Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

A Deák téri betűcsempék megfejtése 3/1.

2009. január 22. - fovarosi.blog.hu

Nekiálltam megfejteni a Deák téri betűcsempék titkát. Már sokszor elhaladtam előtte, amikor a 3-as vonalon utaztam, néha egy-egy szavát ki is bogarásztam, de aztán nagy kutatás lett, mire rájöttem, hogy pontosan mi és hogy is van ott. Most a megfejtés és annak története következik, két részben! Először a neten kezdtem el kutakodni. Egy cikk kommentjében, majd egy fórumban is rábukkantam ennyi szövegre:

"A Deák téri állomáson 1996-ban avatták fel a Lisszabon (Budapest testvérvárosa) által ajándékozott betűs mozaikot. A csempés fal João Vieira lisszaboni képzőművész alkotása. A trükkje, hogy három magyar versrészlet van fenn portugálul, és három portugál versrészlet magyarul. Persze tudni kell sorba olvasni a betűket! Pl.
No Danúbio

Sentado na mais alta pedra do molhe
Via flutuar as cascas de melancia.
azaz: A Dunánál.
A rakodópart alsó kövén ültem,
Néztem, hogy úszik el a dinnyehéj.
Amor e liberdade
Ambos me são precisos
(azaz: Szabadság, szerelem! E kettő kell nekem)
Pela liberdade sacrifico o meu amor
(A szabadságért feláldozom szerelmemet.)

És egy portugál magyarul: Luis de Camões: Hibáim, balsors, lobogó szerelmem
Hibáim, balsors, lobogó szerelmem / esküdtek az elvesztésemre össze / feleslegesen tett sors, hiba tönkre, / mert elég volt Ámort magát viselnem."

No, ezen már el lehetett indulni. Magyar versek portugálul, portugál versek magyarul, testvériség és művészet, ó!

Először is elmentem a helyszínre, és végigfotóztam a két oldalt. Aztán egy xls fájlba szépen bepötyögtem az összes betűt egy szép nagy négyzetrácsba. A magyar nyelvű szövegeket így sikerült is kibogoznom. Ez egyben arra is rádöbbentett, hogy nem három, hanem öt szövegrészlet van fent a falakon! Közben egy alkalommal valaki azt is megmutatta, hogy a csempesor szélén egy kis réztábla is található, az alábbi szöveggel:

Joao Vieira (szül. 1934)
Portugál festő munkája, készült
A Fábrica Cerámica Viúva Lamego-ban
(Csempegyár), Lisszabonban.
A Metropolitano de Lisboa
(Lisszaboni Metró) ajándéka
a Budapesti Közlekedési
Részvénytársaságnak
Felavatva 1996 augusztus 19-én,
A magyar államalapítás
1100. évfordulója
alkalmából

Sőt, még meg is pucoltuk egy kicsit a táblát, amíg egy marcona békávés oda nem jött, és vörös fejjel el nem kezdett velünk - teljesen alaptalanul - ordibálni. Nem pöröltünk, inkább elpucoltunk :-( No, de vissza a versekhez!

Közben az Index metrós fórumán is érdeklődtem, meg az Urbanlegends egyik cikkjének kommentjei között is megtaláltam a fenti sorokat. Utóbbin keresztül rátaláltam valakire, aki velem ellentétben tud portugálul! Az illetőt Gyuricza Gábornak hívják, Brazíliában született magyar származású vállalkozó, aki azért alapította 12 éve a www.legatum.hu céget, hogy brazil csúcsminőségű termékekkel - strandpapucsokkal, bikinikkel - ismertesse meg a hazai közönséget. Ezúton is nagyon köszönöm a megfejtésben nyújtott nagy segítségét!

A versek kutatása során sok órát töltöttem a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest gyűjteményében, az Országos Idegennyelvű Könyvtárban, és még a Budapest Galéria irodáját is megjártam. Kiderült, hogy összesen 10 vers van, és hatot sikerült is összeszedni irodalmi könyvekből, internetről. Négy vers viszont teljesen megfogott. Még az Index metrós fórumán sem kaptam választ, pedig ott aztán van sok szaki! Már ott voltam, hogy akkor jöhet a Várban a Széchenyi Könyvtár, amikor megjött a megoldás. Postán. Gábor kapta Portugáliából. A lisszaboni metróvállalat, a Metropolitano de Lisboa adta ki 1996-ban a füzetet, és ebben részletes leírás van az egész projektről. Az összes vers benne van. 2009. január 15.-én tehát összeállt végre a teljes kép!

Most akkor kezdjük a "portugál versek magyarul" oldallal. Van balra egy különálló tábla, aztán a széksor felett egy hosszú rész, majd a jobb oldalon megint egy különálló tábla. A baloldali táblán Pessoa/Álvaro de Campos: Opiárium c. verséből van egy részlet. A vers igen hosszú, itt csak az első 4 versszakot közlöm. A teljes vers itt olvasható. A csempéken a feketével jelzett szöveg van fent, a kék már nem. A vers egyszer csak megszakad, ott, ahol a csempék véget érnek. Itt egyben az is megfigyelhető, hogy a csempéket bizony helyenként rosszul rakták fel!!! Az "idegcsomóim" szó például egyáltalán nem stimmel.

PESSOA (ÁLVARO DE CAMPOS): OPIÁRIUM

(OPIÁRIO)

A LELKEMET NEM ÓPIUM SEBEZTE,

AZ ÉLETTŐL SÁPADOZTAM, DARVADOZTAM,

DE VIGASZOM RÉMLETT AZ ÓPIUMBAN,

KELET KELETJE CSÁBÍTOTT KELETRE.

MEGÖL, TUDOM, E FEDÉLZETI ÉLET

FEJEMBEN LÁZAS NAPOK KERGETŐZNEK.

EZERSZER JOBB, HA BETEGSÉG GYÖTÖR MEG.

AZ ALKALMAZKODÁSHOZ ÉN NEM ÉRTEK.

AZ ELLENTMONDÁSOS, ROSSZ CSILLAG-ÁLLÁS

ARANY SEBEKKEL UTAMAT KISZABJA.

ÖNÉRZETEM LECSÚSZIK A HABOKBA,

IDEGCSOMÓIM HULLÁMOK CIBÁLJÁK.

A KÉPZELET TORZ LENDÍTŐKERÉKKEL

 

A KATASZTRÓFÁT MŰKÖDÉSBE HOZZA,

EGY KERTBEN RÁLELEK A VÉRPADOKRA,

SZÁRUKAT VESZTETT VIRÁGOK KÍSÉRNEK.

(...)

PESSOA / ÁLVARO DE CAMPOS: OPIÁRIO

É ANTES DO ÓPIO QUE A MINH'ALMA É DOENTE.

SENTIR A VIDA CONVALESCE E ESTIOLA

E EU VOU BUSCAR AO ÓPIO QUE CONSOLA

UM ORIENTE AO ORIENTE DO ORIENTE.

ESTA VIDA DE BORDO HÁ-DE MATAR-ME.

SÃO DIAS SÓ DE FEBRE NA CABEÇA

E, POR MAIS QUE PROCURE ATÉ QUE ADOEÇA,

JÁ NÃO ENCONTRO A MOLA PRA ADAPTAR-ME.

EM PARADOXO E INCOMPETÊNCIA ASTRAL

EU VIVO A VINCOS DE OURO A MINHA VIDA,

ONDA ONDE O PUNDONOR É UMA DESCIDA

E OS PRÓPRIOS GOZOS GÂNGLIOS DO MEU MAL.

É POR UM MECANISMO DE DESASTRES,

UMA ENGRENAGEM COM VOLANTES FALSOS,

QUE PASSO ENTRE VISÕES DE CADAFALSOS

NUM JARDIM ONDE HÁ FLORES NO AR, SEM HASTES.

(...)

Álvaro de Campos alakja különleges helyet foglal el a pessoa-i életműben. Egyike a költő teremtett, heteronim költőfiguráinak. Pessoa feljegyzéseiből tudjuk, hogy saját létezését mindig fiktívnek képzelte, és magánál sokkal valóságosabbnak tekintette a különböző irodalmi figurákat. Költészetét ugyanazok a visszatérő témák uralják: hazafias témák, az érzékelés határain túli világ, a tudatos lét gyötrelme, és az ebből következő tudattalanság iránti vágyakozás, valamint a versalkotás folyamata. Opiárium című versét 1914 márciusára datálta. Ehhez a vershez kapcsolódik egy városi legenda is:

"Egyébként egyszer valakitől, vidéki embertől azt hallottam, valami "ópiumos" vers van azokon a csempéken. Így mondta. Haragudtam is, hogy ilyen kusza betűkkel írják, hogy ne lehessen elolvasni, csak a tudatalattiban hasson. Ezek szerint nem igaz, csak így terjednek a városi legendák. :) "

(Forrás)

Ezt a butaságot remélem, hogy egyszer s mindenkorra sikerült cáfolnom.

A középső részen 3 versrészlet van, de a sortörést semmi nem jelöli, azt a megfejtéskor kellett kitalálni. Az első versrészlet Camões verséből való:

LUÍS DE CAMÕES: MIT AKARTOK, ÖRÖK VÁGYAKOZÁSOK?

MIT AKARTOK, ÖRÖK VÁGYAKOZÁSOK?

MILY REMÉNYEKKEL ÁLLTOK MÉG ELŐ?
NEM TÉR VISSZA A TOVASZÁLLT IDŐ,
S HA VISSZATÉR IS, VONÁSAI MÁSOK.

JÓL TESZITEK, ÉVEK, HOGY TOVASZÁLLTOK,

MERT BÁR MINDŐTÖK KÖNNYE RÖPPENŐ,
HAJLAMOTOK NEM MINDIG EGYEZŐ,
S AZ ÓHAJ NEM ISMER EGYFORMASÁGOT.

MI KEDVES VOLT, MÁS BENNE MÁR A LÉNYEG;

MERT A NAPOK MÚLÁSA LETÖRÖLTE

A RÁTAPADT ELSŐ GYÖNYÖRŰSÉGET.

REMÉNYT NEKEM TOVÁBBI ÖRÖMÖKRE

NEM HAGY A MEGLÓDULT IDŐ S A VÉGZET,

A BOLDOGSÁG E KÉT KERÉKKÖTŐJE.

(HÁRS ERNŐ FORDÍTÁSA)

LUÍS DE CAMÕES: QUE ME QUEREIS, PERPÉTUAS SAUDADES

QUE ME QUEREIS, PERPÉTUAS SAUDADES?

COM QUE ESPERANÇA, AINDA ME ENGANAIS?

QUE O TEMPO QUE SE VAI NÃO TORNA MAIS

E, SE TORNA, NÃO TORNAM AS IDADES.

RAZÃO É JÁ, Ó ANOS, QUE VOS VADES,

PORQUE ESTES TÃO LIGEIROS QUE PASSAIS,

NEM TODOS PERA UM GOSTO SÃO IGUAIS,

NEM SEMPRE SÃO CONFORMES AS VONTADES.

AQUILO A QUE JÁ QUIS É TÃO MUDADO

QUE QUASE É OUTRA COUSA; PORQUE OS DIAS

TÊM O PRIMEIRO GOSTO JÁ DANADO.

ESPERANÇAS DE NOVAS ALEGRIAS

NÃO MAS DEIXA A FORTUNA E O TEMPO ERRADO,

QUE DO CONTENTAMENTO SÃO ESPIAS.

http://www.metrolisboa.pt/Portals/1/imagens/ah_01.jpg Camões (1524-1580) a portugál irodalom egyik legjelentősebb költője. Kevés személyes adatot ismerünk róla, ám hátrahagyott munkássága bőséges: verseket, a Luziádák c. hőskölteményt és számos színdarabot is írt. Magyarországon a romantika fedezte fel költészetét: 1865-ben jelent meg először a Luziádák. Érdekesség, hogy a költő tévesen úgy tudta, hogy az első portugál király magyar származású, ez a műben szerepel is (Luziádák III. ének, 25, 28, verszak). Versei azonban csak 1992-ben és 1993-ban kerültek magyar fordításban is kiadásra. A költő, bár a királyi udvarba is bejáratos volt, gyakran száműzetett is onnan. Talán ezért is járta meg Indiát 1553-ban. Mozambikban ellopják tőle Parnasso c. versgyűjteményét - ez a mai napig megnehezíti a versek hiteles azonosítását. 1569-ben tért vissza Lisszabonba, ahol 72-ben sikerült is kiadatnia élete fő művét, A Luziadák címmel. A király mindössze szerény havi juttatásban részesíti, szegényen halt meg 1580-ban.

CESÁRIO VERDE: BEZÁRT ÉJ

EMLÉKSZEL-E MONDD AZ ELMÚLT SZOMBATRA:

LÉPÉSEINK LASSÚ KOPPANÁSAI,

FÖLÖTTÜNK A MERENGŐ GÁZ SÁRGA LÁNGJA,

S A HOLDFÉNY TEJFINOM SIMOGATÁSAI?

A SZŰK UTCÁCSKÁKRA JÓL EMLÉKSZEM ÉN,

HOL KÉZ A KÉZBEN KÓBOROLTUNK KETTEN:

A HÁZAK HOMLOKÁN OTT SÁPADT A FÉNY;

S ABLAKUKBAN SZOMSZÉDASSZONYOK FECSEGNEK.

NEM FELEJTEM MINDAZT MIRŐL MESÉLTÉL

EGY DÚSAN FARAGOTT KOMOR TEMPLOMNÁL;

SEM A CÉDRUST, MELY HÁJBÓL S HALÁLBÓL ÉL,

S BÁJOS TEMETŐKERTEK REJTEKÉN ÁLL.

ELINDULTUNK, TUDVA AZ ALKONY KÖZEL,

MÉGIS MEG-MEGÁLLVA HALADTUNK TOVÁBB; -

DE KEDVETLENSÉGEM SEM FELEJTEM EL,

S A SZAGGATOTT JELET: MINT MÚLTAK AZ ÓRÁK.

(...)

(FORD.: BERNÁT ÉVA)

CESÁRIO VERDE: NOITE FECHADA

LEMBRAS-TE TU DO SÁBADO PASSADO,

DO PASSEIO QUE DEMOS, DEVAGAR,

ENTRE UM SAUDOSO GÁS AMARELADO

E AS CARÍCIAS LEITOSAS DO LUAR?

BEM ME LEMBRO DAS ALTAS RUAZINHAS,

QUE AMBOS NÓS PERCORREMOS DE MÃOS DADAS:

ÀS JANELAS PALRAVAM AS VIZINHAS;

TINHAM LÍVIDAS LUZES AS FACHADAS.

NÃO ME ESQUEÇO DAS COUSAS QUE DISSESTE,

ANTE UM PESADO TEMPLO COM RECORTES;

E OS CEMITÉRIOS RICOS, E O CIPRESTE

QUE VIVE DE GORDURAS E DE MORTES!

NÓS SAÍRAMOS PRÓXIMO AO SOL-POSTO,

MAS SEGUÍAMOS CHEIOS DE DEMORAS;

NÃO ME ESQUECEU AINDA O MEU DESGOSTO

NEM O SINO RACHADO QUE DEU HORAS.

(...)

A teljes vers portugálul itt olvasható. Azt nem sikerült kideríteni, hogy a nagy, 4 csempés betűknél hogy lett a költő nevéből 6 betű. Césário Verde a helyes név, nem Césáro.

PESSOA: Ő, AZ AZ ARATÓMUNKÁSNŐ ÉNEKEL

Ő, AZ AZ ARATÓMUNKÁSNŐ. ÉNEKEL

SZEGÉNY, TALÁN BOLDOG IS, AZT HISZI;

ARAT, S AZ ÉNEK SZÁLL AZ ÉGBE FEL,

DERŰS ÉS NÉVTELEN ÖZVEGYSÉGGEL TELI.

ÉS HULLÁMZIK, MINT EGY MADÁR DALA

AZ ÉGEN, AMELY TISZTA, MINT A KEZDET,

S HAJLIK, AHOGY HAJLIK AZ ÉG FALA,

ÉS LÁGY FOLYAM, ÉS MEG SOHASE RESZKET.

ÖRÖM HALLGATNI ŐT, S ELSZOMORÍT,

E HANGBAN ÉLNEK A MEZŐK S A RÉTEK

S A MUNKA IS, E DAL ÚGY ELBORÍT,

ÉS MINTHA MÁS OKA IS LENNE, MINT AZ ÉLET.

Ó ÉNEKELJ, DACOLJ, HA NINCS IS OK!

AZ, AMIT ÉRZEK IS, CSAK GONDOLAT.

A SZÍVEMBEN, AHOL MOST NEM VAGYOK,

ÖNTSD SZÉT GYENGE, HULLÁMZÓ HANGODAT.

Ó HOGYHA ÚGY LEHETNÉK ÉN, HOGY TE LEGYEK!

BOLDOG TUDATLANSÁGBAN LENNI MÁS,

ÉS TUDNI ERRŐL, TUDNI. Ó EGEK!

Ó, MEZŐK! Ó, DAL! Ó, EZ A TUDÁS!

NEHÉZ, S AZ ÉLET CSAK EGY PILLANAT!

VÁLTOZTASSATOK, ÁRADVÁN BELÉM

LELKEMMÉ KÖNNYŰ ÁRNYÉKOTOKAT!

ÉS VIGYETEK, TOVÁBB, EL, MINDENT, AMI ÉN.

(KUKORELLY ENDRE)

FERNANDO PESSOA: ELA CANTA, POBRE CEIFEIRA

ELA CANTA, POBRE CEIFEIRA,

JULGANDO-SE FELIZ TALVEZ;

CANTA, E CEIFA, E A SUA VOZ, CHEIA

DE ALEGRE E ANÔNIMA VIUVEZ,

ONDULA COMO UM CANTO DE AVE

NO AR LIMPO COMO UM LIMIAR,

E HÁ CURVAS NO ENREDO SUAVE

DO SOM QUE ELA TEM A CANTAR.

OUVI-LA ALEGRA E ENTRISTECE,

NA SUA VOZ HÁ O CAMPO E A LIDA,

E CANTA COMO SE TIVESSE

MAIS RAZÕES PRA CANTAR QUE A VIDA.

AH, CANTA, CANTA SEM RAZÃO !

O QUE EM MIM SENTE 'STÁ PENSANDO.

DERRAMA NO MEU CORAÇÃO A TUA

INCERTA VOZ ONDEANDO !

AH, PODER SER TU, SENDO EU !

TER A TUA ALEGRE INCONSCIÊNCIA,

E A CONSCIÊNCIA DISSO ! Ó CÉU !

Ó CAMPO ! Ó CANÇÃO ! A CIÊNCIA

PESA TANTO E A VIDA É TÃO BREVE !

ENTRAI POR MIM DENTRO ! TORNAI

MINHA ALMA A VOSSA SOMBRA LEVE !

DEPOIS, LEVANDO-ME, PASSAI !

A Wikipedia szerint Fernando António Nogueira Pessoa (1888-1935) tanulmányait Dél–Afrikában, Durbanban, majd a Fokvárosi Egyetemen folytatta. 1905-ben hazatért Lisszabonba, hogy a portugál irodalomnak szentelje magát. A portugál „modernismo” legkiemelkedőbb egyénisége legalább nyolcvanhat álnéven és stílusban írt, valamint saját neve alatt is publikált különböző nyelveken, vélhetőleg az énkeresés sajátos formáját jelentette nála a személyiség megtöbbszörözése. Minden alteregóhoz külön életrajzot, horoszkópot és aláírást is kitalált.

LUÍS DE CAMÕES: HIBÁIM, BALSORS, LOBOGÓ SZERELMEM

HIBÁIM, BALSORS, LOGOBÓ SZERELMEM

ESKÜDTEK AZ ELVESZTÉSEMRE ÖSSZE;

FELESLEGESEN TETT SORS, HIBA TÖNKRE,

MERT ELÉG VOLT ÁMORT MAGÁT VISELNEM.

RÉG MESSZE MÁR; DE ITT A KÍNJA BENNEM

MINDENNEK MÉG, MI MÚLTAMAT GYÖTÖRTE,

S VAD KESERVEK MEGGYŐZTEK FELŐLE,

HOGY NEM ÉLHETEK SOHA ÖNFELEDTEN.

ÉVEIM SORÁN MINDIG CSAK HIBÁZTAM;

S HOGY ROSSZ REMÉNYEIMET PORBA SÚJTSA,

BŐSÉGES OKOT ADTAM RÁ A SORSNAK.

RÖVID MARADT MINDEN SZERELMI LÁZAM...

Ó, ELÉGTÉTELT SZEREZNI KI TUDNA

BOSSZÚRA VÁGYÓ ZORD GÉNIUSZOMNAK!

(HÁRS ERNŐ / MOHÁCSI ÁRPÁD FORDÍTÁSA)


LUÍS DE CAMÕES: ERROS MEUS, MÁ FORTUNA, AMOR ARDENTE

ERROS MEUS, MÁ FORTUNA, AMOR ARDENTE

EM MINHA PERDIÇÃO SE CONJURARAM;

OS ERROS E A FORTUNA SOBEJARAM,

QUE PARA MIM BASTAVA O AMOR SOMENTE.

TUDO PASSEI; MAS TENHO TÃO PRESENTE

A GRANDE DOR DAS COUSAS, QUE PASSARAM,

QUE AS MAGOADAS IRAS ME ENSINARAM

A NÃO QUERER JÁ NUNCA SER CONTENTE.

ERREI TODO O DISCURSO DE MEUS ANOS;

DE CAUSA QUE A FORTUNA CASTIGASSE

AS MINHAS MAL FUNDADAS ESPERANÇAS.

DE AMOR NÃO VI SENÃO BREVES ENGANOS.

OH! QUEM TANTO PUDESSE QUE FARTASSE

ESTE MEU DURO GÉNIO DE VINGANÇAS!

(Camões-ről lásd feljebb.)

Amit nem sikerült kideríteni, az az, hogy hogy lehet, hogy két vers helyenként kétféle verzióban is szerepel (ld. pl. a Dunánál c. József Attila versnél) - lehet, hogy a műfordító átírta a korábbi verziót? -, illetve, hogy az egyik versgyűjtemény x-et jelöli meg műfordítónak, a lisszaboni metrós füzet meg y-t. Úgyhogy még mindig lehet a témában kutatni, nyájas olvasóm!
A folytatáshoz kattints ide!


Pártház volt, most... 2. rész

Az 1956-os forradalmat követő politkai változások a szocreált is elsodorták. A Kádár-korszakban, bár továbbra is ellenőrzött maradt az építéspolitika, enyhült "a gyeplő szorítása", a politika nyitottabbá vált a modernizáció felé. Ez a pártházak építésében is tükröződött: az erőltetett szocreál stílus helyett jobban előtérbe kerülhetett a 60-as évek modernje, illetve a tervezők szabadabban tervezhettek. A korszak pártházainak szemléje folytatódik.

XIII. kerület, Váci út
A második világháború után a befejezetlensége okán fel nem robbantott Árpád híd környéke mindkét oldalon beépítetlenül állt. A pesti oldalon az új komplexumok gyújtópontjába került a pártház épülete - a Váci út forgalmától az egykori SZOT székház hátsó síkjáig visszahúzva. Tervezője Pázmándy Margit Ybl díjas építész volt, a kivitelezést 1975-től 79-ig a Középületépítő Vállalat végezte el. Az épület előtti díszítmény Marosán László szobrász acélplasztikája - természetesen munkásmozgalmi tematikában. Pázmándy Margit (1930-95) kétszeres Ybl-díjas építészünk, további fő művei között említhető a Budai Ifjúsági Park (1960), a Hegyalja út 1. alatti OTP társasház (1970) és a Kútvölgyi úti rendelőintézet, majd kórház (1974, 1978).

A négyzetes alaprajzú épület oldalsó homlokzatát a lépcsőházak törik meg, míg a főhomlokzat törés nélküli. Az egész épületen körbefutó ablakosztás (alumínium keretes ablakokkal) és a kiugró panelek ritmikus ismétlődése mégis egységbe forrasztja az épületet. A Váci út felől széles lépcsősor vezet a bejárathoz, ami így innen a 2. szint magasföldszintté is válik. Innen 3 részre osztott lépcsősor vezet fel az emeletre.

Az épület magjában a tágas, 700 férőhelyes előadóterem állt. Az épület nagy része e köré szerveződött: városzobák, tágas folyosók, mellékhelyiségek ölelik körül. A terem végében színpad helyett csak egy emelvény készült az elnökség számára. Velük szemben először lejtő, majd a terem vége felé emelkedő széksorok kerültek elhelyezésre a hallgatóság számára. Ezt az ívet követte le a mennyezeten a világítótestek hasábjainak sora. Ez a rácshálózat az oldalfalakon hosszú téglalapokat formázó faburkolatos elemekben folytatódik, amit beugrók törnek meg vízszintes vonalban. A terem nem csak a kor belsőépítészetének tipikus példája, de akusztikája is kiválóra sikerült - dacára annak, hogy külön belsőépítészt nem is alkalmaztak. A kiszolgáló helyiségek már nem sikerültek ilyen jól: a folyosók tágasak, de sivárak lettek, és a várószobák berendezése is átgondolatlan, összevissza lett.

A 120 fős tanácsteremben a szerkezet tartóvázaként szolgáló oszlopsora vitt ritmust, a berendezés itt is modernnek de hangulatosnak volt mondható. A második emelet egésze a marxizmus-leninizmus oktatását szolgálta, 12, egyenként 24 "tanulót" befogadó tanteremmel. A földszinten a KISZ, a munkásőrség, és a Kossuth Kiadó terjesztői kaptak helyiségeket. A rendszerváltással aztán eltűnt a munkásőrség, a marxizmus oktatása és a KISZ is, a párt végleg kiköltözött az épületből.

A rendszerváltás után először az Alkotmánybíróságé lett az épület, majd az Államkincstár költözött ide, ők használják ma is az épületet. A belső tereket ennek megfelelően alakították át, a külső lényegében nem változott, leszámítva egy előtetőt a bejáratnál. 2006 végén egy olyan terv került a Tervtanács elé, amely az épület lebontásával számol. Helyette a Raiffeisen tornya állna a tér ezen sarkában. A 74 méter magasságúra tervezett irodaközpont újra kiváltotta a toronyház-vitát.

VIII. kerület, Köztársaság tér
A Köztársaság téren 1855-56-ban létesült Budapest első gázgyára, és ennek köszönhetően vált a tér munkás, majd munkásmozgalmi központtá (Lóvásártér, majd 1902-től Tisza Kálmán tér, 1946 óta Köztársaság tér). A 26-os szám alatti épület 1890 körül épült, eklektikus stílusban, amit később modern stílusúra építettek át. A 27-es szám alatti épület is lakóépületnek készült el 1887-ben, az építtető Ballagi Mór volt, a tervező és kivitelező építőmester Jedlicska János. 1940-ben a 26-os és a 27-es szám alatti házakba a Magyarországi Németek Népi Szövetsége, a Volksbund költözött be. 45 után a kommunisták vették át a hatalmat: a két épületbe a Nagybudapesti Pártbizottság és a DISZ költözhetett be. 1956 október 30-án itt zajlott le a pártház ostroma - a forradalom egyik legtragikusabb, legvéresebb eseménye. A pártház ostroma, az azt követő lincselések, majd a következő napokban a feltételezett kazamaták kutatása körül ma is rengeteg a megválaszolatlan kérdés. Az épületben állítólag ma is megvan még az az emléktábla, amely a forradalomban elhunyt ÁVH-soknak állít emléket - igaz, függöny takarásában. A kiköltözés után talán ez is eltűnik a falról - jelenleg az épület le van zárva, nem látogatható.

A két épület szintbeli tagolása eltérő: a baloldali épületen a földszint felett három, a jobb oldalin négy szint fut végig. A vizuális egységet így nem az ablaksorok, hanem a földszinti rész kőburkolata, az azonos párkánymagasság és tető, illetve az egységesre szabott építészeti stílus adják. A jobb oldali épület negyedik emeleti szintjének erkélykorlátainak rácsozatában ma is láthatók az ötágú csillagok - igaz, feketére festve. Felettük a tetőtér beépítésének ablaksora látható - nem éppen igényes kivitelezésben.

A szomszédos, 27-es szám alatti épület 2007 óta Horizont Ház néven irodaházként funkcionál.

A téren 1960-tól 1992-ig állt Kalló Viktor halálba rohanó munkáskolosszusa, "A magyar dolgozó népért elesett mártírok emlékműve". A szobor ma a Szoborparkban található. A téren áll még Pedrazzini szobra - ő az ostrom idején halálos sebet kapott francia fotóriporter volt. Egy 1956-os emlékkő is áll a park közepén, ezzel a felirattal: "1956 mártírjainak és áldozatainak felállítandó megbékélés emlékkő jeléül". A következő években talán el is készülhet ide egy 1956-os emlékmű - fájó a hiánya a téren.

http://server2001.rev.hu/oha/media/n_pict/00002506.jpg
(A kép forrása)
 
A Köztársaság téri épületet az MSZP 2007-ben elhagyta, a Jókai utca 6. szám alá költöztek át, a legutóbb a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete által használt, eredetileg 1954-ben felhúzott, Vincze Pál által tervezett egykori KPVDSZ (Kereskedelmi, Pénzügyi és Vendéglátóipari Dolgozók Szakszervezte) székházába. A beköltözés előtt az épületet átalakították, felújították, ekkor került a homlokzatra egy új üvegfal, amely nyilván a nyitottságot, az átláthatóságot hivatott hangsúlyozni - ám mivel az épület egész homlokzata szinte semmit nem változott, csak a bejárati tér újult meg, az épület ma is inkább az IKV-s korszak lerobbantságát sugározza az utcán szemlélődők felé. A szigorú rendben sorakozó ablakok, az elszürkült kőburkolat, a szürkés-barnás színvilág inkább a múltat, mint a jövőt idézi. A belső tér drasztikus átalakítást nem igényelt, hisz eleve irodaháznak épült, a földszinten nagy előadóteremmel (eredetileg színházterem), az emeleteken a kisebb-nagyobb irodai helyiségek mellett elnökségi tárgyaló és titkársági irodák vannak, az ötödiken pedig egy étkezőt is kialakítottak. (Korábban az István utca 30. alatt új építkezés volt tervben, ezt végül a magas költségek miatt elvetették.)

X. Kerület, Kőbányai városközpont
A Kőbányai Pártbizottság székháza Kőbánya "rekonstrukciójának" központi helyén kapott helyet, a Kőbánya mozi és a később megépült Pataky Művelődési központ szomszédságában. A templom ellenében felépített új kerületközpontban néhány földszintes épület elbontása után a Pataki István tér és az Úttörő park egy köztérré olvadt össze. Ide épült meg a Kiss Albert (BUVÁTI) tervezte pártszékház 1962-ben a 42. sz. Állami Építőipari Vállalat kivitelezésében. (Az akkor 10,9 millió forintos tényleges költség ma egy garzonlakás árszínvonala.)

A földszint + 3 emeletes irodaszárnyból álló főépülethez az épület földszintjén "kifutó" lakás- és éttermi szárny csatlakozott. Ezekhez egy nyaktaggal kapcsolódott a nagy előadóterem.

A Pataki térről nyíló főbejáratot előre tolt tetőzet és lépcsősor emeli ki a homlokzatból. A földszinten 50 férőhelyes étterem is helyet kapott, amely egy átriummal bővíthető volt a nyári időszakban. A bejárat felőli oldalon tanácstermek sorakoztak. A 400 fős előadóterem keresztirányban elnyúló alaprajzi formája az előadó és a hallgatóság közelségét, közvetlenebb kapcsolatát volt hivatva elősegíteni. A terem hosszoldala a park felé néző üvegfal, amely igény szerint elfüggönyözhető volt. Az emelet középfolyosós elrendezéssel épült, innen nyíltak a kis alapterületű irodai helyiségek. A földszint alatt pedig mélygarázs épült - két (!) személygépkocsi számára. Az irodaépület függőleges teherhordó szerkezete belső hosszfőfalas és külső pillérvázas, az előadóterem tartószerkezete monolit vasbeton. A homlokzatot mezőtúri téglaburkolat, az emeleti részeken mészkő burkolat díszíti. A földszinti üvegfalak fémszerkezetei között reluxa napellenzők árnyékoltak.

Az eredeti tervek szerint a székház és a mozi között vízmedence épült volna, de ez sosem valósult meg, helyén gyepesítés történt csupán. A mozi mégis kapcsolódott a pártházhoz: az itteni kazánházból kapott fűtést. A mozi és a pártház után jött a lakótelep és a Pataky Műv. Ház.

Ma a mozi az ATV televízió székháza, az egykori pártházat a helyi önkormányzat használja.

Rendszerváltás, funkcióváltás
Sárváron az egykori pártház épülete először kincstári tulajdonba, majd az önkormányzathoz került, azzal a megkötéssel, hogy oktatási vagy egészségügyi célra kell hasznosítani. Egy ideig a szakközépiskola egyes osztálytermei kaptak itt helyet, majd sokáig szinte teljesen üresen állt. Az ÁNTSZ jogosítványai az emeleti szintre szóltak - velük az önkormányzat egyezett meg, egy szomszédos épületben kaptak helyet. Az így végül tényleg üressé váló épületet 115 millió forintért eladták, és 2007-ben bevásárlóközponttá alakították. Az 1969-ben építeni kezdett újpalotai lakótelepen, a volt pártház épületében a 90-es évek elején a helyi katolikus közösség tartott szentmiséket - amíg 2008 végén fel nem avathatták a Boldog Salkaházi Sára Templomot. A 2006-os év egyik legsikerültebb épülete lett a Budaörsi egykori pártház átépítése. Az új tömb a régit is magába olvasztotta, a pártház pedig városháza lett. Az új épület formája modernséget sugároz, míg a török mészkő eleganciája mellett a bejárat előtti oszlopsor áttörtsége nyitottságot is közvetít az érkező látogatók felé. Városháza maradt a II. kerületi egykori pártszékház is. Balatonfüreden a pártház épületét 1999-ben a Hit Gyülekezete szerezte meg. Összességében azt mondhatjuk, hogy az egykori pártházak új funkciói többnyire az alábbi három kategóriába sorolhatók: igazgatási funkció (városháza, megyeháza stb.), kereskedelmi funkció (üzletközpont), bérirodai funkció (irodaház).

Hozzászóláshoz katt a bejegyzés címére, a többi cikkhez katt a fenti fejlécre.

Források:
http://www.budaors.hu/index.php?akt_menu=25&hir_reszlet=220
http://epiteszforum.hu/node/4979
http://sztalinvaros.uw.hu/sztalinvaros.php
http://epiteszforum.hu/node/4122/node/8966?sort=2&dir=1
Magyar Építőművészet, 1965/5. szám
http://www.dunaujvaros.hu/index.php?p=8
http://www.varosunktatabanya.hu/vt01012350.html
http://archivum.epiteszforum.hu/holmi_detailed.php?mhmid=2759
http://www.narancs.hu/index.php?gcPage=/public/hirek/hir.php&id=15317
http://www.ingatlanhirek.hu/index.php?cmd=hir_profile&news_id=2793&channel_id=4
http://www.archiweb.hu/alaprajz/pdf/2000_1/03pelda2.pdf

Pártház volt, most... 1. rész

Üresen álló egykori SZOT-üdülő, funkciót váltott régi pártház, üzletközponttá alakított szovjet laktanya, főiskolává alakított szovjet tisztiképző - hosszan sorolhatnánk a rendszerváltással eredeti funkciójukat elvesztő épületeket. Ezek közül kiemelkednek az egypártrendszer hatalmi palotáinak szánt pártszékházak. (A történelem fintora, hogy az egypártrendszer sokkal több pártházat termelt ki magából, mint az azt követő többpártrendszer.) Az utódpárt MSZP kiköltözött a "legendás", 1956 óta igen rossz emlékű székházából - ez adja a téma különös aktualitását. Az új, Jókai utcai épületbe 2009. január 8-án költöztek be, elhagyva a Thököly úti, a Vérmező úti és a Köztársaság téri épületeket is. Ez alkalomból egykori pártházakból szemlézek - az építészet szemüvegén keresztül.


Dunaújváros

A pártházépítés korszakai egybeesnek a politikai korszakokkal. A Rákosi-éra erőltetett stílusa a szocialista realizmus volt. Maga a szókapcsolat a 30-as években alakult ki, annak az alkotói módszernek leírására, amely a marxizmus-leninizmus esztétikáját követi. A cél az volt, hogy bemutassák a kommunista társadalom építésének történelmi folyamatát, ennek megfelelően többnyire a munkásosztály (idealizált) életéből merített képekkel, szimbolikus munkásfigurákkal díszítették a historizáló épületeket. A korszak végét a sztálinizmust elitélő XX. Kongresszus jelölte a Szovjetunióban, míg Magyarországon az 1956-os forradalom vetett véget a szocreálnak, mint hivatalos, "állami stílusnak".

http://www.museum.hu/photo/dunaujvaros/intercisa/images/0322_intro01_maxi.jpg

Dunaújváros, azaz Dunapentele modern iparvárossá alakítása volt az egyik "minta-fejlesztés" az ötvenes években. És egy ilyen városhoz természetesen szocreál pártház dukált. A második világháború után elinduló modern stílus betiltása után ez volt az első igazi szocreál épület a városban. Vezető tervezője Weiner Tibor (1906-1965)volt, aki később sok más épületet is tervezett a városnak. Bár nagypolgári családból származott, az 1919-es forradalomban való résztvétele után a Szovjetunióba került, majd bejárta Bécset, Párizst és Chilét is. A pártházat az akkor pályakezdő Malecz Erika építésszel együtt tervezte (1950-54).

A belső udvaros, kétemeletes, magastetős, zömök épület bejárati részén a három középső tengely kiemelése, illetve a timpanonra emlékeztető felső lezárás arányaiban magyar klasszicizmust idézi, kastélyok, kúriák, megyeházak hangulatára utal. Az épület mérete, léptéke ugyanakkor szerényebb elképzeléseket tükröz, amikor még nem kapott fő hangsúlyt a szocialista mintaváros létrehozásának gondolata. Ezért később a ház megnövelése is szóba került, majd a körülépítése, részbeni takarása (!) meg is valósult. Az épület a szocreál egyik mintaépülete lett. Későbbi épületek egész sora épült meg szocreál stílusban, ma a város a turizmusban igyekszik ezt kamatoztatni, szocreál építészeti sétára invitálva a vendégeket.

Az egykori pártházban a város kulturális központja, az Intercisa Múzeum kapott elhelyezést. A historizálásból a história háza lett: itt tekinthetjük meg a város és Dunapentele régészeti leleteit, történelmi emlékeit bemutató kiállítást.

II. kerület, Mechwart-liget
Az épületet Körner József (1907-1971) tervezte, aki a Hajós Alfréd vezette építészirodában töltötte gyakorlóéveit, majd 1932-ben a CIRPAC csoport alapító tagja lett. A harmincas évek elején inkább belsőépítészettel, majd az évtized második felétől (Rosenberg Józseffel) lakóházak tervezésével foglalkozott. Darvas Lajossal együtt tervezték a Dagály fürdő épületét (1948), és ő tervezte az akkori Külkereskedelmi Minisztérium Honvéd utcai épületét (1948) is. Az államosítások után a VÁTI, majd a LAKÓTERV alkalmazottja lett. Többek között az óbudai kísérleti lakótelepre és a lágymányosi lakótelep számára is tervezett házakat. Az ötvenes években ő is szocreál stílusban tervezett - mint mindenki, aki egyáltalán tervezhetett. A hivatalos moszkvai szocreál szerény, de hazai viszonyok között így is monumentális hatású példája a II. kerületi pártház (1952-53), amelyért Körner 53-ban Ybl-díjat kapott.

Az épület homlokzata élesen elválik, alsó és felső részre, ezek alatt reprezentatív tereplépcső húzódik a park felé. A földszinten és az elsőemeleten a vízszintesen tagolt falakon árkádsor és négyzetes ablakok sávja húzódik végig. Egy vékony osztópárkány jelent elválasztást a felső résztől, ahol a második emelet a legdíszesebb: itt vannak a legnagyob ablakok, a leghangsúlyosabb díszítő elemek, és ezekre a szintekre futott fel a reprezentatív lépcsősor az épület belsejében. A két felső szinten monumentális hatású kolonnád (oszlopsor) fut végig. A tető közepén valaha zászlókból és ötágú csillagokból összeállított kompozíció állt, ezt mára már természetesen elbontották. Az egész épület egyértelműen a liget felé fordul, a másik három oldala - részben elhelyezkedésének köszönhetően is - sokkal kevésbé hangsúlyos, bár stílusában egységes. Ugyanakkor a domb tetején történő elhelyezés egyértelműen felmagasztalja az épületet - a tervező ezzel is igyekezett a párt fennhatóságát hangsúlyozni.

Ma a II. kerületi önkormányzat használja az épületet. A kommunista díszítmények már nincsenek az épületen, de a szocreál stílus megmaradt, jelentős átépítés nem történt.

Tatabánya
Az ötvenes évek nem csak az építészetben hozott drasztikus változásokat, a megyeszékhelyek is megváltoztak: Nógrádban Balassagyarmat helyett Salgótarján, Komárom megyében Esztergom helyett Tatabánya lett a megyeszékely 1950-ben. Tatabánya születőfélben lévő új városközpontjában 1952-53-ban épült fel a megyeháza, Scultéty János szocreál alkotása. Ugyanebben a stílusban épült meg a megyei rendőrkapitányság, és az iskolának tervezett, ma megyei bíróságként működő épület is.

A 60-as évekre alakult ki a főtér, alatta rejtetten megközelíthető mélygarázzsal a modern stílusban megépült Pártház számára. A pártház ma polgármesteri hivatal és földhivatal. A garázs terébe üzletház települt, e fölé pedig jóval kisebba lapterületen, az eredeti szerzethez igazodva vasbeton szerkezetű, részben üvegfalas, részben sprengelt süttői mészkő borítású pavilon, amelyben egy bankfiók kapott elhelyezést. Az átalakítás Tatabánya egyik legsikerültebb építészeti modernizációja lett. Rendkívül letisztult alaprajzok, az első és a hátsó szintmagassághoz igazított, akadálymentesített bejáratok, üvegfalak - világos, letisztult, jól érthető üzletházként született újjá a tömb 1999-re. Aki nem ismeri az épületet, könnyen azt hiheti, hogy 1-2 éve épült. Az épülethez kapcsolódóan közparkot alakítottak ki.

http://www.hajnalkft.hu/pictures/tatabanya2.jpg

(folyt. köv.)

 

Képriport a KÖKI bontásáról

2009 január 10-én jártam a KÖKI-nél, akkor készültek az alábbi képek. Nem tudom, ti hogy vagytok vele, én sajnálom, hogy elbontják a KÖKI-t - különösen, ha a helyére építendő bevásárlólepény képeit nézem. Tudom, ti csak a mocsokra, a hajléktalanokra, a lerobbantságra tudtok gondolni - és ez mind igaz is, sőt, a bontás megkezdése óta még tovább romlott a helyzet. De ez eredetileg egy nagyon jó épület volt! Tágas, világos, modern design. Ha luxusvillának épült volna, ma is mindenki el lenne tőle ájulva, hogy milyen szuper acél és üveg szerkezet, meg hogy mintha lebegne a tartóoszlopokon túlra kinyúló rész, meg ilyenek. (Nagyobb méretért katt a képre!)

De hagyták lerohadni, és ezzel közutálat tárgyává tenni. Pedig ez a korszak egyik legérdekesebb építménye volt. Fel kellett volna újítani, igen. Ki kellett volna takarítani onnan a sok lerobbant kis butikocskát, amik rákos daganatként lepték el az egészet. De egy felújítással sokkal olcsóbban lehetett volna a régi közlekedőrendszert az új tömbökhöz illeszteni, és még egy - szerintem nagyon is értékes - épület is megmaradhatott volna a korszakból. És ennek kapcsán illene már elkezdeni azon gondolkodni, hogy a 20. század második feléből mit fogunk unokáinkra hagyni. Mi lesz a korszak értékes épületeivel? És az értéktelenekkel? És hogyan válasszuk szét a kettőt?


 

Mi legyen Budapest jelmondata?

A 22. kerületben pályázatot írt ki az önkormányzat a kerület jelszavára. Pályázni január 20-ig lehet. Ennek kapcsán teszem fel a kérdést: szerinted mi legyen Budapest jelmondata, szlogenje? Ötleteleidet kommentbe várom, ehhez kattints a bejegyzés címére!

Update: Lezárult a pályázat, lehet szavazni a 22. kerület jelmondatára, ehhez katt ide.

 

"A budafoki ember,
Bort iszik és termel.
Ő gondozza, Ő vigyázza,
Budafok a bor hazája."

 

Teherforgalmi stratégia Budapesten

2009 januárjától kitilthatók lesznek a 12 tonnánál nehezebb teherautók a Hungária körgyűrű vonaláról is, miután átadásra kerül az M0 északi szakaszának egy része, és a Megyeri híd. Néhány ipari tranzitútvonalat leszámítva ezek a járművek egész Budapestről ki lesznek tiltva. 2008-ban már megkezdődött a folyamat: januártól a behajtási díjakat emelték meg jelentős mértékben.

Probléma Észak-Budán lett. Itt ugyanis még sokáig nem épül meg az M0-ás helyi szakasza, így onnan nincs hová kitolni a teherforgalmat. Ezért Óbuda útjain még évekig düböröghetnek a nagy kamionok. A stratégia kidolgozásán a Parking Kft. dolgozott a főváros megbízásából. Ők foglalkoznak a behajtási engedélyek kiadásával is.

A helyzet nem könnyű: az M0-ásra értelemszerűen csak ott lehet kiszorítani az autókat, ahol az már megépült. A körgyűrű viszont még nem zárult be, és a déli szakaszára sem lehet nagyon masszív várakat építeni (képzavar). Megjegyzem, a legnagyobb tranzitforgalom Budapestet délről kerüli. Így aztán az a döntés született, hogy Észak-Budán a Szentendrei út, a Bécsi út és az Árpád híd felől a Vörösvári út a teherforgalomé. Óbuda ettől van most kiakadva. A Szentendrei útra ugyanis a Megyeri híd átadásának köszönhetően a 2008-asnál jóval nagyobb teherforgalom fog rázúdulni, miközben ott lakóházak vannak, de zajvédő fal nincs.

A kérdés: mi lenne a jó megoldás? Legyen teherforgalom a Szentendrei úton? Te megengednéd?


Források:
http://www.vg.hu/kamion
http://automenedzser.hu/teher/20081216_Teherforgalmi_strategia.aspx
http://www.hirtv.hu/belfold/?article_hid=250137
http://www.mno.hu/portal/604083
http://www.stop.hu/articles/article.php?id=426075
http://www.origo.hu/itthon/20081217-teherforgalmi-strategia-atmeno-kamionok-nem-johetnenek-budapestre.html
http://www.mno.hu/portal/605720
http://www.hirtv.hu/belfold/?article_hid=251390

4-es metró kronológia 2008/2.

2008.08.12: Brüsszelbe ért a 4-es metró pályázati anyaga http://inforadio.hu/hir/belfold/budapest/hir-218461 az EU-s támogatáshoz. Talán furának tűnik, de igaz: bár már nagyban zajlik az építkezés, még nem lehet biztosra tudni, hogy az EU támogja-e majd a budapesti 4-es metrót. A pályázatot már tavaly be kellett volna adni az eredeti menetrend szerint. Csak aztán jöttek a gondok, a számla meg a gondnok. A Fővám téri állomásról levonult a kivitelező, koherens fővárosi közlekedésfejlesztési stratégiát pedig a mai napig sem tudtunk prezentálni (!). Úgyhogy innentől kezdve lehet izgulni, hogy az EU elfogadja-e az anyagot. Az első pár hétben csak a formai megfelelést nézik, utána egy-két hónapig a tartalmat vizsgálják. Lehet fogadásokat kötni, kérem.

2008.08.12: Brüsszelbe ért a metró támogatási kérelme. A kiküldés utáni első hetekben csak a formai megfelelést vizsgálják, ezt követi majd a tartalom elbírálása.

2008.08.14: Klados Gusztáv életéről és munkásságáról olvashatunk a NOL.hu.

2008.08.14: Késnek az új metrószerelvények. Eredetileg már májusban be kellett volna érkeznie az első szerelvénynek. A gyártó Alstom már másnap cáfolta, hogy egy kínai megrendelés állna a csúszás hátterében. Az ottani megrendelést ugyanis Kínában, míg a budapesti szerelvényeket Franciaországban szerelik össze.

2008.08.15: Nemcsak a szerelvények késnek, a Nemzeti Közlekedési Hatóság felfüggesztette az alagútépítést a Gellért térnél, a fúrópajzsok 2-4 hónapra leállnak. Egy összekötő alagút engedélye hiányzik a Gellért térnél, de a Fővám téri állomás építése is komoly lemaradásban van. A többletköltség meghaladhatja az egymilliárd forintot.

A Világgazdaság cikkében addig is fotókat nézegethetünk a készülő szerelvényekről. Ugyanebben a cikkben az Alstom közleménye is olvasható. Eszerint a kínai megrendeléseket Kínában gyártják le, a budapestit viszont Európában, ezért nem igaz a Városházáról származó korábbi "sejtés", hogy a kínai megrendelések miatt hátrébb sorolták volna a magyar megrendelést. A tervezés Franciaországban, az összeszerelés a lengyel Chrozow-ban történik. Augusztus 15-én meg is kezdődött az első jármű tesztelése a francia tesztpályán. Az Alstom azt is megpendítette, hogy az előzetes típusengedélyek beszerzésekor "minden érintett félnek teljesítenie kell saját kötelezettségeit". A járművek üzembehelyezési határideje 2009. szeptember 11.

2008.08.15: Leállították a fúrópajzsokat. A Nemzeti Közlekedési Hatóság azzal indokolta döntését, mert egy átkötő alagútra a kivitelező Bamco nem kért engedélyt. "A Fővám téri állomás a projektmenedzser számításai szerint március és május között készül el annyira, hogy fogadni tudja a pajzsokat. Így várhatóan 60-120 napot állnak majd a pajzsok a Duna alatt is."

2008.08.19: A BAMCO "saját felelősségére", azaz engedély nélkül újra elindította a fúrópajzsot. A DBR azonnal feljelentést tett a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál. A tét nem kicsi, a több hetes állás akár 1 milliárd forint feletti "álláspénzt" is jelenthet. Az Index cikke.

"A 4-es metró építtetője, más néven a beruházó a BKV Zrt. A beruházást a BKV-n belül felállt önálló DBR Metró Projektigazgatóság bonyolítja. A metró alagútjának az építője, a kivitelező, a francia vezetésű Bamco konzorcium. Az állomásokat külön erre a célra szerződött cégek vagy konzorciumok építik. A Gellért téri állomást éppen a Bamco, a Fővám térit pedig a Hídépítő Rt (amely korábban a Bamco-t vezető francia Vincy cégcsoporthoz tartozott) építi."

2008.09.25: "A Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésére időzítették a Bamco konzorcium bejelentését: százötven tétel pluszmunkáért 35 milliárd forintot követel a 4-es metrót beruházó DBR Projekt Igazgatóságtól. Ha nem kap választ péntekig a kifizetésről, abbahagyja az alagútfúrást, valamint a kelenföldi és a Gellért téri állomás építését." A Magyar Hírlap cikke.

2008.09.26: A Bamco több helyszínen leállt a 4-es metró építésével: az ő feladatuk az alagútfúrás, valamint az Etele téri szellőző alagutak és a Gellért téri állomás kivitelezése. A Bamco eddig több mint 150 követelést nyújtott be a DBR metró Projekt Igazgatóság felé - ez nagyságrendekkel több, mint az összes többi kivitelező vitás ügyeinek száma. A legfájdalmasabb a Gellért téri állomás csúszása, ez ugyanis minden kapcsolódó feladatot is késleltet.

2008.09.29: A Marketing Centrum felmérése szerint a budapestiek 84 százaléka támogatja a 4-es metró megépítését, és a felmerülő problémákkal kapcsolatban is türelmesnek mutatkoznak.

2008.10.10: Kábé 6-10 centit süllyedt a Műegyetem Ch épületete. Kiürítését végül nem kellett elrendelni, de rendesen alá lett dúcolva az épület belseje.

2008.10.27: Az Origo összeállítást közöl a BAMCO konzorcium addig már több mint 20 milliárd eurónyi követeléseiről.

2008.11.12: Elérte legmélyebb pontját a Fővám téri állomás építése. 

2008.11.14: Egy darukezelő rosszul lett és meghalt a Móricz Zsigmond körtéri állomás építésén. Emiatt a daru rakománya belement az egyik ház sarkába, de szerencsére komoly sérülés nem történt.

2008.11.16: Felmondott a metró független mérnöke. Jávor Péter vitába keveredett Klados Gusztávval. "Az Index úgy tudja, hogy a független mérnök elsősorban azt kifogásolta, hogy a DBR Projektigazgatóság hogy járulhatott hozzá egy olyan műszaki megoldáshoz a Gellért téri úgynevezett átkötő (vonatfordító) alagútnál, amelyet életveszélyesnek minősített."

2008.12.03: "Hulladékliftet akar építeni a ferencvárosi önkormányzat a Budapesti Corvinus Egyetem és a Nagyvásárcsarnok közé, de sem a diákok, sem az oktatási intézmény tanárai nem kérnek belőle." - írta a Magyar Hírlap.

2008.12.10: Továbbra is kérdéses a 4-es metró megtérülése - ami természetesen kihatással van az EU támogatás hányadára is.

2008.12.30: Az Index interjút közöl Demszky Gáborral, aki elmondja, hogy azért késnek a metrókocsik, mert "az előírásokkal szemben, amelyek egy létrát írnak elő, hogy veszély esetén az utasok le tudjanak menni a szerelvény orrából a vágányokhoz, nem építették be ezt a létrát."

 

4-es metró kronológia 2008/1.

A földalatti a történelem egyik leggyorsabban megépített vonala: engedélyeztetése 5 hónapig, megépítése két évig tartott. A 4-es metró ennek tökéletes ellentéte. Az első tervek 1972-ből valók, a kivitelezés 1978-ban kezdődött volna, de a gazdasági helyzet miatt nem vágtak bele. 1997-ben a Horn-kormány hozott határozatot az építéséről - ekkor 2003-as átadással számoltak. 2003-ban, az első metrótörvény elfogadásakor 2008-ra ígérték. Az alagútfúrás kezdetekor 2010 volt a határidő, a ma reális becslés: legkorábban 2013-14. Tehát még a következő kormány is végig fogja izzadni a metróépítéssel kapcsolatos teendőket és számlákat. (A Keletiig tartó első szakasz 7,3 km hosszú, 10 állomással.) A költségek közben egyre nőnek: a 2013-ig közösségi közlekedés fejlesztésére kapott EU támogatás kb. 350-400 milliárd forintra tehető, ebből 250 milliárdot erre a vonalra terveznek elkölteni. Jelenleg a teljes költséget 520 milliárd forintra becsülik, de a végösszeg egyesek szerint akár 600 milliárd fölött is lehet.

Ez a videó pedig egy kis elrettentő példa Kínából. Ha ezt a BKV menedzsmentje meglátja... ajaj! :-)
 

2008.04.28: Hétfőn délelőtt megérkezett a Móricz Zsigmond körtérre a 4-es metró déli alagútját építő fúrószerkezet. A teljes cikk az Index-en.

2008.05.16: A környezetvédelmi hatósághoz fordult, és vizsgálatot kezdeményezett az Erzsébetvárosi Társasházak Közösségeinek Egyesülete, mert véleményük szerint a 4-es metró egy mellékalagútja engedély nélkül épül és veszélyezteti a környékbeli épületeket. Álláspontjuk szerint a Keleti pályaudvari állomáshoz csatlakozó vonatfordító alagút nem az engedélyezett mélyvezetésű technológiával, azaz nem a föld alatt alagútfúrással, hanem ettől eltérően felülről, azaz résfalas, bányászati módszerrel épül, adta hírül az Infórádió pénteken. A DBR Metró Projektigazgatóság az InfoRádiónak elismerte, hogy a Baross téren a kihúzó műtárgy kapcsán az építési engedély környezetvédelmi állásfoglalása mélyvezetési építési módot ír elő. Ám szerintük az állásfoglalás az épületek biztonságára való tekintettel a mélységre vonatkozik és a nem a technológiára. Az Index és az Info Rádió beszámolója.

2008.05.19: " Akár egy évvel korábban is elkészülhetne a tervezettnél a 4-es metró Szent Gellért téri állomásának építése, ha a megálló lejtaknájának a kialakítását a budai főgyűjtő építésével egy füst alatt oldanák meg. Emiatt azonban nemcsak az alsó, hanem a felső rakpartot idén nyáron egyszerre kellene lezárni." A NOL.hu cikke.

2008.04.21: Demszky egyetért azzal, hogy a BKV évi 70 millió forintért alkalmazza Klados Gusztávot, akiben a megfelelő tárgyalópartnert látja a kivitelezőkkel szemben. A NOL.hu cikke.

2008.05.22: Amennyiben hatalomra kerül 2010-ben, Orbán Viktor leállítja a nagyberuházásokat, köztük a 4-es metró építését. Erről állítólag ő maga nyilatkozott színművészetis diákoknak. Az Index cikke. Hamarosan pontosítanak: nem leállítani akarják a beruházást, hanem felülvizsgálni a szerződéseket.

2008.05.27: A szerződés szerint május végén kellene érkeznie az első metrószerelvénynek az Alstomtól. A 2-es és a 4-es vonalra 44 db kocsit rendeltek, a késés biztosan több lesz 5 hónapnál. A kötbérek körül viták zajlanak. A BKV a 2-es vonalról hiányzó kocsik miatt kérne kötbért - a jármű árának 0,05%-át naponta. Az összes jármű teljes vételára 240 millió euró. Az Inforadio.hu cikke.

2008.06.02: 137 új metrókocsi jön. Már gyártják a szerelvényekhez a motorokat és a hajtányokat (?) - mégpedig egy magyar gyárban. A Resonátor (sic!) Csoport, az Alstom beszállítóiként Baján gyártja a kocsik motorjait, hajtóműveit és a kapcsolódó elektronikát. Egyik cégük, a Ganz-Skoda állítja elő a metrókocsik berendezéseit - egyébként Ganz-Skoda trolibuszok vannak már Budapesten és Debrecenben is. (Budapesti 7 nap, 2008. május 29. II/21. szám)

2008.07.02: A 4-es metró beruházásának 20%-a valósult meg. Eddig három kilométernyi alagút készült el az Etele tér és a Móricz Zsigmond körtér között.
 

(Az Index.hu-n 2008.07.03-án megjelent videó)

http://vg.hu/lapokkepek/cikkek/14000/14157_04BudapestMetro_2.jpg

A készülő Alstom metrószerelvény

2008.07.08: "Az Alstom és a Siemens a BKV-tól, a BKV pedig az Alstomtól követel több százmilliós vagy éppen több milliárdos kötbért." Az Index cikke a metrókocsik csúszásáról. A városháza szerint a csúszás oka az, hogy az Alstom több megrendelést is kapott, és a budapestit sorolta hátrébb. (A cég ezt később határozottan cáfolta.) 22 járműnek kellene idén érkeznie a 2-es metró vonalára. A bajt fokozza, hogy így a Siemens vonatbefolyásoló rendszerének telepítése is csúszik - ez pedig újabb kötbér-terhet jelenthet a BKV számláin.

2008.07.14: Kisebb botrány keletkezett abból, hogy egy szárszói szelektív hulladékgyűjtőben találták meg a 4-es metró terveit, köztük az állomások leírását. Vizsgálatot rendeltek el, amelynek eredményét azóta is várjuk.

(Folyt. köv.)

 

BKV krónika 2008

A BKV idén odáig süllyedt, hogy Antal Attila elnöklete alatt még az alkatrészek beszerzését is leállították. Magam is utaztam olyan metrókocsiban, amiben 11 izzó nem égett. Félhomályban utaztunk. Persze lehet ennél rosszabb is: Pyongyang-ban (Észak-Korea) például csak addig van fény a kocsikban, amíg az az állomáson tartózkodik, és csak előzetes engedéllyel lehet rajta utazni. Pedig színvonalas szolgáltatás esetén 30-50 ezer utassal lehetne növelni az utasok számát. A legrosszabbul a buszosok állnak a járműállomány tekintetében, nem véletlen, hogy pont autóbusz tendert írtak ki - kétszer is, mivel az első körüli botrányba az igazgató is belebukott. A buszok átlagéletkora 16 évre nőtt, gyakran van gond a fékrendszerükkel. De aki erről beszélni mert, azt jól kirúgták. Alkatrész híján pedig azok a járművek is kibelezve végezték, amelyeket meg lehetett volna javítani.

Óriási változás volt az új menetrend bevezetése. Nyár végére befejeződött az UV villamosok kiselejtezése is. Volt, amelyik bontóban végezte, volt amelyik múzeumban, volt amelyik lelkes közlekedésbarátok tulajdonában kötött ki. A vételár csak pár százezer forint volt, de az elszállítással együtt már simán lehetett 2 millió felett is a végső összeg. 80 éve indult az első autóbusz, 75 éve az első trolibusz Budapesten - volt alkalom tehát ünnepelni is. BKV-s hajójárat viszont továbbra sem indul, pedig volna rá igény.

A jegyellenőrök munkájának minősíthetetlen színvonala még az ombudsmannál is kiverte a biztosítékot.

A vállalat átalakításának tervei viszont eltűntek a süllyesztőben, a holdinggá alakításról ma már senki sem beszél.

Az új jegyár 270 helyett 290, a havi bérlet 8250 helyett 9000 forint lesz jövőre. Igaz, az új bérlettel már nem csak a BKV, hanem a Volán és a MÁV járatain is utazhatunk majd Budapest határán belül. A chipkártyás fizetés bezetése idén is téma volt, és "természetesen" idén sem történt semmilyen érdemi előrelépés az ügyben, pedig lesz rá 50 milliárd forintjuk, ha minden igaz. Ha már határok: az viszont felmerült, hogy a HÉV elkerülne a BKV-tól. Az átvevő nyilván a MÁV lehetne, aki így a BKV legveszteségesebb ágazatát venné át. Az ötlet nem váltott ki nagy lelkesedést senkiből - sokan félnek attól, hogy a MÁV még rosszabb tulajdonos lenne.

A tragikus alulfinanszírozottság oldására mindenképp szükség lenne az állami szerepvállalás növelésére. Jelenleg annyit sikerült elérni, hogy az állam a 82 milliárdos adósságot maga előtt görgető vállalatnak 40 milliárdot ad - ennek bejelentésére a december 18-ára tervezett sztrájk is elmaradt. Az biztos, hogy nem a jegyárak az alulfinanszírozottság okai: a jegyárak az elmúlt években rendre az infláció felett növekedtek, ezért ma már nemcsak a régióban, de egyes nyugat-európai városokhoz képest is drága székesfővárosunk tömegközlekedése. Ami, úgy néz ki, 2009-ben sem válik majd közösségi közlekedéssé.

A jövő közlekedése?

http://www.penzcentrum.hu/images/content/200809/16-podcar1_080916.jpg A tömegközlekedés és a személyi közlekedés egybeolvasztásáról álmodoznak egyes tudósok. A képen is látható jármű saját, külön pályát igényel, ezért a hálózat kiépítése elképesztően drága (2,5-4,5 milliárd forint kilométere) - bár mások szerint a metróhoz vagy a hat sávos autópályához képest nem. Az utas, miután beült, csak beüti a célállomás kódját, és hátradől. A jármű maga tulajdonképpen már létezik is, a londoni Heathrow reptér vezető nélküli ULTra járgányai hasonló elven működnek. A rendszert jelenleg egy dél-koreai cég teszteli Svédországban. Össznemzeti szinten a fülkés rendszer sűrű állomáshálózattal együtt sokkal hatékonyabban üzemeltethető, mint amit ma költünk el autóra, autóutakra, tömegközlekedésre. Aztán következő lépésben irány a világűr - Szegeden már próbálkoztak vele:

http://www.mkkp.hu/diparcsor1.jpg

(Forrás)

süti beállítások módosítása
Mobil