Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1971 március

2021. március 05. - fovarosi.blog.hu

Új járművek a földalattin és a Vidámparkban, indult a dél-pesti kórház építkezés és megálmodták a pesterzsébeti lakótelepet.

ferenciektere-budapestkonyv-1980.jpgMárcius 3: Budapest közlekedésének fejlesztése. Budapest közlekedésének fejlesztésére 1971-75 között 12 milliárd forintot fordítanak, kétszer annyit, mint amennyit a harmadik ötéves tervben - közölte keddi tájékoztatóján dr. Nagy Rudolf, a fővárosi tanács közlekedési főigazgatója. (...) 1975-ig az utazók számának kétszázalékos növekedésével számolnak, a többi között az autóbusz-utasok száma megközelíti addigra az évi 700 milliót. A negyedik ötéves terv legfontosabb teendője a gyorsvasút-hálózat fejlesztése. A kelet-nyugati metróvonal első szakasza jól vizsgázott, naponta negyedmillió utast szállítanak a szerelvények. A szakemberek becslése szerint a jövő év végén megnyíló második szakasszal együtt a metró az utazási igények 8 százalékát elégíti ki.

moszkvater-1969korul.jpgA budai oldal városrendezési tervében több, a metróhoz kapcsolódó forgalmi csomópontot rendeznek. A korszerű közlekedés igényeinek megfelelően építik át a Magyar Jakobinusok terét, a Moszkva teret és a Batthyány teret. Jelenleg az a cél, hogy évente legalább egy kilométernyi új metrószakasz épüljön, ennek költségei is meghaladják a félmillliárd forintot. Lehetőség van azonban arra, hogy ezt az ütemet megkétszerezzék.

kalvinter-1970esevek-fortepan_hu-26414.jpgAmi az észak-déli, 16 kilométeres metróvonal munkálatait illeti: három-öt évenként szeretnének egy-egy szakaszt átadni. Elsőként a Nagyvárad tér és a Deák tér közötti pálya készül el, ehhez kapcsolódva jelentős útátépítéseket, felszíni rendezéseket hajtanak végre. Elsősorban a Kálvin téren várható nagyszabású munka; az ötszintesre tervezett csomóponton találkozik majd az észak-déli metró, a későbbiekben megépülő dél-budai metróvonal, valamint a csepeli és az erzsébeti HÉV. A Felszabadulás tér alatt építik meg a főváros első közúti aluljáróját, amely a Károlyi Mihály utcát köti majd össze a Petőfi Sándor utcával és az Erzsébet-híddal. A legközelebbi években 1200 méterrel hosszabbítják meg a milleniumi földalatti vonalát, ennek végállomását a Mexikói út és az Erzsébet királyné útjának kereszteződéséhez helyezik.

(...) A milleniumi földalatti 21 új kocsit kap, a fogaskerekű hét új szerelvényt, a metró 36 motorkocsit, a villamospark pedig 83 csuklós villamossal bővül. Ami a költségeket illeti: a többi között egyetlen csuklós villamos ára öt és fél millió forint, a hét fogaskerekű szerelvényé 100 millió forint. (...) (Népszabadság)

Március 6: Együtt a lakossággal - 7500 lakás épül Pesterzsébet új központjában. Pesterzsébet földszintes beépítésű, régi házaival, elavult út- és közműrendszerével ma is a múlt század végén alakult Erzsébetfalvához hasonlít. (...)

A városrendezők tevékenységét döntően befolyásolja a sajátos területszerkezet, amely tulajdonképpen egy elhibázott szabályrendelet következtében alakult ki, még az 1910-es években. Budapest déli részét ekkor jelölték ki úgynevezett bűzös területnek, s ez az ipari üzemek nagyarányú idetelepülését vonta maga után. Mivel Erzsébetfalva közel volt az üzemekhez, gyorsan benépesült a környék, megindult a korszerű betelepítés. A fejlődés méreteire jellemző, hogy 1920-1930 között 41 ezerről 68 ezerre nőtt a lakosság száma: míg 1960-70 között mindössze csak 3000-rel gyarapodott a lélekszám. Az alapvető ok, amiért a fejlődés megállt: Pesterzsébet telítődött, szabad terület csak a közlekedés szempontjából kedvezőtlen helyeken maradt. Ugyanakkor a nagyarányú, engedély nélküli építkezések miatt a városkép még falusiasabbá vált. A gondokat súlyosbítja a Soroksári út közlekedési túlterheltsége.

pesterzsebetiltp-1976korul-fortepan_hu-66192.jpg(...) Városközpontnak a rendezési terv szerint a kerület északnyugati csücskét, a Soroksári út - Határ út - Török Flóris utca és Nagy Sándor utca közötti részt alakítják ki 2500 lakás lebontásával. 7500 modern, korszerű lakást építhetnek. A legfontosabb útvonalat, a Soroksári utat megfelelő szélességben korszerű útvonallá építik át. A kialakítandó új városközpontban a Kossuth Lajos utca tehermentesítésével úgynevezett gyalogos, vásárló utcát létesítenek, korszerű üzletsorokkal, áruházakkal. Megváltozik a HÉV útvonala is: a második gyorsvasúti vonal építésével egyidejűleg a Határ úttól kezdve burkolat alatt vezethetik egészen a Kálvin térig, ahol közvetlen átszállás lesz az észak-déli metróra. A HÉV útvonala átvezet az új városközpont alatt, a felszínre jutást mozgólépcsővel oldják meg. Bár ezek az elgondolások csak 1985 után valósulnak meg, a terveket már most úgy alakítják ki, hogy az építkezéseknek szabad területet biztosítsanak. (...) (Magyar Nemzet)

furediutiltp-19710310-nepszabadsag.jpg(Népszabadság, 1971. március 10.)

Március 10: Új villanyautó a Vidám Parkban. A budapesti Vidám Parkot március 21-én nyitják meg. Az idei meglepetés a több mint 6 millió forint költséggel létrehozott új villany-autópálya működésbe lépése. Az érdekes, sokszögletű pályán 30, Olaszoroszágból rendelt kocsi működik majd. (Népszabadság)

delpestikorhaz-regi-01.jpg Március 11: Áprilisban megkezdik a dél-pesti kórház építését. Pesterzsébeten az úgynevezett Kapitánypusztán épül fel a főváros legnagyobb egészségügyi intézménye, a 922 ágyas dél-pesti kórház. Építéséhez - amelynek költsége több mint 600 millió forint - áprilisban látnak hozzá. A kórház mellett 300 ágyas nővérszállást is létesítenek, később pedig 400 ágyas ideg-elme pavilont és 39 munkahelyes szakorvosi rendelőt. Az egészségügyi intézményt észak-déli, illetve kelet-nyugati irányból lehet majd megközelíteni; ezért a kórházhoz vezető utakat, így a Virág Benedek utcát, a Köves utat, illetve a Lőrinci utat felújítják, szélesítik. (Népszabadság)

volgaszallo-1970esevek-02.jpgA Volga szálló a hetvenes évek elején

Március 11: Épül a főváros új szállodája. Az augusztus 1-i átadásnak megfelelő ütemben épül a 740 férőhelyes Hotel Volga a Váci úton. A tízemeletes szálloda szerkezetileg az elmúlt év végén elkészült, jelenleg a belső munkákon, valamint a vendéglátóipari és gazdasági szárnyépület vasszerkezetének szerelésén dolgoznak. (Népszabadság)

Március 11: Új otthont kapnak a kulturális intézmények a Vörösmarty téri irodaházban. Tizennyolc kulturális intézmény költözik március végétől a Vörösmarty téri irodaház-óriásba, köztük az Országos Filharmónia, a Pen Club, a Zeneműkiadó, a Corvina Kiadó. Április első napjaiban az újjáépített otthonába visszaköltözik a Fővárosi Operettszínház. Az ötéves terv folyamán megkezdődik az új Nemzeti Színház építkezése a Dózsa György úton. (...) Budapesten a népművelési és művészeti intézmények egész sorát korszerűsítik. Az ELTE természettudományi kara valószínűleg a lágymányosi vásárváros területére költözik. Nagy beruházás lesz az Operaház rekonstrukciója és az ötéves tervidőszak során végleges haladékot kap a 25. Színház is az Újságíró Szövetség székházának legfelsőbb szintjén. A Gorkij fasorban artistaképző iskola kap otthont. A Képzőművészeti Főiskola műteremházai a Rózsadombon épülnek. (Magyar Nemzet)

Március 13: Új karral bővült a 100 éves Budapesti Műszaki Egyetem. Újabb főiskolával gazdagodott Bács-Kiskun megye: az 1963 óta működő bajai Vízügyi Technikumot csütörtökön ünnepélyesen főiskolává avatták. Az intézményben - amely az alapításának századik évfordulóját ünneplő Budapesti Műszaki Egyetem hetedik karaként működik - a vízügyi ágazat számára képeznek üzemmérnököket. (...) (Magyar Nemzet)

Március 16: Új főgyűjtő csatorna a körúton. Új főgyűjtő csatorna épül a Körút - Üllői út kereszteződésénél, amely elkerüli az épülő aluljáró csarnokát. A munka jó ütemben halad, a négy sarkon épülő lejáratok közül kettő majdnem elkészült, a másik kettőt az új csatornával együtt most építik. (Népszabadság)

vorosmartyter-1970esevek-fortepan_hu-15888.jpg Március 18: Parkolóórák a Vörösmarty téren. A Belvárosban súlyos gondot okoz a gépkocsiparkolás. Nagyon sokan már kora reggel elfoglalják a parkolásra kijelölt helyeket, s estig ott tartják gépkocsijukat. Emiatt azok, akik napközben felkeresik a Belvárost, hogy ügyes-bajos dolgaikat intézzék, nem tudnak parkolóhelyet találni. A fővárosi tanács most elhatározta, hogy a Vörösmarty téren kísérletképpen bevezeti a parkolóórát. Ha beválik, akkor a város más parkolóhelyein is bevezetik az újítást. (Magyar Nemzet)

Március 19: Megépül az újpesti fürdő és a Pascal-fürdő, hasznosítják a csillaghegyi gyógyvizet. (...) A negyedik ötéves terv időszakában elsőként két nagy fürdő épül meg a fővárosban, az egyik az újpesti, úgynevezett tisztasági fürdő, amelyet azonban nyáron strandfürdőnek is használhatnak. Bővizű a zuglói, egykori Pascal-malom helyén megépülő Pascal-fürdő forrása. A strandmedencén kívül gazdasági épületek is megépülnek a közeljövőben. Évi 60 millió forintból kell gazdálkodnia a Fővárosi Fürdőigazgatóságnak és többek között ez is oka, hogy az Imre-fürdőt egyelőre nem építhetik újjá és hogy az Ybl-fürdő helyén megépítendő margitszigeti új gyógyfürdő ügye is megrekedt a Belkereskedelmi Minisztérium tervpályázatával. Ha a pénzügyi kereteket sikerül tágítani, akkor komplex fejlesztéssel a Pünkösd-fürdőt és a Római-fürdőt is kihasználhatják téli üdülésre, fürdőzésre. Most meg kell elégedni azzal, hogy felújítják a csillaghegyi gyógyfürdő ivóvízforrását és a fürdő új palackozó üzemet kap. (Magyar Nemzet)

Március 27: Több autóbusz és taxi, kevesebb villamos és személyhajó - A közlekedési dolgozók szakszervezetének kongresszusa. Pénteken a SZOT központi iskolájában több mint 250 küldött részvételével megkezdődött a Közlkedési és Szállítási Dolgozók Szakszervezetének XXVIII. kongresszusa. (...) Tóth István, a szakszervezet főtitkára elmondta: a közlekedésre fordított beruházás az elmúlt négy esztendőben jelentősen megnőtt, az 1967-es évi 2,6 milliárdról 1970-ben 4,4 milliárd forintra emelkedett. Egyebek között ezerkétszázzal több autóbusz közlekedik, háromszáz új taxit állítottak munkába, bővült a tehergépkocsi-park, a villamosok és a személyhajók száma viszont csökkent. (...) (Magyar Nemzet)

Március 30: Önkiszolgáló rendszerre alakítják át a BÁV budapesti és vidéki ruházati üzleteit. A Gólya Áruházat átépítés miatt fél évre bezárták és ennek kapcsán a Majakovszij utcában hétfőn megnyitották az első önkiszolgáló bizományi boltot. (Magyar Nemzet)

korzo-regi1.jpg

dunapartiszallodasor-20120820.jpg Március 31: Új szállodák, irodaházak a Duna partján. A hetvenes években megvalósul a budapesti Duna-part rendezése, beépítése. (...) A fővárosi Duna-szakasz központi része - városképileg a Lánchídtól az Erzsébet-hídig terjed. Valószínűleg még az idén befejeződik az Erzsébet-híd pesti csatlakozásánál a feltárt római erődítmény "konzerválása". A következő teendőket az üres telkek beépítése jelenti: a Roosevelt tér déli részére valószínűleg külkereskedelmi irodaház kerül, az Intercontinental mellett, az Erzsébet-híd felé eső régi épületeket lebontják és új szállodát emelnek. Szemközt új budai látványosságot jelent majd a tervezett Hilton Szálló. A Batthyány térnél - ahol a Szentendrei HÉV és az új metrószakasz végállomása lesz - a parton hajóállomást alakítanak ki. A Margit-hídtól északra eső pesti parton - az Újlipótvárosnál - a tervek szerint 10-11 emeletes házak sorakoznának.

dravautcailtp-1950es-60asevek-bvtv-rendezesiterv.jpgAz Árpád-híd budai hídfője mellett, az óbudai lakótelephez csatlakozóan a Magyar Tudományos Akadémia és a Televízió részére terveznek irodaházat. Régi terve a városrendezőknek a Duna-korzó kialakítása a Lánchíd és az Erzsébet-híd közötti pesti parton, mégpedig olyanformán, hogy a 2-es villamos vágányai lekerülnének az alsó rakpartra, s az így felszabaduló részen építenének sétányt. (...) (Népszabadság)

Március 31: Új iskola épül Újpalotán. Tizenhat tantermes iskolát kap az újpalotai lakótelep. Az iskola külön szárnyában épül a tornaterem és az étterem. Az építkezéssel egy időben helyezik el a közműveket és a távfűtővezetékeket. Az új iskolában szeptemberben kezdik a tanítást. (Népszabadság)

Ha tetszett a poszt, kérlek támogasd munkámat 1000 - 2000 forinttal. Ennek segítségével tudom fizetni a fotók szerkesztéséhez szükséges Photoshop előfizetést, könyvtári tagságot, szakkönyveket tudok beszerezni antikváriumokból, és egy új laptop megvásárlását is segíted. Cserébe mindenféle jó kis posztokat olvashatsz Budapest jelenéről és múltjáról. Segítségedet nagyon köszönöm! >>> Patreon >>>


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása