Fővárosi Blog

Ötven éve írták - 1970 június

2020. június 03. - fovarosi.blog.hu

Új aluljáró, új művház, új panellakások, új hétvégi telkek: így éltünk Budapesten 1970-ben.

mexikoifocivb-197006-magyarnemzethirdetes.jpg

Június 4: Aluljáró épül az Üllői út és a Ferenc körút kereszteződésében. A most elfogadott beruházási program szerint a jövő esztendő végére készül el a főváros legújabb közlekedési objektuma, az Üllői út - Ferenc körút kereszteződésének aluljárója. Alapterülete 1800 négyzetméter lesz, alakja az ellipszishez hasonlít.

ferenckorut-ulloiutsarok-1960asevek_1.jpg

Az építők már hozzáláttak az előkészítő munkákhoz. Áthelyezik a különböző csatornákat, vezetékeket, kábeleket. Az előkészítő szakasz várhatóan augusztus elejéig tart. A terveken már kialakultak a leendő aluljáró körvonalai. A kereszteződés nyolc pontjáról, illetve négy villamosmegállóból lehet majd lejutni a föld alatti csarnokba, amelyet nagysága az Astoria és az Emke aluljáró közé sorol. (...) (Népszabadság)

marcius15ter-1970esevek-02.jpgJúnius 5: Parkmúzeum a belvárosban. Budapesten a Március 15. téren szeptemberben szabadtéri múzeum nyílik. A régészek által feltárt római kori falmaradványok környékét a Fővárosi Kertészeti Vállalat parkosítja, vízmedencét és szökőkutat épít. (Népszabadság)

Június 7: A Belvárosban mintegy 130 üzlethelyiséget nem az előírt célra használnak. Ezek bérlőit a tanács most sorra felszólítja a rendeltetésszerű használatra. Az intézkedést az indokolja, hogy a kerületben új helyet kell biztosítani a szanálásra ítélt épületekben működő üzletek, kisiparosok számára. (Magyar Nemzet)

Június 9: Új művelődési ház épül a Zuglóban, a XIV. kerületi tanács és 12 zuglói ktsz anyagi összefogásából. A művelődési ház egyemeletes lesz, jövőre adják át rendeltetésének. (Magyar Nemzet)

197006-hajdu.jpgJúnius 9: Hol épülnek Budapest korszerű új lakónegyedei. (...) A lakásépítés üteme az utóbbi esztendőkben meggyorsult az egész országban. 1950 és 1970 között egymillió lakás épült és a családoknak csaknem egyharmada költözött új lakásokba. (...) A lakásépítés fejlesztésére hozott KB- és kormányhatározat kimondja, hogy a szükségletekkel összhangban a fővárosban, a vidéki városokban és a kiemelt településeken az összlakásépítésnek mintegy kétharmada épüljön meg az állami lakásépítés és társasház jelentős növelése útján. (...) Az összes lakásoknak legalább 55-66 százaléka korszerű építési technológiával épüljön - olvasható a határozatban, amelynek szelleme máris tükröződik Budapest építkezésein, s még inkább kidomborodik a jövő terveiben. (...) Kevesebb az egyszobás, döntő többségében kétszobás lakásokat építenek. Minden lakáshoz fürdőszoba épül, s az új lakónegyedekben távfűtőrendszert alakítanak ki. (...) Sok helyütt toronyépületeket, mint az Örs vezér téren is, ahol három toronyház épül irodák céljára. Kialakulnak az új városközpontok is, Újpalotán 14 ezer, a Kerepesi út mentén és Zuglóban 13 ezer lakás építését tervezik. Folyik Óbuda rekonstrukciója, tömegesen épülnek korszerű lakások Kőbányán, Kispesten és Újpesten.

gazdagretiltp-1980-epul.jpg

Új területeket is bevonnak a lakásépítésbe. A Budapestre befutó balatoni műút mentén két lakótelep építésére kerül majd sor a közeljövőben. Az egyiket a Gazdagrétre telepítik, ez lesz Budapest nyugati kapuja, a másik lakótelep az Őrmezőn létesül majd, a régi balatoni út mellett, a Kelenföldi pályaudvarral szemközt. Ez jóval kevesebb szanálással jár, mint a gazdagréti telepítés. (...) A Gazdagrét beépítésére országos pályázatot hirdettünk, s ezt idejében megismertetjük majd a lakossággal is. (...)

...a Törökvész, a Csatárka és az Istenhegyi út közötti terület beépítése rövidesen megkezdődik, ez azonban lassúbb folyamat. Buda más részein főleg családi házakat és társaslakásokat építenek majd. Nagyobb építkezésekre, illetve népesebb lakónegyedek kialakítására nem kerül sor ezeken a területeken. Gyorsvasút errefelé nem épülhet, csak villamosra és autóbuszra lehet számítani. Éppen ezért a Gazdagréten is csak ötezer lakást építenek, mert autóbuszjárattal ennél népesebb település közlekedését nem oldhatják meg. (Magyar Nemzet)

Június 9: Bővül a Kertészeti Egyetem. Befejezéséhez közeledik a Kertészeti Egyetem bővítése. Az új épületben a könyvtár, aula és előadótermek kapnak helyet. A tervek szerint a következő tanévre adják át rendeltetésének az új létesítményt. (Népszabadság)

Június 10: Szerelik a Soroksári úti felüljárót. Rövidesen megszűnik a főváros egyik közlekedési szempontból balesetveszélyes pontja. A pesterzsébeti Dózsa György út és a HÉV vonalának keresztezésénél közúti felüljáró épül. A Ganz-Mávag Hídgyárban készült híd szerelése megkezdődött és júliusban át is adják a forgalomnak a több mint 200 méteres felüljárót. (Népszabadság)

volgaszallo-1971-fortepan_hu-112375.jpg

Június 13: Épül a Volga Szálló. Új szálloda alapozását kezdték meg a Dózsa György út és Váci út kereszteződésénél. A Hotel Volga - amelyet Finta József tervezett - a program szerint a jövő év júniusára készül el. A 770 ágyas szálló egy acélszerkezeten nyugvó kétszintes épületrészből és egy mellette magasba törő, 10-11 emeletes toronyépületből áll majd. Az előbbiben 300 személyes éttermet, 120 személyes eszpresszót, bárt rendeznek be, míg a vasbeton lábakon álló magas épületben 328 két- és háromszemélyes szoba lesz. Az épület házgyári panelekből épül. (Népszabadság)

budafokilakotelep-1967-tenketibor.jpgJúnius 14: Budafoki kísérletek - lakásokkal, új anyagokkal és az emberek türelmével. (...) Itt a kísérlet célja annak a megállapítása volt: meg lehet-e takarítani a homlokzati vakolást? A jelek szerint nem, mivel a homlokzat nem vízzáró, a nedvesség áthatol a falakon. Most utólag hagyományos módon vakolják majd be - mondja Hunya Sándor, a tanács építési osztályának főmérnöke.

Nagy reményeket fűztek a kutatómérnökök, az építők az új, üvegszálas műanyag héjelem alkalmazásához is. A szolgáltató épületek felső födémszerkezetén alkalmazták, először az országban. Repedések keletkeztek rajta, az esővíz befolyik az üzletekbe, raktárakba. Most keresik, hogy a repedéseket mivel lehetne tömöríteni, a födém hibáit kijavítani. (...) Nem váltak be a fürdőszobákba beépített műanyag kádak és most ki kell cserélni. Az új kísérleti liftek többet "tudnak", mint a hagyományosak, de ezzel arányosan gyakoribb is a meghibásodásuk. Panasz van a fűtőberendezésekre, hogy nagyon zajosak. Ki kell cserélni minden lakásban az úgynevezett tetőszellőző ventillátorokat is, amelyek a mellékhelyiségek levegőjének a cseréjére hivatottak. A ventilátor motorok ugyanis sorra felmondják a szolgálatot. A toronyházakban a fal- és födémelemek csatlakozásainál repedések keletkeztek. Még sorolhatnánk az ezeknél ugyan kisebb, bosszantó hibákat.

(...) Jogosan vetik fel: csak a kész lakásba beépítve lehet-e például egy műanyag fürdőkád tulajdonságait megállapítani? Nyilván nem. Ez vonatkozik a szellőzők motorjaira is. Az üvegszálas héjszerkezet anyagának a viselkedését különböző hőhatásokra szintén meg lehetett volna határozni a laboratóriumi körülmények között. (...)

Igen sikerült megoldás a nyugdíjasok háza. Itt teljes az ellátás, amelyben még az egészségügyi felügyelet is benne van. Dicsérjük is megfelelő fórumokon és örömmel hallottuk a napokban a hírt, hogy más lakótelepeken is építenek majd ilyen nyugdíjas házakat. (...) (Magyar Nemzet)

aerohotel-1970korul-fortepan_hu-112520.jpgAz Aero Hotel egyik szobája a hetvenes években. (fortepan.hu, 112520, adományozó: Bauer Sándor)

Június 14: Épül a Hotel Aero. A Pannónia Szálloda és Vendéglátó Vállalat touringhotel-programja keretében 150 szobás szálloda épül az Üllői út és a Ferihegyi gyorsforgalmi út elágazásánál. A kétágyas, fürdőszobás szobákból álló Hotel Aero építését tavaly, az év végén kezdték meg, s július 15-én már az első vendégeket fogadja. (Népszabadság)

Június 16: Nemzetközi szövetkezeti áruház létesül Budapesten. (...) A Hungarocoop közös vállalat a kisipari és a fogyasztási szövetkezeti ágazat külkereskedelmi érdekeit érvényesíti. A közelmúltban az OKISZ vezetőivel közösen állásfoglalást adtak ki a szolgáltatások fejlesztéséről. Az OKISZ-szal és a Termelőszövetkezetek Országos Tanácsával közös elvi megállapodás született a budapesti nemzetközi szövetkezeti áruház létrehozásáról. (Magyar Nemzet)

Június 16: Üdülőövezet a ráckevei Duna-ágnál - 12000 telek parcellázását tervezik. Az utóbbi időben egyre többen "fedezik fel" a ráckevei Duna-ágat. A fővárostól délre elterülő, zsilipekkel lezárt, s így csaknem állóvíz jellegű 57 kilométer hosszúságú folyamszakasz évtizedek óta a horgászok paradicsoma.

Ma már 6200 parcellán, mintegy ötezer hétvégi ház is szegélyezi a Duna-ágat. A romantikus táj viszonylag elhanyagolt. Oda nem illő, összetákolt viskók is éktelenkednek a parton, s az eddigi "alkalmi" parcellázások nem vették figyelembe a terület egyéb hasznosításának - nyaralás, strandolás, vizisport stb. - lehetőségeit.

(...) A Duna-ágban 16 kisebb-nagyobb sziget helyezkedik el. A partok hosszúsága együttesen megközelíti a 150 kilométert, vagyis csaknem akkora hasznosítható terület, mint a Balatonnál. Az előzetes felmérések alapján további 900 holdat parcellázhatnak, amelyen 12000 telek alakítható ki. (Magyar Nemzet)

Június 18: Esti fények a fővárosban. (...) Az 1960-as években kezdték és fokozatosan kicserélik a régi világítást a gazdaságosabb higanygőzös világításra. A közelmúltban készült el a Ferihegyi repülőtérnek a nagykörútinál kétszer nagyobb erősségű fényarchitektúrája, az eddig legrosszabbul világított fővárosi híd, az Árpád-híd a réginél négyszer erősebb fényt kapott. A felszabadulási jubileumra szerelték fel a Kerepesi úton a metró végállomásáig, a Vigadó téren és környékén, az Üllői úton végig az új világítást, s a Szabadság téren is kicserélték a régi, rozsdás kandelábereket. Év végéig elkészül a Vár lakónegyedének, az új óbudai lakótelep Vörösvári úti szakaszának, a Baross térnek, és a Dózsa György útig - a Thököly útnak az új közvilágítása. Korszerűsítik a Krisztinaváros környékén az Alagút utca, Ostrom utca és a Viziváros egy része - az épülő gyorsforgalmi út - mentén a közvilágítást, és ugyancsak az idén fejezik be a Március 15. téren a szabadtéri múzeum építésével egyidejűleg az új higanygőzlámpák felszerelését. Korszerűsítik 1970 végéig a Fehérvári úton, a Kerepesi úton tovább, a Bosnyák téren, az Élmunkás-hídon, a Balaton felé vezető Nagytétényi úton és a város sok kisebb pontján is a közvilágítást.

A főváros objektumainak valamennyi díszvilágítását kicserélték. Jódgőzlámpa normálégőkkel vegyesen emeli ki már az esti Budapesten a budai Vár, a Lánchíd, a Tanácsköztársasági Emlékmű, a Bécsi-kapu, a Hősök tere szépségeit. Az Engels téren 30 méter magas oszlop fényforrásai világítják meg a teret és a parkolót, hétszerte erősebb fénnyel, mint a Nagykörúté. Az idei tervekben a Szépművészeti Múzeum díszvilágítása is szerepel. (Népszabadság)

Június 18: Egységes üdülőterületté fejlesztik a soroksári Duna-ágat. Napirendre került az 57 kilométer hosszú, végig hajózható soroksári Duna-ágnak és környéknek komplex üdülőterületté fejlesztése. A Duna-ágat, amelynek hasznosítható partszakasza megközelíti a Balaton partjainak hosszúságát, Csepellel és Soroksárral együtt tizenhét település övezi, 220 ezer lakossal. A természeti adottságok és a szabad idő növekedése következtében mind kedveltebb hétvégi pihenőhellyé válik e környék a fővárosi és a Pest megyei lakosoknak, akik tízezrével keresik fel e tájat a horgászat, a különböző vizi sportok, a strandolás és a nyaralás lehetőségeivel élve. Jelenleg több mint hatezer - többségében hétvégi házzal, nyaralóval, horgásztanyával beépült - víkendtelep tarkítja a parkokat s harmincezerre tehető az itt időszakosan üdülő emberek száma. (...)

A program szerint néhány éven belül 12 ezer telek parcellázására nyílik lehetőség a Duna-ágban. Ráckevét vízparti üdülővárossá fejlesztik, Apajpusztán pedig hagyományos idegenforgalmi látványossággá teszik a lovas- és pásztornapokat. A települések rendezésével, a környék természeti szépségeinek megőrzésével, a dolgozók hétvégi és állandó jellegű szórakozási, pihenési lehetőségeinek bővítésével a közelmúltban megalakult Dunaági Operatív Bizottság foglalkozik. (Népszabadság)

Június 19: Tervpályázat Budapest új televízió-adóállomására. Nem fejleszthető tovább, zsúfolt, kicsi a Széchenyi-hegyi televízió-adóállomás, amely 1957-ben készült el, igen rövid idő alatt, az első televízióadó befogadására. A posta a tervek szerint 1975-ig új televízióállomást és mikrohullámú központot helyez üzembe, amelyhez az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztériummal, a fővárosi tanáccsal és a Magyar Rádió és Televízióval közös, nyilvános tervpályázatot hirdetett.

A pályázatot csütörtökön ismertették a Postavezérigazgatóságon. A budapesti új televízió-adóállomás - a műszaki követelményeknek megfelelően, több mint 200 méter magas, torony alakú antennatartó szerkezet, mellette vagy benne az üzemeltetéshez szükséges postai létesítmények - a Széchenyi-hegyen, a mostani toronyépület mellett kaphat csak helyet, mert a főváros és környékének besugárzásához ez a legjobb pont. A tervek szerint az állomáson öt új tv-adót helyeznek üzembe, s ez akár három tv-műsor, közte színes televízióadás egyidejű sugárzását teszi lehetővé. A rádióműsor-szórást négy URH-adóval bővítik. A tornyon 60-80 méteres magasságban kilátó és forgóétterem épül.

A pályaműveket november 20-ig lehet benyújtani; az eredményt december 15-én hirdetik ki. (Népszabadság)

florianter-1960asevekvegen.jpg

Június 19: A Flórián tér lesz Óbuda központja. A kerületi tanácsok vezetőinek tájékoztatása szerint Óbudán a Szentendrei úton, a Kórház utcában, a Kerék utcában, a Raktár utcában és a Vörösvári úton csaknem ezer új lakást adnak át augusztus végéig.

(...) Az Árpád-hídfő környékén a Goldberger-gyárig, a Szentendrei úttól a Filatori-gátig több mint nyolcezer lakás kerül tető alá. A kerület központja a Flórián tér lesz.

bekasmegyeriltp-regi2.jpg

A legnagyobb lakótelepi építkezés, a III. kerület külső részén, Békásmegyeren lesz. Ott valóságos új városnegyed épül, csaknem 13000 lakással. A beépítési tervek megvalósításához a 70-es évek első harmadában látnak hozzá, addig is az Ezüsthegy utcának a Duna felőli oldalán levő házakat lebontják, a HÉV-vonalakat pedig átépítik.

jozsefvarosiltp-1969-terv.jpg1969-es terv a Józsefváros rehabilitációjára (Tervezők: Mester Árpád, Gönci Tamara)

A VIII. kerületben a rekonstrukció "terepe" a Baross utca - József körút - Üllői út - Korányi Sándor és az Illés utca által határolt terület, a középső Józsefváros. A legsúlyosabb gond az ipari szanálás - mondták a tanács vezetői. A kijelölt részen több mint 90 kereskedelmi vállalat, ktsz és csaknem 300 kisiparos működik. (...) A Tömő utcában három, egyenként 17 emeletes, 192 lakásos magasházat építenek. Az egyikbe július elején költözhetnek be a lakók, a másik kettőnek az építése még tart.

ormezoiltp-1975korul-epul-fortepan_hu-98846.jpg1975 körül: épül a lakótelep Őrmezőn. (fortepan.hu, 98846, orig: UVATERV)

Június 19: Új "mini"-lakóteleppel gazdagszik a XI. kerület. Az Őrmezei út, a Balatoni műút, a Neszmélyi út, a Boldizsár utca és a kelenföldi rendezőpályaudvar által határolt több mint 50000 négyszögöl területen - az Őrmezőn - 2500 lakásos negyed létesül. (Magyar Nemzet)

kemping-197006-nepszabadsaghirdetes.jpg

Június 23: Parázs népfrontvita a Batthyány tér rendezéséről. Nyilvános társadalmi fórum elé kerültek hétfőn délután az I. kerületi Batthyány tér rendezésével kapcsolatos elképzelések. A témáról - a vitát kezdeményező I. kerületi népfrontbizottságnál - dr. Nagy Rudolf, a fővárosi tanács végrehajtó bizottságának közlekedési főigazgatója adott tájékoztatást.

Elmondta, hogy az új földalatti vasút kelet-nyugati vonala - a Déli pályaudvarig terjedően - teljes hosszában 1972-1973-ban lép üzembe. Ez módosításokat követel meg a tömegközlekedésben. Különösen a budai részen érdekelt a lakosság. Ennek a környéknek a közlekedési központja lesz a Batthyány tér. "Behozzák a Szentendre felől közlekedő HÉV-et. Természetesen ez még csak egy része annak későbbi korszerűsítésnek.

1971 derekán kell majd a fővárosi tanács végrehajtó bizottsága elé terjeszteni a Batthyány tér rendezési tervét. Azért a legérdekeltebbek, a környékbeli lakók véleményét kérték most ki. Visszatérő panasz volt, hogy már a korszerűsítés megkezdése leőtt megszüntették a Duna-parton közlekedő 9-es villamosnak a Margit-híd és a Lánchíd közötti forgalmát. Azzal az elgondolással, hogy az 5-ös autóbusz a Pasaréttől az Erzsébet-híd pesti hídfőjéig közlekedjék, az I. kerületiek egyetértenek, de csak abban az esetben, ha a Vizivároson keresztül jár továbbra is ez a busz.

batthyanyter-1950esevek-egykor_hu.jpgA Batthyány tér az ötvenes években. Kép: egykor.hu

A Szentendréről érkező és az odairányuló forgalmat - a tervek szerint - korszerű, mindkét irányban kétnyomtávos autópályán bonyolítják majd le. Ezt az utat a városhatártól a Flórián térig építik ki. A Margit-híd budai hídfőjénél úgy alakítják ki a közlekedési csomópontot, hogy minden irányból minden irányba lehessen kapcsolódni. A Batthyány téren egyébként körforgalom lesz. Szóba került a vita során a Clark Ádám tér jelenlegi áldatlan állapota: ennek rendezésére tervpályázatot írtak ki. Egyelőre azonban e tér rendezésének csak az első ütemére tudják az anyagiakat előteremteni, tehát csak időleges megoldás kerülhet szóba. (Magyar Nemzet)

Június 28: Postásüdülő a Római-parton. A Római-parton tető alá került a postások új, hatszintes, 50 szobás üdülője. A 23. számú Állami Építőipari Vállalat a tervek szerint, az idén átadja rendeltetésének az új létesítményt. Most a válaszfalakat építik, az ajtókat, ablakokat illesztik helyükre. (...) (Népszabadság)

hevplakat-drtothzoltanalkotasa-1934.jpgJúnius 28: HÉV-vel a szabadba? Kevés a kocsi, kicsi az ablak. (...) Nem kellett sokáig ecsetelnünk a képet Hidasi Jenőnek, a Budapesti HÉV főosztályvezetőjének. Mély sóhajjal mondja: - Sajnos, nekünk is gondot okoz ez a helyzet. Boldogan indítanánk gyakrabban járatainkat, mert személyzetproblémánk nincs, de nem rajtunk múlik: kevés a szerelvény. Vasárnap így is többet állítunk be. Mindent megteszünk, ami kapacitásunkból telik. Amíg a 15 darab M-10-es kocsit nem kapjuk meg, semmi reménnyel sem biztathatjuk kedves utasainkat. Ez pedig 1972-re várható. (...) Valamikor így reklámozták a HÉV-vonalat: "HÉV-vel a szabadba!" Hévvel, vagyis lelkesedéssel ma is egyre többen indulnak a természetbe, de aki teheti, semmi esetre sem HÉV-vel. De mit csináljon az, akinek nincs autója? (Magyar Nemzet)

Ha tetszett a poszt, kérlek támogasd munkámat 5-10 euróval. Ennek segítségével tudom fizetni a fotók szerkesztéséhez szükséges Photoshop előfizetést, könyvtári tagságot, szakkönyveket tudok beszerezni antikváriumokból, és egy új laptop megvásárlását is segíted. Cserébe mindenféle jó kis posztokat olvashatsz Budapest jelenéről és múltjáról. Segítségedet nagyon köszönöm! >>> Patreon >>>


További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!

twitterlogo.jpgfblogo.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://fovarosi.blog.hu/api/trackback/id/tr1015613268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2020.06.03. 22:27:22

Mi 1970-ben költöztünk be Óbudán a Raktár utcai panelbe, úgyhogy meg tudom erősíteni a cikk erre vonatkozó részét. Anyukám még ma is ott él és a ház minősége az ötvenéves kora ellenére is remek. :)

pizo 2020.06.04. 13:35:26

@Frady Endre: Mi 1973-ban a Miklós u-ba.

Zoli