Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Budapesti főutcán - gyalog

2009. május 04. - fovarosi.blog.hu

2009. április 23-án letették a Belváros megújítását célzó program alapkövét, és aláírták a támogatási szerződését is. Ezzel a megvalósítás szakaszába lépett a már 2005-ben elindított program, amely 2013-ig lényegesen átalakítja majd a belváros közlekedését és közterületeit is.

A Budapest Szíve program célja középtávon a Kiskörúton belüli terület teljes lezárása az átmenő autóforgalom elől, átengedve azt a városlakóknak, a gyalogosoknak, a kerékpárosoknak, egyben pedig lendületet adva a térség kiskereskedelmének is, hogy sikeresebben ellensúlyozhassák a terjeszkedő bevásárlóközpontok elszívó hatását. 2005 végén nemzetközi építészeti-városrendezési pályázatot írtak ki, 2006-ban eredményt is hirdettek. A nyertes az M-TeamPannon - s73 Kft. tervezőgárdája - Koszorú Lajos, Golda János, Mohácsi Sándor, Madzin Attila, Balogh Péter István és kollegáik - lett, akik, megbízást kapva a folytatásra, elkészítették a Budapest Szíve Fejlesztési Program 2006 - Akciótervet. (Az s73 Kft. nyerte a Kossuth tér rendezésére kiírt pályázatot.) Az önkormányzat 2007 augusztus 8-án írt ki nyílt közbeszerzési pályázatot, a tervezési megbízást a Közlekedés Kft. vezette konzorcium nyerte meg, a városépítészeti és komplex környezetrendezési munkarész készítője az M-Teampannon - s73 Kft. páros. Egységes városépítészeti koncepció született az engedélyezési tervek elkészítéséhez. 2008 nyarán a kormány a kiemelt projektek közé emelte a programot. A finanszírozás 20 százalékát a főváros és az V. kerület adja, 80 százalékot pedig uniós forrásból finanszíroznak. 2009 januárjában írtak ki kivitelezési pályázatot, az ajánlatok pontozásában 70-es súlyszámot kapott az ár, 15-15-öt pedig a kötbér és a korábbi teljesítés. Miután március 31-én aláírták a kivitelezési szerződést, a kivitelezők áprilisban nekivághattak a megvalósításnak. Az első ütem a Kálvin térnél a Kecskeméti utcával kezdődik, és a Ferenciek terén és a Kristóf téren át halad az Erzsébet tér felé, majd az Október 6. utcán át érkezik a Szabadság térre. Az első ütem befejezési határideje 2010. június 30., az egész projekt várhatóan 2013-ban ér véget.

Sajnos az önkormányzat úgy volt kénytelen belevágni a megvalósításba, hogy közben több fővárosi program csúszása zavar bele az eredeti tervekbe és határidőkbe. Csúszik ugyanis a Szabadság híd átadása, a 4-es metró építése és a Március 15. tér átadása is.

http://www.stop.hu/image/?id=160885&ext=jpg&th=530x400

Demszky kocc, Rogán kocc,
Valaki nem kocc (Forrás)

Közlekedés: 4 új parkolóház létesítése szerepel a tervekben (Március 15. tér, József Nádor tér, Kossuth tér, Olimpiai Park). A parkolóházak létesítésével párhuzamosan csökkentik a felszíni parkolóhelyek számát is. Jelenleg 6260 felszíni és 2000 föld alatti parkolóhely van a kerületben - plusz az illegális "parkolóhelyek". Mindezzel két cél is megvalósulhat: egyrészt a felszín egy részét visszaadhatják a gyalog vagy kerékpárral közlekedőknek, másrészt sikerül elkerülni azt, hogy az új parkolóházak még nagyobb autóforgalmat vonzzanak a belvárosba. A megszűnő parkolóhelyeket részben más utcákban halszálkás parkolási rend kialakításával, részben üres telkek parkolóvá alakításával, részben minisztériumi parkolók felszabadításával igyekeznek pótolni. Három útzár is létesül (Egyetem tér, Harmincad utca, Arany János utca - Október 6. utca kereszteződés), ezeken csak a helyi lakosok és vállalkozók, a BKV járművei és a taxik hajthatnak majd be. A süllyedő bójás útzárak gyakorlati megvalósítása viszont még várat magára. A kerékpárosok viszont jól járhatnak: az utcasarkoknál egy szintben lesz a járda és az úttest, új bringatárolók létesülnek, és a szokásosnál szélesebbre tervezett úttesten elfér majd a kerékpáros az autók mellett. (Nem a projekt része, de kerékpárút épülhet az Apáczai Csere János utcában és a Kiskörúton is.)

Az építkezések miatt a 15-ös autóbusz elterelt útvonalon közlekedik, június 20 után pedig ismét változni fog a terelések rendszere.

 

http://hg.hu/upload/images/photos/000/048/926/terkep.jpg?1239954353

Az új utcák (Forrás)

Főútvonalak: A főútvonalak részben körülveszik, részben átmetszik az ötödik kerületet. Így érthető, hogy a kettémetsző útvonal, a Rákóczi út folytatásának számító Kossuth Lajos utca - Ferenciek tere - Szabadsajtó út - Március 15. tér - Erzsébet híd tengely kezelése a program egyik neuralgikus pontja. A Rákóczi út forgalmának egy-egy sávval történő csökkentését, kerékpárút és fasor helyének megteremtését már régóta szorgalmazza a Levegő Munkacsoport. A Kossuth Lajos utca felszíni forgalomcsökkentésére is több javaslat született már, annyi valószínűsíthető most, hogy a Kossuth Lajos utca és a Rákóczi út új képe ugyanolyan lesz, hisz az egyik út a másik folytatása. Az aktuális tervek szerint a Kossuth Lajos utcára fasor, szélesebb járda, kevesebb közlekedő sáv és akár helyreállított villamosvonal is kerülhet. A program első fázisában, melynek kivitelezése 2009 áprilisában el is kezdődött, a Ferenciek terén két zebra létesül majd, az egyik a téren, a másik a Váci utca két része között. A cél az, hogy az annak idején "fővárosi sztrádaként" kiépített útpálya ne vágja ketté a gyalogos útvonalat. Egy későbbi ütemben a közúti aluljáró is átépítésre kerül. Ennek megvalósítását megkönnyíti, hogy már eleve úgy épült meg az aluljáró, hogy É-D-i irányúról K-Ny-i irányúvá alakítható legyen. A Március 15. tér is átalakulhat, ha a főváros belevág: az új rendszerben a hídra és a rakpartra a híd déli oldalán, a pesti hídfő tövében lehet majd le- és felhajtani, és egy mélygarázs is épülne ide. A Korzó is meghosszabbodik majd.

Csökkentett forgalmú utcák: Az új utcáknak igazodniuk kell a megváltozott klímához, így egyre fontosabb szerepe lesz a víznek és az árnyékolásnak - azaz a hosszú fasorokkal jellemezhető "zöld" utcának. Cél az információs zűrzavar megszüntetése is - egységes táblák, jelek alkalmazásával. Az utcák középtengelyében megmarad majd egy 3,25 méter széles gépkocsi-közlekedési sáv, amelyet egy vagy két oldalról parkoló sáv kísér. A burkolat 8 cm vastag gránit kőburkolat lesz, a homlokzatok felé eső szegély pedig 30 cm széles sávban fut majd a gyalogos és az autós zóna között, és ebbe a sávba lesznek integrálva a parkolásgátló elemek is. A járdákat nagyobb méretű, elegánsabb kőlapokból rakják majd ki. Az új utcák tehát nem autómentesek lesznek, mint a Váci utca, hanem csökkentett autóforgalmúak, mint például a Ráday utca eleje. Ugyanakkor a jövő számára kihívást jelent, hogy a már meglévő sétálóutcák (Szabadság tér, Haris köz, Váci utca, Ferenciek tere stb.) igencsak sokféle burkolatait hogyan lehet majd összehozni az új burkolati rendszerrel. A Király utcában 3 cm vastag kőlapokkal dolgoztak, ott nagyon hamar tönkre is ment a burkolat. Ide 8 centi vastagságút terveztek - így joggal remélhető, hogy sikerül elkerülni a túl olcsó kivitelezés csapdáját.

Időközben egy új térburkolat is felbukkant. A 4-es metró felszíni rendezései kapcsán beindult munka egyik eredménye a Mohácsi Sándor (s73) nevéhez köthető új műkő burkolat. A belváros térképére nézve egy nagyjából ötszög alakot találunk a Kiskörút és a Duna között. Ezt az ötszöget pedig pont egy K alakú elemmel lehet négyszöggé kiegészíteni. Ezzel rajzolódott ki egy kiskörúti egyedi burkolat lehetősége. Az új burkolat Budapesthez kötődik, és magyarok tervezték.

Utcabútorok: Az új utcákhoz új utcabútorokat is terveztek. A pályázat opponenciájában is megfogalmazott vélemény szerint a tárgyak listája kissé elavult - telefonfülkét már nem nagyon telepítenek sehová, miközben például szelektív hulladékgyűjtő edények nem szerepelnek a listában. A kandeláberek tekintetében nincs még végleges döntés, többféle variáció fut. Az eredeti javaslat egy biomorf, modern formát álmodott a megújuló utcákra - ez azonban a KÖH nemtetszését váltotta ki, akik viszont belemennének egy nagyon egyszerű, "benzinkutas" változatba, vagy egy régi, historizáló kandeláber-típus alkalmazásába is. A biomorfnak nevezett kandeláber egy egységes rendszer része lenne - ezt Üveges Péter (M-Teampannon) csapata jegyzi. Az önkormányzat jelenlegi álláspontja szerint ha sikerül megegyezni a KÖH-hel, akkor azonnal elkezdik a fűszálra, bambuszra vagy talán ízelt lábra emlékeztető utcabútorok gyártását és kihelyezését.

 

https://m.blog.hu/va/varosjaro/image/l%C3%A1mpa01.jpg

Hótegyszerű lámpatest. (Forrás: Városjáró blog)

https://m.blog.hu/va/varosjaro/image/bamb2.jpg

Biomorf lámpatest (Forrás: Városjáró blog)

További tervek: A Ferenciek terének már említett átalakításán túl is vannak még távlati tervek. A Belgrád rkp. 27. alatti épület szuterén, földszinti és magasföldszinti területein az önkormányzat saját tulajdonú helyiségekkel rendelkezik, ezekben egy későbbi ütemben idegenforgalmi látogató központot létesítenének. Tervezési pályázatot pénz híján még nem írtak ki. A kiszolgáló helyiségek (mosdók, csomagmegőrző) mellett kisebb üzletek és - fő profilként - a hazai idegenforgalmi kínálatot bemutató helyiségek kapnának helyet. Innen indulhatnának a városnéző buszok, itt lehetne buszos vagy hajós idegenvezetésre bejelentkezni, de repülőjegyeket is árusítanának. A magasföldszinten pedig kiállítási tér alakítható ki. Mindehhez persze elengedhetetlen, hogy a főváros ehhez igazodva terveztesse meg a rakpart tervezett átalakítását.

A Szabadság téren, a Lauber-Nyíri tervezőpáros nevéhez fűződő volt Pénzintézeti Központ épülete előtt ma egy színes virágágyást találunk. Az ágyás ideiglenes, a helyén szökőkutat terveznek telepíteni. A pályázat kiírása még ez év első félévében megtörténik. Pontos terv tehát még nincs, annyit lehet tudni, hogy nem klasszikus szökőkutat telepítenek ide, és hogy a szabadság lesz a szökőkút témája.

 

 

A projekt honlapja

Koszorú Lajos 1948. október 15-én született Kecskeméten. Középiskolába a szegedi Vedres István Építőipari Technikumba járt, majd a budapesti Műegyetem Várostervezési tanszékén diplomázott 1974-ben. Először a VÁTI alkalmazottja volt, majd 1984-ben otthagyta az állami szektort, és az Építőműves Gmk-ban kezdett el dolgozni. 1991-ben alapította meg az M-TeamPannon irodát, ahol kollegáival városrendezési, terlületi tervezéssel, környezettervezéssel foglalkozik.


Források:
http://epiteszforum.hu/node/9495
http://vg.hu/index.php?apps=cikk&cikk=230478&fr=rss
http://www.uniospenz.hu/cikkek/cikk.php?article=26311
http://inforadio.hu/hir/belfold/budapest/hir-218285
http://inforadio.hu/hir/belfold/hir-233403
http://www.epiteszforum.hu/node/11377
http://epiteszforum.hu/node/11385
Budapest újság, 2006/10, p. 16.
Budapest újság, 2007/05, p. 2.
http://www.origo.hu/uzletinegyed/magyargazdasag/20090105-budapest-belvaros-negy-es-fel-milliardos-kozbeszerzes-diszburkolatra.html
http://www.varosteampannon.hu/munkak/kornyezettervezes/budapest_v_kerulet_foutca
http://hg.hu/cikk/design/6782-butorok-es-botranyok-budapest-uj-foutcajan
 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása