Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Budapest madártávlatból is csodálatos

2023. június 20. - fovarosi.blog.hu

Egészen új világ nyílik meg a szemünk előtt, ha a magasba emelkedünk, és madártávlatból tekintünk le a város nevezetességeire. A Civertan Grafikai Stúdió hatalmas fotó adatbázisából válogattam egy csokorral.  

mti-20090831-civertanstudio-01.jpg

mti-20100104-civertanstudio-01.jpg

A Naphegy tetején álló, a Várból is jól látható MTI székház a kor high-tech alkotásának indult, de a kísérlet nem úgy sikerült, ahogy megálmodták. Az MTI és a Magyar Rádió szétválasztását követően a hírügynökség 1953-ban költözhetett új épületbe, a Bródy Sándor utcából a Naphegy tetejére. A kor kötelezően előírt stílusában, a szocialista realizmusban felhúzott irodaépület ma is áll. Az ötvenes években komoly fotószolgálattal, a későbbi évtizedekben pedig újságok, kiadványok egész sorával bővült az MTI tevékenysége. Az egyre bővülő tevékenységek miatt az ötvenes évekbeli épületét kinőtte az MTI, bővítésre volt szükség. A tervezésre Virág Csaba (LAKÓTERV) kapott megbízást. Eleinte egy posztmodern épület terveiben gondolkodott, ám később egyre inkább egy modern épület-gép, egy high-tech építészeti alkotás felé mozdultak el a tervek. A világoszöld homlokzatú szocreál épület mellett álló, háromszög alaprajzú beépítetlen területre egy nagyjából kör alaprajzú új épület született. Az építkezés 1987 szeptembere és 1990 augusztusa között zajlott le, a beköltözés, berendezkedés 1991-re. Az akkori tervezői gondolat szerint a ház tulajdonképpen egy "földi űrállomás", a technika csúcsa, az ország állandó élő kapcsolata a külvilággal. A megálmodott high-technek azonban útját állta a valóság: a 80-as évek hanyatló szocializmusában a beruházások terén már szinte semmire nem maradt elég anyagi forrás. Így aztán a jövőbe mutató gépezet ötlete igencsak megbicsaklott. Ami a tervrajzokon még előremutatónak tűnhetett, az a korabeli kivitelezés és a költségvetési kényszerek közepette megbukott. A függönyfalas szerkezet kikísérletezésére, a részletek kidolgozására alig maradt pénz és idő. "Az MTI-SZÉKHÁZ vadonatúj előcsarnoka beázik, a folyosókon pereg a festék, recsegnek a padlók, pontatlanok az illesztések, kilátszik mindaz, aminek rejtve kellett volna maradnia, merev, ami lágy kéne hogy legyen, durva, aminek finom hatást kellene keltenie" - írta György Péter a HOLMI-ban 1993-ban.  

szellkalmanter-20190404-civertanstudio-01.jpg

szellkalmanter-20190404-civertanstudio-02.jpg

A kirándulni vagy bulizni indulók találkozóhelyéül szolgáló óra, és a Moszkva tér című filmben is jegyzett hamburgeres bódé mellett a metrókijárat vasbeton óriásszerkezete lett a Széll Kálmán tér egyik erős épített jelképe. A 18.-19. században még agyagbánya volt a tér helyén, akkor bányászták ki a hegy egy részét, ezzel kialakítva a mai domborzati viszonyokat. A 20. század elején még korcsolyapálya, majd teniszpálya működött itt. 1929-ben Széll Kálmán volt miniszterelnökről nevezték el a teret, innen ered a tér "Széllkalef", majd egyszerűen csak "Kalef" beceneve. 1938-ban a villamosvonalak fejlesztése okán vágták át a Postapalota előtti dombot, az alagút ma is megvan. 1945 után egyre több teret használt fel a tömegközlekedés, egyre forgalmasabb csomóponttá vált az 51-ben Moszkvára átkeresztelt tér, különösen, amióta megépült a 2-es metróvonal állomása a hetvenes évek elején. A tér a budai hegyek felől a város kapujaként funkcionál, ennek megfelelően óriási forgalmat bonyolít le. 2011-ben nevezték el újra Széll Kálmánról, majd 2015-16 során teljeskörűen átépítették.

További cikkek a Széll Kálmán térről >>>

A gázszolgáltatás már a 19. században megindult, de az Óbudai Gázgyár története a huszadik században kezdődött. 1906-ban Bárczy István lett Budapest polgármestere. Ő vitte keresztül, hogy a főváros vásárolja meg a gázműveket a Légszesz Társaságtól. Ez 1910. december 16-án meg is történt. Öt kis házgyár termelt ekkor gázt, ezek helyett egy új, nagyobb gázgyár felépítését vették tervbe. A város szélén kerestek helyet, ott, ahol a szén szállítása is megoldható volt, és a robbanásveszélyes üzem kellő távolságban volt a várostól. Ehhez ideális helyszínt találtak a mai III. kerületben: az akkor Homokos dűlőnek nevezett területet. 1913. október 18-án kezdték meg a gázszolgáltatást. Mire megnyitottak, kisvártatva kitört az első világháború. Nehezen jutottak gázszénhez, a dolgozókat besorozták a seregbe, a gázellátás akadozott. A második világháború még inkább megviselte a gyárat: 1944 szeptemberében 80 bombával sorozták meg a gyár területét. A szovjet csapatok december 28-án vették át az uralmat a terület fölött, ezután viszont a németek bombázták a gyárat, január 2-án bombasérülés érte a fővezetéket is. Így aztán a háború elmúltával bőven volt mit helyreállítani: a vezetékhálózat 3500 ponton sérült meg! Rohammunkával elérték, hogy 1945 júniusában már a pesti oldalon is újraindulhasson a gázszolgáltatás. A hatvanas évek végére kezdett kibontakozni az új irány: az átállás a városi gázról a földgázra. Ez a hetvenes évek során több lépcsőben le is zajlott, így az Óbudai Gázgyár termelése fokozatosan csökkent. A nyolcvanas évek elején már csak a devizát termelő koksz gyártása tartotta életben az üzemet. A vég 1984. október 15-én jött el, ekkor végleg leállt a városi gáz előállítása a hatalmas óbudai üzemben - és hamarosan egész Budapesten megszűnt a városi gáz előállítása.

Fotós túrán az Óbudai Gázgyárban >>>

ujpestionkormanyzat-20090831-civertanstudio-02.jpg

ujpestivaroshaza-20161022-civertanstudio-01.jpg

Újpest egészen 1950-ig, Nagy-Budapest létrejöttéig önálló település volt. A lakosság folyamatos növekedése miatt már a 19. század végén új városházára volt szükség. Az 1898-ban kiírt pályázaton Böhm Henrik és Hegedűs Ármin építészek terve nyert. Ezt nagyon gyorsan meg is valósították, 1900-ban már át is adták. Az újpesti városháza mellett a bíróság és egy börtön is itt nyert elhelyezést. Homlokzatára 1964-ben helyezték fel Budapest szocialista címerét.  Ezt a címert 1964-től 1990-ig használták. A homlokzaton ma is meg lehet találni a jobb oldali torony alatt. 1990 után ezeket a jelképeket – díszítményeket, vörös csillagokat, szobrokat stb. – eltávolították Budapest köztereiről. Ám az újpesti városháza felújítására csak 1999-ben került sor, akkor pedig a címer érintetlen maradt.

A második világháború végén felrobbantott hidak közül az Erzsébet hidat építették újra utolsóként. Azért maradt utoljára, mert ennek a hídnak a felépítése jelentette az egyik legnehezebb műszaki feladatot. 1959-ben hozott a kormány határozatot arról, hogy a hidat az eredeti helyén kell megépíteni. A hídépítés beruházója a Földalatti Vasútépítő Vállalat volt. A terveket Sávoly Pál (UVATERV) készítette, aki külföldi tanulmányútja után dolgozta ki a híd részleteit. Többek között az 1951-ben épült kölni Mülheimer hidat is tanulmányozta, amely kísértetiesen hasonlít a budapestire. A pillérek lényegében azonosak maradtak régi hídéval, ennyiben örökíti át az 1903-as híd szerkezetét az új. Van még egy kevésbé ismert összekötő kapocs is a régi és az új híd között: Sávoly Pál műegyetemi tanára az a Kherndl Antal volt, aki a régi híd statikai számításait végezte. Sávoly nem a régi hidat állította helyre, hanem annak fő vonalait megőrizve, a kornak megfelelő új hidat tervezett.

Összesen több mint hétmillió méter az a huzalmennyiség, amely kábel formájában a hidat tartja. A tartókábelek magyar gyártmányúak, viszont a huzalanyagot Ausztriából importálták, az ún. fárasztó vizsgálatokat Moszkvában bonyolították le. 1964. november 15-én, vasárnap került sor a híd nagy "járműparádéjára": az átadás előtti főpróbának mondható próbaterhelésre. 155 jármű: 67 autóbusz, 24 locsolókocsi, 22 teherautó, 12 háromkocsis villamos szerelvény, 4 villamos motorkocsi és két Diesel-mozdony vett részt rajta. 1964. november 21-én, szombaton jött el a nagy nap: az átadás.

Az Erzsébet híd története sok képpel >>>

skalametro-20090630-civertanstudio-01.jpg

Nem is hinnénk, hogy 2024-ben már 40 éves a Skála Metró épülete a Nyugati téren. Építésze a MÁVTI-nál dolgozó Kővári György lett, aki az átadást már nem élhette meg, 1982-ben elhunyt. Eredetileg kisebb épületet gondoltak ide, 1977-ben ugyanis még úgy számoltak, hogy elég lesz egy kisebb élelmiszerbolt, hiszen a Róbert Károly körúti metróállomásnál majd megépül egy másik Skála is. Ez utóbbi azonban sosem épült meg, így a Skála Metró élelmiszerboltja 1500 négyzetméteres szupermarketté nőtt a tervrajzokon, miközben az áruház igényei is megnövekedtek. Ennek eredményeképpen került be a galériaszint. Az áruházat 1984. április 28-án avatták fel, 3 éves csúszással. A vásárlóközönség május 2-ától vásárolhatott itt. A földszintet, a galériát és az első és második emeletet a Skála Metró Áruház használta. Felette, a 3-9. emeleteket a MÁV BVKH (Bevételellenőrzési, Visszatérítési és Kártérítési Hivatal) irodák használták.

Az árubeszerzés egyáltalán nem volt egyszerű a KGST-keretekkel és hiánygazdálkodással jellemezhető korszakban, mégis volt exportra szánt VOR-öltöny, személyi számítógép, nyugatnémet ágynemű és még videokazetta-kölcsönzés is. És megjelent a vonalkód és a leolvasó fényceruza is - igaz, még csak külön matricákon vonalkódoztak, nem a termékeken. És megjelentek a saját márkás termékek is: a Skála kozmetikai család és a MÉTA sportruházat.

Bővebben a Skála Metróról >>>

continentalzara-20110511-civertanstudio-01.jpg

continentalzara-20110511-civertanstudio-05.jpg

A Dohány utca - Klauzál utca - Wesselényi utca - Nyár utca által határolt területen 1827-ben nyílt meg az első fürdőépület, amely később kibővült: a Nyár utca felől kő- és gőzfürdő, a Klauzál utca felől népfürdő volt benne. A Nyár utca 7-ből lakóház lett. Ágoston Emil tervei szerint 1908-09-ben épült fel a szecessziós fürdőcsarnok, amely a 20-as években aztán mozivá alakult át. A Klauzál utca - Dohány utca sarkán álló épület helyére Vágó László tervezett lakóházat, amely 1928-29-ben épült fel. Ekkoriban vált a Dohány utca - Nyár utca sarkán álló ház Continental szállodává. A fürdő épülete 1955 után még Tarka Színpad, illetve Bányász Színház néven színpadként működött néhány évig, majd a fürdő 1963-ban, a Contintental szálló 1970-ben bezárt. A 80-as években már csak az fürdő egy része volt lakható. A Continental épületét 1990-ben bontották le, miután hagyták az életveszélyességig leromlani. 1996-ban privatizáció útján kerültek a maradványok a Beverly Hills Kft. birtokába - de ők nem a felújításra, hanem a bontásra, a telek megszerzésére játszottak. 2002-re szinte csak az utcai szárny maradt állva az évről évre lassan elbomló tömbökből. 2005-ben nyilvánították műemlékké a maradványokat. 2006-ban azt tervezték, hogy lakó- és irodaházat építenek ide, de a lakók ellenállására (bírósági per eredményeképpen) végül a tervből nem lett semmi, az ingatlanegyüttest eladták a Zeina Hotel Szolgáltató Kft.-nek. A jordán tulajdonú cég vezetőjének érdekeltsége a ZaraHotels szállodalánc, amely itt második fővárosi egységét terveztette meg. A munkálatok 2008 októberében indultak el a helyszínen, az új épület alapkövét 2009 április 7-én rakták le. A határidőket példamutatóan tartották: 2010 nyarára ígérték a megnyitást, és 2010. június 15-én meg is nyitottak.

Korabeli emlékek az egykori Hungária fürdőből >>>

blahalujzater-20190601-civertanstudio-01.jpg

blahalujzater-20160113-civertanstudio-02.jpg

Kezdjük az elején a Blaha Lujza tér történetét. A holocén korban még folyó folyt a Nagykörút vonalában: a Duna egyik mellékága. Ennek maradványa egy árok lett – nem véletlen, hogy pont a Nagykörút vonalára álmodott Reitter Ferenc hajózható csatornát. Abból nem lett semmi, de 1871-ben megszületett a Nagykörút kiépítését elrendelő törvény. Az útvonalat 1896. augusztus 31-én adták át a forgalomnak, a Nagykörút házainak zöme 1872 és 1906 között épült fel. A másik keresztező főútvonal is igen régről eredeztethető: az Astoriánál egykor állt Hatvani kapuhoz vezető, a Rókus kápolna irányába tölcsérszerűen kiszélesedő útvonal volt. Az már a Közmunkatanács döntésén alapult, hogy a Népszínház utca vonalát tovább húzva építteti ki a teret, amely 1920 óta viseli Blaha Lujza, a nemzet csalogányának nevét. A 2-es metró ezen szakaszának építéséhez kapcsolódóan 1966-ra megépített gyalogos aluljáró 1839 négyzetméteres területével úgy kétszer akkora, mint az Astoriánál korábban épült. Belmagassága meglehetősen nyomott, mindössze 2,6 méter. Itt működött valamikor az EMKE kávéház, itt áll a Corvin Áruház, és itt áll az egykori Sajtóház helyén kialakított Europeum üzletközpont és szálloda kombó is. A teret 2022-re teljeskörűen felújították, azóta sokkal több fa várja az erre járókat. 

Bővebben a Blaha Lujza térről és a felújításról >>>

sote-nagyvaradter-20090727-civertanstudio-03.jpg

sote-nagyvaradter-20090727-civertanstudio-06.jpg

Az egyetemi hallgatókon, oktatókon kívül kevesen jártak benne, pedig Budapest harmadik legmagasabb épülete, és itt van az ország legnagyobb színes üvegablaka is - ez az Elméleti Tömb, a SOTE Nagyvárad téri toronyháza. A beruházási program elkészítésére az IPARTERV-nél Wágner László és Südi Ernő kapott megbízást. Az eredeti kiviteli tervdokumentáció építész tervezője 1967-ben Wágner László volt. Az alapkőletételi okmány elhelyezése 1971. április 30-án történt, a tényleges munkálatok 1971 júniusában indultak el. A hallgatók 1977. február 7-től vehették birtokba a lepényépületet. (Az első napon a só- és vízforgalom kórélettanáról és a szívelégtelenségek gyógyszertanáról hangzott el előadás.) 1977-78-ban a toronyépületbe is fokozatosan beköltözhettek. A 83,65 méter párkánymagasságú, víztartályokkal együtt 89,25 méter magas (antennákkal együtt már 100 méter feletti), 24 emeletes épület a harmadik legmagasabb Budapesten. (Az Országház és a Szent István Bazilika 96 méter magas.) Az Elméleti Tömb átadásával kb. negyvenezer négyzetméter területtel, és kb. 150 000 légköbméternyi "beépített térfogattal" bővült a SOTE.

sote-nagyvaradter-1980korul-fortepan_hu-74600-semmelweisegyetemleveltara.jpg

A kb. 7 x 21 méter méretű ólomüveg ablaksort Hincz Gyula festő- és grafikusművész készítette. A tervek 1973-ban születtek meg, az alkotást az épület átadása után, 1982-ben avatták fel. A Népszabadság akkori tudósítása szerint "Hincz Gyula győztes műve a hely szelleméhez igazodva a mikrobiológia, a sejtek különös világának sajátos, művészi eszközökkel való megfogalmazása".

Bővebben a SOTE Nagyvárad téri toronyházáról >>> 

kobanyaisorgyar-20090727-civertanstudio-02.jpg

kobanyaisorgyar-20090727-civertanstudio-04.jpg

Ha Kőbánya, akkor kőbánya, és ha kőbánya, akkor a kibányászott kövek után ott maradt pincerendszerre alapozva sörgyártás és persze Dreher Antal.

1862-ben vette meg a Kőbányai Serház Társaságot. A következő évben elhunyt, de fia, az ifjabb Dreher Antal hamarosan tovább vitte az üzletet - 1890-ben már évi 1,2 millió hektoliter sört gyártottak. A következő évtizedekben - immár az egyik fiú, Dreher Jenő irányítása alatt - a legnagyobb sörgyártó részvénytársaságként terjeszkedtek tovább. Az első világháború és az azt követő válságos évek jelentős visszaesést hoztak: 1923-ban a háború előtti mennyiség 14%-át tudták csak eladni. Így aztán szélesítették a termékpalettát - ekkor jelent meg a Dreher-Maul Csokoládégyár, a Dreher-Floking Konyak- és Likőrgyár, illetve előbbihez kapcsolódva még saját tehenészet és tejgazdaság is létesült a sörgyár berkein belül. A következő évtizedben sikerült talpra állni. 1933-ban már a magyar piac 70 százalékát uralták, a világhír felé törtek. A növekedésnek a második világháború vetett véget.

A második világháború után hamar újraindult a gyártás, de őket is elérte az államosítás: 1948 márciusában, több sörgyár egybeolvasztásával létrejött a Kőbányai Sörgyár, amely kezdetben a hazai sörgyártás 90 százalékát adta. Ez a szocialista gyáróriás a rendszerváltásig működött, és gyártotta a piros-kék címkés Kőbányai Sört. A Kőbányai Sörgyár 1993-ból a SABMiller tulajdona - ők a világ második legnagyobb sörgyártó cége. (A SAB a dél-afrikai South African Breweries rövidítése, az amerikai Miller 2002 óta a cégcsoport része.)

A Sörmúzeum a gyár 125. évfordulójára, 1979-ben nyílt meg Söripari Emléktár néven. A sörgyártás menetét, történetét nem csak tablók, de számos kisebb-nagyobb emléktárgy is bemutatja. Az egyik legérdekesebb darab a "Tótsogó" kocsma régi cégére, amelyen egy gödény issza ki a söröskorsót - innen ered az a szólásunk, hogy "iszik, mint a gödény".

Bővebben a sörgyárról és az ottani vezetett Sörtúráról >>>

A Civertan Grafikai Stúdió évtizedes tapasztalattal készít légifelvételeket, archívumunkban több mint 800.000 jó minőségű, nagy felbontású, digitális kép található Magyarország legkülönbözőbb tájairól, műemlékeiről, hazánk legtöbb településéről. Légifotóinkat vesszük alapul azokhoz a grafikus információs-tájékoztató térképekhez, melyeket települések, turisztikai régiók, szolgáltatók illetve szálláshelyek részére készítünk el. Térképeinket a klasszikus megjelenés mellett interaktív változatban is el tudjuk készíteni weboldalakra, valamint komplex grafikai megoldásokat kínálunk információs rendszerekhez, tájékoztatáshoz, honlapokra. Grafikus csapatunk emellett tervez logókat, céges arculatokat, csomagolásokat és címkéket is. 

Légifotók: https://www.legifoto.com/

Logótervezés: https://www.logoterv.hu/

Weboldalak készítése: https://www.honlapok-keszitese.hu/

Weboldalak népszerűsítése: https://www.nepszerusites.hu/

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.06.22. 12:52:35

A naphegy-téri MTI-űrállomás megdöbbentett, én aszittem, hogy az frankón okés...de ezexerint csak olyan magyarosan.
Vajon a gázgyári telekkel mér' nem kezdenek valamit?
Le van dózerolva üresre évtizedek óta, egy jó helyen lévő, értékes terület és semmire sincs használva.
Csak én nem értem?
Ugyanez a kérdés a Skála Mertóról: ott van egy szuper jó területen, a közlekedése ideális
és mégis csak döglődik, amennyire én tudom.De javítson ki valaki, aki tud, bátran.
Az a Klauzál utcai tetőtéri pancsolda erősen kábulat.Gondolom, csak a még egyenlőbbek fürödhetnek ott.
A Blaha Lujzi téren levesznek... közben átadták a Corvint is, a bádogfedél nélkül gyönyörű lett.

Jó volt a poszt, még sok ilyen jöhetne... :-)

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2023.06.22. 13:33:39

Az Óbudai Gázgyár területe évtizedeken át a városi gáz gyártásának helyszíne volt, itt a talaj több méter vastagságban súlyosan mérgezett. Az irgalmatlan költséggel járó talajcserét viszont senki nem akarja finanszírozni. Úgyhogy az 10 év múlva is ott fog állni üresen.

A Skála Metró lassan új életre kel, az aluljáró szinten ott az Interspar, felette ott van a sportáruház, a Libri, a kávézó meg a minden is. A felső szinteken eredetileg is iroda volt, plusz egy méretes előadóterem - oda jó lenne egyszer bejutni szétnézni!

_kolléga_ · https://radicspeter.hu 2023.06.22. 19:56:54

@geegee: (a)vagy: "A Blahán, a Blahán Ott szült meg engem az anyám" :)

jó képek!
süti beállítások módosítása