Idén 20 éves a Hotel Mercure Korona, a Kálvin tér egyik vitatott épülete. Sajnos nem ez az egyetlen vitatott épület a város egyik legsokarcúbb terén.
Talán kevesen tudják, hogy valamikor ez volt a Széna tér. A tér kialakulását az segítette elő, hogy amikor még állt a városfal, itt volt egyik kapuja, a Kecskeméti kapu. Így aztán több út is ide torkollott be az Alföld irányából. Az ide érkező szekereknek pedig szénát is kellett adni - innen jött a tér első neve. (Később a szénapiacot Budára helyezték át, így a Széna tér átköltözött Budára, a pestit pedig a református templomhoz kötődően Kálvinról nevezték el a városegyesítés után.) Az 1794-96 között elbontott városkapu emlékét ma az aluljáróban csupán egy 1983-as vörös mészkő dombormű őrzi - furcsa formája "inadekvát" asszociációkat is kelthet, pedig Illés Gyula alkotása természetesen az egykori kapura kíván utalni. Sajnálatos, hogy a régi kapu maradványainak bemutatása az Astoriához hasonlóan itt is elmaradt. Az egykori tér közepén a Danubius kút állt, amely ma helyreállítva, felújítva az Erzsébet tér parkjában áll. A tér nagyon megszenvedte a második világháborút, sok épület megsérült, a romok eltakarítása után csupasz tűzfalak tövében sorakozó foghíjtelkek maradtak csupán. A tér további "fejlődéstörténete" tulajdonképpen a beépítések, és a közlekedés fejlődésének a története. A legnagyobb átalakítást - a most zajló előtt - 1974-76-ban élte át a tér, amikor a 3-as metró első szakaszának építéséhez kapcsolódva megépítették a metróállomást és a kapcsolódó aluljáró-rendszert. Az aluljáró-rendszer a 3-as metróhoz kapcsolódva épült ki. Annak idején nagy reményekhez gombolták: úgy volt, hogy már a 80-as évek közepére ideér a 4-es metró, és ide vezetik majd be az összekötött soroksári és csepeli HÉV vonalakat is. A HÉV végállomás a Városkapu Üzletház helyére épült volna fel 1986-ra. Előbbi jókora csúszással, de készül, utóbbiról nincs hír. A motorizáció lázában égő várostervezést azóta igencsak át kellett értékelni: a közlekedési csomóponttá degradált térre újra zöld- és gyalogos felületeket álmodnak.
Amikor még úgy volt, hogy HÉV is lesz a Kálvin téren (Budapest újság, 1974/1.)
A Korona szálló építéséről már egy 1966-os Budapest újság is beszámolt: "Több éve húzódó, sok vitát megélt, igen nehéz városképi probléma megoldására teszünk pontot a közeljövőben, amikor is jóváhagyásra kerülnek a Kálvin tér - Kecskeméti utca torkolatában levő két foghíj beépítésének tervei. Vedres György terve az összes megelőző öt variációhoz képest a legsikerültebb, legszínvonalasabb. A két lakóépület, jól megkomponált, tömegarányával, csatlakozva a Múzeum körút kialakult beépítési magasságához, sikeresen oldja meg az igen bonyolult feladatot." Ezután viszont évtizedeken át nem történt semmi.
1987-ben már arról számoltak be, hogy Csontos Csaba építész (KÖZTI) tervezi a Pannónia Szálloda- és Vendéglátó Vállalat megbízásából az új szálloda terveit. 400 szobás szállodát kértek, ehhez a Kecskeméti utca torkolatánál található mindkét foghíjtelket be kellett építeni. Ez azt az előnyt is kínálta, hogy egységes képű épületsor valósulhatott meg - más kérdés, hogy a lehetőséget igencsak elbaltázták. A Kálvin tér felőli tömbbe 150, a Múzeum körút felőli tömbbe 250 szobát terveztek - végül összesen 421 szoba épült meg. A két részt egy híd köti össze a Kecskeméti utca torkolata felett - a tervezők ezzel a régi kaput is meg kívánták idézni, bár valószínűleg ez a tantusz ma senkinek nem esik le. Az épület magassága követi a környező házakét, ám az illeszkedés ezzel lényegében véget is ér. A beruházás részeként épült meg a Magyar utca felől egy 180 főt befogadó parkolóház is. A szálloda főbejárata a Kecskeméti utcába, a nagyobbik tömbbe került, itt van a recepció, a hall, és ide került a reggeliző-étterem is. Összesen 2 bár és 2 étterem, valamint uszoda, szauna, és konferenciatermek várják a látogatókat. A Múzeum körúti szárny elé egy olyan előteret terveztek, amely a vendégek autóbuszait fogadja.
Csontos Csaba 1940-ben született Budapesten. A Műegyetem Építészmérnöki Karán szerzett diplomát. 1963-tól a KÖZTI munkatársa, majd 1974-től műteremvezetője lett. Nevéhez fűződik a piszkéstetői csillagvizsgáló kupolájának terve, majd a 80-as években egy sor szokványosabb épület a Diana úti általános iskolától a Korona szállóig. A keszthelyi Festetics-kastély helyreállítási munkáiban való részvételéért Ybl-díjban részesült.
A főváros úgy adott építési engedélyt, hogy feltételül szabta: a két telket egyszerre kell beépíteni. Csontos Csaba javasolta, hogy a Magyar utca és a Képíró utca közötti középső, legrosszabb épületek bontásával teremtsenek helyet egy 6-8 emeletes mélygarázsnak, felette létesítsenek közteret, és a Kecskeméti, illetve a Királyi Pál utca frontján megmaradó épületek tűzfalát oldják meg egy-egy takaró traktussal. De ezt a javaslatot senki sem karolta fel. Végül három szomszédos telek összevonásával jött létre a parkolóház telke. A szállodával egy időben beépült a Bástya utca egyik foghíja, megújult a Képíró utca - Bástya utca közötti második épület, a 90-es évek elején pedig felépült egy irodaház a Magyar utcában is, az IKV egykori telephelyén.
Alaprajz (Forrás: Magyar Építőművészet, 1992/2-3.)
A földszinten eredetileg több irodahelyiség is helyet kapott. Ezeket már az átadás után elkezdték átalakítgatni, így egyre több üzlethelyiség jött létre a pinceszinten és a földszinten. Ám ezek az átalakítások sem tettek jót az épületnek, a szálloda architektúrája így is az NDK-beli elit-panel világát (pl. a berlini FriedrichstadtPalast-ot) idézi, semmint hogy méltó folytatása lenne a tér korábbi építészetének.
Káposztakukac 2010.07.17. 18:24:58
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.07.17. 18:49:38
Pitypalatty úrfi · http://proletarokkozt.blog.hu 2010.07.17. 20:55:45
Joske 2010.07.17. 21:29:39
alternat 2010.07.17. 22:23:39
Szinte semmi köze a hazai építőiparhoz. Osztrák beruházás volt és a Jugoszláv Pomurje volt a generálkivitelező. Magyarországon előállított termék csak a beton volt, de az Osztrák beruházó azt mondta, hogy ha kivitelezhető lenne még a betont is Ausztriából hozná. A homlokzati panelokat Bécs mellől hozták, az autóra a felhasználás sorrendjében volt felrakva.
Szerintem akkor nívós épület volt. Egy üres telket és egy romos ház helyét foglalta el. (A házban egy idős hölgy alatt leszakadt a födém és tűzhellyel együtt az alatta lévő lakásban landolt)
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2010.07.17. 22:39:08
kaszakő 2010.07.17. 23:57:17
Káposztakukac 2010.07.18. 01:45:35
Offtrack (törölt) 2010.07.18. 07:21:49
proletar 2010.07.18. 09:26:05
macskafaraok 2010.07.18. 11:03:25
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.07.19. 12:49:02
Igazából még azzal se lenne gondom, hogy panel, csak van néhány részlet, ami elrontja, úgymint a foncsorozott, nyithatatlan ablaküvegek, a "névadó" korona az Astoria felüli szárnyon és talán legelsősorban a rendkívül alacsony "árkádok", amikben úgy érzem magam, mint egy óvóhelyen.
Káposztakukac 2010.07.19. 20:34:25
a kettő üvegkalitka a legjobb jelenlegi budapesti irodaházak közé sorolhatóak.
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2010.07.19. 20:50:41
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.07.20. 09:27:04
Miért nem lepődöm meg, amikor ezt az ezerszer elsütött "érvet" hallom, amit mellesleg érveléstechnikai főbűn, nevezetesen olyasmit adsz a másik szájába, amit nem mondott...
Aranylab6 2010.07.23. 13:41:39