Az alábbiakban 50 évvel ezelőtti hírekből válogatunk, a korabeli sajtó cikkei alapján. A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.
Április 2: A panaszügyek intézéséről, a Vár iskolájáról, új utcanevekről tárgyalt a Fővárosi Tanács végrehajtó bizottsága. A Fővárosi Tanács végrehajtó bizottsága szerdai ülésén megtárgyalta az idén átadásra kerülő tanácsi és szövetkezeti lakások elosztására tett előterjesztést, majd meghallgatta a szervezési osztály jelentését a panaszügyek intézéséről. (...) Ezután a végrehajtó bizottság megtárgyalta és elfogadta az I. kerületi Tárnok utcában létesítendő 16 tantermes általános iskola beruházási programját. A 11 millió forintos költséggel felépítendő, kétemeletes, üveghomlokzatú iskola jelentősen enyhít a Vár lakosságának gondjain. Szervesen illeszkedik majd a környezet műemlékei közé. Főzőkonyhával, napközi helyiségekkel, játszó- és díszudvarral, központi fűtéssel látják el. 1966 végére adják át rendeltetésének. (...) (Népszabadság)
Április 3: Épül a balatoni autópálya. Lezárták a Hamzsabégi út Budaörsi útba torkolló aluljáróját, s felvonulási épületek hosszú sorából új barakkváros nőtt a környéken. Felüljáró építését kezdte meg a Betonútépítő Vállalat a Nagyszöllős utcai kereszteződésnél. Ezzel jelentős szakaszához érkezett az ország legkorszerűbb útépítése: a balatoni autópálya munkája.
A balatoni autópálya fővárosba vezető része Törökbálintnál egybefonódik Európa egyik legfontosabb nemzetközi főútvonalával, a kontinens főütőerével: a Londontól Bécsen át Budapest - Belgrád - Isztambul vonalon egészen a szíriai határig vezető gyorsforgalmi autóúttal.
A balatoni út gépkocsiforgalma ijesztően megnőtt - főként a nyári hétvégéken. A forgalomszámlálás szerint tavaly egy-egy szombaton 7-8 ezernél is több személygépkocsi igyekezett a Balaton felé, s ez a folyam vasárnap délutántól éjfélig még sűrűbb oszlopban áramlott vissza a fővárosba. Ennek megfelelően szaporodott a balesetek száma és nőtt a torlódás. (...)
A Bécsbe vezető E5-ös tatabányai autóút Vértesszőlőstől a törökbálinti csomópontig elkészült, itt kapcsolódik a több szakaszban épülő balatoni autópályába, s a fővárosba a Nagyszöllős utcai felüljáróig 2-2 nyomon halad. A korszerű autópálya Martonvásárig 1966 végére készül el, s egy évvel később eléri Székesfehérvárt. Törökbálinttól Fehérvárig egyelőre csak fél szélességében épül az út, mert a forgalmi vizsgálatok szerint mind a négy nyom üzembe helyezésére körülbelül tíz, a hat nyomra való kiegészítésre pedig harminc év múlva lesz szükség. (...)
Az Osztyapenkó-emlékműnél kialakuló csomópontban a később elkészülő Hungária körúti autópálya-gyűrűhöz csatlakozik. A fővárosba bevezető szakaszról a forgalom a Hegyalja úton és az Erzsébet-hídon át a főváros legfontosabb sugárútjára, a Bartók Béla út - Szabaság-hídon át a Kiskörútra, a Petőfi-hídon át pedig a Nagykörútra futhat rá. (...) (Esti Hírlap)
Április 3: Holnap nyílik a teljes Vidám Park. Április 4-én délelőtt megnyílik a teljes Vidám Park. Eddig ugyanis vasárnaponként csak a Park egy része volt nyitva. (...) Elkészült a hullámvasúttal szemben a türkör-útvesztő és előreláthatólag nagy "sláger" lesz a Go-Kart-pálya. Ez azonban csak augusztus 20-ra készül el és a tervek szerint tíz kis motor-autó áll majd a látogatók rendelkezésére. Felújították a Vidám Park sétányait és útjait, új köntösbe öltöztetik épületeit. A hullámvasút melletti körforgó repülőket kicserélték: modern formájú új repülőgépeket függesztettek a láncokra. A berendezés faalkatrészeit is vasbeton elemekkel cserélték ki. Kevesen tudják, hogy a Vidám Park hullámvasútja világviszonylatban is a legkorszerűbbek közé tartozik. 650 köbméternyi gerendájából 50 köbmétert újítanak fel évente. A hullámvasút állványrengetegét így 14 éventként teljesen kicserélik. (Esti Hírlap)
Április 8: Átalakítják Kispestet. Ötezerötszáz új lakás épül Kispesten. A terv szerint háromezer korszerűtlen otthon helyén négy- és tízemeletes házakat emelnek. A Vöröshadsereg útját a jelenlegi szélességének kétszeresére akarják építeni. A páros oldalon, a villamosvágányok mellett, 9 méter széles úttest, és öt méter széles járda lesz. A Vöröshadsereg útján, a jelenleginél kétszerte nagyobb helyet biztosítanak az üzleteknek. Az új kispesti állami áruházat a Báthory utca és Kisfaludy utca közötti háztömbben építik. A kerületi kultúrközpont a jelenlegi Kossuth-piac helyén nyitja majd kapuit. A piacot a Vöröshadsereg útjai üzletsor mögé, a Báthory utca és Gábor Andor utca közé helyezik. (...) (Esti Hírlap)
Április 10: Megkezdődik a József körút és a József Attila utca korszerűsítése - Hétfőn zárják le a két utat - Módosul több autóbuszvonal. Egyheti halasztás után, április 13-án, hétfőn lezárják a József körút páratlan oldalát és a József Attila utcát. (...) A József Attila utca korszerűsítése már régebben megkezdődött a Marokkó udvar lebontásával, majd az Engels tér és a Roosevelt tér közötti útszakasz déli oldalán levő házak árkádosításával. Ezen a részen ugyanis a gyorsabb közlekedés érdekében kibővítik az úttestet. Közben lebontják a Bajcsy-Zsilinszky út 12-12. számú házat, hogy a Népköztársaság útja törés nélkül folytatódhassék a József Attila utcában. Hétfőn először a Roosevelt tértől indulnak a Vízművek dolgozói, kicserélik a vízvezeték-hálózatot, majd a csatorna- és a gázcsőhálózatot újítják fel. Az úttest építése júniusban kezdődik, s előreláthatólag augusztus végén fejeződik be. (...) (Népszabadság)
Április 11: Az új Erzsébet-híd kilencméteres kicsinyített mását készítették el az Építőipari- és Közlekedési Műszaki Egyetem egyik laboratóriumában. A modell-kísérletekkel kiszámították, hogy szerelés közben milyen erők nehezednek a pillérek közt átívelő kábelkötegre, és milyen alakváltozásokat idéznek elő a szerkezeten. (Magyar Nemzet)
Április 11: A MALÉV dolgozói egy forgalomból kivont LI-2 típusú, 25 személyes repülőgépet társadalmi munkában rendbehoztak, s a "generálozott" állapotban mintegy 24000 forint értékű járművet a hűvösvölgyi fiú-gyermekotthon kis lakóinak ajándékozták. Az otthon lakói elhatározták, hogy a "légimadár"-ban úttörőklubot rendeznek majd be. (Magyar Nemzet)
Április 12: Nagyipari gyártási módszerekkel több lakás, olcsóbban, gyorsabban épülhet. A legszélesebb nyilvánosság előtt folyó lakásépítés az elmúlt három év távlatát vizsgálva, jó eredménnyel zárult több vonatkozásban. 1960-1963 között 173 000 lakás épült, egy átlagos alapterületű lakás építési költsége csökkent, az új építmények felszereltsége javult, nagyobb az új lakások alapterülete. Az eredmények mellett néhány negatívumot is el kell sorolnunk: például a minőségi hibákat, a rossz szerelvényeket, amelyek különösen sok bosszúságot okoznak a lakóknak. (...)
