Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

4-es metró: Fővám tér

2008. november 18. - fovarosi.blog.hu

2008. november 8-án különleges programon vehettem részt: megtekintettük a 4-es metró épülőben levő Fővám téri állomását. Az egész környék tiszta káosz: a Gellért tér metróépítés miatt félig elkerítve, a Szabadság híd felújítása még jövő tavaszig eltart, a Fővám téren metróállomás építés zajlik. Utóbbi helyszínen még nem jártam, de korábban már voltam más 4-es metrós állomásokon:

2008 február 9: Gellért tér
2008 február 16: Bocskai út
2008 február 16: Tétényi út

A Fővám téri állomás az egyik legproblémásabb. Itt történt meg, hogy a kivitelező nem vállalta az állomás eredeti tervek szerinti megépítését, a talajviszonyokból adódó kockázatra hivatkozva. Az állomást ezért úgy tervezték át, hogy az alsó peronszintet valamelyest "kihúzták a partra", azaz az új rajzok szerint már nem nyúlik olyan mélyen a Duna alá. (Ehhez képest még olyan javaslat is volt a vonal tervezésekor, hogy legyen egy közös Gellért tér - Fővám tér állomás, két kijárattal.) A lenti fotók egyikén látszik is az áttervezés miatt feleslegessé vált résfal, amit nem kis munka (és pénz) volt megépíteni, majd visszabontani. A fal több mint egy méter vastag, a padlólemez 4 méter vastag vasbeton - van itt annyi beépített anyag, hogy az egészen lenyűgöző!

Kb. itt fogunk majd átszállni az első mozgólépcsőről a másodikra:

 

A Fővám térnél is ugyanaz történt, mint a Gellért térnél: miután a megrendelő kinyilvánította, hogy az állomás peronja feletti szinteken nem szeretne se parkolóházat, se üzlethelyiséget látni (állítólag biztonsági és tűzvédelmi okokból), ezen szintek födémjei a tervrajzokon látszólag véletlenszerű rácsszerkezetté alakultak. Sőt, ha a legújabb módosítási javaslat is átmegy, akkor ez az állomás több természetes fényt kaphat majd az egyetem előtt elhelyezendő felülvilágítókon át. Ezekből ugyanis nem kettő, hanem három épülne. Remélem, átmegy a módosítás, sokkal jobb hangulatú tér születhetne így jelentős többletköltség nélkül - a nyílás ugyanis most is megvan hozzá. Itt az állomás nem alagútfúrással, hanem mélyítéssel épül - azaz kiásták az állomás üregét. Először a 40-46 méter mély (!) résfalak készültek el, majd lefelé fokozatosan haladva mindig az aktuális "padlószinten" épülthettek meg a vízszintes tartófödémek rácsai. A fúrópajzs még nem ért ide, de már készülnek a fogadására: mint a képeken is látható, a résfalakat átütve előbányásszák az alagutat, így a fúrópajzs ebbe az előre kifúrt alagútba fog beérkezni, amikor ideér.

http://www.metro4.hu/db/galeria/images/20060630rgH6Zg_ET--fovam-04.jpg

Az állomás látványrajza a 4-es metró honlapján: két sor mozgólépcső, dupla rácsszerkezet. (Forrás )

A Fővám tér is átalakul: a képsorozat végén látni az eredeti sínek maradványait, ami alá már épül a 2-es villamos új, hamarabb lesüllyesztett pályája. A villamosból egy aluljáró szintre jutunk ki, és innen lehet majd lemenni egy mozgólépcsőn a metróállomás alsó szintjére, majd rövid séta után egy másik lépcső vezet tovább a peron szintjére. A két lépcsőre azért van szükség, mert a peron szint ferde szögben van a felszínhez és a felső állomási szinthez képest, a mozgólépcső viszont nem tud kanyarban menni. A Fővám tér alatt láthatóvá válnak majd azok az egykor a rakparthoz tartozó maradványok is, amelyeket az építkezés során találtak meg.

Az állomásokon a felülvilágítókon túl majd színes csempeborítások is igyekeznek űzni a nyomasztó pincehangulatot. Átadásának várható időpontja mindig az aktuális év + 6 év. És akkor következzenek végre a fotóim:
 

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása