A napokban ismét frissült a fortepan.hu. Kotnyek Antal képeiből már a második válogatást tették közzé, de ezen kívül is érkezett be egy csomó régi kép 1909-ből, a huszas évek végéről, a második világháborúból, és a későbbi évtizedekből is. A budapesti képekből válogattam egy csokorravalót.
95231: A huszadik század elején a Gresham Palota még egészen új (1907-ben épült, a képet a fortepan 1909-re datálta), mindkét szomszédja alacsonyabb, és a későbbi belügyminisztériumi saroképület előtt is állványok állnak még. Jobbra még látható a Lloyd-palota épülete is. Milyen szép volt akkor az a rakpart szakasz!
95230: A dunaparti szállodasor, a második világháborúig hatályos felállásban. Északról délre haladva: a Duna-palota (rövid ideig Ritz), a régi Tőzsdepalota, a ma is álló Thonet-udvar, hátrébb a Vigadó, aztán az Első Magyar Általános Biztosító Társaság székháza, a Grand Hotel Hungária, a Bristol szálloda, és a Petőfi térnél a Carlton Hotel. A kép 1909-ben készült.
95210: A Ferenciek terét és a Klotild-palotát nyilván sokan felismerik, de az előtte fehérlő épület, bevallom, nekem is újdonságként hatott. Jobbra a reklámtáblákkal telepakolt ház a Brudern-ház volt, ennek a helyére került a Párisi Udvar - erről itt írtam bővebben, amikor alkalmam volt bejárni az épületet. A kép további érdekessége, hogy a Kígyó utcán bepillantva még nincs ott a Piarista Központ épülete - azt csak 1917-ben adták át, a kép 1909-re datált keletkezésekor még nem létezett.
95690: A Halászbástya a huszas évek végén. A kép bal felén a Hilton szállodája helyén még a Szent Miklós domonkos kolostor állt, ennek maradványai épültek bele a hetvenes években az új szállodába.
95688: Unásig ismételt, mégis megismételhetetlen: a régi Erzsébet híd a huszas évek végén, éjszakai fényekben. Ld. még 95733-as kép!
96584: A Bécsi kapu tér, balra a Fortuna utca utolsó házaival, a háttérben a levéltárral, a második világháborús pusztulás előtti utolsó állapotában. A buszról mit lehet tudni? (Sajnos a járat száma a nagy felbontású képen sem látszik.)
Update: kaptam két képet, egy térkép két oldala 1932-ből, ezen látszik a 16-os busz vonala:
95972: A Budai Vár 1941-ben.
96575: A Nagyvásártelep, már jól megbombázva, a második világháborúban. Bár a háború után még évtizedeken át üzemelt, ma hasonlóan romos, elhagyatott állapotában vár jobb sorsára. Néhány éve jártam benne, itt a beszámolóm.
96591-96173: A Várnegyed pusztulása a második világháború végén. Van a fenti kettőnél több kép is.
96309: Tankok vonulnak a Felvonulási téren. Sztálin szobor, dísztribün még nincs, így a tér kialakításának korai állapotát láthatjuk, de mi lehet a pontos évszám, mi lehetett a felvonulás alkalma?
Még több kép az új budapesti képek közül itt:
További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!
RETROPETI 2016.02.29. 11:20:17
Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.02.29. 11:42:00
Évszám a Fortepan oldalán, április negyedike meg onnan, hogy tudtommal ez volt az egyetlen ünnep, amikor katonai dísszemlét rendeztek. Legalábbis ilyen méretűt.
bioLarzen 2016.02.29. 13:12:13
Szerintem mindkét szomszéd háromszintes... de, ha valaki erre azt mondja, hogy tök lényegtelen részbe kötök bele, annak teljesen igaza van.
bioLarzen 2016.02.29. 13:15:22
Gábrisvitéz 2016.02.29. 13:36:12
Fredddy 2016.02.29. 14:03:51
Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.02.29. 14:17:25
2016.02.29. 14:28:23
czjanos 2016.02.29. 14:40:08
Fredddy 2016.02.29. 15:02:39
-1945-ig volt piros-fehér-zöld ék a légierőnél, még néhány más piros-fehér-zöld variáció a szárazföldieknél, háború második felétől meg egységesen fekete négyzet alapon fehér ketreszt.
-a koalíciós érában nem nagyon volt egységes, csak a trikolort festették fel, meg volt egy kör alakú változat is, amiben egy piros fordított Y volt. Ilyen felségjellel is vannak díszszemle-képek, sőt, amennyi látszik belőle, még ez is lehete az, csakhogy a képen látható T-34-esek és a 122mm-es ágyúk már a nagy 1948-as szovjet fegyvervásárlással érkeztek az országba.
-A Rákosi-korszak elején vezették be az általam említett fehér kört, a szárazföldieknél ez 1956-ig megvolt (Maléter Pál híres tankján is ez látható: www.makettinfo.hu/forum/upload_20060921/54.3954.1_T-34-85.jpg), a repülőknél viszont rekordhamar lecserélték a Kádár-féle felségjelre (vörös csillag hasában fehér-zöld pötty, mint egy kokárda). Ennek okára még nem jöttem rá, a fehér körös változat valószínűleg nagyon hasonlít a jugó kokárdára (ami tkp ugyanez, csak a vékony nemzetiszín szalag náluk piros-fehér kék).
-A Kádár-érában aztán a szárazföldi technika is megkapta a vörös csillagos kokárdát. www.sbap.be/events/2013/031kecs2013/kecs%20016.JPG
-A rendszerváltás után néhány elvetélt próbálkozás után visszajött az 1943 előtt a légierőnél használt ék, ma ezt viseli minden magyar légi és szárazföldi katonai jármű. Újabban már mindenhová felrakják, a teherautókra meg terepjárókra általában nem is festik, hanem matrica:
www.armyrecognition.com/europe/Hongrie/exhibition/Kecskemet_2007/pictures/Ural-4320_Truck_transport_Kecskemet_2007_Air_Show_Hungary_001.jpg
Vili Doli 2016.02.29. 19:24:12
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.06.24. 18:31:10
De fantasztikus volna visszamenni abba a korszakba egy napra...
Villantanék a digitfényképezővel, meg a mobiltelefonnal (nem a vakura gondolok...),, vissza se engednének a jövőbe...
:-))))))