Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Mégsem úgy épül be a Clark Ádám téri foghíjtelek...

2008. február 19. - fovarosi.blog.hu

A korábban bemutatott terv is elbukott. Ez már messze nem az első eset, hogy a Clark Ádám téri foghíjtelekre kiírnak egy pályáztatot, azon győztest hirdetnek (jelen esetben a második helyezett nyert, mivel első díjat nem osztottak ki), majd az épület nem épül meg. A terület tulajdonosa most más terv után néz, hogy mégiscsak építhessen egy szállodát arra a telekre...

Az aranysárga burolatú épület érdekessége az lett volna, hogy a szobákban camera obscura rendszerrel vetítették volna a falakra a szállodából nyíló panorámát, mivel nagy ablakok nélkül épült volna meg a szálloda. Az építtető Unione-Clark vezetőinek azonban annyira nem jött be ez az ötlet, hogy - bár a tervező cég (Stúdió Szász Kft.) újabb tervváltozattal is előállt -, más díjazottakkal is felvette a kapcsolatot. 4 építész stúdió van még versenyben, egyikük a napokban a nagyközönségnek is bemutatta terveit. Az Albert Abut (Atlantis Associates) által bemutatott terv szerint egy sokszorosan megtört üveg homlokzatú hotel kerülne a meglehetősen furcsa formájú telekre. Az itt látható kis képek egy koncepciót mutatnak be, amin még nagyban dolgoznak. Ezek tehát nem végleges rajzok, inkább egy ötletelés szintjén értelmezendők:

Epiteszforum1 Epiteszforum2 Epiteszforum3
A képek forrása, és további képek itt: http://epiteszforum.hu/node/8443

Mivel győztest még nem hirdettek, ott állunk, hogy nem lehet tudni, hogy mikor, ki és mit építhet erre a telekre. Némi öröm az ürömben, hogy a mögötte levő épület lakói még egy kicsit hozzájutnak egy kis panorámához, és egy kis napfényhez...

Források:
http://www.hg.hu/cikk/megsem_epul_aranyhotel_a_lanchidnal
http://www.origo.hu/ingatlan/20080118-clark-adam-teri-foghij-megsem-epul-aranyhotel.html http://epiteszforum.hu/node/8443

 

A 4-es metró Gellért téri állomásán jártam

Február 9-én érdekes kiránduláson vehettem részt: megtekintettük a 4-es metró Gellért téri, épülő állomását. Mélyebbre szálltunk alá, mint a Duna legmélyebb pontja! Az állomás 87 méter hosszú lesz, középperonos. Az állomás egy része benyúlik a Műegyetem Ch épülete alá, a másik része természetes fényhez jut majd egy csontvelőhöz hasonlítható szerkezetű tetőn keresztül. Ez adja az állomás "keresztmerevítését", azaz ez a rácsszerkezet akadályozza meg, hogy a két oldalsó fal (a résfalak) beledőljenek az állomásba. Az oldalfalak másfél méter vastag vasbetonból készültek, az állomás "alját" adó alaplemez 3 méter vastag vasbeton.És akkor jöjjenek a képek és a videó!

024-GellertTer
Jobbra, ahol vasak lógnak ki a "befejezetlen" falrészből, direkt csak ideiglenes résfal készült. Itt érkezünk majd le az első mozgólépcsőn az állomásra.

025-GellertTer
Ezen a szinten kell majd elsétálni a második mozgólépcsőig, amelyik a peronhoz visz le.

026-GellertTer
A jellegzetes rácsos szerkezet, és némi természetes fény.

027-GellertTer
Előre befúrnak a Ch épület alá, így "várják" a fúrópajzs érkezését.

Metro4.hu-GellertTer
Ilyen lesz az állomás, ha elkészül. Forrás: Metro4.hu

És egy videó a lenti állapotokról, az építkezés 534. munkanapján:

 

Végre felújítják a Margit hidat

Elkészült a Margit híd felújításának engedélyezési terve. A felújítás 2008 végén kezdődik és másfél évig tart. Az egyik legfontosabb változás, hogy az északi (a sziget felőli) járda kiszélesítésével a járda mellé kerékpárút is kerül. A kerékpárúthoz a budai és a pesti oldalon is megépítik a becsatlakoztatásokat is. Shulek János, a Főmterv vezérig.-helyettese szerint a déli oldali járdát nem szélesítik, ez ugyanis a híd látványának ártana. A híd közepe is jelentősen átalakulhat: az aluljárót megszüntetik, a gyalogosok az útpálya szintjén létesítendő zebrán érhetik el a szigetet. Az ehhez kapcsolódó lámpákat az autós forgalom haladásához igazítják, hogy az autós közlekedést lehetőleg ne lassítsák. Mivel az aluljáró megszűnik, a híd déli járdájáról oda levezető lépcső is felszámolható, így hely marad egy nagyobb kilátóterasz kialakításához. A híd közepén a forgalmi sávokat a lehetőségekhez képest szélesítik, hogy a gépjárműveknek kevésbé éles ívben kelljen kanyarodniuk. Jelenleg itt 30 km/h sebességkorlátozás van érvényben, és a buszoknak mind a két sávot el kell foglalniuk a balesetmentes bekanyarodáshoz - ez a szerencsétlen állapot nagyobb ív vágásával és szélesebb sávokkal felszámolható.

A villamossínek maradnak a jelenlegi helyükön, de a rossz emlékű, nagyon elrozsdásodott oszlopokat a híd két oldaláról elbontják. Helyettük a két villamos sáv között lesz egy új oszlopsor. A 26-os buszok közlekedésénél felmerült, hogy azok közvetlenül kanyarodhassanak ki a szigetről a Nyugati felé, ez azonban nagyon valószínű, hogy nem fog megvalósulni.
 
A híd új korlátokat és kandelábereket kap (a jelenlegiek tragikus állapotúak). Díszkivilágítással tervezik kiemelni a pilléreket, a szobrokat és az alsó íveket.
 
A felújítás során először az egyik, majd a másik oldalt újítják fel, úgy, hogy a villamosközlekedés végig megmaradjon (ún. repülővágányon haladva), egy sáv pedig az építkezési forgalom, a taxik és a megkülönböztetett jelzést használó járművek számára lesz csak elérhető. Egy hétre minden forgalom szünetelni fog, ekkor "varrják össze" a híd északi és déli részét. Másfél évig tehát az autósoknak a híd nélkül kell kibírniuk, ennek eredményeképpen a szomszédos hidak (Árpád híd, Erzsébet híd) igencsak zsúfoltak lesznek. De a felújítás már nem várhat tovább, a híd már most is nagyon rossz állapotú - jelentős felújítás 1978 óta nem volt rajta. A felújítás végén a múlt század fordulójának megfelelő állapothoz hasonlóan láthatjuk majd viszont. És ha hozzávesszük az új M0 északi hidat is, akkor bízhatunk benne, hogy 2010 után már érezhetően javul észak-Buda és észak-Pest összeköttetése.

 

Források:
http://index.hu/politika/belfold/budapest/1207mrgthd/
http://www.nol.hu/budapest/cikk/475011/

A Kossuth tér felújítása

Korábban már bemutatásra kerültek a meg nem valósuló tervek (1. rész, 2. rész) ezen a blogon is. A nyertes az S73 pályázata lett.
 

Immár biztosnak tűnik: a felszíni parkot és a föld alatti létesítményeket jövő év végén vagy 2010 elején adhatják át. Január 14-ig csak az volt biztos, hogy az Országgyűlés Hivatala december óta tárgyal a fővárossal arról, épüljön-e mélygarázs az országház előtti rendezésre váró terület alatt. Azóta a kérdés gyakorlatilag eldőlt. A főváros ugyanis már csak az erről szóló szerződés részleteit egyezteti az országgyűlés hivatalával. A tárgyalások most arról folynak, hogyan lehet összekapcsolni a mélygarázs, illetve a szintén a földfelszín alá álmodott parlamenti látogatóközpont feladatait.
 

Forrás:

http://epiteszforum.hu/node/8209

Gyorshír: a légszennyezésről

"Nagytétényben 23, Újpalotán 18 olyan nap volt az idén, amikor az egészségromboló szálló por menynyisége meghaladta a határértéket - noha egész évben 35 ilyen nap lehetne, és mi még csak január 30-át írunk. (...)

A nagytétényi mérőállomáson az idén 23 nap telt el úgy, hogy a szálló por, azaz a tíz mikrogrammnál kisebb részecskék mennyisége meghaladta az egészségügyi határértéket. Nem is kicsit: volt, hogy a megengedett adag több mint duplája kavargott a levegőben, azaz (napi átlagban) 50 mikrogramm/köbméter helyett 107 mikrogramm/köbméter. De nem csak Tétényben poros a levegő. Az újpalotai mérőponton például 18, a Kosztolányi Dezső téren 15, az Erzsébet téren 12 határérték feletti nap volt. Mint ismeretes, az uniós regula szerint egy év alatt maximum 35 olyan nap lehet, amikor a 10 mikrogrammnál kisebb részecskék koncentrációja meghaladhatja a határértéket a mérőállomásokon - pedig még a januárnak sincs vége. A számok a hozzáértőket amúgy aligha lepik meg, hogy mást ne mondjunk, a Honvéd pályánál (Dózsa György út) 2006-ban 163 napon lépte túl az 50 mikrogramm/ köbméteres kvótát a porkoncentráció. A szálló por - szaknyelven a PM 10 és a PM 2,5 - rendkívül veszélyes: csak száll, szálldogál, vagyis gyakorlatilag mindenhová eljut a városban, és olyan anyagokat hordozhat, amelyek igen károsak az egészségre. Elsősorban a szív- és érrendszeri, valamint természetesen a légúti megbetegedésekben játszik szerepet: szívinfarktus, agyérgörcs, trombózis, tüdőrák, asztma, allergia. Emellett legyengíti a tüdőt védő immunrendszert, vagyis hozzájárul ahhoz, hogy könnyebben kapjunk el mindenféle nyavalyát, mint normális körülmények között."

A teljes cikk itt olvasható: http://www.nol.hu/budapest/cikk/479403/

 

És hogy miért nincs a fővárosban soha szmogriadó? Akkor sem, ha indokolt lenne? Erről egy érdekes cikk az alterglob blogon.

Dugódíj Budapesten? 1. rész

Többek között a Városkutatás Kft., a BKV, a Levegő Munkacsoport, a Fővárosi Önkormányzat és a Studio Metropolitana is képviseltette magát a Budapest Kör 2008. január 14-iki rendezvényén. A téma a dugódíj bevezetésének lehetősége volt, apropóját egy készülő tanulmány első, munkaközi változata adta. A modal split, azaz a különböző közlekedési módok aránya a teljes közlekedésben Budapesten még mindig viszonylag jónak mondható, a trend azonban folyamatosan romló. Ez nem következmények nélküli: Budapesten az év 160 napján van szmog. Ez elég messze van az EU "szabvány" max. 35 naptól - ide kellene eljutni a három éves moratórium lejártára. Ez természetesen nem valósítható meg akkor, ha az autós forgalom folyamatosan nő, miközben a tömegközlekedés folyamatosan teret veszít, a tartalékai feléléséből él. Az autós ugyanis a közlekedésnek inkább csak az egyéni költségeit fizeti meg (üzemanyag, gépkocsi, parkolóhely...), a társadalmi költségeket (légszennyezés, egészségügyi költség, zsúfoltság, a közterületek eluralása...) szinte egyáltalán nem. Nyugaton sok városban újra intenzíven fejlesztik a tömegközlekedést: Bécs és Prága folyamatosan metrót épít, Lyon-ban új villamosvonalakat (és übertrendi villamosokat!) avatnak. Ez azonban önmagában nem elég. Ugyanígy nem lenne elegendő, ha a behajtási díj lenne az egyetlen beavatkozási mód. Fontos hangsúlyozni: komplex rendszerekben, egymáshoz idomuló elemekben kell gondolkodni: tömegközlekedés, P+R parkolók, behajtási díjak és autós forgalom csak egy teljes koncepció összefüggő elemeiként működnek jól. Behajtási díjra több külföldi példa is van már: London, Stockholm, Oslo, Milánó és Szingapúr is bevezette már. Nézzünk meg először néhány példát!

Londonban 2003-ban vezettek be ilyen forgalomkorlátozást, majd 2007-ben kiterjesztették. A bevezetés előtt 300 autóbusz megvásárlásával a belső területek autóbuszos tömegközlekedési forgalmát is sűrítették, és a metrók követési idejét is rövidebbre vették - így terelve át az autós forgalmat a tömegközlekedésre, és alakítva ki így egy (még mindig zsúfolt, de) élhetőbb belvárost. A fizetést CCTV kamerák ellenőrzik, és nem csak a zónába behajtás, hanem a zónán belüli közlekedés is fizetős. A belépés egyszeri díja előszöt 5 GBP volt, ma 8 GBP (7 és 18 óra között), de a bent lakók 90%-os kedvezményt kapnak. Nem fizetnek a tömegközlekedési eszközök, a megkülönböztetett jelzést használó járművek, a taxik és a mozgássérültek.

Stockholm helyzete különleges: mivel tengerparton, szigeteken fekszik a város jó része, "adja magát", hogy a szigetekre vezető hidak legyenek a zónahatárok. 2003-tól készítették elő, 2007 augusztustól vezették be a díjfizetést - miután egy féléves próbaidőszakot követően népszavazáson nyert az ügy! Addig megvettek 197 új autóbuszt, ezekből 16 új expressz buszvonalat indítottak be. Emellett a P+R parkolók hálózatát fejlesztették, és sűrítették az egyébként csodálatos metróhálózatot. Többféle díj kategória van: a behajtás időpontjától (értsd: csúcsidőszaktól) függően 10, 15, vagy 20 (de max. napi 60) svéd korona (SEK) fizetendő reggel fél hét és este fél hét között. Itt jegyzem meg: Stockholmban 1000 lakosra 13 P+R parkolóhely jut. Budapesten három. A bevezetés költsége Stockholmban 2 milliárd SEK volt. Az autós forgalom 22%-kal esett vissza, a légszennyezettség lényegesen, jól kimutathatóan csökkent.

Szomszédunk, Bécs elgondolkodott az ötleten, de végül elvetette. Ott ugyanis van egy 15 éve tartó közlekedésfejlesztési koncepció, aminek a főbb elemei a tömegközlekedés fejlesztése a belső részeken, a Ring mentén parkolásmentes övezetek kialakítása, illetve a metróhálózat hosszabbítása a város szélei felé. Ebben a koncepcióban nem szerepel a dugódíj. Szintén lényeges szempont, hogy az autópályarendszer és az elkerülő utak fejlettségének köszönhetően alig van átmenő forgalom.

Oslóban a fő cél nem a forgalom korlátozása, hanem a bevételek növelése volt. 1990-ben vezették be, 19 belépőkaput építettek erre a célra. Csak a belépéskor szednek 20 norvég korona (NOK) díjat. Vagy a belépőkapunál kell fizetni, vagy bérletes és rendszám-leolvasós rendszerben járhatunk be. A forgalom csökkenése itt kisebb, 5-10%-os volt, de a bevezetésnek nem is ez volt a fő célja.

Szingapúrban kezdetben úgy alakították ki a díjrendszert, hogy kevesebbet kelljen fizetni, ha több ember ül egy kocsiban. Ma elektronikus díjfizetés-ellenőrzés van rendszám alapján. Manchester városa 2 zónával (1: belváros, 2: a városhatárig) tervezi 2012-től bevezetni a behajtási díjat. Milánó a legfrisebb "tag", 2008 január 2. óta kell fizetni. A díjfizetés a jármű károsanyag-kibocsátásátó függően 0-2-5-10 EUR. A zónán belül az első napokban becslések szerint 20%-kal esett vissza a forgalom. (Ez hosszú távon valamivel kevesebb lesz, jellemző trend, hogy a bevezetés első "sokkja" után egy kicsit ismét emelkedik a behajtók száma. Ráadásul az autók növekvő számának trendje is felfelé nyomja a zóna belterületének forgalmát is - igaz, még mindig alacsonyabb szinten maradva.) Olaszországban korábban is volt már forgalomkorlátozás, mégpedig úgy, hogy kettéosztották az autókat páros és páratlan számra végződő rendszám szerint. Németországban nem behajtási díj, hanem inkább a légszenyezés szerint fizettetnek. A berlini rendszer egyértelműen környeztvédelmi célú korlátozás. A matricát csak egyszer kell megvenni, de a határértéket el nem érő járművek egyáltalán nem hajthatnak be. Trondheim városa pedig, miután az így beszedett pénzekből megvalósította közlekeséfejlesztési programját, meg is szüntette a díjat.

Ami a fenti példákból közös tapasztalat: a bevezetés jelentős állami és helyi önkormányzati beavatkozást igényel, egyik napról a másikra nem vezethető be a díjfizetés. Fontos tapasztalat az is, hogy a befizetett díjakat akkor fogják "benyelni" az autósok, ha látják, hogy az így befolyt pénz mennyi és hogyan fordították a közlekedési problémák enyhítésére (transzparencia!). A bevezetéskor három fontos cél (illetve ezek kombinációja) lehet:

1) a bevételek növelése (Oslo)
2) a légszennyezettség csökkentése (Milánó)
3) a torlódások csökkentése (London)

Budapesten mindhárom szempont lényeges, így nem véletlen, hogy a kérdés időnként napirendre kerül. És hogy mit jelent 10-15%-os forgalomcsökkenés? Azt, hogy a dugó (azaz az álló kocsisor) eltűnik. A zónán belül folyamatosan lehet haladni - ha nem is az autópályákon elérhető sebességgel. A belvárosi kereskedelemre gyakorolt hatás eléggé vitatott: zöld szervezetek előszeretettel hivatkoznak a kisebb forgalom által elérhető élhetőbb belvárosra, a gyalogos bevásárlóutcákra (pl. Váci utca), a gyalogos forgalom újjaéledésére (ld. Rákóczi út "halála"), míg a kereskedelmi szervezetek az autós közlekedés kényelmére és az áruszállítás költségesebbé válására szeretnek hivatkozni.

Budapesten alapvető gond, hogy a szocializmus évtizedeiben elhibázott közlekedésfejlesztések valósultak meg. Rossz a város közúthálózata: nincs körgyűrű, a legfontosabb kelet-nyugati irány a Rákóczi út - Erzsébet híd - BAH csomópont, a legfontosabb észak-déli irány a rakpartok vonalai lettek. A dugódíj bevezetését nehezíti, hogy a forgalmat mérő rendszeres adatfelvétel vagy hiányzik, vagy elérhetetlenül drága. További nehézség a poltikai egyetértés és következetesség hiánya. Ráadásul x forint fix összegű behajtási díj a szegényebbet jobban sújtja, mint a gazdagabbat, így akár még szociális kérdéssé is avanzsálhat az alapvetően közlekedési kérdés. (Megjegyzem, a még szegényebbnek meg autóra sem telik :-( ugyebár, levegőt meg egyformán szívunk a városban.) A bevezetés tehát nem egyszerű kérdés a politikusoknak. A következő részben a budapesti bevezethetőségről, és a lehetséges zónahatárokról lesz szó.

Források:
http://www.kvvm.hu/olm/map.php?id=Budapest
http://www.tfl.gov.uk/roadusers/congestioncharging/
http://veke.hu/download/Kszemle_CIKK_917.pdf

Dugódíj Budapesten? 2. rész

Az első részben az autós behajtási díj ("dugódíj") bevezetésének néhány fontos szempontját és néhány külföldi példáját vettük szemügyre. A második rész a lehetséges budapesti zónahatárokról szól. Fontos megjegyezni, hogy ez nem egy "vagy-vagy" lista, a felsorolt elemek szabadon kombinálhatók (többszintű zónarendszer), és más rendszerekkel is integrálni kell őket. A zónahatáron például jó tömegközlekedési kapcsolatokra és P+R rendszerre van szükség ahhoz, hogy a rendszer működőképessé váljon. A lenti példák a pesti oldal határvonalaira vonatkoznak, ezekhez természetesen hasonló arányú budai oldali megfeleltetések is párosulhatnak.

 

Mivel Budapesten nincsenek a Stokcholm földrajzi adottságaihoz hasonló földrajzi határvonalak, a bejutási lehetőségek száma igen magas. Nézzük meg a lehetséges zónahatárokat! A zárójelbe tett számok a behajtási pontok számát jelölik, azaz beléptetőkapus rendszer kiépítése esetén hozzávetőlegesen ennyi kapura volna szükség.

1) M0 vonala (123): ez a legkülsőbb határvonal lehetőség. A legnagyobb gond, hogy még nem épült meg. Ráadásul a behajtások számát csökkentené, a belső forgalmat nem. És a településhatárokkal sincs összhangban. Ezért ez nem tűnik jó elemnek.

2) Körvasút sor vonala (23 / 34): mivel a vasútvonal alatt kevesebb az áthajtási lehetőség, a Körvasút sor vonala egy kvázi-természetes határvonalat kínál. A déli rész határa beljebb, a vasút mentén is vezethető, vagy Kőbányán át, majd a Határ út vonalán, egy külsőbb vonalvezetéssel is meghúzható. Hátránya viszont, hogy a körvasút ma alig-alig vesz részt a helyi tömegközlekedésben, bár ez távlatilag fejleszthető (pl. új vasúti megállóhelyek létesítésével és a MÁV vonatok sűrítésével).
3) Hungária körgyűrű (49): előnye, hogy a zóna határán P+R rendszer még ma is viszonylag jól kiépíthető. Hátránya, hogy maga a Hungária körgyűrű viszont túlterheltté válik, mivel ide szorul ki a belsőbb területekről a forgalom. (Bár a kamionforgalom jelentős részét az M0-ás kiépültével ki lehetne innen szorítani.) Kapus beléptetés esetén nagyon sok kapura volna szükség, vagy nagyon sok kisebb utcát kellene lezárni. Az 1-es villamos és a keresztező járatok viszont már ma is jó tömegközlekedési alapokat jelentenek.
4) Belvárosi "lakóövezeti kordon" (58): a vonal a Dráva utcától a Haller utcáig tartana a Hungária körgyűrű és a Nagykörút között. Hátránya a sok töréssel vezetett határvonal, a nagyon sok beléptetőkapu, és hogy a határon nincs híd Buda felé. Mivel a határon nincsenek széles, nagy kapacitású utak, a kordon külső oldalán jelentős parkolási gondok és elhúzódó forgalmi korlátozások valószínűsíthetők.
5) Nagykörút (35): Előnye, hogy célzottan a belvárost tehermentesíti, viszont itt is igaz, hogy a ma is zsúfolt Nagykörútra még nagyobb autós (zóna-elkerülő) forgalom zúdulna. Parkolóházak ma csak elenyészve találhatók a külső oldal közvetlen környezetében, és a P+R hálózat kiépítéséhez túlzottan belső gyűrűnek mondható. Leginkább egy többszintű zónarendszer egyik elemeként lehetne bevezetni. A tömegközlekedési hálózat fejlettsége kifejezetten jónak mondható, de a járatok sűrítése (itt is) elengedhetetlen.
6) Buda (49): a legkézenfekvőbb megoldás a Margit híd - Margit körút - Bocskai út - Petőfi híd megoldás lehet, de ennél kisebb vagy nagyobb terület is kijelölhető, igazodva a pesti oldal határaihoz. Hátrányt jelent a hegyvidéki környezetből adódó korlátozott kapacitás, előny, hogy ma is viszonylag sok tömegközlekedési eszköz metszi a határvonalat. A hegyvidéki adottságok a budai körút fent leírt vonalát "determinálják", ez a legésszerűbb határvonal vezetés.
7) Hidak (hidak száma x2): Sajátos verzió a "hídpénz" újbóli bevezetésének ötlete. Ez azonban önmagában a belvárosból inkább csak a tranzitforgalmat nyomná ki a zónán kívülre, a belvárosi részeket csak nagyon korlátozottan tudná tehermentesíteni. Ezért csak mint egy zónarendszer egyik eleme képzelhető el. A budai oldalon, illetve árvizek idején jelentős parkolási gondok keletkezhetnek a hidak tövében - az észak-déli irányú, rakparti tranzitforgalmat komolyan befolyásolná.

 

(A fenti határvonal elképzelések a Városkutatás Kft. prezentációjából valók. Munkatársak: Tosics Iván, Ekés András, Gertheis Antal.)

 

Te bevezetnéd? Nem vezetnéd be? Mit tennél?


Egy 2006-os blogbejegyzés a témában:

http://fovaros.blogter.hu/?post_id=91417

 

Egy érdekes Origo-s cikk merész ötletek a nagyvilágból:
http://www.origo.hu/nagyvilag/20070405vakmero.html?pIdx=1

 

A teherforgalom korlátozásról a HVG cikke: Dugós lé, 2008. január 26.

4 kép elmélkedésre

A Budapest Kör 2008. január 14-iki rendezvényén a téma a dugódíj bevezetésének lehetősége volt. Itt láttam az alábbi képeket, amit szeretnék megosztani a Nyájas Olvasóval. Egy stuttgarti példa a 80-as évekből, amit egy 2004-es lyoni brossúrában nyomtattak ki újra. Az elsőn az látható, hogy mindenki autóval közlekedik, és a saját autójában ül.

019-Auto
A második képen eltűnnek az autók, és csak a sofőrök maradnak az úttesten.
020-Autok
A harmadik képen egy csoportba gyűlnek ezek az emberek....
021-Autok
..végül mind beszállnak egyetlen autóbuszba.
022-Autok
Vesd össze, hogy mennyi helyet igényel egy autóbusznyi ember, és mennyi helyet igényel ugyanennyi ember, ha mindenki autóval megy. Megdöbbentő a különbség, különösen, ha figyelembe veszük, hogy az újabb és újabb sávok a saját városi zöldfelületeinket csökkentik!

Köszönet a képekért Ekés Andrásnak (Városkutatás Kft.)!

Mundo - városközpont Zuglóban

Átdolgozták a Mundo terveit. 

 

037-Mundo

A Bánáti-Hartvig iroda és a Mofo Architects közös munkáját a július 11-iki tervtanácsi ülés elutasította. Az indoklás szerint a benyújtott terv megvalósulása olyan szigetszerűen elzárkózó épületegyüttest eredményezett volna, ami ellentétben áll az ötletpályázatban megfogalmazottakat. Az akkori tervezőgárda átalakult, belépett a tervezésbe a Bánáti és Hartvig építésziroda.

A második fordulót november 7-én tartották, ekkor egy jelentősen átdolgozott tervet vitattak meg és fogadtak el. Hartvig Lajos szerint a fő cél az épületegyüttes megnyitása, tagoltabb épülettömbök létrehozása volt. Az új terv központi eleme egy hosszú tengely, amely a Bosnyák téri templom déli oldalánál indul, elhalad a majdani metrólejáró tere mellett, s befut a kereskedelmi központ üvegtetős passzázsába. A sor végén a Városháza előtti tér és a három irodaházat körbevevő park áll majd, kijárattal a sportközpont felé.

A terület szomszédságában áll a piac és egy sportközpont, ezeket megőriznék, de más formában. A sportközpontot az önkormányzat egy későbbi ütemben felújítaná, a piacot pedig valószínűleg áthelyeznék, a Nagy Lajos király útjától kijebb. Ezekről azonban ma még nem tudunk biztosat.

Lesz itt bevásárlóközpont, önkormányzati tömb, parkolóház, mozi és éttermek. A városháza a korábbi tervekkel ellentétben teljesen önálló tömbben kap helyet. A bevásárlóközpont üveg borítású homlokzatát pillérsor díszíti. Ez az épületegyüttes tehát tényleg egy kisebbfajta kerületi városközponttá fejlődhet majd. Arra azonban most jelentősebb összeget mernék fogadni, hogy a 4-es metró végállomása 2020 előtt garantáltan nem itt lesz. (Vagy legyen inkább 2030?)

Források:
http://epiteszforum.hu/node/7604
http://www.hg.hu/cikk/itt_a_piac_hol_a_piac

Kormányzati negyed: de mi lesz a helyén?

Nagy bejelentés volt, hogy lefújták a kormányzat negyed megépítését. Pontosabban "nem leállították, hanem megállították", ahogy a kormányszóvivői tájékoztatón elhangzott.

"A kormányzati negyed ugyan lekerült a napirendről, de a kormány nem tett le arról a tervéről, hogy a kormányzati negyed építésére kijelölt területen új városközpont jöjjön létre, ezért azt javasolja Budapestnek és a VI. kerületnek, hogy folytassák a városrendezési programot a területen. Szeretnénk egy olyan kész tervet az asztalra tenni, amit bármelyik későbbi kormány megvalósíthat. (...) Az állam 8,5 milliárd forintért olyan ingatlanhoz jutott, amely már most ennek a többszörösét éri. Ezen a területen valósulhat meg az új városközpont, mert ahogyan most van, úgy biztosan nem maradhat - mondta a szóvivő. Ezen túl 632 millió forintot költöttek a projektre, amelyből 533 millió forint volt a dologi, a többi a személyi kiadás. Felidézte, hogy az Orbán-kormány akkori áron 200 millió forintot költött a kormányzati negyedre, de tanulmányírásnál nem történt több az ügyben." - írja a Magyarország.hu.

Szép, szép, de mégis mi épülne ide? Mi ez az új városközpont?

 

süti beállítások módosítása
Mobil