Az előző rész itt olvasható.
A BKV-s szakszervezetek szerint a BKV megsértette a korábban velük kötött megállapodást, amikor értékesítette a Népstadion állomás felépítményét, ahol a leendő beruházó irodaházat és üzlethelyiségeket építene. A Hungária körút 46 alatti metróállomáson ma a BKV 300 alkalmazottja dolgozik. A terület augustus végén a Welt-Stadt Immobilien Ingatlanberuházó Kft. tulajdonába került. A beruházó a BKV irodaházat elbontaná. Ehhez viszont egy időre le kellene állítani a metróállomás forgalmát, melyet a BKV 2007-ben újíttatott fel, többek között lifteket is beépítve.
A szakszervezetek szerint a BKV augusztusban adta el a helyet, a BKV szerint még a megállapodás előtt, áprilisban. Csakhogy már korábban, tavaly decemberben is született egy megállapodás a szakszervezetek és a BKV között. E megállapodás szövegében ez szerepel: "Amennyiben a társaság hatékonyságjavító projektjei keretében 2008. évben telephely racionalizálásra, teljesítménycsökentésre, alvállalkozó bevonására kerül sor, a munkáltató a munkavállalók élet- és foglalkoztatási körülményeit érintő kérdésekben egyeztet." A Stadionok metróállomás feletti irodaépület központi telephelynek minősül. A vezérigazgató vizsgálatot indított az ügyben.
Az ingatlan kb. hatod részét a BKV 2008. április 22-én 40 millió Ft+ÁFA ellenében eladta a Welt-Stadtnak, amely elővásárlási jogot szerzett az ingatlan többi részére is. Erről az eladásról a szakszervzezeteket nem értesítették. Aztán május 27-én állapodott meg a BKV a szakszervezetekkel abban , hogy szeptember 30-ig nem adnak el telephelyet - ezt a megállapodást azóta december 15-ig meghosszabbították.
Így is lehet metrót építeni, kb. 1 méter/nap sebességgel:
kubikosmunka deszkaállványokon az 1950-es években.
(Forrás)
A majdnem megépült végállomás A kettes metró megépítését 1950-ben döntötték el. A vonalat akkor a Déli pályaudvar és a Népstadion között tervezték megépíteni, onnan a Gödöllői HÉV ment volna tovább kifelé - utóbbi eredetileg egészen a Keleti pályaudvarig bejött. Ennek megfelelően a keleti végállomás a Népstadion lett volna, ezért ide tervezték a metróvonal főépületét. Ide torkollott volna be a HÉV vonala is. A munka nagy elánnal megkezdődött, és kiemelt beruházásként folyt egészen 1954 májusáig, amikor az építkezés hosszú évekre leállt. Végül 1963-ban indult be a vonal továbbépítése: ekkor iktatták be az Astoria állomást, és hosszabbították meg a vonalat az Örs Vezér teréig. A hatvanas években ugyanis már beindult a nagyszabású lakásépítési program, és az új lakótelepeket tömegközlekedéssel is el kellett látni. A Pillangó utca megállóhely pedig csak 1966-ban került be az állomások közé. Végig fontos feladat volt, hogy a metró egyben óvóhelyként is szolgáljon.
A Népstadion állomásra Nyíri István készített terveket, ami alapján 1952-ben az állomás építése el is kezdődött:
Nagyításhoz katt a képre |
Az egységesnek mondott elképzelés alapján felállítandó körplasztikák, reliefek, freskók és mozaikképek "felszabadult életünk szépségét, a sport, a testnevelés (a honvédelem) gondolatköréből merített" témákat mutattak volna be. A szobrászok munkáját 1953-ban Medgyessy Ferenc felügyelte. A szobrok természetesen vörös márvány keretbe lettek volna ágyazva. A nyugati kupolára a "Béke őrei" című relief került volna, amely a Néphadsereg életéből vett jeleneteket ábrázol. A belső lejárók pihenői fölé két 100 négyzetméteres festett műalkotást terveztek. A sínpárokat egymástól elválasztó pillérekre pedig 18 darab mozaikkép került volna. Az egész épület az épülő szocializmus nagyszerűségét volt hivatott megjeleníteni - ennyiben igencsak rokon lett volna a pyongiyang-i metróval. A metróállomás már kb. 70%-os készültségnél tartott, amikor az építése leállt. Ezután az épületet visszabontották, és a metróépítés második "korszakában" a helyére épült fel az az épület, ami ma is áll a Népstadion állomás felett.
Források:
http://index.hu/politika/belfold/budapest/stad7968/
http://www.hirszerzo.hu/cikk.a_bkv_szerint_nem_szegtek_meg_a_megallapodast.86679.html
http://www.hirszerzo.hu/cikk.megszegte_a_megallapodast_a_bkv_-_a_szakszervezetek_hozzajarulasa_nelkul_kelhet_el_egy_telephely.86544.html
http://www.bparchiv.hu/magyar/kiadvany/bpn/05/025_047.html
http://www.hirszerzo.hu/cikkprint.87079