Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Kossuth téri pályázatok: meg nem valósuló tervek 1.

2008. január 17. - fovarosi.blog.hu

6. 4D Tájépítész iroda (kizárt)

A tervezők a biztonsági előírásokat úgy igyekeztek kielégíteni, hogy a tér mégse alakuljon "falanszterré", túlzottan bezárttá. Az északi kert (a Károlyi-szoborral) inkább csendes pihenőövezetként funkcionálna. A déli térrész a forgalom (autók, villamos) miatt ilyen célra nem alkalmas, itt a látványra helyezték a hangsúlyt. A Rákóczi szobor környezetében 5 zöld szigetre tagolt a tér - szerintem itt felesleges ennyire szétvágni a teret, túl nagy a leburkolt felület. A tér túlsó oldalának és északi parkjának rendezése már sokkal szerencsésebb, itt sok a zöldfelület. A látogatóközpont részben a föld alá süllyesztve, részben egy földszintes üvegpavilonnal épülne meg. A tér burkolata nagyméretű gránitlapokból állna. A tér közepén vizes medence kapna helyet.

087-Kossuth-4D

Forrás, további képek itt:
http://epiteszforum.hu/node/7070

 

 

7. Céh Projekt Kft. (14. sz. pályamű, megvétel)
Az egyik legdrámaibb, a meglévőbe leginkább belenyúló terv. Érdekessége, hogy a Kossuth teret teljesen gyalogossá alakítaná, ez nekem kifejezetten szimpatikus elem. A Vértanúk terének átalakítását a bírálók teljesen indokolatlannak ítélték. A Duna felé néző homlokzat előtt sétány gyalogos sétány létesülne - ezzel viszont a világörökség részét jelentő panorámába nyúlnának bele. A vízfelületek itt sokkal természetesebb hatásúak, már ami a formájukat illeti, és nem is vágják el az épületet a tértől. Ugyanakkor az ide telepítendő nádas igencsak környezetidegen. A kiépített gyalogutak körbeveszik az épületet, a tér déli oldalán pedig egy Budára átvezető gyalogoshídra futnának fel. Ez a terv a villamos vonalhoz is hozzányúlt: az a gyalogossétány alá süllyesztve a Duna felől vezetné el. A bírálat szerint viszont a Rákóczi szobor helyén kialakítandó lesüllyesztett agóra, illetve a mélygarázs sok közműáthelyezést igényelne. Minden bizonnyal ez a terv lenne a legdrágább az összes itt bemutatott közül, ha a gyalogoshidat és a villamossínek áthelyezését is figyelembe vesszük.

088-Kossuth-CehProjekt089-Kossuth-CehProjekt

Forrás, további képek itt:
http://epiteszforum.hu/node/6742

 

8. Ars Loci (5. sz. pályamű, megvétel)

A pályázat hangsúlyosan a tér eredeti felosztásának visszaállítására törekedett - így aztán egy kicsit az volt az érzésem a mellékelt képet látva, mintha nagyon nem is akarnák bosszantani a várost és a kivitelezőket, csak minél gyorsabban letudni a dolgot.
Mindazonáltal a terv átgondolt, a zöldfelületeket valamelyest növelné, szökőkutakat telepítene a térre - összességében ez is előrelépést jelentene, és valószínűleg ez lenne az egyik legkönnyebben kivitelezhető terv. A nemzeti lobogó a biztonsági zónán belülre kerülne. Az acél és fekete gránitcsíkos burkolat kifejezetten elnyerte a bíráló bizottság tetszését. A biztonsági zóna leválasztásához használandó nemesacél növénytartók viszont inkább kordon jellegűek, nem esztétikusak.
A közlekedés tervezésénél figyelembe vették az értékes növényzetet és a kivitelezhetőség szempontjait: a tér déli oldalára terveztek automata rendszerű, így kisebb helyigényű mélygarázst. Gond a behajtással lenne: a lehajtó pont a villamosmegálló végébe, és a forgalmi lámpák mellé kerülne. (A második ütem megépítése javítana ezen a helyzeten.)

082-Kossuth-ArsLoci

Forrás, további képek itt:
http://epiteszforum.hu/node/6737

 

 

9. Gelesz és Lenzsér (7. sz. pályamű, kiemelt megvétel)
Ez a javaslat is megtartja a tér eredeti hármas tagolását. A keleti térrész köztér és park jellegű, az észak-déli tengely a gyalogos közlekedésé a 2-es villamos két megállója között. A Kossuth és a Rákóczi szobor között jön létre a "demokrácia tere". A főbejárat elé kerül a nagyelemes burkolatú reprezentatív előtér, több szökőkúttal:

 

081-Kossuth-Gelesz-Lenzser

 

Erre a sétányra felfűzve helyezkedne el a látogató centrum - ennek hibája azonban, hogy a biztonsági zónán kívüli elhelyezésével a biztonsági ellenőrzés továbbra is a Parlament épületén belül maradna. A keleti térrészen egy "metró kert" kapcsolná a Kossuth teret a metróbejárathoz és a Vértanúk teréhez. Az északi és a déli parkban dunai kivezetést és sétányt tervez. A déli parkban azonban sokkal kisebb a hely, így az ide tervezett gyalogos híd nagyon közel kerül az épülethez. A biztonsági követelményeket azonban a pályázó nem vette kellően figyelembe, és az utcabútorok, a világítás is kidolgozatlan a tervben. Közlekedési szempontból azonban a gyalogos kapcsolatok jók, kerékpárutat is terveztek, csak az Akadémia utca felőli mélygarázs-kihajtót érte kritika.
Forrás, további képek itt:
http://epiteszforum.hu/node/6772


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása