Budapesten kb. 200 ezer csatornafedlap és víznyelő lehet. Hogy ezek hány százaléka simul egy szintbe az úttesttel, és hány miatt anyáznak az autósok - erről senkinél nincs statisztika. Pedig a futóműveket igencsak megterheli a hanyag kivitelezés, nem beszélve arról, hogy a bicajjal vagy motorral közlekedők számára kifejezetten balesetveszélyes is lehet egy ilyen helyzet.
A Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM) 2004 óta használ egy új technológiát. A DuraLevel System a fedlapok pontos szintbe hozását biztosító rendszer. A készlet eltérő méretű, műanyag szálakkal erősített betongyűrűkből és nagy szilárdságú aluöntvény papucsokból áll. Az egész összerakásakor különleges, egy óra alatt megkötő habarcsot is bevetnek. A készlet ára 150 000 Ft+ÁFA. Az FCSM a technológia leírását ingyen átadta 400 magyar településnek, így remélhető, hogy a technológia hamar elterjed. Budapesten már így dolgoztak a Szentendrei úton, az Üllői úton és a Soroksári úton is.
Az se lenne rossz, ha a csatornafedél mindig az autó kerekei közé esne, de ez építésügyi előírások miatt megoldhatatlan: a csatornának mindig az út tengelyében kell futnia, hogy a két oldalról rákötők egyenlő távolságra legyenek. Ráadásul sokszor az útpálya is utólag változik: kiszélesítik a sávot, új sávokkal bővítenek stb.
Aki veszélyes fedéllel találkozik, az az FCSM központi ügyeletén, az (1) 4554-200-as telefonszámon tehet bejelentést. Jegyezd fel ezt a telefonszámot a mobiltelefonodba, "csatornafedél FCSM" névvel! (Ez értelemszerűen az FCSM fedeleire vonatkozik.)
Forrás:
http://www.vezess.hu/bview.php/?bid=cikk&id=52&cid=16339&action=cikk_nyomtatas&csat=magazin