rendezését értékelték nagyra. Ezt a kettősséget tükrözik a jutalmak is: az első helyezett 20 millió, a második 19 millió forintos díjat kapott. A zsűriben egyébként olyan neves tagok is részt vettek, mint Hans Stimmann, Berlin volt főépítésze, Josep A. Acebillo Marin, Barcelona főépítésze és Daniel Libeskind.
A japán tervező, Kengo Kuma az utóbbi időszakban főleg a japán építészet és kertészet újraértelmezésével, modern környezetbe átültetésével foglalkozik. A magyar tervező sikeres épületei között említhető a perbáli gyermekotthon, vagy a Minusplus-os csornai általános iskola.
Az épület a korábbi grandiozitással szemben semmi olyat nem mutat fel, ami az államot, mint hatalmas erőt mutatná be: nincsenek vastag oszlopok, óriási nagykapuk, és hatalmas átriumok. Egyszerű, letisztult, és a szó tényleges és átvitt értelmében is "zöld" épület születik meg a következő években. Az épület fő "mondanivalója", koncepciójának lényege a környezet-tudatosság. Az épület falait sok helyen futónövényekkel futtatják majd be, a kisebb világítási és fűtési igény érdekében sok az üveg (ablakok, bevilágító üvegtetők, üvegfalak stb.). A pályázat a sínek lefedésének kérdését nyitva hagyta - ez egyébként is csak a projekt második vagy harmadik ütemében valósul meg - ha egyáltalán megvalósul. Időben a prioritás természetesen a minisztériumok számára épülő épületeké, ezt követi majd a környezet rendezése - Demján Sándorék a Westend II területét birtokolják a Ferdinánd-hídtól északra, a Nyugati téri posta mellett új irodaház épül Eiffel irodaház néven, és a terézvárosi önkormányzat is erre a környékre költözik. A következő években tehát a Váci útnak a Nyugati és a Lehel tér közötti szakasza és a Podmaniczky utca közötti terület jelentősen átlakul. A folytatásról azonban részletek még nem ismertek: lehet, hogy a síneket a földfelszín alá süllyesztik, lehet, hogy tetőkert lesz a sínek felett, lehet, hogy az egész (különösen egy kormányváltás után) ad acta kerül. Az épület környezetének rendezéséről az Index riportere is elbeszélgetett a tervezővel. A Heti Válasz cikke egy nagyon szép példát hoz fel: a madridi Atocha pályaudvar megújulását.
Amiről egyelőre nem igazán esett szó, az az, hogy az itt dolgozó rengeteg ember hogy fog közlekedni? Hogy fog majd több ezer új dolgozó bejárni? Autóval a ma is zsúfolt Podmaniczky utcán? Tömegközlekedéssel a mai is zsúfolt metrón? Hogy fogják a diplomáciai delegációk megközelíteni a helyet? Ez a kérdéskör egyelőre megválaszolatlannak tűnik.
A kormány határozata szerint az épületkomplexumnak 2009 május 31-éig el kell készülnie, ami igen szoros határidőt jelent. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a telek még a MÁV tulajdona, tehát az állam még meg sem szerezte a területet. A beruházót már pályáztatják, a nyertes nemcsak megépíti, de 25 éven át PPP konstrukcióban üzemelteti is majd a komplexumot. A teljes futamidő alatt jelen értéken számolva maximum 142,5 millliárd forintot fizet az állam. Az ingatlanok 2034-ben kerülnek állami tulajdonba. Az eddigi 340 ezer négyzetméter helyett az új negyedben 165 ezer négyzetméteren kapnak majd helyet a minisztériumok. A kormányzati negyed ötlete egyébként a Medgyessy-kormányt leszámítva minden kormánynál felbukkant - aztán eddig el is tűnt.
Források, képek:
HVG: Negyedben az egész, 2007.08.11, p.8. http://www.hg.hu/cikk/kormanyzati_negyed_janesch_kuma_minusplus
http://www.ma.hu/page/cikk/aa/0/173740/1
http://www.hetivalasz.hu/showcontent.php?chid=16386