Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Károlyi István Városközpont

2008. június 11. - fovarosi.blog.hu

Korábban már volt szó egy újpesti projektről: a Városháza környéki tömbök megújulásáról. A napokban egy másik projekt 19 beérkezett pályázati anyagát bírálták el. A projekt neve: Károlyi István városközpont. A helyszín a Váci út - József Attila utca - Attila utca - Károlyi István utca által határolt nagy tömb:
068-KarolyiIstvanVaroskozpont
Újpest nagyon is megtanulhatta az elmúlt évtizedekben, hogy a városi sűrűség az életminőség meghatározó eleme. Az új központ megterveztetésénél is fontos szempont volt a beépítettség foka, a használható városi terek létrejötte. Sokarcú, nem monolit tömbös, jól használható teret szeretnének látni, amelyhez a lakók pozitívan tudnak viszonyulni, és ami flexibilisen, emberi módon használható. A pályázat célja ennek megfelelő tervek, ötletek begyűjtése volt, amiből befejezhető a tervezési program. A Károlyi István utca felől már néhány új lakóház meg is épült, az átalakulás tehát itt már meg is kezdődött. És Budapest egészének is jót tesz az ilyen városközpontok létrejötte, mert segíti a decentralizálódást: legyenek erős kerületközpontok is, ne kelljen minden ügyben bemenni a legbelső városrészekbe.
http://www.epiteszforum.hu/files/imagelist/150_800_5mvnj6_kész.jpgElső helyezett lett az Ásztai Bálint, Bakó Attila, Niczki Tamás és Trummer Tamás nevével fémjelzett terv, 12 millió forintos jutalommal. A bírálóbizottság nagyra értékelte a terv szerint keletkező városi teret, az épületek tagoltságát, és az "orangerie"-nek nevezett növénykert ötletét.



http://www.epiteszforum.hu/files/imagelist/150_yf5jm7_latvany_5.jpgMásodik helyezett lett az Artonic Design nevével fémjelzett pályamű. Ebben az esetben is többfunkciós épületek jönnének létre, így elkerülhető, hogy egy éjszakára kiürülő irodanegyed, vagy egy nappal kiürülő lakónegyed keletkezzen: lenne itt iroda, lakás, üzlet, közpark - ha megvalósulna. A föld alá szorított közlekedők azonban túl zegzugosak, nem megvalósíthatók. Az épületek nemhogy nem egyformák, hanem túlzottan is sokfélék, egymással nem harmonizálók.
http://www.epiteszforum.hu/files/imagelist/150_800_zks62c_05.jpg

Harmadik helyezett lett az X.Y.Z. Építész Stúdió terve
. A tömbök itt egyetlen, hosszan cikk-cakkozó épületsorrá állnak össze. Az ötlet érdekes, ugyanakkor túl kicsi és túl széttagolt köztereket hoz létre. Az összes épület kettős homlokzatú lenne, így két "bőrréteg" fedné az épületsort, ezzel egységes, ám talán kissé egysíkú látványt hozva létre. A gépkocsi és a gyalogos forgalom jól elválik.

Ki volt Károlyi István?
Gróf Károlyi István a reformkor egyik nagy nemesi családjának sarja, a Széchenyiekkel jó kapcsolatot ápoltak. 1840-ben ő alapította meg Újpest községet. Támogatta az ipar fejlődését, az iparosok itteni letelepedését. A megvalósítandó építkezések külső alakjával kiemelten foglalkozott: "... köteleztetnek a vállalkozók és minden építeni vágyók házokat homlokkal az utca felé építeni és úgy, hogy oda semminémű dísztelen és a jó ízléssel ellenkező épületek ne tétessenek, a tető cserépből, vagy zsindelyből legalább, a kerítés kőfal vagy deszkából engedtetik, sövényezés és körül árkolás egyáltalán tiltatik..." Újpest neve korábban Új-Megyer volt. 1907 óta város, de a városiasodás egyértelmű jele volt már 1845-ben a Városháza megépítése - ehhez Károlyi István jelentős tégla adománnyal és 200 pengő ajándékkal járult hozzá. Újpest 1950 január 1. óta Budapest része.

Források:
http://epiteszforum.hu/node/9594
http://epiteszforum.hu/node/9634
http://epiteszforum.hu/node/9596
http://epiteszforum.hu/node/9601
http://budapestjovoje.freeblog.hu/archives/2008/05/16/Ujpest_uj_kozpont/
http://www.lakas-ingatlan.hu/
 

Megújul a Kis-hárs-hegyi kilátó

064-KisHarsHegyiKilato2008 júniusának végére befejeződhet a kis-hárs-hegyi kilátó felújítása. A kilátó Makovecz Imre tervei szerint készült még a 70-es években. A több mint 6 méter magas, fából készült kilátónál én is jártam még áprilisban, és tényleg veszélyes állapotban volt már: a korlátok oszlopai több helyen kimozdultak a helyükről, a lépcsőfokokat jelentő gerendák kerekre koptak. A felújítás 3,5 millió forintba kerül, ennek felét a fővárosi önkormányzat fizeti. A 362 méteres magasságból szép kilátás nyílik az észak-budai térségre, de tiszta időben egészen a Belvárosig is ellátni. Így jutsz oda:

A Szépjuhásznétól indulj el a zöld "körforgalom" (körbe mutató nyíllal jelölik) jelzésen, majd kanyarolj el jobbra a sárga háromszög jelzésre - ez a kis toldás vezet fel a kilátóhoz. A hűvösvölgyi BKV végállomásról is indulhatsz, ekkor a lépcsőn felérve rögtön fordulj balra, és itt, rögtön az út felett haladva indul a sárga jelzés. Ezen fel kell mászni egészen addig, amíg a sárga jelzés éles jobb kanyart nem vesz, ott ne kanyarodj jobbra, hanem balra fel a sárga háromszögre, és az visz a kilátóhoz.

067-KisHarsHegyiKilato
Forrás:
http://www.nol.hu/budapest/cikk/493614/

 

Ez meg mi?

Sziasztok!

Szerintetek ez a gép mire jó, és miért néz ki ilyen furcsán? A Keleti pályaudvarnál fotóztam. Valami markológép lehet, de akkor mi van a markolófej feletti részen? Ha van egy jó tipped, írd meg!

http://lh5.ggpht.com/7788fido/SEk1gBMnOlI/AAAAAAAACOk/3AJBIdCopUU/065-Ezmi.jpg?imgmax=512

Galéria irodaház a Baross téren

2008. május 28-án ünnepélyes keretek között került sor a Galéria irodaház alapkőletételére. Mint azt korábban már írtam: az irodák mellett a földszinten egy nyilvános, kiülésre is alkalmas tér kerül kialakításra, mely teljes egészében közösségi funkcióknak ad helyet - már ha a bankfiókot is közösségi funkciónak tekintjük. Lesz itt azért kávézó, étterem, üzletek, és egy kis művészeti galéria is. Összesen 27 080 négyzetméternyi épület nyílik meg 2009-ben. A 30 millió eurós beruházást a Gestesa a Fomento Construcciones y Contratas (FCC) céget bízta meg - utóbbi referenciái között található többek között a Santiago Calatrava tervezte Természettudományi Múzeum Valenciában.

Forrás:
http://www.octogon.hu/index.php?pa=index&sess=&lan=0&kat=-1&cik=7904

 

Kerékpárral Budapesten

2008. május 21-én elkészült a Kerékpáros Budapest Program. A program fő reménysége, hogy végre elismerteti: a kerékpár ugyanúgy közlekedési eszköz, mint az autó vagy a busz, így helye van az úttesten. Helyet kell neki adni. Elképesztő, hogy ma Magyarországon már ez is áttörést jelent, de tényleg itt tartunk. A kerékpárutak jelentős része "épült", azaz inkább létesült úgy, hogy a járdára felfestettek egy sárga csíkot, és az egyik felét kinevezték járdának, a másik felét kinevezték kerékpárútnak. Aztán vagy a gyalogost, vagy a kerékpárost szorítják vagy az úttestre, vagy a falnak, ha éppen valahol beszűkül az út. A kereszteződések egy hányadánál pedig egyszerűen kitesznek egy kerékpárút vége táblát, és onnantól kezdve aztán menjen a bicajos, ahogy akar, a KRESZ nem védi őt tovább.
 
Két fő kategóriát különböztethetünk meg: kerépársáv az, ami, ami az úttestre van telepítve, kerékpárút az, ami elkülönült az autós és gyalogos forgalomtól. (Kerékpár sáv van az Andrássy úton, kerékpárút van a pesti Dunapart egy részén, pl. az egykori ÁPV épület kék tömbjénél.) A program csak elveket rögzít, de azt nagyon részletesen:

http://kerekparosklub.hu/beszamolo-a-kerekparos-budapest-program-bemutatasarol


Ide most egy az egyben bemásolok egy kommentet "phorvath" felhasználótól a kerékagy blogról, az ellenérveket veszi sorba:

Sokan mondják, hogy Budapest alkalmatlan a biciklis közlekedésre. A főbb magyarázatok: "Túl nagy a város." - Miért, London, Párizs, Berlin vagy Bécs kisebb? "Az időjárás nem alkalmas." Oslóban gyakorlatilag mindennap esik az eső, Helsinkiben hideg van, Hollandiában meg állandóan fúj a szél. Ehhez képest a mi időjárásunk kifejezetten kellemes. "Túl sok a hegy." Pest nagy része gyakorlatilag teljesen lapos. A lakosságnak gyakorlatilag töredéke lakik a tényleg hegyes II. és XII. kerületben. Ezzel szemben pl. Brüsszel szinte teljes területe dimbes-dombos, ami biciklis szempontból van olyan kellemetlen, mint a hegy. London északi része ugyancsak dombos. "Az utak nem alkalmasak rá" - Londonban, Berlinben és Bécsben is vannak hasonló nagy forgalmú utak, mégis alkalmasak a biciklis közlekedésre. Londonban meg olyan keskenyek a sávok, hogy szinte alig lehet sávon belül előzni, de ettől még a budapestihez hasonló a bicikliforgalom. "Büdös van, ezért inkább nem biciklizem" - Hanem inkább csinálod te is a bűzt az autódban? "Az autósok hülyék ezért nem merek biciklire ülni" - Van néhány hülye valóban, de a többség normális. Ha az autóvezető látja, hogy kiszámítható módon közlekedsz, akkor elfogad partnernek. Ahogyan egyre több lesz a biciklis, egyre jobban figyelnek az autóvezetők is.Ezzel nagyjából egyet is értek, magam is így tapasztalom, amikor Budapesten kerékpározok. És egy tök jó kis kerékpáros-autós találkozás: a lámpát az autósok egy része észre sem veszi (szerintem teljesen rossz helyre telepítették), és eszméletlen a forgalom. Erzsébet híd, a budai hídfő alatt:

 

http://index.hu/cikkepek/0805/belfold/hkanyar//.gdata/gpb_P1260808.JPG
(A kép forrása)
 

A kerékpártárolás biztonsága is megoldatlan. A kerékpártárolók jelentős része alkalmatlan arra, hogy azokhoz kerékpárokat kikössenek. Erről olvasd el az Index.hu cikkét. A biztonságos kerékpár lezárás technikáiról, a működő és a nem működő szerkezetekről pedig olvasd el a Mancs cikkét. Nagyon tömören a lényeg: U-vasas zárat használj, és a vázat rögzítsd a megfelelő kerékpártárolóhoz, ne a kereket!
 

Él bennem a gyanú, hogy ez a program is csak egy lesz a sok közül. Elfogadják, mosolyognak egy sort az objektívek előtt, aztán beteszik a fiókba. A http://www.budapest.hu/ portálon van egy cikk, amely szerint a kerékpáros közlekedésnek 2015-re el kell érnie az 5 %-os arányt. Ez a program egy még erősebb célt tűzött ki maga elé. De ha nem érik el, akkor mi van? Semmi. 2015-ben senki nem fogja ezt a dokumentumot elővenni, hogy a fővárosi vezetők orra alá dugja. De a remény hal meg utoljára!

Kerékpáros honlapok, blogok:

http://kerekparosklub.hu/

http://hunbike.hu/

http://criticalmass.hu/

http://keroutinform.freeblog.hu/

http://bicajblog.blog.hu/

http://kerekpar.blog.hu/

http://kerekagy.blog.hu/

Források:

http://www.nol.hu/budapest/cikk/492564/

http://www.nol.hu/budapest/cikk/492618/

 

http://index.hu/politika/belfold/budapest/kp0513/

 

http://kerekagy.blog.hu/2008/05/21/municio_van_a_fovaros_kezeben_a_biciklisek_integralasara

 

A Szépilona kocsiszín

061-SzepilonaKocsiszin
A kocsiszínben

2008. május 24-én, szombaton nyílt napot tartottak a Szépilona Kocsiszínben. Elnéztem, de ez most nem volt olyan jó. Az egészet áthatotta valami rossz bazári hangulat. A helyszínre érkezve az egyik villamos fogadott. Az első kocsijában fotókiállítás volt, de sajnos egészen igénytelen tálalásban. Laminált A4-es papírokat ragasztgattak cellux-szal az ablakokra. Igazán hozhattak volna két-három nagy képernyős tévét, és mutogathatták volna azon a beérkezett képeket. A középső kocsiban BKV ajándéktárgy boltot rendeztek be, itt vettem is egy bögrét. A harmadik kocsi gyermekmegőrzős lett volna, de ott nem nagyon volt ottjártamkor senki. Bent, a kocsiszínben őrzik a Tatra villamosokat. Ezek járnak a Hűvösvölgyi vonalon. Elég kicsi a kocsiszín, a Hungária sokkal nagyobb. Belépve jobbra rengeteg üres szék, a rengeteg üres szék mögött egy kis színpadon Hajós András éppen két tucat gyereket próbált meg túlüvölteni. Nagy sikerrel, mert nála volt a mikrofon, és a kihangosítást is messze túllőtték a valós szükségletnél. A középső "sávban" lehetett lemenni a szervízaknába, és vezetéssel végigjárni, hogy milyen berendezések vannak egy Tatra villamos alján: hogyan hajt, fékez, vezérel stb. egy villamos. Erről továbbra sincs lövésem se, és erősen hiányos műszaki ismereteim mellett elsősorban Hajós András a felelős ezért. Egy mukkot nem hallottam az ismertetésből. A kocsiszín bal végében egy ismerkedős blog tagjai rendezkedtek be, de én nem akartam már ismerkedni se, meg maradni se, úgyhogy kb. 20 perc után el is jöttem.

062-TatraVillamos
Ha ezt látod, akkor alapesetben neked nagyon rossz.

A Szépilona kocsiszín története
A BKV szórólapja alapján
1867-ben alakult meg a Budai Közúti Vaspálya Társaság. Először a Lánchídtól a mai Bem térnél elágazva Óbuda, majd 1868 június 30-ától Zugliget felé jártak a lóvasúti kocsik. A jelenlegi kocsiszín telkén először istálló és lovászmesteri lakás épült, majd 1881-re elkészült a kocsiszín is. 1896-tól kezdték meg a villamosítást, és ezzel párhuzamosan a vonalak bővítését. 1896 szeptember 15-én 36 kocsi elhelyezésére és karbantartására alkalmas remízt helyeztek üzembe, 1910 végére pedig már 106 kocsi tárolására volt hely. 1923-ban az akkor megalakuló BSzKRt tulajdonába került a kocsiszín. 1938-ban készült el az áramátalakító új épülete. A BSzKRt 1949-ben megszűnt, az új tulajdonos a Fővárosi Villamos Vasút lett. A "V" típusú, ezresnek becézett villamosok laktak akkoriban itt. Az 50-es és 60-as évek fordulóján komoly járműcsere zajlott le. 1968-ban alakult meg a BKV. 1977-ben szűnt meg az 58-as villamosvonal, azóta autóbuszok járnak erre. 1980-tól érkeztek a BKV-hoz a csehszlovák (prágai) gyártású Tatra T5C5 típusú kocsik. Mivel ezek méretükben és műszaki felszereltségükben is eltértek a korábbi modellektől, a kocsiszínt is át kellett alakítani. Korszerűsítették a vágányrendszert, átépítették a szerelőaknákat, a járművek megemeléséhez körmös emelőket telepítettek stb. 1980. február 1-én az 59-es vonalán jelentek meg az első Tatra villamosok, majd hamarosan a 18-as vonalra is ilyeneket tettek. 1986 óta a Szépilona kocsiszínben már csak Tatra villamosokat tárolnak. A Tatra kocsik felújítása 2002-től kezdődött el: korszerű hajtásvezérlést, és az utasok kényelmét szolgáló szebb-jobb belső teret kaptak a kocsik. A felújított kocsik a T5C5K nevet kapták. A 80 darab motorkocsiból egy átlagos munkanapon 68-at adnak forgalomba az 59-es és a 61-es, valamint a budafoki kocsiszínnel közösen a 18-as és az 56-os vonalakra.

063-TatraVillamos
Tatra villamos alulnézetben

Megújul a Gellért fürdő

A Gellért fürdő felújítása több szakaszban történik. Egy fontos állomáshoz érkezett el a felújítás: a vendégek áprilisban használatba vehették a férfi termálrészleget. Április 18-án ünnepelhette volna Zsolnay Vilmos 180. születésnapját - ő már nincs köztünk, de a csodálatos kerámiáival díszített fürdőtér újjászületett.

A Gellért 1917-ben nyílt meg, azóta mindössze egyszer kellett bezárni, egy hatalmas csőtörés miatt. Még a második világháború alatt is folyamatosan működött!
 

Megújult a Zsolnay-pirogránit medencetér, az öltözők, és a színes üvegablakok is. A vízszolgáltatás is megújult: korábban hideg vizet kevertek a 41 fokos termálvízhez, az új rendszerben viszont a plusz hőt fűtésként hasznosítják az épületben, így nem kell "felhigítani" a vizet. Az újjáépítés egészen gyors tempóban folyt: a bontások októberben kezdődtek, amelyek után az eredeti tervrajzok (!) alapján restaurálták a helyiségeket 9 hét alatt. A festett falfelületeket a graffiti elleni védelemhez hasonló, víztaszító burkolattal láttak el, amelyet félévenként megújítva folyamatosan szárazak maradnak a falak.

A fürdőben a férfi-női részlegek a jövőben is külön maradnak.

Nyitvatartás: itt.


 

Forrás:
http://www.hg.hu/cikk/regi_fenyeben_a_gellert/

BKV sztrájk krónika

A szakszervezetek április 18-án 24 órás sztrájkot tartottak. Követeléseik között szerepelt a paraméterkönyv visszavonása, a cég gazdasági gondjainak megnyugtató rendezése, a csoportos létszámleépítés felfüggesztése. 

2008.04.24: Folytatódnak a tárgyalások a BKV és a szakszervezetek között. A szakszervezetek az egyszeri tőkeinjekciót nem tekintik megfelelő megoldásnak, tartós megoldást várnak a finanszírozási problémákra.
2008.04.25: A sztrájkbizottság határozatlan idejű sztrájkot jelent be, a kezdés időpontjáról még nincs döntés. " A tárgyaláson a sztrájkbizottság tagjai átnyújtottak a cég vezetőségének egy javaslatcsomagot (BKV Zrt. kibontakozás csomag), amely elvárásokat, rendelet- és törvénymódosítási javaslatokat, továbbá indítványokat tartalmaz a cég gazdasági és műszaki problémáinak megoldására. A dokumentumban foglaltak szerint a szakszervezetek indítványozzák a közúti közlekedésről szóló 1988-as törvény módosítását, szeretnék tisztázni a tömegközlekedést érintő paragrafusokat. Pontosabb megfogalmazásokkal, évenkénti felülvizsgálattal módosításra javasolják a költségvetési törvénnyel kapcsolatos, normatív szabályozásról szóló rendeletet, de indítványozzák az árkiegészítésről szóló rendeletet megváltoztatását is. Elvárják, hogy a kormány és az önkormányzat olyan finanszírozási rendszert dolgozzon ki, amely megállítja a BKV Zrt.-nél az adósságspirál-növekedést és garantálja 2008 és 2012 között az adózás előtti nullszaldós működést." - írja a NOL.hu.
2008.04.28: Kirúgták Somodi Lászlót, a BKV közlekedési vezérigazgató-helyettesét, aki a paraméter-könyv módosításába bukott bele. A kötöttpálya.blog.hu siratta a menesztést.
2008.04.30: Az érettségi alatt lehet a következő sztrájk?
2008.05.06: A keddi tárgyaláson sem jutottak megegyezésre a szakszervezetek és a BKV képviselői. A 300 fős elbocsátás tervét a BKV egy közleményben elvetette, de az üzleti tervben még mindig szerepel. Amennyiben 2-3 héten belül nem születik megállapodás, több napos sztrájkot hirdetnek a szakszervezetek.
2008.05.08: Nem vezettek eredményre a tárgyalások, így május 27-től jön a többnapos BKV sztrájk - közölte a sztrájkbizottság vezetője, Nemes Gábor.
2008.05.15: Miután korábban a BKV már jelentetett meg hirdetéseket a sztrájk ellen érvelve, a szakszervezetek ellenlépésként saját plakátjaikat helyezték el egyes végállomásokon és járműveken. A hirdetés lényegi része: "Tudta-e Ön, hogy a BKV Zrt., azért veszteséges, mert a Főváros nem fizeti ki az általa megrendelt szolgáltatást? Tudta-e Ön, hogy olyan járműveken utazik, melyek pénz és alkatrészhiány miatt nem minden esetben felelnek meg a BKV Zrt. belső szabályzatában előírtaknak?" (Forrás)
2008.05.15: A sztrájkbizottság megállapodás-tervezetet adtak át a BKV-nak. Eszerint a szakszervezetek elállnak a tüntetéstől, a BKV leállítja a létszámleépítést, és a szakszervezetekkel együttműködve feltárja a cég valós gazdasági helyzetét, 2012 nem ad el telephelyeket, és nem ad bérbe buszvonalakat üzemeltetésre, továbbá 1012 június 30-ig meghosszabbítják a kollektív szerződés érvényességét. A NOL.hu cikke.
2008.05.21: Közeledtek az álláspontok, a BKV egy részletesebb dokumentumot adott át, de a két legfontosabb kérdésben, azaz a paraméterkönyv újraírásának és a kollektív szerződés 2012-ig szóló meghosszabbításának kérdésében továbbra sincs megegyezés. Az Origo cikke.
2008.05.22: Ma találtam meg, de valószínűleg már az előző napok valamelyikén feltöltötték a BKV honlapjára a BKV saját paraméterkönyv-tervezetét.
2008.05.23: Az Origo szerint ma kiderülhet, hogy lesz-e sztrájk 27-én, az érettségik utolsó napján, vagy sikerül addig megegyezni. A Népszava információját a megegyezésről a sztrájkbizottság nagyon hamar cáfolta. Délutánra kijött egy újabb hír: Hagyó és Ikvai-Szabó a főváros részéről jóvá hagyta a BKV javaslatát. A sztrájkbizottság átvette az anyagot, még tanulmányozzák, hétfőre ígértek választ.
2008.05.26: Hétfő estére már csak egy kérdés maradt. Ha ebben nem sikerül megállapodásra jutni legkésőbb holnap, akkor szerdán már a sztrájkra készülnek, nem tárgyalnak. A hiányzó pont a kollektív szerződések meghosszabbítása 2009-ig. Ha sztrájk lesz, akkor nem keddtől, hanem csütörtöktől. Így az érettségizők mindenképpen megússzák, hogy egy BKV sztrájk közepén kelljen érettségizniük. A villamosok és a metrók mindenképpen járnak majd. Az Origo cikke.
2008.05.27: A szakszervezetek és a BKV megegyeztek. A szakszervezetek feladták a paraméterkönyv tervezet visszavonatását, a BKV pedig belement a kollektív szerződés 2009 végéig történő meghosszabbításába.
 

Coke Zero buli a Deák téri metróállomáson

2008. május 17-én a Coca-Cola rendezett bulit a Deák téri metróállomáson egy új terméke bemutatása kapcsán. Én nem jutottam be, nagyon hamar lezárult a jelentkezés, nyilván a hely korlátozott befogadóképessége miatt. Te voltál? Hogy tetszett? Írd meg! 

(Forrás)

süti beállítások módosítása
Mobil