Kihaltak a gőzmozdonyok a budapesti pályaudvarokról. Budafokon extra szolgáltatásokkal várták az új lakótelep lakóit. Épült már a körszálló, a Hungária felüljáró és a várbéli könyvtár is. Erről írtak ötven évvel ezelőtt.
Február 2: Fényújság készül a Blaha Lujza téren. Négyszínű, szöveg és ábra közlésére alkalmas új fényújságot szerelnek a Népszabadság-székház tetején. A 16 méter széles fényújság ládákba csomagolt alkatrészeit speciális autódaruval emelték a tetőre, majd a VILATI szakemberei megkezdték a tranzisztoros berendezés szerelését. A tervek szerint április 4-én mutatkozik be a fővárosi új fényújság. (Népszabadság)
Február 3: Az idén 1680 új lakást adnak át a kelenföldi lakótelepen. A kelenföldi új lakótelep építői befejezték az 1. számú építési körzet lakóházainak munkálatait. Ezen a területen 720 új otthont adtak át a 43-as Építőipari Vállalat dolgozói. Hazánkban még nem épült lakás olyan gyorsan, mint a kelenföldi lakótelepen, ahol a korszerű házgyár termékeiből, a nagy panelekből rakták össze az épületeket. Az ÉM Építőipari Főigazgatóságának hivatalos adatai alapján a kelenföldiek átlagosan 2,7 naponként építették fel a házgyári lakásokat. A dolgozók már az új városrész 2. építési körzetében is megkezdték a munkát és jelenleg a Fraknó utca és a Tétény út mellett szerelik a lakóházakat. Előreláthatóan márciusban fejezik be az első idei 180 lakásos ház építését, s az év végéig összesen 1680 lakást adnak át. (Népszabadság)
Február 4: A budafoki kísérleti lakótelepen átadták az építők a harmadik 50 lakásos, kilencemeletes, M-jelű lakóházat. A lakók beköltözése előtt több lakásban szakmai és lakberendezési bemutatót rendez az ÉM műszaki-fejlesztési főosztálya. A kiállításon a házgyári lakások berendezésére alkalmas bútorokat mutatják be. A három lakóház lakói szállodaszerű ellátást kapnak. A "mini várost" egy nagy üzemeltető központ látja el, amelyben áruház, étterem, Patyolat, háztartási kisgép, cipőjavító műhely és takarító részleg kap helyet. (Magyar Nemzet)
Február 4: Eltűnnek a gőzmozdonyok a Balaton déli partjáról. A MÁV 1967-ben húsz új Diesel-mozdonyt vásárolt a Ganz-MÁVAG-tól, ezeknek egy részét a Budapest-Esztergom vonalon állítja forgalomba, hogy az eddigi lassú közlekedést gyorsabbá tegye. Folyamatosan bevezetik a Diesel-vontatást a budapest-nagykanizsai vonalon és a Balaton déli partjáról teljesen eltűnnek a gőzmozdonyok. Az év második felében Pécs és Szombathely között is Diesel-mozdonyok vontatják majd a gyors- és személyvonatokat, s a fokozatos dieselesítés során lépésről lépésre kivonják a gőzmozdonyokat a budapesti pályaudvarokról is. (Magyar Nemzet)
Február 5: 3000 lakás építését tervezik Budafokon. Budafokon háromezer lakás építését tervezik a következő években. A kísérleti lakótelepen, ahol 1969 végéig 378 állami lakást adnak át, befejezték az egyik 50 lakást magába foglaló toronyházat, s most adnak át műszakilag egy sávházat és két újabb toronyépületet. A kerület központjában - az új közúti felüljáróval határos Vihar utca, Pentz Károly utca, Leányka utca, Irén utca és a MÁV vasútvonal közötti részen - a harmadik ötéves tervidőszakban szövetkezeti lakásokból álló új körzet alakul majd ki, amelynek első ütemében 536 lakás készül el. (Magyar Nemzet)
Február 7: Példás kezdeményezés: KISZ-lakásokat adtak át Csepelen. Két modern, négyszintes lakóház magasodik Csepelen a Kalamár József út elején. A 25-ös számú Állami Építőipari Vállalat építette tavalyi tervén felül. Pasztellszíneikkel szemre is tetszetősek, és belülről is kifogástalanok, kényelmesek. Lakóiknak - 32 családnak - hétfőn délután ünnepélyesen adta át a lakásokat Simon Sándor, a 25-ös építők igazgatója. A boldog tulajdonosok valamennyien csepeli KISZ fiatalok, többségükben ifjú házaspárok. (...) (Népszabadság)
Február 7: Itt a végleges döntés: 300 méter hosszú vasbeton felüljáró épül a Hungária körúton. A Fővárosi Tanács egyetértésben a Közlekedés- és Postaügyi Minisztériummal, véglegesen határozott a Hungária körúti felüljáró megépíttetéséről. A leendő felüljáró helyén, a Hungária körút - Róbert Károly körút találkozásánál, a váci és a szegedi vasútvonal szintben keresztezi a körutat, a sorompók gyakran 5-10-15 percig elzárják itt a forgalmat. A gépkocsi-vezetők legszívesebben elkerülik ezt a vasúti kereszteződést, ezért torlódások keletkeznek a Hősök terén és más forgalmi gócpontokon.
Az új felüljáró 300 méter hosszú vasbeton híd lesz, szélessége 19 méter 50 centiméter, kétszer két nyomvonalú közút vezet rajta, a nyomvonalakat sáv választja el, kétoldalt gyalogjárdák húzódnak. A hídszerkezet 11 pilléren nyugszik. (...) Az új létesítményt előreláthatólag 1970 végén adják át a forgalomnak. (Népszabadság)
Február 8: Milyen lesz a várbeli könyvtárpalota? A Várpalota nyugati szárnyában körvonalaiban már kialakult az Országos Széchényi Könyvtár új otthonának helyet adó épület végleges képe, ahol a világ egyik legszebb és legkorszerűbb bibliotékája működik majd. (...) Érdekes a raktárak műszaki megoldása: erre a célra a két egykori belső udvart építették be, ezek a 11 szintes raktárak azonban statikailag függetlenek az épület többi - nyolcszintes - részétől. A légkondicionáló berendezésekkel felszerelt raktárszintek egymástól tűzbiztosan elszigetelt helyiségek, amelyeket könyvszállító gyorsliftek kötnek össze a hatalmas olvasótérrel. Ez utóbbi a raktárak fölött, az épület egész kiterjedésében helyezkedik el.
Az egymással összefüggő olvasóterekben egyszerre 550 látogató foglalhat helyet az egyszemélyes asztaloknál. Az olvasótereket nyitott polcos könyvállványok választják el, ahonnan a tudományok szakosított rendjében elhelyezett 70 ezer kötet közül teljesen szabadon válogathatnak a látogatók. Itt működik majd a tudományos tájékoztató szolgálat, néhány kutatói szoba és egy nagy mikrofilm-olvasó terem is. Több modern technikai felszerelés gyorsítja meg az olvasók kiszolgálását. Ha valaki olyan anyagot kíván, amelyet a raktárból kell előhozatni, néhány perc alatt megkaphatja: az olvasószolgálat ügyeletes munkatársa telexgépen ad utasítást a raktárnak, amely a gyorsliften azonnal továbbítja a kívánt könyvet, s az olvasó a fényhívó táblán megvillanó számjelzésre átveheti. Újdonság lesz a másolószolgálat: minimális költségtérítéssel, elektrostatikus gépek segítségével, helyben megvárható másolatokat is készítenek egy-egy szemelvényről az olvasók kívánságára. Ugyanígy fotokópiákat is rendelhetnek az érdeklődők és igénybe vehetik a mikrofilmszolgálatot is. (...) Az idén már a belső építés folyik, s készülnek a bútorok tervei, amelyeknek kivitelezését szintén még az idén megkezdik. (Népszabadság)
Február 11: Felkészültek a tavaszra a budapesti piacok, vásárcsarnokok. (...) Az idén tovább bővítik, korszerűsítik a régi csarnoképületeket. Felépítik az "öreg" Tolbuhin lebombázott, még romos részét, és a teherszállításhoz is újra üzembe helyezik a csarnok pincéjét, a rakparttal összekötő alagutat. Tovább folytatják a Teleki téri, a Kórház utcai, a Tomori és az Élmunkás téri piacok felújítását is. Különös gondot fordít az igazgatóság az elárusítópavilonok tisztaságára, az élelmiszerek higiénikus tárolására; a legtöbb helyen műanyag és üvegfalak védik az árukat a fertőzésektől. (Népszabadság)
Február 12: Jó ütemben épül a Budapest körszálló. (...) ...az ország legmagasabb, s legelső kör keresztmetszetű épülete lesz ez; 65 méter magas, 19 szintes; 273 szobájába 546 vendéget fogadhat. A negyedik emeletig még négyzet alaprajzú - itt kapnak helyet a kiszolgáló létesítmények és az irodák -, a negyedik emelettől 33 méter átmérőjű henger. A negyedik és a tizennyolcadik szint között helyezkednek el a lakószobák. A tizennyolcadik szint: pezsgőbár, presszó, terasz. A tizenkilencedik: gépészeti szint; a huszadik - a kupoláé.
A tizennyolcadik szinten hegeszti Busi Mihály a henger legmagasabb szélső pontját, innen már befelé kúposodik az építmény. Az ácsok biztonsági övvel zsaluznak - itt már nincs kúszómegoldás. Kiss Kálmán darus a szédítő mélység peremén áll naponta kilenc és fél órát, innen irányítja távvezérléssel a svéd kúszódarut, amiből ez az első az országban. A daru helyükre emeli a szellőzőket, Pecse János lakatos és társai illesztik őket.
Tizenhárom emelettel lejjebb Pacsó Sándor asztalosbrigádja már a mintaszobát készíti elő. Két héten belül teljesen berendezve mutatják be a szállodaipari szakembereknek, hogy még időben megtehessék észrevételeiket. (...)
Mint megtudtuk: újdonság a tervkiegészítésből született borospince, amely az étterem terasza alatt lesz majd. A legtöbb gond az épülethez kapcsolódó konyhával van, a rossz talajviszonyok miatt. A csúszós talaj, a Rózsadombról leszivárgó víz már az építkezés kezdetekor - 1965 őszén - különleges alapozást kívánt a domboldalban épülő szállónál. (...)
A 15000 tonna súlyú épület a hagyományos módszerrel, három méter vastag, 26 méter átmérőjű vasbeton alapot igényelt volna - mintegy 1,8 millió forint értékben. Az új, csonkakúp formájú vasbeton héj alap csak 50 centiméter vastag, statikailag mégis éppoly megbízható, mint az előbbi. Az anyag- és munkamegtakarítás értéke 1,3 millió forint.
A kivitelezés legérdekesebb jellemzője kétségtelenül a csúszózsaluzás volt, amit eddig csak ipari építkezéseknél alkalmaztak, lakóépületeknél nem. Elmaradt a hatalmas állványerdő, a többszöri ácsolás; most csak egyszer zsaluztak, s a 350 tonnányi csúszószintet 224 pneumatikus emelő tolta felfelé a hengeren. Az anyag- és a munkaidő-megtakarítás több százezer forintot eredményezett.
Szrogh György és Szutor János, a Középülettervező Vállalat építészeinek alapos, jól átgondolt terveit a fővállalkozó: a Középületépítő Vállalat és a vele szocialista szerződést kötött 31-es Építőipari Vállalat dolgozói váltják valóra. Pál József, a fiatal építésvezető - aki 1964-ben még a Műszaki Egyetem utolsó éves hallgatója volt - joggal reménykedik a határidő előtti kifogástalan átadásban: az első nagy vizsgamunkája eddig kitűnően sikerült. (Népszabadság, kép: Birgés Árpád felvétele, 1966)
Február 15: Korszerűsítik a fővárosi pályaudvarokat. A közeljövőben sor kerül a budapesti pályaudvarok kisebb-nagyobb mértékű átépítésére. A Baross térről gyalogos aluljáró vezet majd a Keleti pályaudvar csarnokába. Ennek lesüllyesztett térségében helyeznék el a pénztárakat, a poggyászmegőrzőket. A MÁV vizsgálja annak lehetőségét, hogyan lehetne a Keletiből a személyi forgalom egy részét a Józsefvárosi pályaudvarra irányítani. A Nyugati pályaudvar teljes átalakításának tanulmánytervét a MÁV Vasúttervező Vállalat március 31-ig készíti el. A Déli pályaudvaron a régi épületek helyén bővítik a vágányhálózatot. A Kelenföldi pályaudvaron peronszigeteket és aluljárókat létesítenek, s teljesen átépítik az állomásépületet is. Mindehhez már készülnek a tanulmánytervek. (Magyar Nemzet)
Február 15: Zugló - a kertváros és a munkásváros. (...) Az építkezést tekintve Zuglóban sűrűn hangzik el a felsőfok. A főváros legmagasabb lakóháza - 18 emelettel - most épül a Kacsóh Pongrác úti telepen. Budapest legnagyobb lakótelepe a Nagy Lajos király út mentén létesül majd, 50 ezer lakos számára. A legmerészebb program a Paskál-malomnál végzett próbafúráshoz fűződik. Hetvenkét fokos, percenként 2-3 ezer liter vizet adó forrásra bukkantak, s a tanácsi tervezők képzelete nyomán kirajzolódik a kép: a 24 holdnyi sivár, buckás területen épül majd fel a főváros egyik legnagyobb termálfürdője, stranddal, sportuszodával, mellette úttörőtáborral, vendéglátó kombináttal. (...)
Paulov István tanácselnök hivatali helyiségében hangulatos festmény függ a falon, a Bosnyák teret ábrázolja. Viszonylag új alkotás, ma már mégis alig ismerni rá s rövid idő múltán még úgy sem. A téren ugyanis már második éve ott a Haller térről kitelepített nagybani piac, amelyet nyaranta hajnalonként 1000-1200 kiskereskedő, több száz őstermelő, tömérdek lovas kocsi, autó lep el. (...) A Bosnyák tér rendjéért az elmúlt hetekben még egy eredményes harcot vívott a kerület. A fővárosi szervek felvetették, hogy a használt autópiacot is telepítsék ide. A helyi tanács határozott állásfoglallása nyomán a fővárosi szervek végül is elálltak a tervtől. (...) (Népszabadság)
Február 18: Lakás- és bútorbemutató nyílt szerdán a budafoki kísérleti lakótelepen. A kísérleti házgyári panelekből épített ház lakásait kifejezetten házgyári lakások részére készült bútorok mintapéldányaival rendezték be. A csúszózsaluzattal épített ház három bútorozott lakásában pedig a kereskedelemben már kapható modern bútorokat mutatják be. A kiállítást a hét végéig - délelőtt 10 órától délután három óráig - tekinthetik meg az érdeklődők. (Magyar Nemzet)
Február 17: Toronydaru a földalatti építkezésénél. Az épülő földalatti gyorsvasút Kossuth Lajos téri jövendő állomásánál, a Parlament déli szárnya előtti térségen az építők már befejezték felvonulási munkáikat: összeszerelték a felvonulási épület melletti függőleges aknatoronyot. A Duna alatti alagút építéséhez ezen az aknán keresztül juttatják a mélybe az építési anyagot, a munkaeszközöket, a föld alatti térségben épülő gépház gépeit, az energiaellátó központ felszerelését. A Kossuth Lajos téri építkezésnél, ahol jelenleg már nagy munka folyik, nem építenek olyan óriás vasbeton szekrényt, mint amilyet korábban a közönség szeme láttára fokozatosan süllyesztettek a felszín alá a Blaha Lujza téren és a Baross téri állomásoknál. Itt korszerűbb megoldást alkalmaznak: markolóval 15 méter mély árkot vonnak, s ebbe szerelik a vasszerkezetet és a vasbeton falat a kivájt térség körül. Ebbe már beépíthetik a mozgólépcső alagút felső részét. Az anyagszállításra már felszerelték az Astoriánál és a Blaha Lujza téren, valamint a Baross téren is használt toronydarut. (Magyar Nemzet)
Február 22: Huszonegy forgalmi csomópont és a fővárosba vezető főútvonalak megoldási gondjai. Budapest közúti főhálózatának távlati fejlesztési tervéről tartott előadást kedden a Technika Házában délután Pápay Zsolt és Kálnoki Kiss Sándor, az Építőipari és Közlekedési Műszaki Egyetem útépítési tanszékének tanársegéde. (...) A hétvégi üdülőforgalom növekvő igényei miatt szükségesnek látszik az Északi Vasúti Összekötőhíd közelében egy 2x2 forgalmisávú új átkelőkapcsolatot létesíteni. Budafok és Csepel között a közvetlen közúti kapcsolat megteremtését részben forgalmi, részben gazdaságossági okok teszik szükségessé. (...) Új sugárirányú útvonal nyitására két helyen van szükség. A közvetlen városmag - a Nagykörút és a Duna által határolt terület - és a lakó-, illetve ipari területek további kapcsolatát biztosítja a már régebbi tervekben szereplő Madách Imre út kiépítése. Hasonló szerepe van a javasolt Kőbánya-városközpont közötti útvonalnak, a Jászberényi út folytatásában. Ide tartozik még a Kálvin tér-Közraktár uta közötti áttörés problémája, amellyel a Soroksári út felé szándékoznak közvetlen kapcsolatot teremteni. (...) (Magyar Nemzet)
Február 28: Tizenegy emeletes lakóház a Köztársaság téren. Száznyolc lakásos, tizenegy emeletes lakóház épült a Köztársaság tér és Luther utca sarkán. Az épület földszintjén négy új üzlet is megnyílik. A műszaki átadás megtörtént, a leendő tulajdonosok márciusban birtokba vehetik új otthonukat. (Népszabadság)
A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.
További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!
vigyorix 2017.02.05. 05:03:03
Rocko- 2017.02.05. 15:59:41
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2017.02.05. 16:26:47
"Kalamár József mellszobra eredetileg Budapest XXI. kerület, Kalamár József utcában (ma: Szent István utca) lett felállítva."
www.kozterkep.hu/~/16876/Kalamar_Jozsef_Budapest_1992.html