Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1968 július

2018. július 06. - fovarosi.blog.hu

Lerakták a rózsadombi SZOT-szálloda alapkövét, amihez felvonót terveztek a Lukács-fürdőtől. Felavatták a második házgyárat. Készült Budapest neon-programja. Crosbar-rendszer épült a Szervita téren. Nem volt elég vendéglő és büfé a Rómain. Ez történt 50 éve Budapesten.
fovarosi.blog.hu: SZOTSzallo-Regi01 - indafoto.huJúlius 2: Megkezdődött a rózsadombi SZOT-gyógyüdülő építése. Hétfőn alapkőletételre került sor Budapesten a Rózsadomb oldalában: Blaha Béla a SZOT elnöke helyezte el az újonnan épülő szakszervezeti gyógyüdülő betonalapjába az alapító okiratokat. A SZOT elnöksége még 1966-ban elhatározta, hogy több százmilliós költséggel támogatja a szervezett üdültetés fejlesztését. A fejlesztés alapja a családos-, a gyógy- és a gyermeküdülők építése. Elsőként az 506 személyes rózsadombi üdülőt építik fel, a Vérhalom utcában. Az ötemeletes szálló a Császár és a Lukács fürdők szomszédságában emelkedik; ezekben a fürdőkben kezelik majd a szálló betegeit. Az 506 ágyas üdülőben 400 reumatikus és 106 asztmatikus beteget helyezhetnek el. A kétágyas, fürdőszobás szobákat könyvtárak, olvasók, színpaddal felszerelt előadótermek, tv-szobák, eszpresszók és egy nagy étterem egészítik ki.

Az építők és az építtető SZOT Szanatóriumi és Üdülési Főigazgatóság tervei szerint a domboldalon levő gyógyüdülő-szálló és a most felújításra kerülő fürdők között felvonót lehetne építeni, ehhez azonban a Fővárosi Tanács és a II. kerületi Tanács hozzájárulása és segítsége is szükséges. A felvonó építése ugyanis feltételezi, hogy a villamos útvonala - legalábbis egy szakaszon - az Árpád fejedelem útjára kerüljön át; így a Zsigmond utca, a Rózsadomb és a két fürdő között parkokkal övezett sétány lehetne, ahol meghonosíthatnák a betegek ivókúráját is.

A korszerű, szép épületet a tervek szerint 1970 november végéig adják át az üdülővendégeknek. (Népszabadság)

Július 2: Próbálják a Baross téri mozgólépcsőt. Tegnap délelőtt megkezdődött a budapesti metró Baross téri állomásán a mozgólépcsők hivatalos próbaüzemeltetése. A 23,4 méternyi szintkülönbséget áthidaló három mozgólépcsősor szerelését ez év március elsején kezdték meg a szovjet szakemberekkel együtt a Gép- és Felvonószerelő Vállalat dolgozói. (...) Ezt követően, a Deák téri metróállomáson kezdik meg majd a mozgólépcsők szerelését. Az előkészületek már megkezdődtek, az év végéig itt is átadják a három mozgólépcsősort. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: Neon-BlahaLujzaTer-1972 - indafoto.huBlaha Lujza tér, 1972

Július 5: Készül Budapest neonprogramja - Új szolgáltatások bevezetését tervezik. A budapesti szolgáltató és javító vállalatok képviselői előtt csütörtök délután Csikesz Józsefné, a fővárosi tanács vb-elnökhelyettese tartott beszámolót az időszerű iparpolitikáról. (...) A lakosság érdeke azt kívánja, hogy tovább fejlesszék a Patyolatot, a háztartási gépeket, rádiót és televíziót javító, lakáskarbantartó vállalatokat. Vannak viszont sorvadó szolgáltatási ágak (a cipőjavító, harisnyafelszedő), de ezeket is fenn kell tartani. Tervezik, hogy átalány ellenében bevezetnek különböző javító szolgáltatásokat. Szóba került Budapest neonosítása is, amelynek programja most készül. Elsősorban a Belvárosról, a Duna-partról, a Váci és a Petőfi Sándor utcáról van szó. A neonosításra 400-500 millió forintot fordítanak. (Magyar Nemzet)

Július 5: Ötven éve startolt az első utasszállító repülőgép Budapestről. Ötven évvel ezelőtt, 1918. július 4-én indult meg az első magyar menetrendszerű légi járat Budapest-Wien-Krakkó-Lemberg útvonalon légiposta-szállítmányával. A fél évszádos magyar légiposta csütörtökön megrendezett jubileumi ünnepségén Földvári László miniszterhelyettes ismertette a magyar légi közlekedés és a légiposta múltját, jelenét.

Elmondta a többi között, hogy a második világháborúban elpusztult az ország valamennyi repülőtere, berendezéseivel együtt. Egyetlen repülőgép sem maradt meg. Ma viszont a MALÉV gépei 26 ország 31 városába repülnek, és a budapesti Ferihegyi repülőteret 15 külföldi légitársaság útvonala érinti.

A Ferihegyi repülőtéren biztosítani tudják a jelenlegi, világviszonylatban üzemeltetett összes géptípus korlátozás nélküli fogadását és indítását. A nemzetközi útvonalhálózat jelentős részén négymotoros légcsavaros-gázturbinás IL-18-as típusú, 90 üléses gépekkel bonyolítja le a forgalmat a MALÉV. (...) (Magyar Nemzet)

Július 5: Negyven új trolibuszt vásárolt a Budapesti Közlekedési Vállalat igazgatósága a Szovjetuniótól. Novemberig valamennyi új trolibusz megjelenik a főváros utcáin, 12 kocsi azonban már úton van Budapest felé az uricki gyárból. (Magyar Nemzet)

Július 5: Évi kapacitás: 1700 lakás - Felavatták a második budapesti házgyárat. Pénteken ünnepélyesen felavatták a múlt év vége óta próbaüzemelő második budapesti házgyárat. Az ünnepségen részt vett Bondor József építésügy miniszter, Sarlós István, a Fővárosi Tanács vb-elnöke, Reszegi Ferenc, az építők szakszervezetének elnöke és Gyöngyösi István főtitkár, továbbá a Larsen-Nielsen dán cég képviselői, Henning Svanholt, a Dán Királyság ideiglenes magyaroszági ügyvivője és az üzem tervezésében és építésében részt vett vállalatok képviselői. (...) Az avatóbeszédet tartó dr. Szabó János, az építésügyi miniszter első helyettese hangsúlyozta, hogy a már sikeresen működő első budapesti szovjet házgyár után, az évi 1700 lakás kapacitású újabb üzem újabb fontos lépés a korszerű építésmódok bevezetésében, a párt és a kormány 15 éves lakásépítési programjának megvalósításában. (...) (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: 196807-MajmokBolygoja - indafoto.hu

Július 7: Ház a József nádor téren. Nem tudnám megmondani, mikor figyeltem fel először a József nádor téren emelt új lakóházra. Csak azt tudom, hogy a tér évtizedek óta emlékezetembe vésődött, kedvelt, intim képe nem rendült meg belé. (...) Földesi Lajos, ha az amúgy is divatos függönyfallal próbálkozik, valójában azonban még több kompromisszumra kényszerül, s nem adhatott volna a beköltözőknek viszonylag tágas, délután napos, fél esztendőn át egész helyiséggel felérő loggiát.

fovarosi.blog.hu: JozsefNadorTer-1966-fortepan.hu-103558 - indafoto.hu1966 körül, még építés közben (kép: fortepan.hu, 103558)

És ha közelebbről is megvizsgáljuk ezt a jó hatású homlokzatot, mit látunk? Mindenekelőtt lényegesen kevesebb fajta anyagot, eszközt, mint annyi sok parádézó foghíj-lakóépületen, annál mesteribb alkalmazását a helyszínen felhordott, s az annyiszo feledett, de szerencsére újraéledő fény-árnyék játéknak. Ám ez a "játék" itt komoly dolog, az épület határozott plasztikai megformálásának olyan szerves - nemcsak a külső megjelenésében, hanem a lakások funkcionális megoldásában is részt vállaló - eszköze, amellyel a legkorszerűbb építőanyaggyár sem szolgálhat, egyes-egyedül a tervező építész. (...) Nem kevésbé fontos, hogy a szűkszavú, tudatosan egyszerű külső világosan összevág az emeletenkénti két nagyobb - két és fél szobás -, és két kisebb - másfél szobás - lakás belső szerkezetével, ami a szemlélődő, s főleg a lakó harmóniaérzését föltétlenül növeli. (...)

A házi mosás - tömbmosoda - Patyolat elméleti vita gyakorlatilag úgy végződött, hogy milliónyi család véli szükségesnek legalább holmija egy részének otthoni, gépi mosását - alkalmasint a fürdőszobában. És nemcsak mosógépre, centrifugára is szükség van, amire ezek a fürdőszobák - akárcsak a legtöbb - nem adnak kellő teret. (...) Hasonlóképpen a konyha-vitára is ugyancsak csattnós választ adott az élet. Sommázva: miután a lakások eléggé szűkösek, és az egyébként dolgozó háziasszonynak nincs kedve még a reggelit és a vacsorát sem "felszolgálni", s a viszonylag nehezebben tisztogatható lakószobát minden étkezés után takarítani - ugyancsak milliónyian a konyhában étkeznek. (Attól tartok, hogy a "laboratórium-konya" eszménye még abban a távolabbi jövőben sem fog kielégíteni bennünket, amikor már túlnyomórészt éttermekben étkezünk. Arról nem is szólva, hogy nem is kell majd annyira takarékoskodnunk minden négyzetméterrel.) (...) Sajnos, a József nádor téri konyhák megszerkesztése ilyen szempontból nem kielégítő. Itt jegyezném meg, hogy higiéniai szempontból kifogásolható a fürdőszoba és a WC nem eléggé közvetlen kapcsolata is. (...)

Mindez az egészében jól sikerült József nádor téri háznak és lakásoknak, különösen a két és fél szobásnak szóló jogos elismerésen belül érvényes. Nem megfeledkezve róla, hogy a foghíj-építkezés mindig fokozott kompromisszum, s hogy sokkal kötetlenebb tervek ennél jóval nagyobb hibákról tanúskodnak. Földesi látnivalóan sokat tud, annál is inkább, mert mindezt már rendkívüli egyszerűséggel, elfogulatlansággal képes a tudtunkra adni. Ezért ezek a lakások kellemesek, sőt - ha úgy tetszik - szépek.

fovarosi.blog.hu: JozsefNadorTer-20120518-02 - indafoto.hu2012-ben (kép: Fővárosi Blog)

Azaz, hogy azok lehetnének, ha belső kivitelük fölérne azzal az igényességgel, amit a terv és - érdekes módon - a homlokzati munka kivitele is megcsillogtat. Mert hát valójában mikor is szép egy mai lakás? Ha a végtelen egyszerűséggel szerkesztett falak, födémek, ajtók, ablakok a mesterség alapjának tiszteletben tartásáról tanúskodnak. Ha a világos falak simák, az élek egyenesek, a kevés egyszerű szerelvény feladata szerint formált, s könnyedén működik és így tovább. Minderről itt szó sincs. Egyetlen metszésvonal mellé sem kell függőónt vagy vonalzót illeszteni, hogy felismerjük, milyen trehányul végeztek velük. A szerkezetek pedig egyszerűen csapnivalóak; nem nyílnak és nem záródnak rendesen, lötyögnek... Nem illeti dicséret a Középületépítő Vállalatot; de az Ipartervet sem, hogy ezt a kivitelt átvette, vagy kénytelen volt átvenni. (...) (Magyar Nemzet)

Július 9: Vita a tanácsban Kőbánya rendezéséről. Kőbánya akutálils városrendezési és építkezési problémáiról vitatkoztak a X. kerületi tanács ülésén.

(...) A szanálandó területbe sorolták az Auguszta-telep és a népligeti mutatványos tér még meglevő épületeit, a Bihari út 1-3., és 5., a Ceglédi út 30., a Mázsa utca 9. számú épületeket. Korszerűsíthetőnek nyilvánították a Bihari út 8., a Ceglédi út 5-7., 6-26., valamint a Jászberényi út lakótelepeket. Azokat a lakásokat, amelyek ezen belül sem korszerűsíthetők, lebontják.

A városrendezési és fejlesztési terv programja szerint Kőbányán több ütemben 42560 új lakás épülhet. Eddig már megépült több helyen 6239 lakás, a többi építkezésnek a terve készen van. Ezeknek az építkezéseknek a nyomán Kőbánya lakossága néhány év alatt eléri majd a 15000 főt, tehát majdnem megduplázódik. Az általános rendezési tervben 650 hektárt jelöltek ki ipari terület céljára.

fovarosi.blog.hu: Kobanya-Ujhegy-1977 - indafoto.hu

A tanács több javaslatot fogadott el a kerületfejlesztés érdekében. Előkészítik Kőbánya-Újhegy lakótelep rendezési tervét. A Külső Jászberényi út mentén a Városszéli telep egy részét parcellázzák. Több útépítésre és útrendezésre is javaslatot tettek, kiépítik Kőbánya forgalmi csomópontjait. Az Újhegyi úti feltöltött tavak területét zöldövezetté nyilvánítják. Felülvizsgálják a Fehér úti sportkombinát tervét. (Magyar Nemzet)

Július 10: Egy délelőtt a megújult Károlyi-kertben. (...) "Színpad... széksorok... árnyas fák..." - mindhárom szerzett már bosszúságot a két évtized során s az idén végre mindhármat orvosolták az új arcot öltött Károlyi-kertben. Először is a széksorok - csakugyan széksorok. Az idén már nincs tribün, nincs meredek "kakasülő". Kényelmes, egyforma zsöllyék, úgynevezett angolszéksorok vannak. (...)

- Évek óta növekvő gondot jelentett, hogy a Károlyi-kert gyönyörű, hatalmas fái pusztulásnak indultak - mondotta Szalkai Piroska, a Károlyi-kert "gazdája" az Országos Filharmónia szervezési osztályának vezetője. - A kert akusztikáját ugyanis, eltekintve szépségüktől, ezek a természetes hangkulisszákat alkotó nagy fák adták. A kipusztult fák helyén támadt hézagok hangzáshibákat okoztak. Ezért aztán ahhoz a megoldáshoz folyamodtak a szakemberek, hogy vastag törzsű, már érett fákat, hegyi juharfákat emeltek ki az erdőben és a Károlyi-kertbe ültették ki.

fovarosi.blog.hu: KarolyiKert-1961-Koncert - indafoto.hu

A színpadon is a fával volt baj. A korhadt gerendázat recsegésével, zörejeivel "vett részt" egy-egy produkcióban. Az idén lebontották, helyére félmillió forintos költséggel fém-elemes, új nagy színpadot építettek. Ettől is, mástól is megváltozott a Károlyi-kert egész hangzásvilága. Felszereltek egy Károlyi-kertre tervezett új erősítő berendezést. A június 26-i Haydn-koncert az új hangosító berendezés premierje is volt - közönség és szakemberek egybehangzó véleménye szerint sikeres premier. (...) (Magyar Nemzet)

Július 13: Római-parti "változások". (...) Kezdjük utunkat a Béke Csónakháznál, a Gyermekélelmezési Vállalat ottani önkiszolgáló étterménél. Tavaly dicséretesen birkóztak meg a feladatokkal. Az idén eleinte gyakoribb volt a sorbanállás, vagy éppen az, hogy az enni vágyónak fel kellett adnia a reményt. Aztán gyorsan javítottak, s ma már ismét közmegelégedésre dolgoznak. De ha tavaly bírták, idén is bírniuk kell - a Római-part vendégeinek a száma nemigen szaporodott. Hogyan is szaporodhatott volna, amikor körültekintő vizsgálódásaink után mindössze egy említésre méltó új épületet láttunk. Az Építő- Fa- és Építőanyagipari Dolgozók Szakszervezetének új hétvégi pihenőházát. (...) Egyébként az épület igazán pompás benyomást kelt, de hát mindössze húsz szoba, Csepp a tengerben, illetőleg a Duna mentén. (...)

Az építők ezenkívül még két említésre méltó épületen dolgoznak. Az egyik csaknem Pünkösdfürdőnél van; a Vasbetonelemgyár télen is használható (!) üdülője épül itt. Az átadási határidő augusztus 15. S mielőtt még a kötözködők rákezdenék, mondjuk el: azért a nyár végén, mert ha előbb akarták volna befejezni, télen is kellett volna dolgozni, úgy viszont nagyon sokba kerülne az üdülő. (...) Néhány száz méternyire, a vasbetonelem-gyáriak készülő üdülőjétől épül az ABC áruház. Az átadási határidő május 15 lett volna, s akkorra már biztosan nem lett kész. (...) A Rómap-parton járva egyébként is úgy tűnik, hogy hiábavaló minden szó. Hányan és hányan szóvá tették már például, hogy sem Pünkösdfürdőn, sem a római-parti strandon nincs vendéglő, de még valamirevaló büfé sem. A vendéglátóipari vállalatok nem hajlandóak módot adni rá, hogy kiadjuk a pénzünket. (...) (Népszabadság)

Július 17: Az új belvárosi telefonközpont megkétszerezi majd az állomások számát. A belvárosi telefonközpont korszerűsítése már régen szerepelt a Posta programjában. Mind ez ideig azonban azért késett a megvalósítás, mert a tanáccsal vita folyt arról, hol épüljön az új telefonközpont. végül megtörtént a döntés és e szerint a Petőfi Sándor utcai főposta mellett, a Petőfi Sándor utca 17., a Városház utca 20. és a Martinelli téri Szervita-templom által határolt tömböt engedte át a főváros az építkezés céljára. Az itt levő elavult épületeket lebontják, a templomot kiszabadítják körülépített állapotából.

A Posta régóta készül erre a beruházásra és már biztosította az új telefonközpont gépi berendezését. A svéd Ericsson céggel létrejött megállapodás alapján a rendelkezésre bocsátott licenc birtokában a Beloiannisz Híradástechnikai Gyár készíti majd a Crosbar-rendszerű automatagépeket, míg az ehhez szükséges szerszámgépeket a svédek szállítják.

Az építkezés ügye annyira előrehaladt, hogy a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium, valamint a Fővárosi Tanács most együttesen kiírta a pályázatot a belvárosi központi postaépület és telefonközpont tervezésére.

fovarosi.blog.hu: BelvarosiTelefonKozpont-1968-Terv - indafoto.hu

A belvárosi telefonközpont jelenleg 14000 állomással rendelkezik, ami rendkívül kevés az állandóan növekvő igények kielégítésére. A program szerint az új központba egyelőre 30000 állomást szerelnek be, de biztosítják további tízezer állomással történő fejlesztését. Ez már elegendő lesz a fejlődő üzlet- és irodanegyed telefonszükségletének ellátására. (...) Az új épületben helyeik el a telefonközpontot, az Országos Tudakozó- és Névsorszerkesztő Hivatalt, a Nyilvános Távközlési Szolgáltató Hivatalt, és a Posta szolgáltatásaival kapcsolatos néhány üzletet. A régi postaépületben felszabaduló helyiségeket a Központi Távíró Hivatal és a Budapesti 4-es számú Postahivatal fejlesztésére veszik igénybe. (...) Az építkezést 1970 elején kezdik meg, addig megtörténik a meglevő épületek bontása, elkészül a részletes kivitelezési terv. Úgy számítják, hogy az építkezés három évet vesz igénybe. (Magyar Nemzet)

Július 18: Új tejkombinát épül a fővárosban. A budapesti tejüzemek kapacitás hiányában nem tudják maradéktalanul ellátni a fővárost és környékét tejjel, tejtermékkel. Ezért új, korszerű tejüzemet építenek Budapesten, amelynek kivitelezési munkálatait rövidesen megkezdik. Az új tejüzem a Keresztúri út folytatásában, a miskolci vasútvonal és a Rákos-patak között 17 holdnyi területen épül az Élelmiszeripari Tervező Vállalat tervei szerint. Gépsorain - emberi kéz érintése nélkül - naponta 400 000 liter tejet dolgoznak majd fel.

A tankkocsikban és tankvagonokban érkező tej föld alatti csővezetéken jut az emeleti előtárolóba. Innen a gravitáció segítségével jutattják a földszintre a pasztőrözőberendezések. Ezek mindegyike óránként 10 000 liter tej pasztőrözésére alkalmas. A pasztőrözött tej automatikus vezérléssel osztódik, egyrészt a kiszerelőgépekre, ahol negyed, fél és literes palackokba, műanyag tasakokba töltik; másrészt azokra a gépsorokra, amelyek sajttá, vajjá, túróvá vagy más tejtermékké dolgozzák fel. Az elkészült áru ugyancsak gépi úton, futószalagon jut a csaknem 1800 négyzetméteres hűtőkamrarendszerbe. A teljesen automatikus berendezés gyorsabb munkafolyamatot, egyenletes minőséget és a legmagasabb fokú higiéniai feltételeket biztosítja. (...) Az új fővárosi tejüzem a tervek szerint 1971 tavaszán teljes kapacitással megkezdi a termelést. (Népszabadság)

Július 18: Nem építenek magas házakat a Vízivárosban. Három terv készült eddig a Viziváros rekonstrukciójára. E terveken belül főleg a beépítési módok változtak. Az első kettőben magas házak építése szerepelt, de a városrendezők megállapítása szerint ez zavarta volna a dunai látképet, a magas házak nehezen lennének beilleszthetők a Viziváros szerkezetébe. Az új tervből tehát kihagyták a magas házakat és szellős lakóháztömbök építését javasolják. (...) Tervet dolgoztak ki a Várhegy északi és északkeleti oldalának csúszás elleni védelmére is. Támfalakat, szivárgókat létesítenek. Eddig 20 támfal és szivárgó rendszer kiviteli terve készült el. (...) A lakásépítkezésekkel egyidejűleg középítkezések is történnek. A Szalag utca 17-21. alatt tizenkét tantermes iskola épül. A Farkasbíró utca 4-6. alatti új épületben 70 férőhelyes óvodát, a Farkasbíró utca 4-6. alatt bölcsődét*, a Csalogány utca 22-24. alatt az egész Viziváros egészségügyi ellátását biztosító orvosi rendelőt építenek. Több új OTP-lakóház földszintjén lesznek üzletek, műhelyek, irodák. A Batthyány utca 3. alatti OTP-lakóház földszintjén nagy önkiszolgáló étterem lesz. Élelmiszerüzletek, szolgáltató és javító műhelyek, ruhatisztító fiókok is nyílnak a Viziváros új épületeiben. (...)

Külön tanulmányterv készül a Corvin tér kialakítására. A Clark Ádám tér melletti Fő utca 2. számú telken létesítendő épület megoldására a BUVÁTI házi tervpályázatot írt ki. (* az eredeti cikk kétszer írja ugyanazt a címet.) (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: DIVSZszekhaz-1968-SzemlohegyiUt - indafoto.hu

Július 20: Átadás előtt a DIVSZ új székháza. Befejezés előtt a Demokratikus Ifjúsági Világszövetség székházának építése a Rózsadombon. A munkát az elmúlt év júliusában kezdték meg és néhány nap múlva, augusztus 1-én át is adják a négyemeletes épületet. A befejező munkákkal párhuzamosan már megkezdték a takarítást és a helyiségek berendezését. (Népszabadság)

Július 20: A Budapesti Közlekedési Vállalat jelenti: 40 új trolibusz - Kísérleti KN autóbuszok - Elemzik a baleseti okokat és gócokat. A Budapesti Közlekedési Vállalatnál a fővárosi tömegközlekedés több újdonságáról adtak hírt. A szovjet járműiparral és külkereskedelemmel folytatott tárgyalások alapján például véglegessé vált, hogy az uricki trolibuszgyár november 1-ig 40 kocsit szállít, s ezzel a budapesti trolipark már száz korszerű személyszállító járművet vallhat a magáénak. A közeljövőben egyéként a közlekedési szervek vezető képviselői megvitatják a troliközlekedés jövőjét, hogy eldöntsék: annak további fejlesztése, vagy pedig az autóbuszközlekedés kiterjesztése tűnik-e célszerűbbnek.

(…) Tanulmányozták a vállalatnál a baleseti okokat, gócokat is. A tapasztalatok szerint a gyalogosok okozta balesetek száma csupán mérsékelten nőtt, s főleg a szabálytalan áthaladás miatt következnek be. Jelentősen emelkedett viszont az utasok által okozott szerencsétlenségek száma a menet közbeni fel- és leugrálás miatt. (…) 1967-ben mindössze 6, ma 69 villamosjáraton vezették be a kalauz nélküli közlekedést, augusztus 1-től pedig több vonalon kísérletet tesznek kalauz nélküli autóbuszok járatására is. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: BarossTer-1972-Egykor.hu - indafoto.hu1972-ben. Kép: egykor.hu

Július 21: Még az idén megkezdik a Baross téri híd alapozását. Az egyik szovjet alagútfúró pajzs, amely a Kossuth Lajos téri mélyállomásról kiindulva halad a Duna alatt a Batthyány tér irányába: a Duna medre alá ért.

A metró Fehér úti járműtelepéről kiindulva, körülbelül egykilométeres szakaszon már elkészült a végleges pálya. A Népstadion állomáson ezekben a hetekben szerelnek be jó néhány gépészeti berendezést. A Baross tér átépítési munkálatai is jól haladnak. Az egész Baross téri gyalogos aluljáró rendszer egyik legbonyolultabb műszaki feladata: a Keleti pályaudvar üveghomlokzatának súlyát viselő oszlopsor alapjainak átalakítása. Ezt a munkát hétfőn kezdik meg. Az elgondolások szerint még az idén megkezdik a Baross teret áthidaló felüljáró híd alapozását is. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: KoztarsasagTer-20100210-01 - indafoto.huJúlius 23: Népszínház utca 28. (…) Úgy hírlik, ez a Népszínház utca és Köztársaság tér sarkán épülő lakóház lesz a legszebb az egész VIII. kerületben. Esztétikus vonalai különösen szembeötlőek a negyedrangú szecessziós és eklektikus józsefvárosi bérházak tengerében. Fölséges panoráma tárul a szemlélő elé a födémet zsaluzó ácsok munkahelyéről: sem a valóságban, sem képről, sehonnan nem mutatja magát ennyire őszintének a főváros. A Gellérthegy, a Vár, a hidak, a Rózsadomb, a kupolák, a körutak - rabul ejtik a szemet, de fölmerednek a bántóan sivár tűzfalak is, a tetők egyhangú, zavaros tömkelege, a szűk bérházak riasztó udvarmélységei, a strázsáló kémények erdeje. Schilling Pál építésvezető huszonöt éves, pályája kezdetén tart, de már túl a bizonyításon. Helyettesként próbálgatta tehetségét a Köztársaság tér másik sarkán, a Luther utca 4-6-ban, végül az ő irányításával készült el a gyönyörű épület. (…)

És itt van ez a kedélyeket rongáló kétjárószékes teher-személy felvonó. Minden szintemelésnél újra szinkronba kell szabályozni, de mivel erre a műveletre csak a Felvonószerelő Vállalat szakembere illetékes, akit ezerfelé ráncigál elfoglaltsága, az építők az öklüket rághatják, amíg meg nem könyörülnek rajtuk. (…) December végére tűzték ki a műszaki átadást, de a viták még javában tartanak a homlokzat milyensége felől. A kőporos vakolat nem kell az építtetőnek. Annál szívesebben látná a műkőburkolatot, erre meg nincsen kapacitás. Mindenkinek megfelelne a kerámia burkolat, ehhez viszont anyag nincs. Kalandos bonyodalmak támadtak a belső hidegburkolás körül is: két hónapja pang a munka anyaghiány miatt. (…) Egyszerű műveletként valaki majd néhány hónap múlva fölszegezi a kis táblát a kapu fölé: Népszínház utca 28. Addigra Schilling Pál talán maga is elfelejti gondjait, s alig várja, hogy újabb épület tetejéről tekintsen szét a fővárosban. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: Muegyetem-KiserletiAtomreaktor-Epul-1969 - indafoto.hu Július 24: Egyetemisták a reaktor építésén. Egyetemisták is dolgoznak a Budapesti Műszaki Egyetem tanreaktorának építésén. Jelenleg a reaktor épületét betonozzák és megkezdték a külső burkolat zsaluzását. Az ősz folyamán megérkezik a reaktor, melynek szerelése a jövő év tavaszán fejeződik be. (Népszabadság)

Július 25: Tízemeletes munkásszállók. Budapesten, a Kerepesi út 87. szám alatt építi a Középületépítői Vállalat az építőipar két hatalmas, tízemeletes munkásszállóját. Az épületeket szeptemberig adják át, ezután hozzálátnak a belső berendezéshez. A két modern munkásszállót a télre beköltözhetővé kívánják tenni. (Népszabadság)

fovarosi.blog.hu: DozsaGyorgyGimnazium-Rakospalota-19680725-Nepszabadsag - indafoto.hu(Népszabadság, 1968 július 25.)

Július 25: Újabb épülettel bővül a Rádió. A Nemzeti Múzeum háta mögött, a Múzeum utcában állványerdő szegélyezi a volt olasz követség romos épületét: építőmunkások dolgoznak a hatalmas épület külsejének rendbe hozásán. Egyelőre belülről nem tudták birtokba venni az épületet, mert jelenleg ott működik a Bizományi Áruház egyik bútorraktára. A külső falazat rendbe hozása előreláthatólag egy évet vesz igénybe; azalatt remélhetőleg sikerül a raktárhelyiséget is kiüríteni és a rádió megkezdheti a segédüzemek, próbatermek, szociális berendezések odatelepítését. (Népszabadság)

Július 27: Megszűnik a troli, üdülőpark lesz a Margitsziget. A főváros gondjairól, problémáiról tájékoztatta a sajtó képviselőit Sarlós István, Budapest vb-elnöke pénteken délután. (...) A házgyárak termelése jobb a tervezettnél, ezt még fokozni kívánják, mert el szeretnék érni, hogy a három házgyár évente 12500 lakást gyártson. A Belváros rekonstrukcióját nem engedik házgyári elemekkel megoldani. Jelenleg a második házgyárnak a Larsen Nielsen gyárnak a termékei jobbak, mint a szovjet házgyáré. Az itt szerzett tapasztalatokat felhasználják a III. szovjet házgyár építésénél, s ennek alapján a szobák kényelmesebbek lesznek és nagyobbak. Azt tervezik, hogy egy lakótelep építésénél ezentúl több házgyár termékeit is felhasználják, változatosság kedvéért. (...)

Szó esett a közlekedésről is, s elmondotta a vb-elnök, hogy a troli végérvényesen megszűnik majd Budapesten. A meglevő trolik elhasználódása után nem állítanak be újakat. Elkészült Budapest távlati közlekedési terve is, ebben az utak gondozása, karbantartása is nagyobb összeggel szerepel. A Lánchíd újrafestését is tervbe vették, hatmilliós költséggel. Az autóbuszvállalatnál 1600 fős hiány van, nappal 70, este 120 busszal kevesebb közlekedik emiatt. (...)

A Margitszigettel kapcsolatban elmondotta, hogy az Út és Közmű Vállalat kidolgozta a sziget üdülőparkká való átszervezését. Ehhez sok vállalat kitelepítésére lesz szükség. A Kaszinót is lebontják, más helyen építik fel; a rózsakertet is újjá kell varázsolni, mert tönkretették a külföldi turisták. (Magyar Nemzet)

fovarosi.blog.hu: HungariaFeluljaro-1967-1968-Epul-Egykor.hu - indafoto.huJúlius 27: Jövőre elkészül a Hungária körúti felüljáró. Budapest közlekedésének fejlesztésében jelenleg a Hungária körúti vasúti felüljáró építése az egyik legfigyelemreméltóbb. Köztudomású, hogy a Nyugati pályaudvarról kiinduló és a külső Nagykörutat keresztező vasútvonalak hovatovább lehetetlenné tették a közúti forgalmat ezen a fontos közlekedési csomóponton, így elodázhatatlanná vált a vasúti felüljáró megépítése.

(…) Gyorsforgalmú utat terveznek erre a vonalra a Közvágóhídtól az Árpád-hídig, s ha ez megépül, gyökeresen átalakul a főváros közlekedésének tetemes része. (...) Eredetileg 1970 májusára tervezték az elkészülés határidejét, de mivel jól halad a munka, minden remény megvan arra, hogy már a jövő év végéig átadják rendeltetésének az új vasúti felüljárót. A "szárazhíd" monumentális körvonalai egyre inkább kibontakoznak. Két felüljáróval együtt 700 méter hosszúságban nyújtózkodik a Reitter Ferenc utca és Kacsóh Pongrác út között. A tulajdonképpeni híd 300 métert ível át a hat sínpár fölött, s a húsz méter széles pályatesten négy nyomsávon, sztrádaszerű elrendezésben fognak közlekedni a gépjárművek.

(...) Jelenleg az északi hídfő betonozásának végső szakaszánál tartanak: innen kezdik hamarosan építeni a hídpálya vasbeton szerkezetét. (...) (Népszabadság)


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása