Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1971 január

2021. január 02. - fovarosi.blog.hu

Megindult a lakótelep építése Újpalotán, csillagvizsgálót terveztek a Gellért-hegyre, és neonfényekkel árasztották el Budapestet. Ez történt 1971 januárjában Budapesten.

Január 1: Mivel gazdagodtak Budapest külső kerületei. (...) Kőbányán, az Ónodi-közben új, 100 személyes óvoda és 60 személyes bölcsőde épült; a Gergely utcában korszerű ABC-áruház nyílt, a városszéli telepen pedig körzeti orvosi rendelő kezdte meg működését.

Újpesten, az Ambrus Zoltán utcában új bölcsőde nyílt. A Bányagépgyár utca 1200 négyzetméternyi területe aszfaltburkolatot kapott. Jó ütemben halad az István téri piac építése, valamint a Viola utcai általános iskola felújítása.

Kispesten az egészségügyi intézmények számát növelték. A Madách utcában átadták rendeltetésének a szakorvosi rendelőt; a Petőfi utcában pedig 50 személyes bölcsődét, a Kelet utcában 50 személyes óvodát építettek.

A XII. kerületben, a Németvölgyi úton, valamint a Csaba utcában egy-egy 60 személyes óvoda nyílt. A Ráth György utcai bölcsődét 60 hellyel bővítették. Új ABC-áruház nyílt az Orbán téren és a Ráth György utcában.

Pestlőrincen befejezték a KISZ-lakótelep Baross utcai szennyvízfőgyűjtő csatornájának, valamint az Óvoda utca csatornahálózatának építését. (Magyar Nemzet)

Január 1: Újpalota a premier előtt. "A rákospalotai új városnegyed első ezer lakását már a jövő esztendőben átadják." E sorokat 1969 augusztusában írtuk, amikor Pestújhely szomszédságában, a Gazdálkodó út mentén fekvő 136 hektárnyi területen még hamisítatlan pesti "sztyeppe" látszott. A "jövő esztendő" tegnap véget ért, s az építők 1308 lakást át is adtak. Igaz, nem a lakóknak, csak a beruházóknak, s ez sajnos nem ugyanaz.

1300 alapító család

Alighanem február vége lesz, mire az első "telepes", azaz újpalotai lakos bejegyezheti magát új címére. (...)

ujpalotai_lakonegyed_01.jpg

Újpalota, ahol 1975-ben 62 ezer ember él majd, már most, ezzel a hét lakóházzal is sejteti, hogy szebb lesz, mint az összes korábbi új fővárosi lakótelep. A szürkére uniformizált homlokzatok helyett itt végre váltakozó színű, ízlésesen tarka falak, pasztellhomlokzatok, különféle formájú, mégis egységesen rendezett ablaknyílások, formás loggiák tűnnek szembe. Az épületek tízemeletesek; Rákospalota amúgy is a pesti oldal egyik legmagasabban fekvő városrésze, s aki csak az ötödik emeletről is kitekint, az egész fővárost végigpásztázhatja.

Ami van és ami lesz

A panoráma megmozgatja a fantáziát, élővé válnak a ma még papíron fekvő tervek. Öt év múlva 60-70 lakóház - közöttük több 16 emeletes toronyépület - népesíti be a területet, 12-féle típusban hatféle, egyedi - különböző alaprajzú és formájú - kivitelezésben. (...) Utak, pázsitos, erdős részek övezik a szellősen rendezett lakótelepet, ahol első ízben valósítják meg az azonos rendeltetésű közintézmények - oktatási és kereskedelmi, egészségügyi és igazgatási létesítmények - elrendezését, külön-külön központosított csoportosításban. Bennük áruházzal, SZTK-rendelővel, klubbal, könyvtárral, mozival, sütödével, szolgáltató fiókházzal, 700 gyereket befoglaló bölcsődével, 1400 férőhelyes óvodával, 140 általános iskolai tanteremmel. (...)

