Hosszabb szünet után hatalmas adaggal, több, mint 5500 képpel frissült a fortepan. Van benne vasúttörténet, első világháború, tánc és 1945-ös Vörös Hadsereg is, szóval ömlesztve mindenféle. Én pedig ismét a budapesti képekből válogattam egy adagot, íme. (Az azonosító számra kattintva a kép nagyban is letölthető.)
152180: Emlékszünk még arra, amikor Sebeők János 1989-ben beült egy üres ketrecbe az Állatkertben, és kiírta a táblára, hogy Homo Sapiens Sapiens? (Adományozó: Szigetváry Zsolt)
175065: Az Anker-ház 1917 körül. Amikor átadták az Alpár Ignác által tervezett épületet, az Anker Élet- és Járadékbiztosító Társaság székházát, akkor hatalmas botrány volt a túl pökhendinek, nagyzolónak ítélt stílusa miatt. Az andekdota szerint Alpár Ignác felesége így kiáltott fel az épület láttán: "Ignác! Nem szégyelli magát? Mit csinált Ön itt?" Viszont van benne egy remek lakás, fent a toronyban, erről bővebben itt olvahat a Nyájas. (Adományozó: Berecz)
175031, 139883: A Baross tér 1917 körül, majd a hetvenes évek közepén. Hatalmasat változott a tér képe, és ennek egyértelműen a forgalom növekedése az oka. A szobor elkerült a pályaudvar elől, jött az egyre több sáv, a felüljáró, a metróállomás (azóta már két metróvonalé is), és ez szinte minden zöldet kiirtott. A szerény zöldfelületekkel együtt is rendkívül kopár, kősivatagi hangulatú ez a tér ma is. (Adományozó: Berecz / UVATERV)
170498: A Belgrád rakpartot 1954 körül ábrázoló fotón nem csak a korabeli hajók, bárkák érdekesek. A háttérben jól látható a visszavonuló nácik által felrobbantott régi Erzsébet híd pesti pillérje, amely nagyon sokáig meredezett ott a folyó partján. Ez volt az utolsónak helyreállított budapesti híd. Csak 1960-ban kezdődött meg az újjáépítése a régi maradványok kiemelésével, hogy aztán 1964-ben már az új hidat avathassák fel. Ami amúgy döbbenetesen hasonlít egy kölni hídra. (Adományozó: Lőrinczi Ákos)
171710: A Budai Vár 1930 körül, a második világháborús pusztulás előtti utolsó állapotában. Az előtte - alatta álló házsor is figyelmet érdemel, a jobb alsó sarokban ott van még a Fiume Szálló épülete is. (Adományozó: Tehtube)
175125: Az 1945 körül készült fotón nem csak a kiégett Budai Vár látható az Attila út felől, de balra a most vasbetonból újraálmodott Lovarda is felbukkan, előtte a Csikós szoborral. És azt ki tudja megmondani, hogy mi az a kisebb épület a kép alján? (Adományozó: Vörös Hadsereg)
171714: Egy nagyon szép panorámakép Budapestről, a levegőből, 1930 körül. Érdemes nagyban is megnézni - milyen eltéréseket találsz a mai állapotokhoz képest? (Adományozó: Tehtube)
155985, 155978: Rengeteg fotó került fel a régi Déli pályaudvarról. Már csak a "régiek" emlékezhetnek rá, de a jelenlegi épület előtt volt ott egy kisebb pályaudvari épület. Mind a kettőt a MÁVTI-nál dolgozó Kővári György tervezte, és mindkettőnél kihasználta a Vérmező és a Vár felé nyíló csodás panorámát. (További fotók: 155982, 155983, 155987, 155988, 155990, 155996, 155998, és az építésről a 156016, adományozó: Racsmány Dömötör)
139891: Mai szemmel talán fel sem ismerjük, de a vörös csillag alatti épület az, ami ma Eiffel Palace irodaházként működik. Eredetileg nyomda és kiadóhivatal volt benne, a Pesti Hírlap székháza volt. A kép készültekor a Zrínyi nyomda működött benne - egészen 1996-ig. 2013-ban, az irodaház átadása előtt jártam benne, erről itt olvashat beszámolót a Nyájas. (Adományozó: UVATERV)
140010: Amikor még azt hitték, hogy az autós közlekedés kiszolgálása nagyon jó lesz a belvárosban, kétszer három sávosra építették ki a Rákóczi utat és az Erzsébet hidat, és több aluljárót is építettek alá a Ferenciek terénél. Az autósoké ez, az "Y aluljáró" lett. A fotó a hetvenes évek közepén készült. (Adományozó: UVATERV)
154582: Próbaúton a földalatti új járműve. A Ganz gyár speciálisan erre vonalra tervezte meg és gyártotta le a szerelvényeket, amelyeket 1973-ban, Budapest 100. születésnapjára adtak át. Akkoriban nagyon sok fejlesztést időzítettek a kerek évfordulóra - erről komplett kis cikksorozat olvasható itt. (Adományozó: Surányi Sándor - György József)
154535, 154537: És ha már metrózunk, akkor itt van pár kép a Ganz-Hunslet metróról is. A rendszerváltás környékén kezdték el fejleszteni, a rendszerváltás után a Hunslet is beszállt a tulajdonosi körbe, de végül az egészből nem lett semmi. Egy szerelvényen utazhattak is, volt próbaforgalomban utasokkal is. De soha nem sikerült megbízhatóan működő járművet faragni belőle, így a fejlesztést végül lezárták, a sorozatgyártás sosem indult el. Összesen másfél szerelvény készült, ma már csak az egyetlen készre gyártott darab első része látható a szentendrei Tömegközlekedési Múzeumban. (Adományozó: Surányi Sándor - György József)
146265: A Hősök terét nem nehéz beazonosítani. Figyeljük meg, hogy még nincs készen a ma látható bukolat. Az oszlop mögött pedig egy érdekes építmény figyelhető meg. Ez alapján egyértelműen beazonosítható az 1938-as évszám is a képhez, ez az ideiglenes emelvény ugyanis az Eucharisztikus Kongresszus számára épült. (Adományozó: Sattler Katalin)
174885: A Kopaszi-gát és a Déli vasúti híd környezete, 1980 körülre datálva. Vajon milyen üzemek láthatók a képen? A túlsó parton a VITUKI toronyháza látható - a mellette található kis strandot nemrégiben számolták fel. (Adományozó: Kecskés András)
174480: A kőbányai Liget tér "korszerű" városközpontja, hogy a korabeli szóhasználattal éljek. Panel lakótelep, szolgáltatóközpont, és gömböc lámpabúrák - a szocialista építkezések egy képbe sűrítve, 1980 környékén. (Adományozó: Péterffy István)
175182: A felvételen az orosz katona a felrobbantott Erzsébet híd felé néz, 1945-ben. Jobbra a Belvárosi Plébániatemplom látható. Lásd még: 175219-es kép! (Adományozó: Vörös Hadsereg)
175054: A Nemzeti Színház 1917-ben. Az Astoriánál lévő épületből - amelynek a helyén ma az East-West Business Center irodaház áll - költöztek át ide, de a hatvanas években innen is tovább kellett állniuk, mert a 2-es metró építéséhez kapcsolódóan az akkor már nagyon leromlott állapotú épületet lebontották. Jobb lett volna megmenteni. (Adományozó: Berecz)
139955, 139960: A Nyugati (akkor: Marx) térről egész fotósorozatot töltöttek fel (139897, 139939, 139954, 139955, 139956, 139960...). Ezek a hetvenes évek közepén készültek, amikor még üres volt a Skála Metró telke, és felüljáró sem volt. Az a felüljáró, amely építésekor azzal lett híres, hogy az elsietett építés miatt vissza kellett bontani egy részét. És amelynek az elbontását a minap jelentették be. (Adományozó: UVATERV)
174304: Az Oktogon 1937 körül, fényreklámok fényében. Tungsram, Zwack Unicum, Modiano, és az 1937-es párizsi világkiállítás reklámjai, de még egy Dreher Baksör felirat is felfedezhető a képen. (Adományozó: Előd Erika)
174351: A Petőfi híd (akkor: Horthy Miklós híd) budai oldalán állt a Haditengerészeti Emlékmű. A fotón 1940 körül látható. A Császári és Királyi Haditengerészetnek állított emléket, és a híddal egyidőben, 1937-ben készült el. Miskolczy László tervezte 22 méter magas talapzatát, amelyből egy hajóorr nyúlt ki. Ezen állt Szentgyörgyi István hétméteres, kétalakos bronz szoborcsoportja: a hajókürtös alakja a Támadás Géniuszára tekint. A talapzat tetejére a fiumei világítótorony 30 méteres, kicsinyített másolata került. 1945-ben megsérült, a háború után pedig fel sem merült a Horthy-rendszerrel azonosított emlékmű helyreállítása. A háttérben az Elevátor Ház lóg be a képbe. (Adományozó: Kellner Ludwig)
153447: Ma már szinte elképzelhetetlennek tűnik, de évtizedeken át nem volt Budavári Siklónk. A második világháborúban csak kisebb károkat szenvedett, mégsem állították helyre. A hatvanas években inkább a várba felhajtó buszok kerültek előtérbe. A városvédők egyik nagy sikere volt, hogy a nyolcvanas évek közepén helyreállították, újjáépítették a Siklót, amely 1986 óta szállítja (ismét) az utasokat. (Adományozó: Giltán Tivadar)
175001: És ha már emlegettem, akkor legyen itt a Skála Metró is. Mögötte az egykori Zrínyi nyomda, ma Eiffel Palace irodaház épületének tetején egy jókora vörös csillag. Ma már nem tűnik annak, de átadásakor a nyugati high-tech építészet magyarországi megjelenését üdvözölték az épületben. Az alsó szinteken a Skála rendezkedett be, a felső szinteken a MÁV kapott irodákat. 1984. április 28-án avatták fel, így 1987-es lehet a fotó, az egyik felirat ugyanis ez: "Köszönjük, hogy 3 éve nálunk vásárol". Vajon milyen lehetett az olasz fagyi? (Adományozó: Golz Bernd)
170723: A végére egy vidámabb kép: 1974 körül, az ellenforradalom mártírjainak emlékművét mossák a Köztársaság téren (ma: II. János Pál pápa tér). Remélem, a hónalja sem maradt ki! :-) (Adományozó: Péterffy István)
Egy 219 képből álló, Budapest témájú képválogatáshoz kattints ide!
További érdekességek, aktuális infók Budapestről a Fővárosi Blog közösségi oldalain - kattints a logókra!
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.05.23. 04:51:02
:-)
A Ferenciek teri alagút betöméséért azóta is f@$zkorbács járna az ötletgazdának.Ettől nem lesz kevesebb az autó, csak még nehezebben lehet közlekedni.A buszoknak is.
Na, a Nyugati téri felüljáró dettó, visszalépünk a hetvenes évekbe, csak éppen XXI. századi forgalommennyiséggel.
Ott is a lebontás ötletgazdáját deresre húznám.
Jó volt a poszt, köszönet.
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.05.23. 04:51:56
:-)
A Ferenciek teri alagút betöméséért azóta is f@$zkorbács járna az ötletgazdának.Ettől nem lesz kevesebb az autó, csak még nehezebben lehet közlekedni.A buszoknak is.
Na, a Nyugati téri felüljáró dettó, visszalépünk a hetvenes évekbe, csak éppen XXI. századi forgalommennyiséggel.
Ott is a lebontás ötletgazdáját deresre húznám.
Jó volt a poszt, köszönet.
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.05.23. 04:57:58
:-ooo
Yaesu 2019.05.23. 06:10:52
Szégyen és gyalázat, hogy már hosszú évek óta (a Vitézy érától kezdve) módszeresen szétbasszák a város közlekedését.
csúti csüngőhasú tolvaj 2019.05.23. 08:03:20
csúti csüngőhasú tolvaj 2019.05.23. 08:08:05
Öngerjesztő Erg 2019.05.23. 08:54:17
A Nyugati-téri felüljáró elbontása is agyrém.. Reméljük megbukik ősszel Tarlós és nem lesz belőle semmi. Kiváncsi vagyok pl. a BAH-csomóponti felüljárót mikor akarják majd elbontani. Végülis az is ronda a szép budai környezetben..
mel gibson 2019.05.23. 08:55:57
Terézágyú 2019.05.23. 09:13:09
Eleve csak ideiglenesen költözött a Nemzeti a Népszínház épületébe - amely prózai színház céljaira valójában alkalmatlan volt, hiszen a Népszínház (=Népopera) zenés darabok előadására készült "hatalmas hodály" volt (korabeli kifejezés!)
sollozzo 2019.05.23. 09:35:41
s3.eu-central-1.amazonaws.com/kozterkep/photos/3503a88d55ff9604fa344664e0655085_4.jpg
Terézágyú 2019.05.23. 09:48:59
Hát, a képen is látszik, hogy ott, ahol a 67-es villamos egy nagy kört tett meg áll néhány fa. És emlékezhetünk is rá, hogy ott volt fűfelület (bokrokkal) - ami persze olyan volt, amilyen, de zöldfelület volt.
Terézágyú 2019.05.23. 09:54:17
Valójában nem a folyóban "meredezik", mert mindkét Erzsébet hidunk olyan, hogy nincs mederpillére, mindkét végén a parton állnak a pillérek...
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2019.05.23. 11:02:03
donkanyar · http://www.falanszter.blog.hu 2019.05.23. 11:11:37
urbface.com/budapest/futballpalya--a-volt-holtzspach-villa
sollozzo 2019.05.23. 11:12:38
maximum 2019.05.23. 12:27:20
Kopaszi gát képen a nagy Duna melletti területen volt abban az időben a Középületépítő Vállalat betonüzeme,és gépállomása.
A domb a dunából kikotort kavicshegy , mellette a cementsilókkal, az udvaron pedig a mixerek és egyéb építőgépek , daruk.
Ezt a telepet később az Árpádhídhoz , és a Csömöri telepre költöztették.
lutria 2019.05.23. 14:36:41
Watchdog 2019.05.25. 14:54:21
... az adományozás a fotókat, valamint a romos épületek kialakítását is magában foglalta...