200 méter magas tornyot építettek volna a Városligetbe. Beindult a dunaparti szállodasor tervezése. Az MTA számára könyvtárat terveztek, ami aztán sosem épült meg. Fantasztikus ötletek és hírek ötven évvel ezelőttről, Budapestről.
Augusztus 3: A Rákospatak medrének bővítését az idén befejezik a XIV. kerületben. A meder alját és oldalát előregyártott betonlapokkal burkolják. A patak másodpercenként 34,5 köbméter vizet vezethet le ezen a szakaszon, háromszor annyit, mint 1963-ban, így nem kell attól tartani, hogy még egyszer kiönt. Az idén rendbehozzák a X. kerületben a Kerepesi út - Váltó utca közötti szakaszt is, a jövő évben pedig mélyítik, kotorják a Váltó utca - Vallós-híd közötti szakaszt. (Magyar Nemzet)
Augusztus 3: Új trolibuszok érkeztek a Szovjetunióból. A szaratovi Urickij Járműgyár száz trolibuszt készít magyar megrendelésre. A budapesti közúti közlekedés 100 éves jubileumára, jóval a határidő előtt, tíz trolibuszt indítottak útnak Budapestre. Az első hét kocsit augusztus 2-án adták át a Fővárosi Villamos Vasútnak a Ferencvárosi pályaudvaron. (Népszabadság)
Augusztus 4: Anyavédelmi központot létesítenek. A Duna-parti szállodasor terve. A Fővárosi Tanács vb-ülése. Anyavédelmi központ létesítéséről hozott határozatot szerdai ülésén a Fővárosi Tanács végrehajtó bizottsága. Az anyavédelem fejlesztésére, a szülészeti ellátás javítására a főváros az utóbbi években jelentős anyagi erőt fordított. (...) Az új intézmény a Schöpf-Merei kórházban működik majd, irányítását a Fővárosi Tanács egészségügyi osztálya látja el. (...)
A városrendezési és építészeti osztály tájékoztatta a végrehajtó bizottságot a Duna-parti szállodasor tervezési munkálatairól. Az érdekelt szervek, valamint a szakemberek véleményének meghallgatása után a Duna-parti szállodaépítéseknél a magasépület-variációt teljesen elvetették, s ennek megfelelően a volt Hungária Szálloda helyére tervezett épületet - az immár véglegesnek tekinthető elképzelések szerint - a Dunával párhuzamosan elhelyezkedő, kissé megtört, hosszabb épület formájában alakítják ki, amelyhez rövidebb, merőleges épületszárny csatlakozik majd. A szálló épülete, amelynek korzó felőli oldalát árkádosítják, 110 méter hosszú lesz. A Vigadótól északra húzódó partszakaszon további két szálloda helyezhető el, ilyenformán a Duna-part egységes városképe lényegében a régi beépítésnek megfelelően alakul majd ki. (...) (Népszabadság)
Augusztus 4: A margitszigeti Nagyszálló újjáépítési tervei gyors ütemben készülnek. A négyszáz szobás hotel étterme a Duna-partra néz. Termálfürdő is épül, fedett medencével, a tetőteraszon 80 méter magasban vendéglőt és presszót rendeznek be - télire is. (Magyar Nemzet)
A Március 15-e tér 1975 körül
Augusztus 6: Gondok és tervek egy bezárt múzeummal. Kiássák Diocletianus erődjét a pesti Duna-parton. A fővárosunk múltja iránt érdeklődő budapestieket és a hazánkba látogató művészetkedvelő turistákat már jóideje zárt ajtó fogadja a Március 15. téri föld alatti múzeum és kőtár lejáratánál. Önként adódik a kérdés: miért? Ennek a - csak látszólag egyszerű - kérdésnek a megválaszolásához hívtuk segítségül dr. Kaba Melindát, a Budapesti Történeti Múzeum tudományos titkárát, aki kérésünkre vázolta a kőtár múltját, a jelen gondjait és a jövőbeni terveket.
A Diocletianus császár uralkodása idején épült "castrum" a rómaiak ellenerődje volt a barbárok földjén. A régészeti kutatások kimutatták, hogy a Belvárosi templommal együtt ez a terület tekinthető a középkori Pest-város magjának. Az ásatásokat a harmincas években kezdték meg, ekkor rendezték be a múzeumot is. Sajnos nem sikerült megoldani egy komoly műszaki problémát, a falak szigetelését, így a Duna vízszintjének legkisebb mértékű emelkedése azóta is közvetlen veszélyt jelent. A tavalyi nagy árvíz idején - mint előzőleg már többször - ismét be kellett zárni a múzeumot, ahol jelenleg is mintegy harminc centiméter magasan áll a víz. A Budapesti Történeti Múzeum természetesen gondoskodott arról, hogy kiürítsék a tárolókat, elvigyék az ősi kőtáblákat, szobrokat. A hozzáértő kezelés eredményeképpen semmiféle régészeti és műtörténeti érték nem szenvedte kárát a betolakodó víznek. A megoldást, a kivezető utat már a jövő szolgáltatja. Az Erzsébet-híddal kapcsolatos nagyarányú munkálatok idején ugyanis nem volt mód arra, hogy még egy komoly vállalkozásba fogjanak. A Történeti Múzeum azonban továbbra is fenntartja tervét, amelynek lényege az, hogy kiássák a még feltáratlan részeket, kibontják és teljes egészében napvilágra hozzák a föld alatt levő erődöt. Ez a nagyvonalú megoldás szerencsésebbnek ígérkezik, mint pusztán a falak szigetelése, amely az eredményhez viszonyítva túlzottan nagy költségekkel járna.
A majdnem kétezer éves római kori erőd hazánk - európai viszonyításban is - jelentős kultúrkincse lesz, s az Erzsébet-híd tőszomszédságában a régi és új összefonódó egymáshoz tartozását, fővárosunk történelmének folytonosságát hirdeti majd. (Magyar Nemzet)
Augusztus 7: Vasbeton tető fedi szombat óta az EMKE aluljárót, amelynek épülő munkahelyére az utóbbi napokban ezer köbméter folyékony betont szállítottak. Nemcsak a munkások, hanem az ismétlődő záporok is locsolják a 70 centiméter vastag betonfödémet, amelynek jót tesz az esőzés, ha egyébként az építők nem is örülnek a csapadékos időjárásnak. (Magyar Nemzet)
Az Almássy tér 1897-ben
Augusztus 7: Lebontják az Almássy tér és a Barcsay utca torkolatában álló, egykori könyvtárépületet. A jelenleg raktárnak használt, elavult épület eltávolítása után a területet parkosítják. (Magyar Nemzet)
Augusztus 7: Elkészül a Klauzál tér rendezésének és felújításának végleges terve. A munkálatokra 1,7 millió forintot irányoztak elő. (Magyar Nemzet)
Augusztus 7: Épüljön-e 200 méteres panorámatorony? A Hajtómű- és Felvonógyár nagy gondban van, mert legújabb gyorsfelvonóinak kipróbálásához a fővárosban nincs megfelelő épület. Az üzem most azt javasolta, hogy létesítsenek egy legalább 200 méter magas próbatornyot, amely idegenforgalmi nevezetességnek is kitűnő lenne. Tetején uzsonnázóteraszt képezhetnének ki, panoráma-látcsöveket is felszerelhetnének, ami sok külföldit is vonzana. A gyáriak elképzelése szerint a tornyot például a BNV területén állíthatnák fel. A tervezési, a vasszerkezeti és a portálmunkákban részt vehetne az UVATERV, a Ganz-MÁVAG és a Fémmunkás Épületlakatosipari Vállalat; így a torony egyben közös kiállítási létesítményük, munkájuk, termékeik propagandája is lehetne. (Népszabadság)
Augusztus 7: Nyitás októberben - Befejezés előtt a Nemzeti Színház új, átmeneti otthona. (...) Az utolsó simításokat végzik a Nemzeti Színház csaknem 40 millió forint költséggel újjáalakított Izabella - azaz most már Hevesi Sándor téri új, ideiglenes épületén.
- (...) 1966 őszétől számítva, előreláthatóan 6 évig, a Dózsa György úti épület felépítéséig ez lesz a Nemzeti Színház otthona - mondja Both Béla, a Nemzeti Színház igazgatója, amiközben körülsétálunk a lassan teljes szépségében kibontakozó új otthonban. (...)
Bizony, a régi Magyar Színház alaposan megváltozott, de tegyük hozzá: előnyére. A barokkos, agyondíszített-cizellált épület levetette megkopott köntösét, bensőségesebb komolyságnak, célszerűségnek adva át helyét. A mai formaalkotó képzeletnek és ízlésnek megfelelően lehetőleg sima, egységes felületek, tágasság, mértéktartó, leginkább sötét és világosabb kövek, műkövek kontrasztjaival, harmóniáival ható ornamentika jellemzi az építészeti megoldásokat. Már a tágas, levegős, új előcsarnok is, benne a Barcsay mester tervei alapján készült nagyméretű mozaikkal, sajátos hangulatot áraszt. A nézőtéren a régi súlyosan díszített barokkos páholysorok eltűntek, helyettük egy, a földszint jelentős része fölé előrenyomuló karzat épült. (...) Különösen a nézőtér tetővilágításának megoldása bizonyult igen ötletesnek. Ez a sok tucatnyi gipszlap ott - mutat fel a "kupolába" - mintegy szétpermetezi a visszaverődő hangot és a fényt a nézőtéren. (...) A technikai újdonságok közé tartozik a két 25 ezer literes, a színházon kívül földbe süllyesztett olajtartályból táplálkozó olajfűtés is. Amit ezúttal nem sikerült megoldani: a díszletraktár. Ez változatlanul kívül rekedt a színház falain. (...) (Népszabadság)
Augusztus 11: Már épül az új budai buszpályaudvar - Több vidéki város kap új autóbusz-pályaudvart a harmadik ötéves terv időszakában. (...) Budán, az egyik legnagyobb forgalmú autóbuszközpont a Széna téri, ahonnan tizenegy irányba naponta 90 járatpár indul, illetve érkezik. A Széna tér napi utasforgalma megközelíti a nyolcezer személyt. Ebben a nagy forgalmú autóbuszközpontban csúcsidőben 15 autóbusz is indul óránként. Az utasok azonban az időjárástól függetlenül kénytelenek a nyílt utcán várakozni, mert egy kis üzlethelyiségen kívül semmiféle fedél nem áll rendelkezésükre, ahol eső, vihar elől meghúzódhatnának. Már régóta esedékes a Széna téri autóbusz-pályaudvar rendezése, erre most kerül sor.
Nemrég megkezdték a Varsányi Irén utca - Iparitanuló utca - Mártírok útja által határolt háromezer négyzetméteres területen ifj. Rimanóczy Gyula, a BUVÁTI mérnökének tervei szerint a városképbe illő pályaudvar kialakítását. Csupán egy kisebb épületet emelnek, ahol a pénztár, a forgalmi irodák kapnak elhelyezést, a várakozó utasok pedig a poliészter hullámlemez tetővel fedett peronon várakozhatnak. A pályaudvaron egyelőre négy autóbusz részére alakítanak ki álláshelyet, de ez később, a szükség szerint bővíthető. A munkálatok olyan ütemben folynak, hogy még a november 15-i határidő előtt átadhatják a forgalomnak a pályaudvart, amelynek építési költsége 2,5 millió forint.