A tudományos tanácskozás egyik legérdekesebb része az Építésügyi Minisztérium műszaki fejlesztési főosztályának előterjesztése volt a lakásépítés gépesítéséről, a házgyárak létesítéséről a harmadik ötéves tervben. A növekvő építési feladatokból kitűnik, hogy elkerülhetetlen a gépesített és iparosított építési technológiák bevezetése. Ennek azonban alapfeltétele az építés magas fokú koncentráltsága, az ipari, lakás, kommunális, mezőgazdasági és egyéb létesítmények tipizálása, a magasabb szintű szervezés, a szerelés jellegű építési módszerek bevezetése, a maximális jellegű elem- és panelgyártás, az egyes munkafolyamatok komplex gépesítése, a beton, betonacél központosított előállítása, megmunkálása. (...) Nagyon érdekes képet kapunk, ha a harmadik ötéves tervben szereplő lakások építési módszereit tanulmányozzuk. Az úgynevezett hagyományos - tégla falazási - módszer a lakásépítési volumenben 14,5 százalékot képvisel és megállapítható, hogy jelentősége zsugorodik. A blokkos építés rohamosan fejlődik, 36 százalékkal szerepel és még ennél is nagyobb arányt foglal el - 37 százalékkal - a panelos építés, az öntött módszer pedig 12,5 százalékot tesz ki. (...) (Magyar Nemzet)
Április 15: Napirenden: a budapesti mozik és a főváros tisztasága. (...) Tavaly 34 millió látogatójuk volt a pesti moziknak. A tv versenye, a lakosság új igényei megkívánják a mozik gyorsabb korszerűsítését. A mozik 80 százaléka a húszas években épült, beosztásuk már elavult. A 105 állami mozi közül eddig 31 teljes rekonstrukcióját fejezték be. A következő években több mozit be kell csukni. Ennek legfőbb oka az, hgoy nem lehet széles vásznat elhelyezni, s tíz-tizenöt év múlva már nem lehet ezeket a mozikat filmmel ellátni. Ez a sor vár egyebek között a Művész, a Bányász, a Mátra, a Diadal mozira.
A városrendezés, a bontások is csökkentik számukat. A megszűnők pótlására szükségesnek tartják újak építését. Ezt az is indokolja, hogy sok fővárosi mozi technikai színvonala kedvezőtlen. Még a Corvin, a Vörös Csillag, a Szikra és a Puskin mozi sem elégíti ki teljesen a mai követelményeket. A 70 milliméteres film vetítésére egyik mozi sem alakítható át, s ezek a filmek már eleve nem mutathatók be a fővárosban. A jövőben a főváros egész területén arányosan akarják elosztani a mozikat. Ezért a népművelési szervek azt javasolják, hogy később a Krisztina körúton, Óbudán, Csillaghegyen, az Üllői úti telepen, Lágymányoson, az Árpád-híd környékén, a Kerepesi úti telepen, a Czabán Samu tér környékén, Soroksár központjában és Csepelen építsenek új mozikat. (...) (Esti Hírlap)
Április 19: Az orvostudomány új fellegvára. Tízemeletes, igazán korszerű új épület az Üllői úton: a Magyar Tudományos Akadémia Kísérleti Orvostudományi Kutató Intézete. Februárban megtörtént a műszaki átadása, s az intézet kutatói, dolgozói remélik, hogy a közeli hetekben megkezdhetik munkájukat. Gyógyszerkutatási, kórélettani és morfológiai osztály működik majd. Izotóplaboratórium, könyvtár és technikai műhelyek segítik a munkát. A kilencedik emeleten kap helyet az állatház a kísérleti állatok részére. (Népszabadság)
Április 21: Az építőipari határozat végrehajtásáért - Szalagszerű szervezéssel épül a Harmat utcai lakótelep. A főváros egyik legszebbnek ígérkező lakótelepe épül Kőbányán, a Harmat utca, a Kada utca, a Mádi utca és a Téglavető utca által határolt csaknem 20 holdnyi területen. Tavaly augusztusban kezdték el a munkát az ÉM 42-es Építő Vállalatának dolgozói, s az idén a második negyedév végén, a szerződésben meghatározott időpontban adják át majd az első négyemeletes, 41 lakásos épületet.
Huszonnégy naponként egy lakóház
A Harmat utcai lakótelep a hatvanas években
(...) Az új lakótelepen 1966-ig mintegy 1100, zömében két, két és fél szobás lakást kell felépíteni, ezenkivül egy 16 tantermes iskolát, 90 gyermeknek bölcsődét, 75-nek óvodát, két modern üzletházat, játszóteret, parkot létesítenek. A lakások fűtéséhez szükséges energiát pedig a közeli Kőbányai Sörgyár erőműve szolgáltatja majd. Az idén a lakások, továbbá az iskola határidőre történő átadása Buda József és Szabó János műszaki ellenőrök szerint is biztosítva van. Általában megtörtént a lakótelep előközművesítése: elkészültek a csatornák, a víz-, a gáz- s nagyobbrészt a fűtési vezetékek is. Ám egyelőre még semmi kilátás sincs rá, hogy a lakótelephez vezető végleges közlekedési utak is elkészüljenek, mire az első lakók beköltöznek az új lakásokba. Pedig az eredeti határidő 1963. december 20-a volt. A Fővárost Építőipari Beruházó Vállalat azóta is sürget, reklamál, az útépítésért felelős tanács Közlekedési Igazgatóság, valamint az ÉM Mélyépítő Vállalat a jelek szerint azonban nem nagyon zavartatja magát. Hetekkel ezelőtt ugyan odahordták már az útépítéshez szükséges követ és más anyagot, de egy teremtett lélek nem dolgozik máig sem. Javaslat: soron kívül építsék meg legalább a Mádi utcai útszakaszt, mert ez a júliusig elkészülő új lakások megközelítésének és lakhatóságának egyik feltétele. (...) (Népszabadság)
Április 22: Ez lesz a legmagasabb. Elkészült az ország legmagasabb középületének makettje. A Nagyvárad téren, az Üllői út és Mező Imre út sarkán épül majd fel az Orvostudományi Egyetem 24 emeletes, 85 méter magas és 48x15 méter alapterületű épülete. A laboratóriumok és a tanszékek részére az épületben 400 helyiség lesz. Mellette 6000 négyzetméteren épül majd fel a kétszintű kiegészítő szárny, amelyben a 700 személyes díszterem, az előadóterem, a központi könyvtár és az étterem kap helyet. Az épület vázlattervét Wágner László és Südi Ervin, az IPARTERV mérnökei és Fehér Miklós statikus készítette el. (Esti Hírlap)
Április 23: Jó javaslat: fejezzék be május 1-re az új villamosvonal építését. Hamarosan elkészül a budapesti villamos körvasút most épülő, Nagy Lajos király úti, a Bosnyák teret és az Erzsébet királyné utat összekötő szakasza. Ezzel teljessé válik az a 16 és fél kilométer hosszú félkör, amely a csepeli, az erzsébeti HÉV-től Újpestig húzódik át a városon. (...) Jelenleg a Kerepesi úttól a Bosnyák térig lehet csak közlekedni a vonalon. A félkörív megteremtéséhez már csak a Bosnyák tér - Erzsébet királyné út közötti rövid szakasz hiányzott. Az új körvasút kétszeri átszállással elérhetővé teszi a csepelieknek Újpestet és viszont. Ez nagyon jelentős, mert a legutóbbi forgalomszámlálás adatai szerint naponta 40 ezer utas közlekedett ezen a vonalon. (...) (Esti Hírlap)
Április 24: Újdonságok a pesti utcán - Robotellenőr a Körtéren. (...) A szentendrei vonallal megkezdődött a HÉV pályahálózatának teljes korszerűsítése. Az új pályán a 80 kilométeres óránkénti sebességet is elérhetik majd a szerelvények. A HÉV idei újdonsága az M-9. tipusú villamos motorvonat - az idén tíz készül el -, nemcsak gyors, de minden eddiginél nagyobb befogadóképességű is: a két motorkocsiból és egy pótkocsiból álló szerelvény egyszerre hatszáz utast szállíthat. Arra is törekszenek, hogy tovább csökkentsék a menetidőt. A szentendrei vonalon már 52-ről 40 percre, a gödöllői vonalon 65-ről 59 percre sikerült "lefaragni" az utazási időt. (...)
Már tervezik az új, Móricz Zsigmond körtéri diszpécser-központot, amelyet ipari televízióval, a legmodernebb műszaki berendezésekkel szerelnek fel. A körtéri robotellenőr nyolc villamosjárat indítására, vonalközi megfigyelésére lesz alkalmas. (...) (Esti Hírlap) Április 25: A Trabant 601 a futószalagon. A régi, 18 lóerős, ötszázas Trabantról mesélik - legalábbis a Neue Berliner Illustrierte szerint -, hogy valahol a türingiai erdőkben egyszer csak összetalálkozott egy szamárral. A szamár barátságosan köszöntötte a kis Trabantot: "Jó napot, autó!" A Trabant zordan válaszolta: "Jó napot, szamár." A szamár méltatlankodva kapta fel a fejét, s így szólt a Trabanthoz: "Én téged udvariasan autónak szólítottalak, ezért illett volna, hogy engem legalábbis lónak nevezz!"
Április 26: Új lakótelep épül a Budakeszi úton. A Városépítési Tervező Irodában elkészült a Budakeszi úti OTP-lakótelep terve. A festői, egészséges levegőjű környezetben 6 tízemeletes pontház létesül, 240 lakással. Az épületek két csoportban helyezkednek majd el: a három tagból álló, két épületcsoport közötti, nagy kiterjedésű parkban található a Vasvári Pál Gyermekotthon.
Ezt a tréfát ma már elfeledteti az új Trabant konstrukció, melyről általában jó véleménnyel vannak a hazai Trabant 600-as tulajdonosok is. A Trabant 601, mely ennek továbbfejlesztett kiadása, a kisautók nemzetközi színvonalát is megüti. Tizennégy aranyérem tanúskodik róla - osztrák, finn, jugoszláv autóversenyekről -, ahol pedig nem kisebb tekintélyek, mint a Fiat, a Steyr és mások mellett kellett a Trabantnak a versenyt állni.
A Trabant 600 már kereken öt lóerővel erősebb elődjénél, s ami többet mond ennél: csaknem 20 másodperc alatt gyorsult fel 80 km óránkénti sebességre! Utazósebessége tartósan 90 km/óra. Az előző típust, ha megzavarták az országúton, különösen emelkedőkkel tarkított úton, annyira felmelegedett, hogy meg kellett állni, s várni, míg a motor lehűl! Természetes, hogy ilyen hibákkal nem lehet beleszólni a nemzetközi versenybe, sem a pályaversenyekbe, sem pedig a piaci versenybe. A hátrányt nem ellensúlyozhatta az sem, hogy a Trabant-karosszéria nem rozsdásodik, és hogy a Trabant 500-zal megtörtént a műanyag karosszéria tömeges kipróbálása.
A Trabant 601 kiskocsi - a Trabant 600, módosított újvonalú karosszériával - jól sikerült autó, versenyképes motorral. Négy utas kényelmesen, egyaránt jó kilátással utazhat fáradtság nélkül több száz kilométert. A hátsó ülésen az ember egyenes tartásban sem kénytelen a tetőt súrolni a fejével, az átlagos termetű utas lábai is jól elférnek. A kocsi ablakfelületeit 26 százalékkal növelték meg, bármelyik ülésből a kocsi négy szélső pontja látható. Nagyobb a belső tér is, csökkent a zaj, jobb a szellőzés, amit a lehúzható ablakok segítenek elő. (Szélvédőmosót is felszereltek.) A Trabant 601 vonalai ténylegesen is és "optikailag" is megnyúltak. A pontonkarosszéria s a trapéztető stílusa nyomja rá a bélyeget, ez ma Európa - a torinói Farina-féle karosszériaiskola által kialakított - célszerű autódivatja. A motortető felfüggesztését, a zsanérokat a motorházba rejtették, diszkrét "fecskefarok" kiképzést láthatunk a hátsó, ugyancsak megnövelt világítótestekkel összhangban, a tető nem púpos, a kocsi hátraforduló vonalait a lökhárítók erőteljesebb keretbe fogják, jól határolják. A karosszéria simább, mintegy nemesebb vonalú lett.
A Trabant 601 karosszéria "mindent az utas kényelmére" jelszóval készült, s hosszú kísérletekkel alakították ki. Csaknem egymillió kilométert utaztak a próbautakon, hegyen, völgyön át, külön téli próbákat végeztek vele. (Indítóberendezése, mely az akkumulátor gyors feltöltését, kímélését és a biztos indítást hivatott szolgálni, igen szellemes műszaki megoldás.) A kocsi jól fekszik a kanyarban és biztos a síkos úton is. Fűtése az adatok szerint a legjobb a hasonló kiskocsik között. (Népszabadság)
A terület a Hárshegyi út irányában lejt, ezért az egyes épületek tervezésénél - a terep szintkülönbségének kedvező kihasználásával - szinteltolásos megoldást választottak. Az épületekben három- és ötszemélyes, beépített bútorzattal ellátott lakásokat terveztek, a tetőemeleten található majd a mosókonyha, a szárítóhelyiségekkel. Az alacsonyabb épületrész alatt garázsok és közös raktárhelyiségek, a földszinten, a bejárat mellett kerékpár- és gyermekkocsitároló kap helyet. Minden épületben két lift áll majd a lakók rendelkezésére.
(kép: Budapest újság, 1969)
Az OTP öröklakásos házakat előre gyártott elemekből építik. Az új lakótelep építésével egyidejűleg, egy korszerű üzletházat is emelnek. A 43-as számú Állami Építőipari Vállalat előreláthatóan még ebben az évben megkezdi az épületek alapozását, s másfél év alatt felépítik a lakóházakat. (Népszabadság)
Április 30: Ülést tartott a fővárosi tanács végrehajtó bizottsága. (...) A végrehajtó bizottság jóváhagyta a IX. kerületi, Ecseri úti közgazdasági és külkereskedelmi szakiskolák beruházási programját. A két intézmény új, közös épületben kap majd helyet az Üllői úti lakóteleppel szemben levő beépítetlen területen. (Magyar Nemzet)
Április 30: Az utolsó tégla. A lágymányosi lakótelep utolsó házának utolsó agyagsejtje fehér színű volt, három és fél kilós, 25 centi hosszú, 14 centi magas, 12 centi széles és 17 lyuk volt rajta. Ezt a tégladarabot Kis János ifjúmunkás 1964 április 15-én, szerdán délelőtt tíz órakor egy nyolcemeletes épület tetején, a lakótelep legmagasabb pontján rakta a helyére.
Az első tégla, a lágymányosi lakótelep első házának első agyagsejtje hajnalpiros volt, három és fél kilós, 25 centi hosszú, hat és fél centi magas, 12 centi széles. Ezt a tégladarabot Tomecskó Ferenc kőműves 1955. március 14-én, reggel nyolc órakor a készülő ötemeletes lakóház pincefalába, az új városrész legmélyebb pontjára helyezte. (...)
Elkészült 41 ház, öt-kilenc emeletes épületekben 5350 lakás, amelynek fele két vagy két és fél szobás, a másik része garzon, egy- vagy másfél szobás, kényelmes, fürdőszobás, melegvizes, távfűtéses, beépített bútorral felszerelt új otthon. A lágymányosi lakótelep egymilliárd forintba került. (...) A Duna-parti új városnegyedben 17 ezer ember él - munkáscsaládok, hivatali, intézeti dolgozók, mérnökök, technikusok, közéleti személyek, művészek. A lakótelepnek van 155 lépcsőháza, 38 ezer ajtaja, 27 ezer ablaka, 23 utcája, négy tere, hét parkja, három iskolája, két bölcsődéje, egy óvodája, kultúrháza, orvosi rendelője, sok üzlete, boltja, de nincs postája, levélszekrénye is csak egy árva. (...) (Esti Hírlap)
A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető:
gigabursch 2014.04.10. 20:53:57
avc 2014.04.10. 23:15:51
ik435t.freeweb.hu/bpanno/text/hungaria/hungaria.htm
avc 2014.04.10. 23:17:11
avc 2014.04.10. 23:23:18
nem túl jó minőségű a kép, de legalább van
ik435t.freeweb.hu/bpanno/text/hungaria/h71212.jpg