1934-ben az akkor vadonatúj "Árpád" motorvonat 70 perc alatt suhant le Budapestről Komáromba. Valahogy hazánkban a menetidők elég rögzültnek tűnnek: a MÁV Start honlapja szerint ma gyorsvonattal 74 perc, személlyel 83 perc a menetidő. Lassan 100 éve nem bírt felgyorsulni a vasút?
A filmhíradóban bemutatták az új járművet: "A 72 üléses pullman-sínautó 23 méter hosszú 3 méter 30 széles. Senn Ottó dr., a MÁV elnöke Práger és Klein Ganz gyári vezérigazgatók társaságában fogadta Dálnoki Kovács államtitkárt és a megjelent előkelőségeket. A 220 lóerős Ganz-Jendrassik nyersolajmotor simán szalad, még a maximális 127 kilométeres sebesség mellett is."
Az Árpád motorvonat egy példánya egyébként megtekinthető a Tatai úton, a Vasúttörténeti Parkban - én első látásra beleszerettem, és nyilván nem vagyok egyedül ezzel a "problémával". Azt a példányt 2002-ben újították fel. A sínbusz egyébként olyan sikeres konstrukció volt, hogy az egyik példánya 1975-ig volt forgalomban. 7 darab készült összesen, ezeket nem csak számozták 20-26-ig, hanem történelmi nagyjainkról is elnevezték: Árpád, Előd, Huba, Tas, Szent István, Szent László és Mátyás király vonatok száguldoztak Budapest és Bécs között. Tulajdonképpen a mai InterCity vonatok elődjét tisztelhetjük benne.
További Nava Filmhíradókhoz katt ide!
lezlidzsi84 2014.03.31. 07:18:30
bloggerman77 2014.03.31. 13:44:48
***
1. 1987-ben újították fel a 150 éves osztrák vasút jubileumi ünnepsége alkalmából, mert az Árpád - eredetileg Tas - képviselte Magyarországot a strasshofi ünnepségen.
2. A motorkocsi sorozat nem élte meg a 2. világháború végét, 1944-45-ben elpusztultak három jármű kivételével, az 50-es évek végén már csak a Tas volt meg, amit igazgatósági motorkocsivá alakítottak. Ezután 1958-ban a GySEV-hez került, ahol a Fertővidéki HÉV vonalán közlekedett 1975-ös selejtezéséig.
3. 1987-ben az akkor már rég nem használt Tast vették elő, és újították fel a sorozat névadó járműve tiszteletére Árpád néven.
zdanee 2014.03.31. 13:53:07
kvp 2014.03.31. 14:03:02
Ghézaa 2014.03.31. 14:20:10
(A -val/-vel toldaléknak meg nézz utána, bántja a szemem.)
HaCS 2014.03.31. 14:45:34
Akik itt pályaviszonyokat emlegetnek, azoknak megjegyezném, hogy akkoriban Komáromig még a régi, hosszabb, kanyargósabb vonalon mentek a vonatok. (Jellemzően 100-as pálya viszonylag sok lassújellel.)
vttv 2014.03.31. 14:55:31
Bárdos Imre 2014.03.31. 15:14:12
magyar tarka nagy barom 2014.03.31. 15:28:13
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.03.31. 15:41:36
mikka 2014.03.31. 16:41:18
Baloldali érték 2014.03.31. 16:53:24
lombozódó 2014.03.31. 17:31:47
ajm 2014.03.31. 18:33:36
Tanulmányoznám a helyedben, igaz ez 1943-as!
users.atw.hu/diesirae/menetrend/1943/40_o61.jpg
users.atw.hu/diesirae/menetrend/1943/40_o60.jpg
ajm 2014.03.31. 18:44:26
Személyvonattal akkoriban 156-158 perc volt a menetidő!
Ennek nincs hírértéke?:-D
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.03.31. 18:45:49
Lemaradtam róla, hogy itthon már 200 km/h-val mennek a vonatok?
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.03.31. 18:57:25
Igen erre a honlapra gondoltam!
Amit linkeltél, 9 közbülső megállással 60 perc a menetidő 1943-ban. (2x59, 1x61)
Elvira
Ugyanúgy 9 közbülső megállással, megkövetlek, mert 10 perccel gyorsabb lett.
1943, egy köztes megállással 40 perc.
2014, köztes megállás nélkül 36 perc.
Ez utóbbi tükrében nem sietnék védeni a megmagyarázhatatlant.