A közeli tervek között szerepel a Vörösvári úti MÁVAUT-pályaudvar átrendezése is, amely jelenlegi helyén zavarja a Bécsi út forgalmát. A tervek szerint az új pályaudvart a Vörösvári út másik oldalán építik majd fel. Napirenden tartják az Engels téri központi autóbusz-pályaudvar problémáit is. A helyközi járatokat innen áttelepítik és az Engels tér csak a külföldi és a távolsági járatok kiinduló és érkező állomása lesz. (...) (Magyar Nemzet)
Augusztus 13: Kilencemeletes külkereskedelmi székházat építenek a Belvárosban, az Akadémia, az Arany János és a Tüköry utcával határolt telken. A székház most került tető alá. Jelenleg több mint 200 irodájának válaszfalait építik. A pártkongresszusi felajánlás alapján szeptemberig befejezik ezt a munkát. (Magyar Nemzet)
Augusztus 14: Kiállítják a Roosevelt téri könyvtárpalota terveit. A Magyar Tudományos Akadémia könyvtára jelenleg több mint egymillió kötet könyvvel, folyóirattal és kézirattal rendelkezik. Ez a hatalmas anyag már nem fér el az Akadémia székházában, Budapest öt különböző pontján tárolják. A kutatóknak szükséges könyvtári anyagok előkeresése és kiadása tehát nehéz és hosszadalmas. Ezért új épületet emelnek a Roosevelt téren.
Néhány évvel ezelőtt tervpályázatot írtak ki a könyvtárépület megtervezésére. Czebe István építész, a pályázat egyik díjnyertese és munkatársai elkészítették a könyvtár beruházási programját. A könyvtárpalota hatemeletes, pincéjében gépkocsi parkoló épül 40 autó számára. Az első emeleten három nagy, 50-50 személyes olvasótermet rendeznek be, a félemeleti galérián pedig tíz tudományos kutatói asztalt, illetve fülkét állítanak fel. Mikrofilm olvasó is épül. Összesen 230 olvasóhelyet használhatnak majd a tudományos kutatók. A könyvtárban könyvkötészet, sokszorosító és restauráló műhelyek, levéltár, az Akadémiai Kiadó irodái, valamint tíz vendégszoba is helyet kap. Ez a palota kétmillió kötet könyv, folyóirat és kézirat elhelyezését teszi majd lehetővé.
Néhány hét múlva kiállításon is bemutatják a könyvtárpalota terveit. A szakmai vita és a jóváhagyás után mintegy másfél évig tart majd a részletes tervek - körülbelül háromezer rajz - kidolgozása. (Magyar Nemzet)
Augusztus 14: Az ünnepek után megkezdik az Emke-kereszteződésben a villamossínek fektetését. Az Emke-aluljárónál a Közlekedési Építő Vállalat dolgozói nagyszerű munkasikereket értek el. Szeptember 15 helyett augusztus 20-án átadhatják a kereszteződésben levő munkaterületet a Fővárosi Út- és Vasútépítő Vállalat dolgozóinak, és az ünnepek után a vasútépítők megkezdhetik a kereszteződésben a vágányfektetést. (...) (Népszabadság)
Augusztus 17: Új lakások Újpesten. Kilenc lakóépületet emelnek Újpesten 365 lakással. Az egyik modern, új körzet a városkapunál alakul ki, ahol három, egyenként 10 szintes, 29 lakásos ház épül. Ezek közül az A/2-es épületet a napokban adták át műszakilag. A Bocskai utca 3-5. szám alatti új épületben már a cső- és vízvezeték-szerelési munkákat végzik. Az Árpád út 63. szám alatti OTP-lakásoknak is megtörtént a műszaki átadása. A Munkásotthon utcai, 10 emeletes, kísérleti lakóház szerelési munkáinak felénél tartanak. (...) (Népszabadság)
Augusztus 18: Hogyan segíti a korszerű építést az Építéstudományi Egyetem kutatógárdája. (...) A panelek összeillesztésénél a szigetelés megoldásával is foglalkozunk a beázások megelőzésére. A Palma Gumigyárban készítették az újfajta tömítőanyagot, műanyag alapú masszát. Az ipari kísérletek befejeződtek. A szigetelőanyag élettartama a laboratóriumi vizsgálatok szerint öt év. A kísérletek tovább folynak, hogyan lehet még időtállóbbá tenni. Az intézetben terveztek motorikus hézagtömítő pisztolyt. Sorozatgyártásra kerül. Ezzel a készülékkel gyorsabban és kevesebb fizikai munkával végezhetik a szigetelést. Másrészt a szigetelés minősége azon is múlik, milyen pontosan készítették el a paneleket. Előfordult már, hogy két panel találkozásánál a megengedettnél nagyobb volt a távolság: ez is akadályozza a megfelelő szigetelést.
(...) - Változatosabb homlokzatok kialakításán is dolgozunk. Azon, milyen újfajta burkolóanyagokkal, színezéssel lehet díszíteni a paneles építkezéseknél a homlokzati elemeket és hogyan lehet ezt már az üzemben, termelékenyen előállítani. Alsóörsön műanyagszórásos kísérletek folynak. (...)
Angliában láttunk elektronikus számítógépet: az építő kívánságára pontosan kiszámítja, a leendő házhoz melyik elemből mennyi szükséges, melyik szobába mekkora fűtőtest elhelyezése a legmegfelelőbb, milyen legyen a helyiségek világítása, mennyi padlóburkolóanyag kell, végül mennyibe kerül a ház. Ilyen elemeket nagy sorozatban előállítani műszakilag nem lehetetlen, megfelelő ipari felkészüléssel. Ennek a lehetőségeit is keressük. (...) (Magyar Nemzet)
A Róna utcai ÁFOR kút 1980 körül. (fortepan.hu, 57803)
Augusztus 19: A főváros legnagyobb és legkorszerűbb benzinkútját adták át rendeltetésének csütörtökön a XIV., Lumumba utcában. (Magyar Nemzet)
Augusztus 23: Először népesült be hétfőn a Hevesi Sándor téri új színház nézőtere: a Nemzeti Színház társulata új, ideiglenes otthonában tartotta évadnyitó társulati ülését. (Magyar Nemzet)
Augusztus 24: Felavatták a nyolcemeletes lágymányosi diákszállót. Felavatták az ország legnagyobb diákszállodáját a Petőfi-híd budai oldalán, a lágymányosi lakótelep peremén. A nyolcemeletes, impozáns épületben 500 szobát rendeztek be kényelmesen. Mindegyik szobában ketten lesznek. Íme egy helyiség: hófehér vetett ágyak - rekamiék - vattapaplannal, beépített szekrények, két íróasztal, a falakon könyvespolcok, a sarokban mosdó, tükör, színes kartonfüggön a billenőmechanikájú ablakokon. Minden folyosón külön fürdőhelyiségek; van az épületben könyvtár, több társalgó, büfé, trafik, mosoda és minden más szolgáltatás, amire a lakóknak szükségük lehet. Vörös márvány borítású társalgócsarnok fogadja az érkezőket a bejárati résznél, panorámakilátást engednek a csupa üveg falak. Itt beszélgettünk a keddi avatóünnepség után a kollégium tervezőivel, Kisdi Pál és Perczel Dénes építészmérnökkel.
-A szállókombinát első rajzait, tervelképzeléseit 1962-ben vetettük papírra; munkánkat Orosz István gépészmérnökkel osztottuk meg. Két évvel ezelőtt kezdődött az építkezés, s e hét derekán már jönnek az első lakók, az atlétikai EB-n részt vevő külföldiek népes csoportja. Szeptember 15-én pedig beköltöznek a Műszaki Egyetem hallgatói. Ugyancsak elkészült az egyetemi kolónia területén a 400 személyes lánykollégium is, valamint a korszerű étkezde, ahol 2000 személyre főz naponta a konyha. (Népszabadság)
Augusztus 25: A régi "éjjel-nappali helyén november 7-én nyitják meg az új ABC áruházat. A Rákóczi út és a Lenin körút sarkán nemcsak a föld alatt és az útkereszteződésben folyik lázasan a munka, hanem - ha lényegesen kisebb méretekben is - gyorsított tempóban igyekeznek befejezni a Csemege Élelmiszer Áruház korszerűsítését is. A jelenleg fallal kettéosztott eladótérség Lenin körúti részén nagyarányú felújítást végeznek. A padozattól a mennyezetig mindent újjávarázsolnak. Az áruháznak ezen a nagyobbik területén önkiszolgáló ABC-üzlet létesül. Előreláthatólag szeptember 10-én nyílik meg az élelmiszeráruháznak ez az átépített szárnya.
Újdonságként bevezetik - hűtővitrinekből - a csomagolt tőkehús árusítását. Polietilén tasakokban fél- és egykilogrammos súlyban vásárolható, részek szerinti osztályozásban, csont nélküli sertés- és marhahús, amit a vállalat Murányi utcai húselőkészítőjében frissen adagolnak, csomagolnak és hűtőkocsikban szállítanak az áruházba. Arra számítanak, hogy már kezdetben heti negyven-ötven métermázsa csomagolt tőkehúst hozhatnak forgalomba. (...)
A nagykörúti áruházrész megnyitásával egyidejűleg bezárják a Rákóczi úti üzletrészt és ott kezdik meg az átépítési, korszerűsítési munkálatokat. Ezen a fronton nagyrészt büfévé alakul majd át a Csemege Áruház. A jelenleg is kapható büfé és cukrászati cikkeken kívül meleg páros debrecenit, virslit, teát is lehet majd helyben fogyasztani. A Rákóczi úti munkálatokat november 7-ig fejezik be és ekkor adják át a forgalomnak a teljesen átépített áruházat. (...)
Régóta napirenden szerepel a szabadság-hegyi ABC-áruház megépítése a fogaskerekű vasút állomása mellett. E héten végre megkezdték a régi, elavult üzletház bontását és átmenetileg a Szépkilátás út 6. alatt nyitottak ideiglenes csemege- és húsüzletet, amely önkiszolgáló formában működik. A KERTI közben elkészítette az ABC-áruház kivitelezési terveit és szeptember 15-én hozzákezdenek az építkezéshez, amely körülbelül egy évig tart. (Magyar Nemzet)
Augusztus 27: Új szovjet trolibuszok Budapesten. Pénteken hajnaltól négy új trolibusz is szállította az utasokat a 76-os vonalán a Keleti pályaudvar és a Jászai Mari tér között. A kocsik oldala bordó, teteje szürkésdrapp színű, az óriás ablakok valóságos panorámakilátást tárnak az utasok elé. Az új trolibuszok a szovjet ipar termékei. Egyelőre négy közlekedik, a következő napokban már tíz új, összesen 120 utast befogadó összesen tíz. Még az idén további szovjet trolibuszt kap a Fővárosi Villamosvasút, jövőre - a tervek szerint - hatvanat.* (Népszabadság) (*Ez így, hibásan szerepel az eredeti cikkben.)
Augusztus 30: Sikeres volt az új sportcsarnok tervpályázat. A Magyar Nemzet többször foglalkozott az új budapesti sportcsarnok létesítésének tervével. A tervpályázat lezajlott és Major Máté dr., Kossuth-díjas professzor elnökletével a bíráló bizottság meghozta döntését.
A sportcsarnok az Istvánmezei út és a Dózsa György út közötti térségen épül. A létesítmény költségeire 60 millió forintot irányoztak elő. A sportcsarnok különböző teremsportok gyakorlására és bemutatására lesz alkalmas. A tervpályázatra 27 pályamű érkezett. Feladat volt nemcsak a csarnok építészeti megoldása, hanem a környék rendezésének megtervezése is. A bíráló bizottság a pályázat építészeti részével kapcsolatban a rendelkezésre álló 230 ezer forint pályadíjat teljes összegben kiadta, miután a pályázatot eredményesnek minősítette. Az 50 ezer forintos első díjat Gulyás Zoltán - Rimanóczi Gyula - Rimanóczy Jenő pályaművének ítélte. (...) (Magyar Nemzet)
Augusztus 30: Irodaház, kutatóintézet és sok új lakás épül a II. kerületben. A II. kerület városképét nagyszabású építkezések teljesen átalakítják, új intézményekkel gazdagítják; modern lakóépületek és lakótelepek építésével javítják a kerület lakásügyi helyzetét. A fejlesztés központjában áll a Viziváros teljes újjáépítése.
A részben már megindult, részben a közeli jövőben megkezdődő építkezésekről számoltak be a II. kerületi tanács végrehajtó bizottságának ülésén. A már folyamatban levő egyik nagyszabású középítkezés a Szilágyi Erzsébet fasorban az 520 ágyas, henger alakú Budapest Szálló. Építési költsége 56 millió forint. Mellette korszerű benzinkút és autószerviz állomás épül.
Már megindult a Mártírok útján, a Kisrókus utca és a Lövőház utca között a Ganz Villamossági Művek és a KGM hétemeletes irodaházának építése. Ennek költsége 160 millió forint. A munkát több ütemben hajtják végre, az első szakasz 1968-ban fejeződik be. Az irodaházban kap helyet a Szabó Ervin Könyvtár fiókja, az IBUSZ és az Állami Biztosító irodája. A Vörös Hadsereg útja 54. alatt épül az Optikai és Finommechanikai Kutató Intézet és Laboratórium székháza, amelynek költségeire 120 millió forintot irányoztak elő. Az építkezés a jövő évben fejeződik be. (...)
A II. kerületben ez év végéig elkészül a Szépvölgyi út - Árpád fejedelem útja - Lajos utca - Sajka utca által határolt területen 228 szövetkezeti lakás, amelyet 34 millió forintért építenek. A Gyorskocsi utca 22-24. alatt 26 lakásos OTP-öröklakás, a Kapás utca 18. alatt 12 OTP-öröklakás, a Budakeszi út - Pálos út - Hárshegyi út közötti területen 240 OTP-öröklakás épül. A Lövőház utca - Fény utca - Fillér utca - Káplár utca által határolt területen 248, az Erőd utca 2. alatt 12 állami lakást létesítenek, azonkívül a Mandula utca 8-10. alatt épül 30 diplomata-lakás.
Folyamatosan épül a Kolozsvári Tamás utcai sportpálya, a Marczibányi téren 10 millió forint költséggel ifjúsági házat létesítenek. Több orvosi rendelő építése van küszöbön, a többi között a Lotz Károly utcában, a Vérhalom téren. Tervezik a Fény utcai és a Budagyöngye piac korszerűsítését. (Magyar Nemzet)
Augusztus 31: Hotel és diákotthon. Az épület homlokzatán az Atlétikai Európa-bajnokság plakátja, a bejárat előtt német, francia, belga gépkocsik. A vörösmárvány hallban külföldi tudósítók üldögélnek, úgy hihetné az ember, valamiféle luxushotelben jár, csak hát látta az ajtó mellett a táblát: a Budapesti Műszaki Egyetem diákotthona.
(forrás: NOL képmentő)
Az ötvenes évek elején épült, téglaszínű komor tömbök közé kecses, napfényes betonpaloták ékelődtek. Az egyetemi negyed hangulatával, nemes szépségével így már korunkat idézi. A Petőfi-híd környéke jólesően simul a városképbe, az új tízemeletes diákszálló átformálta a lágymányosi Duna-part arculatát. A modern, üde-szép épületet Kisdi Pál és Percel Dénes tervezte, első használói az Atlétikai Európa-bajnokságra hazánkba látogatott külföldiek, végleges gazdái a Műszaki Egyetem gépész- és vegyészhallgatói. (...) A diákotthon jövendő lakói vidékiek, a bentlakásért s napi háromszori étkezésért havonta kétszáz forintot fizetnek. A diákotthon lakója csak az lehet, aki megfelelő tanulmányi eredményt ér el, s aláveti magát az együttélés szabályainak. Cserébe teljes kényelmet, zavartalan tanulási lehetőséget biztosítunk. Úgy tervezzük, irodalmi presszó, zsebszínház működik majd az épületben, az alagsorban tornatermeket rendeztünk be, s helyiségeket biztosítunk különböző szakkörök működésére.
A lakószobák kétágyasak. Rajzasztal, könyvespolc, beépített szekrény, rádió egészíti ki a berendezést, minden szobában hideg-meleg víz van, s az egyes emeleteken zuhanyozók állnak rendelkezésre. A lakóhelyiségek takarítását a hallgatók végzik majd, a fehérnemű tisztítást az egyetem mosodája. A társalgókban televíziós készülék áll. (...)
A napokban küldték el a diákotthon jövendő lakóinak az értesítést felvételükről. Talán az első évesek közül sokan még nem ismerik az új kollégiumot, talán létezéséről se tudnak. A várbeli diákotthon "veteránjai" azonban már sejtik, miről van szó. Közülük negyvenen rendezték be az épületet két hét alatt, ezt a munkát a Belsped huszonegy napra se vállalta.
Az ember végigjárja a diákotthon szobáit, helyiségeit, s alig-alig akarja hinni a valóságot, ez az intézmény ugyanazt a feladatot tölti be nemsokára, mint a Ráday, Ménesi, Bartók Béla úti öreg kollégiumok. Nézi a napfényes szobákat, a tetőterasz panorámáját, a márvány és az üveg villogását, s arra gondol: előbb-utóbb eljön az az idő, mikor mindenütt, s mindenben ennyire felülmúlja a jelen a múltat. (Magyar Nemzet)
Augusztus 31: Az aluljáróval egy időben készül el a Corvin új homlokzata - Függőben a Rókus kórház lebontási terve. Állványerdő mögé került a Corvin Nagyáruház; a Középületépítő Vállalat dolgozóinak az Emke-aluljáró elkészültével egy időben kell újjávarázsolniuk az áruház megkopott köntösét. A tervek szerint a főhomlokzatot - és nyolc méter mélységben a Somogyi Béla utcai, illetve a Rókus Kórház felőli oldalhomlokzatot - összesen 2000 négyzetméternyi részben ezüstös fényű luxaflex fémborítással övezik, ami a környék városképét is javítja. A főhomlokzat jobb oldalára függőlegesen helyezik el a Budapesten egyedülálló fényreklámot "Corvin" felirattal. (A több színben villódzó, japán rendszerű elektromos berendezés időbeni felszerelése elé azonban váratlan akadályok gördültek, mert a Fővárosi Neonberendezéseket Gyártó Vállalat csak a jövő év végére vállalja egyes elektronikus alkatrészek gyártását, felszerelését.) Az áruház főbejáratát - amelyet az építkezés idejére lezártak - a kétszeresére szélesítik, s úgy alakítják ki, hogy az utcáról is belátható lesz az eladótér.
A Corvin Áruház 1961-ben
1967-ben kezdődik meg, s mintegy másfél éven át tart az áruház belső terének modernizálása. Ennek során a mostanihoz képest háromszoros-négyszeres erősségű világítást szerelnek fel az áruházban, a pilléreket részint tükrökkel, részint faburkolattal borítják. Új, tetszetős mennyezetet és padlót is kap az eladótér, s a legfontosabb gépészeti, födémszerkezeti munkákat is elvégzik. A belső rekonstrukcióra részlegesen, a földszinttől felfelé haladva kerül sor, s így az árusítás az átépítés idején sem szünetel.
Az Emke-aluljáró környékének rendezésével kapcsolatban szóba került a Rókus Kórház lebontása is. A kórház Rákóczi úti frontjáról a betegeket kiköltöztették ugyan, de ezt a földalatti-építkezések követelte biztonsági okok miatt tették; egy új Pest megyei kórház építését egyelőre nem hagyták jóvá az illetékes szervek, s ezért a Rókus Kórházzal kapcsolatos tervek is függőben maradtak. (Népszabadság)
A cikksorozat összes megjelent tagja itt olvasható.
További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!