Majdnem-csőd, kishajók, használt buszok, strandkorlátkék, tesztbuszok és busztervek, és az Előre utolsó napjai - ez volt a BKV 2012-ben. (Korábbi összefoglalók itt: 2009, 2010, 2011.)
Január 2: Nyárra elindulhat a dunai hajóforgalom, ehhez három új kikötőt építenek (Újpest, Árpád híd, Milleniumi városközpont), és ötöt felújítanak. A hetvenes években még egymillió utast számláltak egy év alatt.
Január 5: Február elején leállhat a BKV, mert heteken belül elfogy a vállalat pénze.
Január 6: Harminc darab használt Mercedes busz állhat forgalomba 2012 tavaszán, jelentette be a BKK. A Mercedes Benz Citaro O530 típusú buszok egy része Frankfurtból, más része jobbára német és osztrák városokból érkezett. Légkondicionálóval felszerelve, honosítva állították őket forgalomba, a szóló buszok egyenként 65 500 euróba kerültek, és többnyire 2001-2003 között gyártották őket.
Január 7: Tarlós István főpolgármester javaslatára a decemberben zárolt 32 milliárd forint ellentételezésére a főváros 10 milliárdot adna saját forrásból, és 7%-os jegyáremelést hajtanának végre júliustól. (A jegyárak végül csak 2013 január 1-től emelkedtek.)
Január 10: A jegyárak emelése nem oldana meg semmit, ezért a fővárosi Fidesz nem támogatja az erről szóló javaslatot - jelentette ki Németh Zoltán, a fővárosi Fidesz-KDNP frakcióvezetője.
Január 10: Már készült az első régi-új trolibusz. A Graf&Stift NGE152 típusú, csuklós trolibuszok piros-fehér fényezést kaptak. Összesen 15 darabot vásároltak, és az első példányok már 2011 nyarán a BKV-hoz kerültek, de egy hibás jogszabály miatt nem lehetett őket levizsgáztatni, ezért késett a forgalomba állításuk.
A BKK-nak hála, a GTFS segítségével így ábrázolható a budapesti tömegközlekedés egy munkanapja. A videón minden pötty egy-egy jármű menetrend szerinti pozícióját jelöli. A kék pöttyök buszt, a sárgák villamost, a pirosak trolit, a fehérek éjszakai járatot takarnak, míg a vastagabb narancs, piros és kék a metróvonalakat, a vastagabb zöld pedig a HÉV szerelvényeket ábrázolja. 1 másodperc a videón a valóságban 10 percet takar. (Forrás)
Január 17: Bár valós lehetőség volt a BKV néhány héten belüli leállása, semmilyen forgatókönyv nem készült erre az esetre. A fűtést már lecsökkentették 18 fokra, a takarítást csak saját emberek végezték a BKV-nál, de az ilyen és hasonló intézkedések természetesen nem fedezték a 2011 év végi 32 milliárdos zárolás ütötte lyukat.
Január 19: A nagykörúti 4-es és 6-os villamosok haladását gyorsítandó, áthangolták a közlekedési lámpákat. Ennek köszönehetően óránként nem 28, hanem 30 villamos haladhat át egy megállón. A módosítás február elsejétől lépett életbe.
Január 20: Elkészült a BKK koncepciója az elektronikus jegyrendszer bevezetéséről. Az új rendszerben kártyákat használnak majd az utasok, az interneten is megváltható lesz a bérlet, a jegyek pedig időalapúak lesznek, tehát nem egy utazásra, hanem valahány órára, napra stb. lesznek érvényesek. A bevezetés időpontját 2015-re becsülte a BKK. Január 25-én a javaslatot a fővárosi közgyűlés is elfogadta.
Január 25: A pénzügyi csődöt elkerülendő, 3 hónapra 9 milliárd forintot szavaztak meg a BKV működtetésére a fővárosi közgyűlésben. Ezzel a január végén lejáró hitelt ki tudták fizetni. A 9 milliárdot tulajdoni kölcsönként szavazták meg, ezen felül további 6 milliárd forintot szavaztak meg a fővárosi tömegközlekedésnek. A főváros továbbra is azt javasolta, hogy oldják fel a 32 milliárdos minisztériumi zárolást. Másnap Tarlós István úgy nyilatkozott, hogy iskolák kerülhetnek veszélybe a zárolások miatt.
Január 25: Házkutatást tartottak a BKV székházában január 23-án este. A nyomozók elsősorban Kocsis István volt vezérigazgató, Olti György volt vezérigazgató-helyettes és két további volt BKV-s vezető anyagaira voltak kíváncsiak.
Január 25: Új koncepció szerint épül át a Móricz Zsigmond körtér, ahol a 4-es metró építéséhez kapcsolódóan rendezik a felszínt. Az előterjesztés (pdf) szerint javulna a kerékpáros közlekedés, és az Allee-hoz kapcsolódóan bővülnének a gyalogos felületek is.
Január 30: Négy autóbuszvonalon (119, 166, 166A, 266) vezették be az első ajtós felszállást, így már összesen 30 buszvonalon lett érvényes a szabály, amely szerint az első ajtón felszállva, a sofőrnek kell felmutatni a jegyeket, bérleteket. Az új szabályozás bevezetése 2010 tavaszán indult.
Február 1: A kormány javaslata szerint "1+1 Ft" rendszerben támogatnák a BKV-t, azaz minden fővárosi forint mellé a kormány is odatenne egy forintot. Eközben tovább folytak a tárgyalások a cég megmentéséről.
Február 3: Horváth Csaba (MSZP) szerint március végére csődbe juthat. (Ezen a napon állt le a MALÉV.)
Február 6: A magyar trolibuszok 60. évfordulóját ünnepelte a BKV. Az Ikarus IK-60T típusú járműve 1952 február 6-án szállított először utasokat a Sztálin 70. születésnapjára 70-esre számozott vonalon.
1952
Február 6: A BKK közlése szerint a nagykörúti közlekedési lámpák áthangolása 44 millió forintba került. Nem csak a lámpákat programozták át a Nagykörúton és környékén, de új villamos menetrendet is bevezettek. A villamosok kapacitása 7%-kal nőtt a nagyobb sebességnek köszönhetően.
Február 10: A BKV igazgatója, Várszegi Gyula beadta felmondását Tarlós Istvánnak. Miután kiderült, hogy Tarlós idején is kaptak több millió forintos prémiumokat BKV-s vezetők, a kormánypártok részéről is sok támadás érte a BKV-vezért. A cég vezetését ideiglenesen Bolla Tibor gazdasági ügyekért felelős igazgatóhelyettes vette át.
Február 15: Egyik fővárosi frakció sem támogatta Tarlós István járatritkításra vonatkozó ötletét. Tarlós viszont nem mondott időpontot, hogy mikortól ritkulnának a járatok.
Február 15: Február végén megszűnt a BKV Előre SC, mivel a közlekedési vállalat nem tudta tovább finanszírozni a sportegyesületet. Az egyesület 1912 június 15-én tartotta alakuló közgyűlését http://www.bkveloresc.hu/pages/tortenelem.htm, de a századik születésnapot már nem élhette meg.
BKV Előre SC: az utolsó napok
Február 17: A Nemzetgazdasági Minisztérium jelentése szerint a következő 5 év alatt 838 autóbuszt kellene beszereznie a BKV-nak, hogy fenn tudja tartani működését. A közszolgáltatási szerződés szerint naponta 1273 db buszt kellene üzembe helyzni, de erre a BKV a járművek rossz állapota miatt nem képes. A karbantartásokat, javításokat is figyelembe véve kb. 1500 buszból álló flotta lenne szükséges.
Február 17: A BKV fenntartása érdekében lemondták a Tavaszi Fesztivált, szűkítették a hajléktalanellátás forrásait, és minimálisra csökkentették a gyermekmentő alapítvány támogatását.
Február 23: Számítások szerint még akkor is megéri a magyar államnak magyar gyártású autóbuszt szerezni be pályázaton, ha az több mint harmadával drágább. A NABI számításai szerint ötszáz busz megrendelése akár kétezer munkahelyet is teremthetne a busziparban, és további akár ezret a kiegészítő szolgáltatásokban. A kormány 4 potenciális gyártót jelölt meg, akikre egy BKV-beszerzés során számítanának, ezek a Rába, a Kravtex, a NABI és az Inter Tan-Ker. Az NGM az Ikarusszal, a Molitusszal, az MJT-vel és a Csaba Metállal nem számolt, és nem is indolták meg, hogy miért.
Február 27: Sztrájksorozat veszélye fenyegetett a BKV-nál, miután a kormány módosító javaslatai nem vették figyelembe a járművezetők speciális munkakörülményei miatti munkaidő-korlátozásokat. A metrós és a HÉV-es szakszervezetek léphettek volna először sztrájkba.
Február 27: 2012 március 4-étől megszüntették a BKV dolgozók családtagjainak járó ingyenes BKV-igazolvány szolgáltatását. A korábban kiadott bérletek március 3-án éjfélig voltak érvényesek. A dolgozók továbbra is ingyen utazhatnak. A nem öregségi nyugdíjasok ingyenes utazása is megszűnt.
Március 8: Az állam bankgaranciát vállalt a BKV hiteleinek átütemezésére. Ez mindegy 40 milliárd lejáró tartozást érint. A főpolgármester a pénzintézetek vezetőivel abban állapodott meg, hogy a hitelek futamidejét három évvel meghosszabbítják, és a következő három évben a fővárosi közlekedési cég a kamatok mellett a tőketartozást is törleszteni fogja.
Március 8: A Metróért Egyesület szerint a 3-as metrón bevezetett sebességkorlátozás miatt veszélyesen kopnak a szerelvények kerekei, pontosabban fogalmazva: élesednek a nyomkarimák.
Március 11: A gazdasági válságnak köszönhetően a BKV forgalma 2-3%-kal emelkedett, részben a növekvő üzemanyagárak, részben a szigorúbb ellenőrzés következményeként. Az autóforgalom időközben érzékelhetően csökkent Budapesten.
Március 13: A BKK még nem állapodott meg Solymár és Budakeszi önkormányzataival a települést érintő BKV-járatokról. Ha azok nem hajlandók beszállni a járatok finanszírozásába, megszüntetik mindegyik járatot - közölte a BKK.
Március 19: A BKV egyelőre elkerülte a csődöt: hétfőn az UniCredit felé utaltak 5 milliárd forintot, amely március 14-én lett volna esedékes, állami garanciával. Ha ez nem történt volna meg, akkor a banknak le kellett volna hívnia az állami garanciát, amire viszont a többi bank is automatikusan lejárttá kellett volna hogy nyilvánítsa hiteleit. Szerdán a KDB Bank 2 milliárdos követelése vált aktuálissá, a hét végén pedig az MKB felé kellett utalni 4,5 milliárd forintot. Március 19-én az UniCredit visszaigazolta az átutalást.
Március 22: A Kravtex csoport bejelentette, hogy kész akár 300 autóbusszal is bekapcsolódni a BKV megújításába. A Kravtex fejlesztette ki a Credo Citadell autóbuszt szóló és csuklós kivitelben is.
Március 23: A BKK megállapodott Budakeszi önkormányzatával, így nem szűnt meg a 22-es buszcsalád a település felé.
Március 23: A Telenor ügyfelei számára ettől a naptól lett elérhető a Hipernet, a szélessávú mobilinternet szolgáltatás a három metróvonalon, valamint a Szentendrei HÉV földalatti szakaszain és ezek valamennyi megállóhelyén. A Telenor 42 Mbps elméleti letöltési sebességű mobilinternetet szolgáltat.
Március 26: Pályázatot írtak ki a BKV Előre stadion üzemeltetésére.
Március 27: Március 25-én megkezdődött a 28-as és 37-es villamosvonalak felújítása, a villamosok pótlására pedig először vetették be a részben Frankfurtból vásárolt Mercedes Citaro buszokat.
Március 28: Május után is járni fog a 64-es és 164-es járat Solymárra, ezzel a településsel is sikerült megállapodni a buszjáratok finanszírozásáról.
Március 29: Már csak 3 versenyző maradt talpon a BKV busz tenderén. Az előminősítést követően a hat pályázó közül a Color Tours Kft., az Orangeways City Kft., és a VT-Transman Kft jutott tovább. A BKK az újbuszos tender első körében 25, plusz 50 darab opcióként lehívható szóló, valamint 25, plusz 50 opcióként lehívható csuklós buszra írt ki tendert. A pályázati leírás szerint csak a legmodernebb típusok jöhettek szóba.
Március 31: Folytatódott a rákoskeresztúri buszfolyosó kiépítése. Az öt szakaszra osztott buszfolyosó Fehér úti (I.), Jászberényi úti (III.) és Rákoskeresztúri (V.) szakaszán már tavaly befejeződtek a munkák, 2012-ben a maradék két szakasz is épült már: a Kozma utcai (IV.) és az Élessarok környéki (II.).
Április 4: Tarlós István főpolgármester aláírta a bankokkal a BKV következő három évi finanszírozásáról szóló megállapodást, így a BKV elkerülte a csődöt. A megállapodás szerint hosszabb futamidő alatt fizetik vissza a hiteleket, de eközben a kamatok mellett a tőkét is törlesztik.
Április 10: Június 1-én indulnak a BKK hajójáratai, amellyel Újpestről egy óra alatt el lehet jutni a Kopaszi-gáthoz. A megállók már ismertek voltak, de a jegyárakról még nem született döntés.
Április 12: A BKK bejelentette az autóbusztender eredményét. Három részajánlatot írtak ki. Mindhárom rész 25-25 darab, legfeljebb 8 éves, legalább az első és a második ajtónál alacsonypadlós jármű 2 évig történő (egy évvel meghosszabbítható) üzemeltetésére lett kiírva, az első rész a Nógrád Volán Zrt., a 2. és 3. rész a VT Transman Kft. lejáró szerződése szerinti alvállalkozói teljesítmények pótlását célozta. Az 1. rész érvényes ajánlat hiányában eredménytelen lett, a 2. és 3. részt az egyedüli érvényes ajánlatot benyújtó VT Transman Kft. nyerte meg. Az Orangeways City Kft. ajánlatai sajnálatosan egy súlyos hiba, a megfelelő ajánlati biztosíték hiánya miatt a vonatkozó jogszabályok előírásai szerint érvénytelenek lettek. A többi részajánlati csomagban még nem zárult le az eljárás.
Április 13: A BKV megkezdte a gázmaszkok kihelyezését a metró járműveire és a szolgálati helyekre a 2-es és a 3-as vonalon.
Április 17: A főpolgármester szerint megállapodhat a főváros az állammal a BKV középtávú finanszírozásáról.
Április 20: A németországi Eberswalde-ból vásárolt trolibuszokat játék kormánnyal szerelik fel. A kocsikat a budapesti igényeknek megfelelő zárt vezetőfülkével és nagyobb nyitható felületű ablakokkal szerelték föl, és megkapták a BKV flottaszínét is. Eberswaldéban az első ajtó mögötti üléshez egy játékkormányt helyeztek el, amivel a gyerekek is átélhetik a trolivezetés élményét. A különleges kiegészítőt a BKV megtartotta, sőt a kormány feletti műszerfal fotóját is lecserélte az átalakításoknak megfelelően.
Eberswalde trolibusza a kőbányai garázsban, 2012 szeptemberében
Április 21: 38 darab használt Volvo autóbuszt vásárolt a BKV számára a BKK a hollandiai Veldhovenből. A buszok darabja 13,6 millió forintba került. BKV sofőrök vezették haza a korábban már kb. félmillió kilométert futott járműveket.
Május 4: Megkapta Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési minisztertől a kormány támogató levelét a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a villamosbeszerzési projekthez - közölte a BKK. A támogatói levél kibocsátása az egyik feltétele annak, hogy az Európai Unió is támogassa a projektet. A projekt keretében 96 új villamos érkezhet Budapestre, amelyek részben az 1-es és 3-as villamosvonalakon járnak majd a pályák felújítása után.
Május 7: A Népliget metróállomáson leszakadt az álmennyezet egy darabja. Az esetet a BKV vizsgálta ki. Személyi sérülés nem történt.
Május 11: Kirúgták a Frear Kft-t. A BKV-jegyek értékesítésével foglalkozó vállalkozás 562 millió forint tartozást nem fizetett meg, de az összeg még emelkedhet. A BKK szerződést bontott a kft.-vel, és feljelentést tett sikkasztás gyanúja miatt. 35 jegy- és bérletárusító helyet kellett pótolni.
Május 12: 3-as metró egyik karbantartója levelet írt a Budapesti Metróért Egyesületnek, amelyben leírta: az alagútban egyre több helyen tapasztalható szivárgás, a vágányok több szakaszon is életveszélyesek, már a sebességkorlátozás sem segít, és a Népligetihez hasonló baleset bármelyik állomáson bármikor előfordulhat. A BKV és a BKK cáfolta az életveszélyességet.
Május 14: Tarlós István főpolgármester szerint 2014 előtt nincs esély a 3-as metró nagy rekonstrukciójára. 2012-ben 600 méternyi sínt cseréltek ki, 2013-ra további 35 kilométernyit terveznek kicserélni. Akár 100 milliárdba is kerülhet majd a a teljes felújítás, ehhez azonban sem pénze, sem hitelképessége nincsen a fővárosnak. A metróvonal rekonstrukciója szerepel a Széll Kálmán Terv 2.0-ban.
Május 17: A BKK megkötötte a VT-Transmannal az alvállalkozói szerződést, illetve forgalomba állított több, korábban beszerzett használt autóbuszt, így újabb vonalakon jelentek meg alacsonypadlós autóbuszok.
Május 23: Budán csak két helyen állnak meg a BKK hajójáratai, így próbálták meg elvenni a turisták kedvét attól, hogy sétahajózásra használják az utazásra szánt kishajókat. Ugyanezt a célt szolgálta az is, hogy míg a BKV havibérlet érvényes lett a hajókra, hétvégén és bérlet nélkül utazva 400 Ft-os jegyet kell váltani a nyáron induló hajókra.
Május 24: A korábban beszerzett csuklós Van Hool buszok mellett azok szóló változatai is megjelentek Budapest utcáin. A Van Hool A300 járművek átalakításuk során elhúzható ablakokat, légkondícionáló berendezést, zárt vezetőfülkét, valamint a BKV arculatának megfelelő fényezést kaptak. Valamennyi autóbuszt kijelzőkkel, valamint beltéri utastájékoztató berendezésekkel szerelték fel.
Június 15: Ezen a napon jelent meg a forgalomban az első eberswalde-i, NGE152-es típusú trolibusz. A 80A vonalon állították forgalomba. A következő időszakban fokozatosan azokon a vonalakon állnak majd forgalomba, ahol jelenleg régi típusú csuklós trolibuszok közlekednek: a 72, 75, 77, 80-80A, 81 és 82-es vonalakon.
Június 20: A Fővárosi Közgyűlésre a BKK előkészítése nyomán benyújtott előterjesztés szerint a BKV autóbusz-üzemeltetési ágazata és a kötöttpályás ágazatok két külön, a korábbinál kisebb és hatékonyabban működtethető üzemeltető társaságban működnének tovább.
Július 2: Július 1-ével olyan nagy sikerrel indultak el a kishajó járatok, hogy már másnaptól egy tartalék hajót is forgalomba állítottak. Az első hétvégi napon mintegy 2000-en utaztak a D12-es vonalon.
Július 4: Bejelentették a BKV buszok átszínezését. A BKK városképi és tájékozódási indokokkal érvelt az átfestés szükségessége mellett, és szerintük az egységes arculat nem kerül majd plusz pénzbe, mert mindig csak azokat a buszokat fényezik át, amelyeket amúgy is épp felújítanak, átfestenek. (A korábbi színekről ezt a cikket http://iho.hu/hir/kek-gumi-kek-120724 ajánlom az olvasó figyelmébe.)
Július 9: Elektromos autóbusz tesztelését kezdte meg a BKV. Az eBUS-12 szóló busz a kínai BYD terméke, és egy feltöltéssel akár 250 kilométert is megtehet.
Július 13: A BKV július 13-tól forgalomba állította az egyetlen Ikarus V187 autóbuszt. A közel 19 méter hosszú, korrózióálló vázszerkezetű, automata sebességváltóval és a második ajtónál rámpával felszerelt autóbusz a hazai szabványok mellett az Euro 5-ös műszaki, üzemanyag-tisztasági és zajkibocsátási normáknak is megfelel, és légkondicionált.
Július 19: A 2-es metrón forgalomba állított Alstom Metropolis metrószerelvények késedelmes szállítása miatti per felfüggesztésének idején az Alstom hajlandónak mutatkozott arra, hogy további metrószerelvények szállításával kompenzálja a BKV-t a késedelmes szállításért. Ezek a plusz szerelvények a 3-as metró vonalán futhatnának.
Július 26: A BKK megkezdte a külső Bécsi úti villamos előkészítését. Az új szakasz a Vörösvári útnál meglévő villamosvégállomás és az esztergomi MÁV-vonal kereszteződése között épülne ki, kapcsolódva a környéken végbement lakóterületi fejlesztésekhez és a felújítás előtt álló vasútvonalhoz is. Az új végállomás intermodális csomópontként kerülne kialakításra P+R és B+R parkolóval, helyközi autóbusz megállóhellyel, illeszkedve a Budapest–Esztergom vasútvonal korszerűsítése során megépülő Aranyvölgy vasúti megállóhelyhez.
Augusztus 1: 2012-ben 105 darab használt alacsonypadlós busz és trolibusz állt forgalomba Budapesten a BKK megrendelésére a BKV és a VT-Transman szolgáltatásában, ez pedig jelentősen növelte az akadálymentesen hozzáférhető vonalak számát. A BKK megrendelése nyomán a VT-Transman Kft. által beszerzett és üzemeltetett Volvo-Aabenraa 8500LE típusú autóbuszok olyan vonalakon kezdték meg budapesti közlekedésüket, ahol eddig nem jártak alacsonypadlós járművek (a 21-es, 21A, 128-as, 129-es és 149-es viszonylatokon). Ezeken eddig forgalomtechnikai és műszaki okok miatt nem nyílt lehetőség a meglévő járműtípusokkal való közlekedésre, azonban a Volvo 8500-as típusú járművek sikeresen vizsgáztak és alkalmasak arra, hogy ezeken a viszonylatokon járjanak. A buszok utolsó üzemeltetője Dániában az Arriva volt, aki a VT-Transmanban is tulajdonos, ez lehet a magyarázat az idehaza eddig ismeretlen busztípus beszerzésére. Összesen huszonkét kocsit vásároltak Dániából, a buszok az MCX-173 - 194 közötti rendszámtartományt kapták. A kocsikiadás biztosítására a cég vásárolt további négy 2003-as gyártású ex-frankfurti Mercedes Citarót is. A kocsik a BKV-s társaikhoz hasonló kivitelűek, MDV-381 - 384-es rendszámmal álltak forgalomba, a Volvókhoz hasonlóan égszínkék színben.
Augusztus 2: Az adósság újrafinanszírozására a BKV 62 milliárdos hitelt kapott négy banktól. A legnagyobb részlet 2015-re esik majd, akkor több mint 50 milliárdot kell visszafizetni.
Augusztus 9: Kiderült, hogy a nagy vitát kiváltott égszínkék színről a végső döntést Tarlós István hozta meg. a fővárosi buszok sokak által vitatott új „égkék” színét a formatervezők ajánlata alapján – az ipari termelésben használatos színskáláról – választotta ki a városvezetés és a BKK szakértői.
Augusztus 17: Az Index információi szerint a VT-Transman nyerte el a buszüzemeltetési tender első szakaszát, így ők hozhatnak Budapestre 75 csuklós, és 25 szóló kivitelű, új gyártású autóbuszt. A cég 2011-es Mercedes Citaro-kat vásárol.
2011-es Mercedes Citaro. (kép: mercedes-benz.de)
Augusztus 24: A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium és a Fővárosi Önkormányzat megbízásából az elektronikus jegyrendszer megvalósításáért felelős Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megállapodást kötött a Nemzeti Egységes Kártyarendszer (NEK) közlekedési alkalmazásáról. Az együttműködésnek köszönhetően a Főváros által 2014-től bevezetni kívánt elektronikus jegy- és bérletrendszer is része lesz a Nemzeti Egységes Kártyarendszernek, így a felhasználók számára újabb szolgáltatással bővül a NEK.
Szeptember 4: A BKK 10 db "hannoveri", azaz TW6000-es és TW6100-as villamost állított forgalomba ősztől. Ezzel a Határ úttól közlekedő minden villamosjáraton (42, 50, 52) kizárólag hannoveri villamos jár, a Ganzokat ezeken a vonalakon megszüntették.
TW6000-es rajza
Szeptember 10: A főváros ismertette a villamosvonalak hosszabb távú fejlesztési koncepcióját. Az 1-es villamost átvezetnék a Lágymányosi-hídon a Kelenföldi pályaudvarig, a Lehel tér és a Deák tér között összekötnék a villamosvonalakat. A fogaskerekűt lehoznák a Széll Kálmán (Moszkva) térre. A 2-es villamost északi irányban hosszabbítanák meg. A csepeli és ráckevei HÉV-vonalakat összekötve, azokat az Astoriáig hosszabbítanák meg, és a szerelvényeket is lecserélnék. Továbbra is tervezik a 2-es metró és a Gödöllői HÉV összekötését.
Szeptember 11: Forgalomba állt az első, már újfajta kék autóbusz, egy Ikarus 412-es típusú szóló busz. A köznyelv "strandkorlát-kék"-nek csúfolta a hagyományossal szakító új árnyalatot.
Szeptember 18: A BKK ismertette a FUTÁR-projektet. A 2013-tól bevezetett utastájékoztatási és forgalomirányítási rendszer kiépítésekor 2295 járműre telepítenek GPS-jeladót és fedélzeti egységet, összesen 545 járművön elhelyeznek 2024 kijelzőt is, 263 megállóhelyen (közülük 16 csomóponti) pedig köztéri tájékoztató táblák is lesznek. Ezeket a központi rendszer irányítja majd, a műholdas helymeghatározásnak köszönhetően 10 másodpercenként frissülnek majd az adatok. A jelenlegi FOK-Gyem és Vultron utastájékoztató rendszerekkel az új kompatibilis lesz, így a meglévő kijelzőket nem minden esetben cserélik le. (A rendszerről bővebben itt olvashatsz.)
Október 2: Az Index korábbi értesülését igazolta a BKK és a BKV bejelentése, mely szerint a VT-Transman nyerte a busztender első szakaszát. 2013 tavaszától érkezhet így 150 új autóbusz Budapestre. Úgy becsülték, hogy a vállalkozói üzemeltetés 8,2 milliárd forintba fog kerülni, míg a BKV általi beszerzés és üzemeltetés 9,5 milliárd forint lenne.
Október 4: Új jegyautomaták üzembe állítását kezdik meg a BKV-nál 2013-ban. Úgy tervezték, hogy beléptetőkaput is tesztelnek, és új tarifarendszert is kidolgoznak a program keretében.
Október 15: Ettől a naptól sűrítették a 3-as metró menetrendjét. A 2011-ben a metrókocsik kivonása miatt ritkított menetrend helyett már két és fél percenként követik egymást a szerelvények. A reggeli csúcsforgalomban 4%-kal nőtt a kapacitás.
Október 18: A főpolgármester szerint a közműadó bevezetése nem lesz elég a BKV anyagi helyzetének rendezéséhez.
Október 29: Újabb, ezúttal a cseh gyártású SOR NB12 és NB18 buszok egy-egy példányát tesztelte a BKV. Ilyen buszok Prágában és Pozsonyban is futnak. A buszok üvegezése magyar, az orosházi üveggyárból származnak. A SOR a Karosa romjain, annak régi dolgozóiból verbuválódott a rendszerváltáskor.
SOR NB18
November 4: A BKV sem támogatja a buszkiszervezési projektet, amelynek keretében a VT-Transman hozna új autóbuszokat Budapestre, üzemeltetési szerződéssel. November 1-én a főpolgármester úgy nyilatkozott: nem vállal felelősséget a BKV működéséért, ha új busztendert írnak ki. Mivel a kormány még nem döntött a BKV 2013 évi finanszírozásáról, nem lehet tudni, hogy honnan vennének pénzt a kiszervezett járatok üzemeltetésére.
November 7: A VT-Transman új busztípust kínált fel a BKV-nak. A Volvo Aabenraa 8500LE buszok érdekessége, hogy háromtengelyes szóló buszok (értsd: elől 1-1 kerék, hátul 2-2 kerék van rajta, de nem csuklós busz). A hosszított busz 96 fős befogadóképességű, és Koppenhágából vásárolta őket a VT-Transman azzal, hogy a BKV-nak és a Volán társaságoknak ajánlja fel őket. A BKV november végén meg is kezdte az egyik, újfajta kékre festett jármű tesztelését.
November 7: A kormány jóváhagyta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) új villamosok és trolibuszok beszerzését célzó projektjét és annak kiemelt beruházásként kezelését. Az első járművek 2014 második felében érkezhetnek Budapestre. Az Európai Unió nettó 42 milliárd forinttal támogatja a beruházást, ez az összérték 99 százaléka. Ennek keretében 37 új villamos és 24 új trolibusz érkezhet Budapestre. Az első ütemben 12, Combino-hosszúságú, valamint 25 kisebb szerelvényt vehetnek, a hosszabbak az 1-es villamos, a rövidebbek pedig a 3-as és a fonódó villamosvonalakra kerülhetnek. Ezen kívül a projekt része a Hungária, Száva és Budafok kocsiszín átalakítása, hogy alkalmasak legyenek az új járművek tárolására, szervizelésére.
November 13: A városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes, György István szerint a BKV 800 milliárdos belső eladósodottsága már nemzetgazdasági méretű probléma, amelyet az ország költségvetését nem terhelő módon kell megoldani. Vitézy Dávid szerint már 230 forgalomképtelen busz van a BKV-nál, és ha nem kezelik a helyzetet, ez a szám jövőre 500 fölé emelkedhet.
November 14: Az Alstom metrószerelvényét a 3-as metróvonalon tesztelték. A szovjet szerelvényeknél szélesebb Metropolis mindenhol elfért az alagútban, bár a Határ útnál csak 39 mm volt a rés. A tesztre azért volt szükség, mert a 4-es metróra érkező automata metrókat a BKV a 3-as metró alagútjában szeretné tesztelni.
November 28: Mivel a 2014-2020-as időszakban jelentősen csökken Magyarország EU-támogatása, a BKV és a főváros fejlesztésére is kevesebb pénz jut majd. Így jó, ha a több évtizedes korú HÉV, földalatti és metró járművek egy részét sikerül újabbra cserélni a következő 10-15 évben. A legidősebb, MIXa típusú HÉV-szerelvények (a csepeli vonalon) négy évvel megelőzve a Holdra szállást, három évvel Csehszlovákia lerohanását, két évvel pedig a Rolling Stones Sátán őfelsége című lemezének kiadását, 1965 decemberében lettek állományba véve egy szakértői oldal szerint. A kisföldalatti vonalán közlekedő Ganz motorvonatok 1973 óta róják köreiket. Idősebbek, mint Bud Spencer és Terence Hill első nagy filmsikere, a Különben dühbe jövünk.
December 5: Az egyik metrókocsiról menet közben leszakadt az áramszedő papucs és gerenda.
December 11: Végleg kivonják az utasforgalomból a ZIU-9-es, szovjet gyártású trolibuszokat. December elején még 18 ilyen jármű volt forgalomban, 2013-ban már csak a vezetékre fagyott jég letörésére és múzeumi célra tartanak meg néhány példányt.
December 12: A fővárosi közgyűlés is jóváhagyta a BKK új villamosok és trolibuszok beszerzését célzó pályázatot. Budapestnek 288 millió forintot kell három év alatt biztosítania ahhoz, hogy a 43 milliárd forint értékű járműbeszerzés megvalósuljon, mivel a projekt 99,33 százalékát az unió finanszírozza. Ebből 37 alacsony padlós villamost és 24 alacsony padlós trolibuszt szerez be a BKK, valamint megújul a Száva, a Hungária és a Budafok kocsiszín is.
December 18: Megkezdődött a Mercedes Citaro buszok gyártása. Ezekből 75 szóló és 75 csuklós változat érkezik 2013 tavaszán Budapestre.
December 19: A Belügyminisztérium 3,3 milliárd Ft rendkívüli támogatást utalt át a BKV-nak.
December 27: Januártól több közterület-felügyelő segíti a jegyellenőrzést a BKV-nál. Mivel a közterület-felügyelő hivatalos személy, ezért hatósági jogosultsággal szólíthatja fel az utast a személyazonosságának igazolására, így az érvényes menetjegy vagy bérlet nélkül utazók kiszűrése és a pótdíjak beszedése hatékonyabb lehet, de felléphetnek a rongálók, tolvajok ellen is.
December 27: Megszűnik a 2A villamos, a vonalon ezentúl minden járat a teljes, 2-es vonalon jár majd, a Jászai Mari tér és a Közvágóhíd között. Ezzel csökkenhet a zsúfoltság a Közvágóhídnál.
A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető:
feri6789 2013.01.01. 19:47:55
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2013.01.01. 21:03:11
Brekkerzolt 2013.01.12. 21:35:29
"A jegyárak emelése nem oldana meg semmit, ezért a fővárosi Fidesz nem támogatja az erről szóló javaslatot - jelentette ki Németh Zoltán, a fővárosi Fidesz-KDNP frakcióvezetője."
Váó, még párton belül sincs egyetértés, mégis lenyomták a jegy és bérletáremelést a torkunkon.
Egy pozitívum: már személyi igazolvánnyal, vagy jogosítvánnyal is használhatod. Költő kérdés: idáig miért nem jutott senkinek sem az eszébe?
Bár én, nem bánnám, ha a TB-hez sem lenne külön igazolvány, azt is, személyi igazolványhoz kötnék. Nálunk szeretnek különcködni a kártyákkal, csak tudnám, mire fel. Ha magán cégek állítanának ki, külön kártyákat, akkor megértem, addig csak, azt látom, hogy nálunk a kártyabiznisznek van piaca.