ujpalotailtp-1970esevek-szolgaltatohazepitese.jpgA szolgáltatóház építése a hetvenes években

Az F-típusú épületek szövetkezeti lakásoknak adnak otthont. Minden épületben 11 lépcsőház, egyenként 32 lakással. Minden lépcsőházban három családi otthon; a lépcsővel szemben fiatal házaspárok számára ideális, másfél szobás lakások, 18 és 7 négyzetméteres szobákkal, két és fél négyzetméteres főzőkonyhával. A folyosón balra három és félszobás lakások, jobbra háromszobásak. Ami valamennyi családi otthonban közös: a lakások egyik ablaka keletre, másik ablaka nyugatra néz; spenótzöld, téglaszínű, búzakék faltól falig szőnyegpadló teszi feleslegessé a szőnyegvásárlást; derűs, kellemes, váltakozó színű tapéták borítanak minden falat, fehér vagy zöld csempék a fürdőkádakat. Gyermekkocsi-tárolók, beépített bútorok, közös tv-tetőantennák, szellőzővel ellátott polcos kamraszekrények, kapufelcsengetők egészítik ki a komfortot, nem szólva arról, hogy az átlagosnál nagyobb lakásméretek az eddiginél jobb lehetőséget adnak a hűtőszekrény, a mosógép gond nélküli elhelyezésére. A K jelű épületekben találhatók a tanácsi kezelésű, állami bérlakások, s a legkedveltebb elrendezésű családi otthonok is: két szobával és két félszobával. (...) (Népszabadság)

Január 4: A Belváros épületfelújítási programja. (...) A legközelebbi időben befejezik a Kecskeméti utca és a Báthory utca sortatarozását, elkészül a Veres Pálné utca - Irányi utca - Curia utca - Károlyi Mihály utca által határolt tömb, a Váci utca - Nyáry Pál utca - Irányi utca - Veres Pálné utca által határolt tömb és az Aulich utca - Rosenberg házaspár utca - Perczel Mór utca által határolt területen levő ingatlanok rendbehozatala. Hozzákezdenek a Széchenyi utca, az Akadémia utca és az Arany János utca sortatarozási munkálataihoz.

Fokozott figyelmet fordítanak a tetők generáljavítására és öt év alatt a Belváros valamennyi házának tetőzetét rendbe akarják hozni. Jelenleg a Belvárosban nyolcezer négyzetméter födém és függőfolyosó van aládúcolva. Ezeknek javítását is a legközelebbi feladatnak tekintik. Rövidesen a Belvárosban 130-150 felvonót korszerűsítenek és lifttel látják el azokat a régi, háromemeletesnél magasabb lakóházakat is, amelyekben eddig nem volt felvonó.

Ez évben megkezdik a belvárosi társasházak gázfűtésre történő átalakítását. Két év alatt - amennyiben megfelelő kapacitás áll rendelkezésre - az eddig szénnel üzemeltetett központi fűtőberendezéseket gázfűtésre szerelik át.

(...) Ebben az évben elkészül a Március 15. tér rendezése, amelynek kapcsán a római kori erőd falainak felszíni bemutatása is lehetővé válik. A Felszabadulás téren és a Kálvin téren aluljárók építésével oldják meg e fontos csomópontok közlekedési problémáit. Egyidejűleg sor kerül a két tér rendezésére és közvilágításának korszerűsítésére. (...) Ez év április 30-ig állítják fel a Jászai Mari téren a Marx-Engels szoborkompozíciót. Rövidesen visszahelyezik egykori helyére, a Felszabadulás térre a Nereidák Kútják, amelynek restaurálását befejezték. (Magyar Nemzet)

szaboervinter-1971-fortepan_hu-98101-uvaterv.jpgA mára már elbontott házak a Baross utcában (kép: fortepan.hu, 98101, adományozó: UVATERV)

Január 6: Napirenden a Kálvin tér átépítése. (...) A Következő esztendőkben sor kerül a Kálvin tér rendezésére - jelentették be. A legújabb elképzelés szerint a tér alatt kétszintes közlekedést alakítanának ki: az alsó a metróhoz és a csepeli gyorsvasúthoz vezet majd, a felsőn pedig a térre, a villamos- és autóbuszmegállókhoz lehet kijutni. A Kálvin tér rendezésével új autóút is épül a Tolbuhin körúttól a Marx tér felé. Az átépítéssel egyidejűleg több lakóépületet is szanálnak; így lebontják a Baross utca 1., a Baross utca 7-9-11., továbbá az Üllői út 8-10-12. szám alatti házakat. Az Üllői úton a villamosforgalom a metró megnyitásával megszűnik. (...) (Népszabadság)

emkeszallo-1972korul-ajandekbolt-fortepan_hu-111072.jpg

emkeszallo-regi01.jpg Január 6: Az idén elkészül az EMKE-szálló. "Kibújt" a földből az épülő Emke Szálló; jelenleg az első emelet zsaluzata készül. Két éve hozták a döntést, hogy az Emke étteremből és a mellette levő szanálásra ítélt épület telkén "B" kategóriás szállodával, bárral, vendéglátó-kombinátot kell kialakítani. Sokáig tartott a bontás, a nehéz, kemény talajon az alapozás, most azonban már gyorsabban haladhatnak az építők, a Középületépítő Vállalat dolgozói. (...) Az olcsóbb kategóriába tartozó szálló nyolcemeletes lesz, 80 kétágyas, fürdőszobás szobával. A szállóhoz étterem, presszó és 250 személyes revübár tartozik, s utazási iroda is helyet kap benne. A szálló üzembe helyezésével a régi Emke étterem - korábbi hagyományainak megfelelően - ismét cigányzenés vacsorázó-szórakozóhely lesz. (Népszabadság)

volgaszallo-1970esevek-02.jpgA Volga szálló a hetvenes évek elején

Január 6: Elkészült mind a tíz emelet. Rekordidő alatt szerelték össze a Váci úton épülő Volga Szálló főépületét. December végén elérték a tízemeletes épület legfelső szintjét és megkezdték a belső szakipari munkákat. Az építkezés eddigi üteméből ítélve egyelőre semmi nem veszélyezteti az augusztus 20-i átadást. (Népszabadság)

Január 7: A Libegő téli premierje a vártnál jobban sikerült. Az elmúlt havas napokban több mint hétezren libegtek a János-hegyre ródlizni és síelni. A János-hegyi légpálya vezetősége tervezi, hogy a Libegő közelében épületet emel a sportfelszerelések tárolására. (Magyar Nemzet)

Január 8: Zugló idei fejlesztési tervét jóváhagyták. A kerületben ebben az évben összesen 1845 új lakás épül; 195 a külső Kacsóh Pongrác úti telepen, 1650 pedig a zuglói telepen. (Magyar Nemzet)

Január 12: Az építők eredményei és adósságai 1971-75 között ötvenhatezer családi otthont építtet a tanács. (...) Az 1966-1970 közötti fővárosi lakásépítkezések zöme Óbudán, Kelenföldön, Zuglóban és Újpalotán összpontosult; Kelenföldön például annyi lakás épült fel, mint amennyi Vácon összesen van, az óbudai és a zuglói építési program megvalósulásával annyi lakással gyarapodik a főváros, mint két Sopron lakásállománya. (...) A lakások átlagos területe 50 négyzetméter volt. (Népszabadság)

Január 12: Hiányzanak a városközpontok az új lakótelepeken - A szanálások miatt 17 ezer lakást és 230 üzemet kell öt év alatt Budapesten lebontani. (...) A harmadik ötéves tervben mindinkább a fejlett technológiát alkalmazták a lakásépítésben. A tavaly megépült lakásoknak csaknem 90 százaléka házgyári lakás volt. Az átlagos lakásterület meghaladta az 50 négyzetmétert. A kapcsolódó létesítmények területén növekedett a lemaradás, aminek a korszerű technológia hiánya az oka.

kelenfoldiltp-1971korul-fortepan_hu-29043.jpg
Kelenföldön az 1970-es években. (fortepan.hu, 29043, fotó: VÁTI)

A tervidőszak alatt megépült 25 ezer lakásból több mint 12 ezer kétszobás, a garzon és az egyszobás lakások száma egyre kevesebb (9,2 százalék mindössze). A legjelentősebb lakásépítési helyek: Kelenföld (9 ezer), Óbuda (11 ezer), Zugló (10 ezer), Újpalota (13 ezer lakással). Hogy milyen óriási egy-egy ilyen program, annak szemléltetésére: Kelenföldön annyian laknak majd az új lakótelepen, mint Vác egész lakossága, az óbudai és zuglói program egyenként akkora, mint Sopron lakásszáma, az újpalotai városrészé pedig, mint Eger városáé. A lakótelepeknek azonban van egy szerkezeti hibájuk, amely egyben szépséghiba is: nincs városközpontjuk. A legújabb lakótelepek tervezésénél már erre is gondot fordítanak, mert csak így válik egy-egy új városrész jellegzetes városi településsé. A városközpont biztosít városias életet, s ez tudja leginkább biztosítani a kulturális, szociális, kereskedelmi ellátottságát egy-egy lakótelepnek. (...)

A tavaly megépült újpalotai lakásokat január végére kapcsolják be a távfűtésbe, tehát ezekbe február vége felé már beköltözhetnek az új lakók. A dél-pesti kórház alapozási munkáit még az idén megkezdik. (Magyar Nemzet)

libego-20100817-09.jpg Január 13: A Libegőről tárgyalt a XII. kerületi tanács vb. A Libegő népszerűségét bizonyítja, hogy alig öt hónap alatt több, mint negyedmillió utasa volt. Bejelentették, hogy elkészült a János-hegyi Normafa lejt sí- és ródlipályájának fejlesztési terve. A Normafa-lejtőn úgynevezett húzóköteles sífelvonó épül. A 280 méter hosszú drótkötélpálya egyszerre 31 síelőt szállít majd. (Magyar Nemzet)

atriumhyatt-1980asevek.jpg Január 13: Mi épül a Belvárosban. A Belvárosban az elkövetkező években több új közintézmény, vállalati székház és öröklakásos társasház épül. Egy részüknek építkezése már meg is indult. Ilyenek többek között a Kossuth Lajos tér 5-6. alatt a Magyar Kereskedelmi Kamara székháza, a Szent István tér 11. alatt a Külkereskedelmi Bank és az OTP társasháza, a Roosevelt tér 7-8. alatt három külkereskedelmi vállalat székháza, a Dorottya utca 10. alatt a MALÉV székháza és a Tranzit szálló, az Október 6. utca 12. alatt a Hungarocoop irdaháza, az Október 6. utca 20. alatt OTP társasház és irodaház, az Aranykéz utca 4-6-8. alatt az Interag irodaháza és garázsa, a Zrínyi utca 3. alatt a Gyógyszertári Központ új székháza, a Petőfi Sándor utca 17. alatt a Posta új épülete, a Kálvin téren OTP társasházak. Folyamatban van a Martinelli téren az OMFB székházának és az Interag garázsának építése. (Magyar Nemzet)

Január 16: Ötszintes forgalmi rendszer épül a Kálvin téren - Népfront-ankét a Ferencváros közlekedéséről. Egyre több hírt hallhatnak, olvashatnak a IX. kerület lakói a főváros, a kerület közlekedésének fejlesztési terveiről. (...) Teljesen megváltozik a Boráros tér elaggott közlekedési rendszere. A 2-es villamos az észak-déli földalatti megépülte után megszűnik, így végállomására sem lesz szükség. A Petőfi-hídról érkező járműveket felüljárón, a tér keresztezése nélkül vezetik a Soroksári útra.

A Kálvin téren ötszintes forgalmi rendszer épül. A tér az észak-déli földalatti egyik állomása lesz. Idáig vezetik a csepeli gyorsvasút föld alá bujtatott vonalát is. A gyalogosok kétszintes aluljáróban közlekedhetnek, míg a tér fölött a Baross térihez hasonló felüljáró épül. Az Üllői utat és a Baross utcát még a tér előtt új úttal kötik össze, néhány ház lebontása árán.

A kerület lakóinak kérdésére válaszolva Nagy Ervin elmondta, hogy a Nagyvárad teret is érintő földalatti elkészülte után az Üllői úti villamosok nem közlekednek majd, de az út külső szakaszán egy-egy autóbuszjáratot megtartanak, csak a párhuzamosságot szüntetik meg. Pesterzsébetet - egy szakaszán föld alatt vezetett - "erzsébeti gyorsvasúttal" kötik az új metróhoz. Az egész észak-déli földalattira jellemző egyébként, hogy követi a város történetileg kialakult közlekedési erővonalait és a felszínen nem ezzel párhuzamosan, hanem a csomópontokhoz gyűjtő forgalmi rendszert terveznek. (...) (Magyar Nemzet)

Január 17: Új Duna-hidak és felüljárók épülnek Budapesten - Országos hídfejlesztési program. (...) Budapesten az új tervidőszakban előkészítik az Árpád-híd szélesítését, a Déli Vasúti Összekötő-híd mellett épülő, a Hungária körúti gyorsforgalmú gyűrűhöz csatlakozó új Duna-híd építkezését. Szerepel a távlati tervben egy Duna-híd megépítése Csepel és Albertfalva között. Jövő megkezdik a Jászberényi úti, a Csömöri úti, Soroksáron a Haraszti úti és Ócsai úti felüljáró építését. Miskolcon és Pécsett is épül a budapestiekhez hasonló felüljáró. Algyőnél épül a közúti Tisza-híd, Kunszentmártonnál megépítik a Kőrös-hidat, két új híd épül a Szamoson, Győrött megépítik a Kis-Duna-hidat, Csongrádnál előkészítik a Tisza-híd építkezését. (Magyar Nemzet)

Január 19: Elkészült a Nemzeti Színház beruházási terve - Új és felújított művelődési intézmények 1971-ben. Az elmúlt évben csaknem 700 millió forintos beruházási tervet valósított meg a Művelődésügyi Beruházási Vállalat. Az idén is nagyjából ugyanennyit költenek a művelődést szolgáló beruházásokra. (...) Az év első hónapjaiban befejezik a Fővárosi Operettszínház korszerűsítését. Még ebben az évben elkészítik az Operaház teljes műszaki rekonstrukciójának a tervét - ez azt jelenti, hogy a munkálatok idején, legalább két esztendeig, csak az Erkel Színházban tarthatnak operaelőadásokat. Tanulmányterv készül az év folyamán a Thália Színház, valamint a Nagymező utcai egykori Rádius mozi teljes korszerűsítésére is. A Bábszínházban az év első felében befejezik a bontási munkákat és az idén már az építkezés is megkezdődhet.

nemzetiszinhaz-1960asevek-hofermiklosterve-akvarell.jpgTavaly teljesen elkészült az új Nemzeti Színház beruházási programja. Az ötszázmillió forintos terv megvalósításáról a kormány dönt. A Hoffer Miklós tervei alapján épülő új színházban ezerszemélyes nagyszínházi és háromszáz személyes kamaraszínházi termet is kialakítanak.

Márciusban elkészül a Vörösmarty téri irodaház. Ide költözik a művelődési tárca tizennyolc intézménye és vállalata. A következő negyedévben már itt próbál az Állami Hangversenyzenekar, valamint a Forrai-kórus.

Százholdas alapterületen kezdik meg idén Európa egyik legkorszerűbb szabadtéri múzeumának, a szentendrei skanzennak építését. Szentendre egyébként újabb művészteleppel, tizenkét műtermes lakással is gazdagodik.

A természettudományi oktatás népszerűsítésére planetáriumot állítanak fel a Gellért-hegyen. A kupolás épület felszereléseit a Zeiss-művek szállította. Úttörőtábor épül Zánkán, nyaranta tizenkétezer magyar és külföldi gyermek befogadására. (Magyar Nemzet)

Január 19: Planetárium épül a Gellérthegyen. (...) A természettudományos oktatás népszerűsítésére a Gellérthegyen, a Bérc utcában planetáriumot építenek. A kupolás épület korszerű felszerelését a Zeiss-művek szállítja; az augusztusban megkezdődő építkezés befejeztével a modern optikai szerkezet segítségével megfigyelhető lesz az égbolt. (Népszabadság)

jaszaimariter-regi01-marxengels.jpg Január 21: Rövidesen felállítják Budapesten a Marx-Engels emlékművet. Száznál több szobrot állítanak fel 1971-ben városaink közterein és parkjaiban. Ezeknek egy része már elkészült a Képzőművészeti Kivitelező és Iparvállalat műhelyeiben. Már kifaragták Segesdi György monumentális Marx-Engels-emlékművét, és a terv szerint rövidesen fel is állítják a fővárosban. Budapesten ezen kívül még számos szobrot és emlékművet avatnak az idén, közöttük Varga Imre Partizánemlékművét, amely az újpesti ellenállók harcát idézi, Somogyi József Bartók Béla-szobrát, valamint Borsos Miklós Karinthy Frigyes síremlékét és Pátzay Pál Gellért Oszkár sírjára készített emlékét. (...) (Magyar Nemzet)

keletipalyaudvar-1970.jpgA Keleti 1970-ben

Január 21: Tovább korszerűsítik Budapest pályaudvarait. Budapest pályaudvarait tovább korszerűsítik. A Keleti pályaudvar harmadik és negyedik vágánya között perontetőt építtetnek, a Déli pályaudvar bővítése 300 millió forintba kerül. A várócsarnok háromszor akkora lesz, mint eddig volt. A futó javításokra fedett szín épül, úgynevezett mini-műszaki pályaudvar. Megkezdődik a Nyugati pályaudvar rekonstrukciója is, az eredetileg teherforgalom számára épített külső vágányokat személyvonatok fogadására teszik alkalmassá. Vágányokat építenek a lebontott raktárak helyére is, majd megépül az új jegyváltó csarnok. 1974-ben megkezdik a Kelenföldi pályaudvar rekonstrukcióját. Kelenföld továbbra is átmenő állomás marad, de kialakítanak három szigetperont, és új állomásépületet emelnek a régi helyére. Budafok-Háros állomását korszerűsítik. (Magyar Nemzet)

Január 21: Két év múlva dupla csuklós villamosok közlekednek a Nagykörúton. (...) A BKV a Körúton 1,35 perces időközökben járatja a villamosokat a csúcsidőben, s ez szükségessé tette kettős megállóhelyek létesítését. A kettős megállóhelyek viszont a forgalom egyenletességét akadályozzák, és nem teszik lehetővé a férőhelyek kedvező kihasználását. A járatok most már tovább nem sűríthetők, a forgalomfejlesztési osztálynak más megoldást kellett találnia. Megállapították, hogy a csuklós motorkocsik összecsatolásával kialakított szerelvények közlekedtetése a legcélravezetőbb, mert ha ezek a kocsik 2 perces időközökben követik egymást, akkor egy-egy irányban óránként 12180 férőhelyet tudnak teremteni az utasoknak. Így a ritkábban, de gyorsabban közlekedő csatolt csuklósok a zsúfoltságon lényegesen enyhíteni fognak. A BKV ezért elhatározta, hogy 1973-tól a Nagykörúton csak csatolt csuklósok fognak közlekedni, illetve az esti órákban - ugyanolyan sűrűséggel - csak szimpla kocsik. (...) (Népszabadság)

centrumlogo.jpgJanuár 23: Centrum-hétfők. Az ország huszonkilenc budapesti és vidéki Centrum Áruháza ebben az évben 6,1 milliárd forint értékű forgalmat irányzott elő. Tarján István vezérigazgató tájékoztatta pénteken az újságírókat az áruházak idei tervéről, tavaszi felkészüléséről és azokról az új akciókról, amelyeket bizonyára örömmel fogad majd a vásárlóközönség. (...) Általános érdeklődésre tarthat számot Tarján István vezérigazgatónak az a bejelentése, hogy bevezetik különleges akcióként a "Centrum-hétfőket", amelynek az a lényege, hogy az ország valamennyi Centrum Áruházában minden hétfői napon bizonyos árucikket húsz százalékkal olcsóbban fognak árusítani. (Magyar Nemzet)

neon-belgradrakpart-1988.jpgJanuár 26: Neonprogram 1971-re. Budapest az utóbbi években erőteljes előrelépést tett a neon-reklámvilágítás fejlesztésében, de még mindig nem dicsekedhetünk azzal, hogy fővárosunk utcaképe az esti megvilágításban elérte más világvárosok színvonalát. Budapesten ez idő szerint körülbelül tízezer kisebb-nagyobb fényreklám világítja be a közterületeket, a házak tetőzetét és homlokzatait. (...) A Fővárosi Neonberendezéseket Gyártó Vállalat több mint háromszáz kisebb-nagyobb világítóberendezést készít és az eddig beérkezett megrendelések értéke meghaladja a 23 millió forintot. A Neon Ktsz csupán a belkereskedelmi vállalatoktól 8 millió forintos megrendeléseket kapott.

rakocziut-1978.jpgA fővárosi vállalat idei munkaprogramjában mintegy harminc nagyméretű tetőszerkezetes és falsíkból kiugró világító reklám építése szerepel. Az első negyedévben a Tanács körút 4. alatt szerelik fel a Pomorin fogkrém, a November 7. téren az Aranypók, a Pannónia éttermi vállalat, az Abbázia és a Savoy kávéházak, az Állami Biztosító fényreklámját. A Rákóczi út 23. számú házon a Club Brandy, a Rákóczi út 28. számú házon a Nitrokémia, a Rákóczi út 44-46. számú épületen az Autóker, a Rákóczi út 75. alatt a Cordatic szereltet fel nagy reklámot. A Szent István körúton az NDK Irodagépvállalata, a Büromaschinen, a Lenin körút 71. alatt a Ravill, a Marx téren az AFIT, a Móricz Zsigmond körtéren a Csepel Szerszámgépgyár, a Mártírok útján és a Fő utcában a Patyolat, a Váci utcában az Anna presszó és a Mashpriboritorg Külkereskedelmi Vállalat, a Budaörsi úton a Hotel Wien, a Kőbányai úton a Phylaxia, a Népköztársaság útja 14. sz. alatt az Autóker, a Bajcsy-Zsilinszky út és a Rudas László utca sarkán a Ravill alkatrészüzlete szereltet fel fényerejű színes reklámokat. A Neon Ktsz ez idei legnagyobb értékű reklámépítkezése az Astoria Szálló épületére kerül, amelynek kivitelezése 600 ezer forint. A Magyar Nemzet tetőreklámját a Belgrád rakpart 24. számú házra szerelik fel. A Belkereskedelmi Szállítási Vállalat a Széna tér 1., az ARTEX a Münnich Ferenc utca 31. számú házon szereltet fel tetőfényreklámot. Nagyobb szabású neonreklámot rendelt a Forte Vállalat a József Attila utca 13., a Keravill a Kossuth Lajos utca 2., a Patyolat a Baross tér 4-5., a Háztartási Bolt Vállalat a Lenin körút 30., és a Szent István körút 5., a KÖZÉRT a Lenin körút 75., és a Váci út 97. számú házakra. Sok reklámberendezést rendeltek a Volán, az Áfor, a Videoton és a Compack vállalatok. (Magyar Nemzet)

Január 27: Budapest 1971. évi terve. (...) A tervek szerint az idén 15 ezer lakással gyarapodik a főváros, közte nyolcezer tanácsi-szövetkezeti családi otthonnal; ez utóbbiak megoszlási aránya - a nagymértékű szanálások miatt - 80-20 százalék a tanácsi lakások javára. További tízezer lakás építésének előkészületeit is el kell végezni az idén. Az építkezések között már szerepelnek az ezer lakos elhelyezéséhez szükséges "szobabérlők házai" is. Óbudán, Őrmezőn, Sashalmon, a kispesti és a XVII. kerületi városközpontban kezdődnek meg az idén új építkezések, ezenkívül Óbudán, a Józsefvárosban, Kelenföldön és Csepelen hét magasházat húznak fel, 1200 lakással. (...) Az Örs vezér téren és a Jakobinusok terén a metróhoz kapcsolódó felszíni rendezéseket hajtják végre, az Ócsai úton és a Jászberényi úton a szintbeni kereszteződéseket szüntetik meg, s hozzálátnak a Szentendrei út fővárosi szakaszának átépítéséhez is. (...) A kórházi ágyak száma a tervidőszak első évében csak kismértékben nő, viszont az év második felében már hozzálátnak a 922 ágyas dél-pesti kórház magasépítési munkáihoz is. (...) (Népszabadság)

Január 28: Építik az észak-déli földalattit. Megkezdődtek Budapest második, észak-déli földalatti vonalának előkészítő munkái - mélyítik a légaknákat a Kun Béla téren, az Üllői úton, a Károlyi-kertben és a Deák téren, a vonal első szakaszának majdani nyomvonalán.

Az észak-déli földalatti pálya teljes hossza 15 kilométer lesz. A Nagyvárad térről az Üllői út vonalán halad a Kálvin térig, onnan a Felszabadulás tér és a Deák tér felé fordulva vezet a Marx térig, majd - a Váci út irányát követve - tart Újpestre, az István téri végállomásra. Építését négy ütemre bontották: elsőként a Nagyvárad tér és a Deák tér közötti 3,7 kilométer hosszú szakasszal készülnek el.

deakter-rajz.jpgA tulajdonképpeni alagútfúráshoz csak a jövő esztendőben kezdenek hozzá, s úgy tervezik, hogy két, magyar gyártmányú pajzzsal indulnak a Kun Béla térről a Kálvin tér irányába. A legmozgalmasabb állomásnak a Deák tér ígérkezik, mert az új vonal itt találkozik a már működő kelet-nyugatival, illetve a milleniumi földalattival. A két földalatti állomás között jelentős, körülbelül 14 méteres szinteltérés lesz, ezt két, hét-hét méteres mozgólépcsővel hidalják át. Az alagutakat százéves élettartamra tervezik, s ennek megfelelően különleges szigetelést alkalmaznak. (Magyar Nemzet)

Ha tetszett a poszt, kérlek támogasd munkámat 1000 - 2000 forinttal. Ennek segítségével tudom fizetni a fotók szerkesztéséhez szükséges Photoshop előfizetést, könyvtári tagságot, szakkönyveket tudok beszerezni antikváriumokból, és egy új laptop megvásárlását is segíted. Cserébe mindenféle jó kis posztokat olvashatsz Budapest jelenéről és múltjáról. Segítségedet nagyon köszönöm! >>> Patreon >>>


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása