Az alábbiakban száz évvel ezelőtti hírekből válogatunk, a Népszava korabeli cikkei alapján. A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható. Illusztrációként a lap korabeli hirdetései szolgálnak.
"Közlekedik a villamos (Gyászrovat.)"
Május 8: A VII. kerület régi törekvése, hogy a Városligettől a Wesselényi utcán át villamosvasutat kapjon. Ez a kérdés most a kerületközi bizottság elé került, amely Bródy Samu dr. elnöklésével tartotta ülését. A bizottság egyhangúlag állást foglalt amellett, hogy a Wesselényi utcai vasutat megépítsék, még pedig akképp, hogy a vasút a Károly körútról a Kossuth Lajos utcán, Erzsébet hídon át menjen Budára. A bizottság ebben az értelemben teszi meg a javaslatát s egyben megsürgeti a közlekedési politika s a függő vasúti kérdések letárgyalására kiküldött bizottság egybehívását, amely eddig nem történt meg.
Május 15: A törvényhatósági bizottság szerdai közgyűlése elé Havass Rezső dr. fővárosi bizottsági tag a közúti vasúti forgalom föld alá helyezése, illetőleg a földalatti körvasút létesítése tárgyában hosszasan megokolt indítványt nyújtott be. Az indítványban rámutat arra, hogy a közúti vasúti forgalomban uralkodó állapotok immár tarthatatlanná váltak s a bajon csak úgy lehet segíteni, ha a forgalmat a föld alá terelik. A földalatti vasúti hálózat gerince gyanánt az indítványozó szerint leginkább megfelel a földalatti körvasút, amely a Ferenc József földalatti vasút meghosszabbításával létesülne és perdig olyképp, hogy az új vasút a Gizella-téri végállomásból indulna ki, a Belvároson keresztül az Erzsébet-hídhoz vonulna, ahol balra kanyarodva a Kossuth Lajos-utcán, Rákóczi-úton át a keleti pályaudvar perronja és a Thököly-út alatt áthaladva, átszelné a Városligetet és az Artézi-fürdőnél bekapcsolódnék a földalatti vasút jelenlegi végállomásába. Indítványozza, hogy a közgyűlés utasítsa a tanácsot, hogy a közúti vasúti forgalomnak a föld alá helyezése, illetőleg a földalatti körvasút létesítése tárgyában a szükséges lépéseket tegye meg és javaslatát a közgyűlés elé terjessze.
Talán így gondolták?
Május 22: Közlekedik a villamos. (Gyászrovat.) Hétfőn este a Ferenc József híd budai oldalán egy Közúti villamosvasúti kocsi elgázolta Gál Szilveszter negyvenkétéves napszámost, aki súlyos sérüléseket szenvedett. A Rókus kórházba vitték. Hadúr Lajosné ötvenhároméves házvezetőnőt a Kerepesi úton egy cinkotai villamoskocsi elgázolta. A Rókus kórházban ápolják.
Május 23: Azt olvassuk a lapokban, hogy a főkapitány a lágymányosi téli kikötőt el akarja zárni a napfürdőzők és az úszók elől. Mindenki tudja, hogy a napfürdőzés és az úszás az embernek csak hasznára lehet, hogy ezeknek a szerveztre gyógyító, legalábbis erősítő hatásuk van. Azoknak, akiknek az anyagi viszonyaik nem engedik meg, hogy a nyáron át Abbáziában, a Balatonon, a Riviérán tartózkodjanak, azoknak egyszerűen meg akarják tiltani, hogya az egyetlen (korántsem jó karban lévő) helyen napfürdőzhessenek, úszhassanak. (...) Van Pesten egy-két szükségtákolmány a Dunán és ezekbe mehetnek Budapest munkásai, akik jó néhány tízezren vannak. Azután micsoda állapotok vannak itt! Az ember nem tudja a ruháját hovatenni, fürdés után csak azt veszi észre, hogy hol a cipője, hogy a ruhája, nyakkendője, gallérja vagy kalapja tűnik el, cserél gazdát. Azonkívül nyáron ezek olyan tömöttek, hogy az ember inkább lemond a hűsítő és frissítő fürdésről a fáradtságos nap hián, mint hogy ott szorongjon, akár a hering a hordóban. (...) Ha majd lesznek nagyobb és jobb uszodák, mint a mostani fővárosi ingyenuszodák, vagy ha meglesz az újpesti strandfürdő, amiről már olyan régen rebesgetik ezt-azt, de csak akkkor helyénvaló, hogy ezt a helyet elzárják előlünk.
A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető: