A KÉK jóvoltából, a "Betonretró - Betonjövő" programsorozat részeként 2012 május 5-én megnézhettük a Kálvin téri metróállomást. Ami alapból nem lenne nagy kunszt, tíz- és tízezrek járnak oda nap mint nap. De ez most a 4-es metró Kálvin tér állomása volt. Képriport a fekete palánk túloldaláról, 17 méter mélyről.
Az állomás itt is réselt technológiával épült. A peronok 80 m hosszúak ( ez a 4 db. 20 m-es kocsiból álló szerelvénynek felel meg), de még ezeket, a korábbiaknál rövidebb állomásokat is nehéz volt elhelyezni a zsúfolt belvárosi tereken, mivel a résdobozos építési technológiának megfelelően az állomás teljes területén fel kellett nyitni a felszínt. Nyugati végfala egy méterre van a református templomtól. Így már érthető, hogy néhány éve miért volt úgy megtámogatva az egyébként meglehetősen csekély alapozású templom. Az építkezéskor egy új betonkoszorúval erősítették meg az alapozást.
Kép: epiteszforum.hu
Az állomásra részben a már meglévő aluljáróból juthatunk le, részben a felszínről liftekkel. így jutunk majd az aluljáró szintjére, ahonnan mozgólépcsők és liftek viszik tovább az utasokat. Ezenkívül a két vonal alatt, a mélyben egy összekötő alagút is épül - hasonlóan, mint a Deák téren a 2-es és a 3-as vonal között. Az aluljáróban üzlethelyiségeket is kialakítottak, és megvan az 5-ös metróvonal tervezett bekötése is.
A felszín 100,5 méterrel van a tengerszint felett, az állomás 82-83 méteren épült, azaz kb. 17 méteres mélységben. A vonalon van ennél mélyebb állomás is - a Duna közeli állomások fekszenek a legmélyebben. Az összekötő alagútban 69 méternél lesz az átjárás.
A 2-es és a 3-as vonalak úgy épültek, hogy óvóhelyként is használhatók legyenek. A 4-es metró ilyet már nem tud, viszont minden állomásán liftek segítik majd a mozgáskorlátozottak akadálymentes közlekedését.
A látszóbeton alkalmazása az óriási felületek miatt került előtérbe. A látszóbeton felület szerkezet és felület egyben, így nem kell még burkolóanyagra, ragasztóra is költeni - ami ekkora felületeken jókora költség lenne. Hátránya ugyanakkor, hogy az esetenkénti beázások nyomait magán viseli. A 4-es metró egyes állomásait más-más tervezőgárda álmodta meg, az egyik közös pont az állomások megjelenésében éppen a látszóbeton használata lett.
A Kálvin téri terveket a Palatium Stúdió (Erő Zoltán és Kosztolányi Zsolt) készítették. Az állomás érdekességei a kutyacsontra emlékeztető keresztgerendák. Két sornyi kereszttartót egyesítettek egy "dupla" szerkezetben, így alakult ki ez a forma. Erre azért volt szükség, hogy a kissé szűkös helyen is elférjenek a mozgólépcsők. A keresztgerendák mindegyike 300 köbméter beton felhasználásával készült. Esetleges tűz esetén a füstelszívást vonatok felett elhelyekedő 8 négyzetméteres keresztmetszetű szellőzőcsatornák biztosítják. Az állomáson fellátni majd egészen az aluljáró alsó padlólemezéig - a kettő között "csak" a kitámasztó gerendák sora látszik majd.
Két mozgólépcsőn juthatunk majd le az aluljárószintről az állomás peronjára.
Sajnos a tér felújításakor elmaradt egy olyan sarok kijelölése, ahol felülvilágítóval természetes fény juthatott volna le az állomás terébe, így végül csak mesterséges világítást kap majd ez az állomás. Jelen állapot szerint az állomás építése 2012 szeptemberében befejeződhet - hamarosan elkezdik a padlóburkolatok, korlátok stb. szerelését. A mozgólépcsők fémburkolatosak és üveg korlátosak lesznek, az üvegfalas liftekből le lehet majd látni az állomásra.
Az állomás peronján kívül is épültek terek bőven. A liftakna mellett egy lépcsőház is épült - mi ezen jutottunk le a látogatáskor. A peron alatt pedig a vízelvezetés, a mozgólépcsők és a liftek gépészete számára épült egy 2,5 méter magas szint. Ez alatt már csak a 3 méter (!) vastagságú vasbeton alaplemez található. A peronon állva tehát csak kb. 6 méterrel a talpunk alatt kezdődik a talaj.
A 3-as metró tervezésekor a 4-es vonalat még a 3-as alá tervezték, időközben azonban annyit fejlődött az építési technológia, hogy az új vonal a régi fölött haladhat el. Így kevesebb mozgólépcsőzéssel érhetjük majd el az állomást a felszínről.
Végül néhány látványterv arról, hogy hogy fog kinézni az állomás, ha elkészül:
Korábbi metróállomás-látogatások:
Gellért tér, Tétényi út, Bocskai út, Fővám tér, Móricz Zsigmond körtér, Etele tér, Keleti pu., Rákóczi tér. Tényleg, nem tudna valaki szervezni egy látogatást a Népszínház utcához is? :-)
A Fővárosi Blog az alábbi helyeken is elérhető:
XII. December 2012.05.22. 09:20:48
Picsasereghajtó 2012.05.22. 10:07:42
Még szerencse, hogy ilyen jó kis költségtakarékos ez az egész négyesmetró-projekt. Mennyibe kerülne, ha még ilyen extrák is benne lennének, mint például ragasztó? :)
Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2012.05.22. 10:13:36
index.hu/belfold/budapest/0307metro5/
atila68 (törölt) 2012.05.22. 11:11:44
hörgőszelep (törölt) 2012.05.22. 11:13:54
proligarcha · http://fityiszt.blog.hu/ 2012.05.22. 11:18:17
OkoskaTo:rp 2012.05.22. 11:21:05
Uva 2012.05.22. 11:27:06
Jokkura 2012.05.22. 11:30:41
Fővám tér és a Kálvin tér között ~ 300 m van.Hosszabb ideig tart le- és feljönni a föld alől , mint végig sétálni ( ja és ott a vitézke játéka,a sárga 47-49 villamos is )
Rákoczi tér - Népszinház u ( egykori Köztársáság tér) - Keleti pu távolság sem egy iszonytató .És még Duna sincs közte mint a Gellért tér és Fővám között.
( Móricz- Gellért - Fővám - Kálvin terek között mennyi is a távolság ==> 4 metro megálló ??):nehogy már a sok pöstinek vizes legyen a laba ...meg hogy indok legyen hova ment el a @va sok hitel/pénz,amit vissza kell fizetni telefonadóban, tranzakciós adóban, dugódíjban, 27% áfában stb...
fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2012.05.22. 11:36:27
Yakk 2012.05.22. 11:44:26
nemecsek ernő áruló 2012.05.22. 11:49:28
GMS 2012.05.22. 12:25:15
ja és a metró a belvárosi szakaszokon minden nagyvárosban sűrűbb - és amiről beszéltek, az mind Budán, mind Pesten a belvárosi rész; nem külső kerületek.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.05.22. 12:27:49
qwertzu 2012.05.22. 12:28:33
GMS 2012.05.22. 12:30:45
Shopping 2012.05.22. 12:30:57
Ennyi idő alatt a Hoover gátat is fel lehetett volna építeni!
nemecsek ernő áruló 2012.05.22. 12:32:25
@qwertzu: Szerintem nem. Annál azért messzebb van.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.05.22. 12:34:25
A GE-n lemérve a legkisebb állomástáv is 600-700 méter.
qwertzu 2012.05.22. 12:39:12
maps.google.hu/maps?saddr=Kerepesi+%C3%BAt&daddr=Kerepesi+%C3%BAt&hl=hu&ie=UTF8&sll=47.500105,19.104643&sspn=0.004577,0.007923&geocode=FRPK1AId2YEjAQ%3BFRnM1AIddJAjAQ&t=h&dirflg=w&mra=dme&mrsp=0&sz=18&z=17
maps.google.hu/maps?saddr=K%C3%A1lvin+t%C3%A9r&daddr=V%C3%A1mh%C3%A1z+k%C3%B6r%C3%BAt&hl=hu&ie=UTF8&sll=47.488499,19.059262&sspn=0.004578,0.007923&geocode=Fdqg1AIdpNkiAQ%3BFZOZ1AIdPc0iAQ&t=h&dirflg=w&mra=ltm&z=18
Izo 2012.05.22. 12:41:44
qwertzu 2012.05.22. 12:42:33
maps.google.hu/maps?saddr=Feh%C3%A9rv%C3%A1ri+%C3%BAt&daddr=M%C3%B3ricz+Zsigmond+k%C3%B6rt%C3%A9r&hl=hu&ie=UTF8&ll=47.474668,19.046661&spn=0.003238,0.007923&sll=47.476423,19.046296&sspn=0.003238,0.007923&geocode=FRdm1AIdg6AiAQ%3BFZZv1AIdmKMiAQ&oq=Kosztol&t=h&dirflg=w&mra=dme&mrsp=1&sz=18&z=18
nemecsek ernő áruló 2012.05.22. 12:43:41
Ugye tudod, hogy ilyen tervezésekbe mindig beleveszik a tranzit-forgalmat is. Túristaként 70 kilós bőrönddel a "kicsit gyalogolni kell" egy elbaszott tervezés eredménye. Egyébként nem értem, miért fáj neked, hogy belvárosban sűrűbben vannak a megállók. Nekem, aki akár naponta fogom használni a vonalat, ha elkészül, nem fáj.
Roy 2012.05.22. 12:49:33
Shopping 2012.05.22. 12:50:09
A metró nagyrészt eu-s pénzből épült.
Ők adtak sokmillió eurót, mi adtunk bele kevesebbet.
A kapott összeget el kellett költeni. A megállók száma/ távolsága ennek megfelelően lett kialakítva.
OkoskaTo:rp 2012.05.22. 12:55:33
OkoskaTo:rp 2012.05.22. 12:56:56
0001 · http://www.metacafe.com/watch/10223063/mtva_troll_h_rad/ 2012.05.22. 13:02:03
qwertzu 2012.05.22. 13:02:08
Azért fáj mert:
1. Spórolhattak volna vagy 15 milliárdot, ha kivesznek pár megállót. Hadd fájjon már.
2. 2 megálló minusz az 4-5 perc gyorsulás. Az azért nem kevés.
3. Én ha pl az Aleeba mentem soha nem néztem, hogy 4-es vagy 6-os jön. Belefér.
A kicsit gyalogolni kell az kb. 50 méter plusz. Ennek bele kell férnie 70 kilós bőröndökkel is.
manes 2012.05.22. 13:09:19
Retexis 2012.05.22. 13:10:25
'Fővám téren csatlakozik a 2-es villamos, a Kálvinon meg a 3-as metro. Ezért kell mindkét helyen megálló.'
Megáll az új metró középen és a Fővám/Kálvin aluljárókat összekötik az újjal egy aluljárórendszerré.
nemecsek ernő áruló 2012.05.22. 13:20:46
Retexis 2012.05.22. 13:38:24
Semmi baj nem lenne azzal, hogy az állomások szépek és karakteresek, csak legyen már kész. Az hogy műemlék meg majd az utókor eldönti. Így kijelenteni elég ostoba és nagyképű dolog. Főleg akkor, amikor pont a fővámtér közelében rohad széjjel a bálna, ami elég jól jellemzi a magyar viszonyokat.
nemecsek ernő áruló 2012.05.22. 13:43:23
Nezumi 2012.05.22. 13:43:48
Jokkura 2012.05.22. 14:03:30
A Móricz és Kálvin közt ott a villamos
audion 2012.05.22. 14:36:00
zsurzsenka 2012.05.22. 14:36:41
Ez eddig a nap legjobb poénja! :)
Adani 2012.05.22. 16:22:34
Na igen a 4-es metró a 300m-es állomásközeivel egy nagyon drága második kisföldalatti. Az M2-n a legrövidebb táv a Kossuth-Batsi, kb. 420 m de ott közte van a Duna. A 4-esen meg van több 300m-es állomásköz is, át lehet majd kiabálni a másik állomásra meglátsz egy ismerőst. És igen ezeket úgy kellett volna megoldani ,hogy középen megálló és két oldalt egy-egy kijárat. a Fővám-Kálvin között pl. elég lett volna simán, ha két kijárat lesz egyik ide másik oda, 150 méter gyaloglásba még egy pestinek se kéne belehalni, az Örsön sokszor látom ,hogy egyesek képesek megvárni a 3-qas villamost, hogy azzal menjenek át a tér egyik oldaláról a másikig, pedig gyalog aluljáró mászással sem több egy percnél. A metrónak meg pont nem arórl kéne szólnia, hogy minden nagyobb fánál megáll, arra ott a villamos, a metró az haladjon. Nálunk meg mit csinálnak? A metróépítéssel együtt megszüntették a párhuzamos villamosjáratokat pl .az üllői vagy Rákóczi úton és a metró áll meg minden fánál. Csak akkor még nem szálltak el teljesen, az M3-on sincs nagyon rövid állomásköz, Deák-Ferenciek a legrövidebb ,de az is 450 méter és mindkét megálló forgalma nagy. A négyes meg játékmetró, a nyomvonal is pocsék, megoldható lett volna másképp is jóval olcsóbban, a sok feleslegesé s közel lévő megálló, 20 éve csak épül és milliárdok ömlenek bele. Anno még volt egy olyan mondás, hogy majd akkor lesz kész, mikor a Duke Nukem Forever, de közben a DNF kijött 14 év alatt. ennyi metrónak nem volt elég. Csak abban reménykedhetünk ,hogy bár tovább tart mint 14 év mire elkészül nem lesz olyan szar mint a DNF.
Brail Kast 2012.05.22. 16:36:31
Circus 2012.05.22. 17:12:34
Az nem csak kb 2-3 km lenne? (légvonalban, persze, és hosszában a Duna alatt, + megálló nélkül, plusz levinni a csepelit a föld alá)
Jokkura 2012.05.22. 18:03:38
Jokkura 2012.05.22. 18:13:00
Szerintem a metronak az lenne a lényege,hogy nagy távolságokat gyorsan tegyen meg.A rövid távolságokra ott a felszíni tülekedés.
Valamelyik észlény úgyis azt szajkozza,hogy élő ember mit keres a föld alatt. Nos,ha már egyszer a saját jószántából lemegy és fizet is érte,akkor mináél hamarabb szeretne a céljához jutni.
Ha meg a katasztrófális védelmi menekülést is figyelembe vesszük, akkor a fennt említett ( "felesleges") állomások helyén lehetett volna vészki- menekülést tervezni,de nem megállót.
Sztem,ha vitéz vitézkén múlna akkor minden megállónál feljönne a földfelszín fölé és ott lenne a egy közös megállóval az adott felszíni járművel ( és még felárat is kérhetne ,mint az világ első földalatti hullavasútja)
Jokkura 2012.05.22. 18:17:21
Jokkura 2012.05.22. 18:24:14
A banyatankot is el lehet húzni ,de fel is lehet szállni a villamosra vele. És egyáltálán egy nyúgdíjasnak ,hogy lesz annyi pénze (ormányunk gondoskodik arról,hogy ne legyen),hogy egy ilyen szekeret annyi mindennel meg tudjon tömni,hogy ne lehessen vele tömegközelkedni. Az aluljáróba is le ,meg fel kell vinni :) nincs mindenhol MÜKÖDŐ és HAsználható lift :)
ronson 2012.05.22. 18:24:55
Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2012.05.22. 18:55:54
Pekingben évente adnak át egy vagy-két TELJES vonalat, és a csomópontoknál járva minden nap látom, hogy folyamatosan mennek a gépek, sürgés forgás van ezerrel...
Nehogy valaki azt mondja, hogy egy europai országnak és egy FŐVÁROSNAK nincs pénze emberi erőforrásra???
Nyilván hamarabb készen lett volna ha nem egy két szaki ügykodne az állomások építésén. Persze kit érdekel, így többet tudtak lopni, keveset költenek, sokat markolnak, elhúzodik a költségek pedig elolvadnak...
Tősgyökeres budai ill. rózsadombiként szégyenlem, hogy ennyi primitív tolvaj és vidékről felszaladt igénytelen bunkó kezébe került a főváros.
Valaki egyszer elgondolkozott vala azon, hogy hány tízezer fiatal dolgozik és lakik Budapesten akik vagy vidékről vagy rengetegen határontúlról mentek Pestre szerencsét probálni? Ők nem pofáznak vissza, olcsón melóznak és ezzel kiszorították az eredeti népesség egy részét akik emiatt külföldön melóznak vagy állástalanok Budapesten.
Nem véletlen, hogy Pekingben akik nem itt születtek nem sok joguk van. Ha gyereket szülnek, vagy egészségügyi problémájuk van mindenért sokkal többet kell fizessenek, nehezebb állast kapniuk, több adót fizetnek, nem lehet egynél több autójuk stb, rendesen megvan nehezítve az életük és a helyiek előnyt élveznek.
Ez Budapesten miért nincs így?? Nyilván az összes dél vidéki meg erdélyi kiscsaj meg srác Pesten akar dolgozni, lenyomva a fizetéseket. No meg a vidékiek, de ők legalább állapolgárok.
97-ben amikor az RTL Klub elindult, a legtöbb csinyovnyik és titkárnőcske, asszisztens erdélyi meg dél vidéki volt. Minth anem találhattak volna magyar állapolgárokat is... Miért nem volt, lesz törvény ezeknek az embereknek a hátrányba hozására??
Mi előnyöm származik abból, hogy Budapesten születtem- Semmi, és miért nem?? Nyilván nem dolgoznék annyiért mint egy Romániai magyar... akinek a kevesebb is elég. Mire tartjuk a politikusainkat ha se egy kurva metrót nem képesek 20 év alatt megépíteni sem egy szimpla várost épp ésszel irányítani.
Magyarországon nagy volt az életszínvonalbeli különbség a vidék és a város között, ezért kelett volna erre gondolni. Akik a 4-es metrón kellen dolgozzanak, szobákat festenek Angliában vagy alapoznak Németországban...
Rohadjon meg az összes politikus meg a haverjaik...
Vidéki srácok nem höbörögjetek, ha pesten szöletettek volna ti is szerettetek volna előnyt vagy legalább is kevesebb hátráényt élvezni ebből.
Kínában minden jobb. Kína demokratikusabb mint Magyarország, kévén arányaiben SOKKAL kevesebbet lopnak és az ország fejlődik, nem lopják szét az alapokig. It a lehető leggyorsabban felépítik a metrót, pedig uniós támogatást sem kapnak, nem gyújtanak fel sportcsarnokot sportminiszterek, hogy aztán lenyúlják a következőből milliárdokat ráadásul az új stadion még évtizedekig nem is az államé (legkedvencebb korrupcios tulkapasos sztorim) Kinában a belügyminiszter nem a maffia vezére és Peking korábbi polgármestere most is börtönben van nem is nagy tételes hűtlen kezelés miatt. Szóval a fasiszta, antidemokratikus korrupt Magyarországnál még K1na is jobb és élhetőbb hely. Totális röhely. A birkák meg plotikai erők támogatásáért tüntetnek, ha tüntetnek ahelyett, hogy az összes fasisztát elzavarnák a levesbe...
Remelem kiakasztottam pár szűkelméjüt...
Sz.Zoltán 2012.05.22. 20:11:59
Adani 2012.05.22. 20:49:37
A régi mondás ma is igaz. Kína a mosoly országa, ami itt van az meg kész röhely. De legalább Amerikát leköröztük, nekik csak Pentagonjuk van, nekünk Oktogonunk is. :)
Csak nézzétek meg hány km új metróvonal épült 1990 óta Bécsben, Prágában, sőt Bukaresten.
Adani 2012.05.22. 20:51:03
Sz.Zoltán 2012.05.22. 20:53:18
Adani 2012.05.23. 07:47:45
Persze, hogy nem ,de ott ilyen szintű pénzlenyúlás meg ilyen nemtörődöm munka nincs meg haverok cégének átjátszott meló, akik jó szarul csinálják (Lásd. Szentendrei HÉV kijelzők, dobozba LCD TV + egy hajszárítónak kinéző valami, hogy el ne fagyjon télen). Aki ott ilyet megpróbálna arra szomorú sors várna. Ott ha egy politikusról kiderül ,hogy lopott vagy hazudott reggel délben meg este, azt kivégzik a hozzátartozóknak meg kiszámlázzák a golyót. Nem lenne baj ha ezt nálunk is bevezetnék, tuti kiürülne a parlament, akik meg utánuk jönnének azok már meghúznák magukat.
manes 2012.05.23. 08:13:02
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.06.05. 19:31:25
Móricz és a Bocskai út között, ha hosszabb szerelvények lennének, akár az is bekövetkezhetne, hogy előbb ér be a metró eleje a következő állomásra, mint a vége az alagútba az előző állomásról.
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.06.05. 19:35:31
Viszont ha a sűrű megállókiosztás között hosszabb, vagy ugyanannyi lesz az eljutási idő, akkor nem fogják használni.
Jokkura 2012.06.05. 20:09:17