Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Origo City a Mázsa téren

2007. december 04. - fovarosi.blog.hu

Tudtad? A Mázsa tér Budapest geometriai középpontja. Itt épül fel egy új multifunkcionális épületegyüttes, az Origo City. A kivitelezés 2008 februárban indul. 47 000 négyzetméteren lesz bevásárlóközont, 9000 négyzetméteren egy 8 emeletes irodaház épül mellé. Külön épületben lesz az 1544 férőhelyes parkolóhely.


Források:

http://www.studiometropolitana.hu/cgi-bin/projekthirek/index2_hu.php?t=1&s=0&id=741

http://epiteszforum.hu/?q=node/2200


 

Pincerendszer Kőbánya alatt

(Hogy mi minden nem rejtőzik a föld alatt... A kép forrása)


Az Építészet Hónapja programsorozat részeként lehetőség nyílt megtekinteni a Kőbányai Sörgyárak alatt tekergőző pincerendszer egy részét. Az erősen korlátozott létszám miatt én már sajnos nem lehettem ott, pedig biztosan nagy élmény lehetett az óriási alagutakban sétálni. Így aztán ebben a bejegyzésben az Index.hu beszámolójára támaszkodom.


Az 1834-es árvíz utáni helyreállításkor erről a területről bányásztak mészkövet, de később a Lánchíd, az Akadémia és az Országház is részben innen származó mészkőből épült. Mindezek eredményeképpen több mint 20 kilométer hosszú, 180 ezer négyzetméter alapterületű járatrendszer maradt a föld alatt. Egyes helyeken 10 méteres belmagasságú termek is vannak itt a föld alatt. A levegő 13-15 fokos, párás. Ez a klíma pont kapóra jött Dreher Antalnak, aki 1862-ben megvette a Kőbányai Sörgyárak telepét, és pinceként használta a föld alatti tereket. Úgy mesélik, hogy a második világháború idején a németek Messerschmitt vadászgépeket szereltek itt össze. Jelenleg egyes termekben gombát termesztenek, de a hely nagy része üresen áll, műemléki védettség nélkül - az ugyanis csak a felszín egyes épületeire vonatkozik. A Dreher-villa egykori pompáját a második világháború pusztításai után az ötvenes években beköltöző munkásőrség tette végleg tönkre. De az 1. számú telephelyen lévő malátaszárító is nagyon rossz állapotban van.


2003-ban még optimistább volt az önkormányzat. A NOL beszámolója szerint:


"S hogy mi lesz a Dreherek hajdani gyárában, ha egyszer az egész Kőbánya tulajdonába kerül? Az önkormányzat az üzemben kulturális centrumot, az alsóbb területeken pedig lakóparkot szeretne kialakítani. Bár a tervek szerint pár épületet elbontanának, a teljes együttes már csak azért sem kerülhet bontócsákány alá, mert néhány üzemcsarnok homlokzata műemléki védettséget élvez. Így aztán még az is előfordulhat, hogy egyszer megvalósul a tizenöt év előtti álom, és a nagyközönség barlangvasúton csalinkázhat a mozi és a tekepálya között, hogy aztán beüljön egy jó hideg sörre; hol másutt, mint Dreheréknél." (Forrás)


Te mire használnád ezeket a földalatti tereket? Ötletelj!

 

A Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga felújítása

A Rumbach Sebestény utcában álló, igencsak lepusztult állapotú zsinagóga megújulása elkezdődött. Az épület 1870-72 között épült Otto Wagner tervei szerint, Kalina Mór másodtervező és a furcsa nevű Buzzi Bódog építőmester kivitelezésében. Míg a Dohány utcai a "neológ" zsidóké, a Rumbach Sebestyén utcai a "konzervatív" zsidóké volt. A falakat gazdag keleties, mór stílusú díszítések és festések borították, a fő szerkezetet könnyed vonalú vasszerkezet jelentette. A belső terek kiváló akusztikájukról is elismertek lettek. A zsinagóga mellé rabbi lakások és iskola is épült. A holokauszt miatt az épület - egy szalmalángnyi 1947-es újraélesztési kísérletet követően - kiürült, funkcióját elveszítette. Az épületet 1959-ben zárták be véglegesen. 1979 októberében a födém beszakadt. Az 1980-as években az Alba Regia Építőipari Vállalathoz került az épület, hogy az ott irodaházat és konferenciaközpontot alakítson ki. A 90-es évek elején a vállalat tönkrement, az átalakítás leállt - pedig az épület egyes részeibe már a bútorzatot is kiszállították. Az épület az államra szállt vissza.

2005 októberében újra a MAZSIHISZ és a Budapesti Zsidó Hitközség tulajdona lett a lepusztult épületegyüttes, és beindult a megújulás: a zsinagógát eredeti pompájában szeretnék helyreállítani, a mellette álló épületben pedig a zsidó népi kultúrát bemutató kiállítás, valamint ehhez kapcsolódóan étterem, múzeumi bolt is nyílik majd. 1988-1991 között az Alba Regia már részleges felújításokat elvégzett a homlokzaton és a felső szinteken. A földszint azonban siralmas látványt nyújtott: bedeszkázott ajtói között hajléktalanok mocska bűzölgött. Felújításra vár a bejárati rész, az előcsarnok, a belső terekben a beázások hagytak nyomot. Hiányzik a karzatok gipsz díszítése és festése. De lesz itt még aranyozás is, a vas tartószerkezetek kapnak ilyen nemes bevonatot. A zsinagóga berendezésének legfontosabb elemei: a bíma (tóraolvasó asztal), a tóraszekrény és a szószék az 1988-91-es átalakításkor megsemmisültek, ezeket fotók alapján kell újra megalkotni.


A napokban jártam arrafelé, be lehet menni, meg lehet nézni a földszinti belső tereket. A belépődíj szerény 500 Ft.


A zsinagóga címe: VII., Rumbach Sebestyén utca 11-13.



Forrás:

http://epiteszforum.hu/hu/node/7068


 

Mi lesz (már) a Moszkva térrel?

Egyszerre találkozóhely ("a Moszkván az óránál"), közlekedési és tömegközlekedési csomópont (napi több mint 100 000 fős forgalommal), alföld és hegyvidék talákozása, három kerület "sarka" és feketemunkások piaca. Ez a Moszkva tér. 2006 elején nagyon sok szó esett a tér átrendezéséről. Már korábban is születtek átépítési tervek, alapvetően három fő koncepció tisztult le a Mű-Hely Rt.-nél 1986 óta:

a) a tér jelentős beépítése, magántőke bevonásával, kihasználva a kiváló megközelíthetőséget

b) sok zöldfelület létrehozásával nyugodt környezetet teremteni

c) a közlekedési rend átalakításával elsősorban a gyalogosoknak kedvezni.


Dr. Nagy Gábor Tamás (I. ker. akkori polgármestere), Mitnyán György (XII. ker akkori polgármestere), Horváth Csaba (II. ker. akkori polgármestere) és a főváros kellett volna, hogy egyezségre jussanak. A kampány hevében volt is nagy egyetértés, egy terv 2006 április 19-én került a Tervtanács elé megvitatásra.




2006 szeptemberében jóváhagyták a Moszkva tér átépítéséhez szükséges kerületi szabályozási tervet - írta a NOL.hu. A mellékelt képről is látszik, hogy a felszín sok zöldfelülettel épült volna át, a tömegközlekedést levitték volna a felszín alá. A 18-as és a 61-es villamosok összekötését tervezték, az 56-os villamost végállomása a felszín alá került. A metrót is átrajzolták: a Széna tér felé új kijáratot, a Budagyöngye felé új leágazást (!) terveztek. És akkor most jöjjön a jelen álmodozása.


"Három szinten alakítanak ki gyalogos- és zöldfelületet a Moszkva téren; a föld szintje alatt, illetve lefedett aluljárórendszerben, a tér felszínén, valamint a Várfok utca és a tér szintje közötti, ferde rámpán" - számolt be a Népszabadság Budapest melléklete a legújabb elképzelésekről. A nagykörúti villamosok végállomása nem változna, de a Szilágyi Erzsébet fasor - Krisztina körút irányban összekötnék a villamosokat, így ezek a Moszkva téren nem "végállomásoznának", csak egy megállóval áthaladnának. Az autóforgalom körforgalomszerűen járná körbe a teret. Az autóbuszállomás és a felszín alatti parkoló a tér északi felén kapna helyet. A rendezés költsége 13,4 milliárd forint, a beruházás legkorábban 2 év múlva indulhatna el. A megvalósulás legfőbb akadálya a pénzügyi korlátok mellett a tér "szerencsétlen" helye: 3 kerület határpontja, így három kerületnek és a fővárosnak kellene egy álláspontra jutnia, együtt kellene finanszírozniuk és végigvinnük a projektet. Ezidáig ez nem sikerült: már több nekiveselkedést is "túlélt" a tér jelenlegi állapota. A főváros EU-finanszírozásban gondolkodik, úgy, hogy a főváros önrészét az állam venné magára, mivel a fővárosnak nincs erre pénze. A tér átépítését már 1964-ben is felvetették, de a forgalmi rendezésre csak 1999-ben dolgoztak ki tanulmánytervet. A tavalyi kampányban is téma volt a tér rendezése - az átépítés szükségességében tehát egyetértés van, a tényleges megvalósítás mégis újra és újra elúszik. A tér átépítése nem került be a második Nemzeti Fejlesztési Tervbe, a szükséges milliárdokat sehol sem különítették el.


A jelenlegi polgármesterek:

I. kerület: Dr. Nagy Gábor Tamás

II. kerület: Láng Zsolt

XII. kerület: Pokorni Zoltán


Na, őket kellene a főváros vezetésével és a GKM-mel egy asztalhoz ültetni, és addig ott ültetni őket, amíg készen nem állnak a tér rendezését megoldani.


Források:

http://www.nol.hu/budapest/cikk/468762/

http://www.nol.hu/budapest/cikk/416528/

http://www.nol.hu/budapest/cikk/434292/

http://www.nol.hu/budapest/cikk/468762/

http://www.epiteszforum.hu/node/1772

http://www.epiteszforum.hu/node/592


 

A Clark Ádám téri foghíj beépítése

Ráday Mihály városvédő műsorában számolt be a Fő utca 1. szám alatti telken zajló változásokról. Egykor az Ybl Miklós terve alapján épült Budai Takarékpénztár (1862) állt itt. Az épület a második világháborúban találatot kapott. A háború után az épületet nem állították helyre, a megmaradt alsó részén egy ideig még működött a Lánchíd presszó, majd ezt is bezárták, és a telek teljesen üres foghíjjá vált.

Az újjáépítésre többször születtek már tervek, a Körzőgyár Galériában nyílt kiállításon be is mutatták az egyik ilyet, de aztán ez sem valósult meg. Bán Ferenc (és Birkás Gábor) terve a helyszűkét felfelé táguló térfogattal oldotta volna.


Az idei pályázatra innovatív megoldást kerestek a pályázat kiírói, azzal a megkötéssel, hogy az épület ne nyomja agyon a környező panorámát (Sikló állomása, Alagút, Lánchíd, Vár...). A pályázatra 59 terv érkezett. Első díjat nem osztottak ki, győzni a második helyezéssel lehetett. Volt, aki nagyon elrugaszkodott tervet nyújtott be, ami nagyon egyedi lett volna, de nem illeszkedett volna a környezetébe, aki meg a környzethez akart illeszkedni, meglehetősen arctalan, irodaház-szerű épületet tervezett. Az egyik megvásárolt terven két hatalmast kristályt formázó épületrész látszik - ez a Coop Himmelb(l)au terve volt. Az épület tetejére még egy kilátóteraszt is terveztek.


A győztes Stúdió Szász Kft. (Mórocz Balázs, Vannay Miklós) terve alkalmazkodik a környezethez, mégis eredeti tudott maradni. A lehetőségekhez képest tág lobbyból egy látványlift visz a tetőteraszra - ide a tervek szerint a "mezei turisták" is felmehetnek majd, nem csak a szálló vendégei. A Vár panorámáját egy camera obscura-szerű rendszer vetítené a szobák falára, valódi panorámát a közös terekből (étterem, konferenciaterem) lehetne látni. Hogy ez aztán tényleg így is valósul-e meg, az a jövő hónapokban dől majd el. Neked hogy tetszik?


Források:

http://www.hg.hu/?action=cikk&id=1361&pageIdx=7&rovat_id=38

http://www.hg.hu/?action=cikk&id=1361&pageIdx=7&rovat_id=38

http://epiteszforum.hu/node/7389


 

Felújítják az északi összekötő vasúti hidat

Elkezdődött az Északi összekötő vasúti híd felújítása. 2008 végére tervezik az átadást. Jövő nyáron emiatt a hidat hónapokra le kell majd zárni. Ekkor ugyanis a régi hídszerkezetet elbontják, az újat pedig úszódaruk segítségével emelik a helyére - látványosnak ígérkezik tehát ez a szakasz. Ebben az időszakban egy mostanában fontolóra vett terv szerint a vonatokat átkötnék a szentendrei HÉV-vonalra, így azok a Margit-hídhoz futnának be. Ezt egy kishajó szolgáltatás egészítené ki a Duna két partja között. A pesti oldalon a Marina Part kikötője (Foka-öböl) vagy a Népsziget öble, a budai oldalon a Római partnál vagy a "Hableány" kikötőnél köthetne ki a kishajó.

 

A híd 1892-től épült (1896 november 3-án adták át a forgalomnak), majd a II. világháborúban, 1944 karácsonyán a visszavonuló német sereg felrobbantotta. 1953 őszén kezdődött el az újjáépítés, 1955-ben tartották a híd próbaterhelését (4 db 424-es mozdonnyal), az átadás 1955 május 21-én volt. Azóta jelentősebb felújítás nem volt a hídon, ennek következtében az egyik oldalon a gyalogos járdát életveszélyessége miatt már korábban lezárták, a vonatok számára pedig 30 km/h-ás sebességkorlátozást vezettek be. Mindezek miatt még a híd megszüntetése is felmerült (!!!), de végül a felújítás mellett döntöttek. A Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Rt. és a Hídépítő Zrt. konzorciuma végzi majd a kivitelezést, mintegy 14 milliárd forint értékben. Nem csak a híd maga, hanem a felvezető szakaszok és a vasúti sínek is megújulnak.


Az új híd megőrzi a jellegzetes szerkezetét, de a jelenleginél karcsúbb lesz. A vonatok 30 helyett 80-nal mehetnek majd rajta, így néhány perccel rövidülhet a menetidő Esztergom felé. A híd északi oldalán most egy nagyméretű villamos távvezeték is fut, ezt elrejtik majd a járdák alá. A híd déli oldalán járda, északi oldalán kerékpárút lesz. Már csak azt nem értem, hogy miért nem ír ki a MÁV egy névadási pályázatot a hídra? :-) Tényleg, te hogy neveznéd el a hidat?



Források:

http://www.magyarorszag.hu/hirkozpont/hirek/sajtokozlemenyek/ujpesti20071016.html

http://www.mav.hu/hirek/sajtofoto.php


 

Q épület Lágymányoson

Új épülettel gazdagodik Lágymányos. Az épület betűjele kicsit megtévesztő, kicsit játékos. Még nem értek el a P épületig, a Q nem "sorszámozás", hanem az I épülethez illeszkedve "IQ" tömbbé bővíti azt. Ide kerül majd a BME Villamosmérnöki és Informatikai kara, illetve a Gazdaság- és Társadalomtudományi kara. A Q épület két épületrészre oszlik, ezek a belső sugárút ívéhez igazodva kissé összetartanak.


(A kép forrása: Építészfórum)

 

A legszélesebb részek közötti összekötésnél kapott helyet a leglátványosabbnak mondható rész: ide kerül egymás fölé két nagy előadóterem. Itt üveg és acél lesz a külső homlokzat anyaga, az épület többi része tégalburkolatos lesz - illeszkedve a környékbeli épületekhez. A két új épületrész közötti területet (remélhetően) parkosítják majd.


Forrás:

http://epiteszforum.hu/hu/node/7083


 

Irodaház a Vörösmarty téren

A Vörösmarty téren lassan elkészül a volt ORI székház helyén épülő új, többfunkciós épület. Néhány hete ismét arra jártam:

 

 

 

Az épület főbb adatai:


-6000 nm üzlethelység

-6000 nm iroda

-250 férőhelyes föld alatti parkoló


Azért valljuk be, az nem egy rosszul hangzó cím, hogy V. kerület, Vörösmarty tér 1, ugye? :-)


A bérlők között szerepel a H&M, A New Yorker, és a Pull&Bear.



Neked hogy tetszik?


Forrás, további képek:

http://epiteszforum.hu/?q=hu/node/6330

http://www.epiteszforum.hu/node/6330


 

Galéria irodaház, Baross tér

A spanyol érdekeltségű Gestesa beruházásában valósul meg a Baross téren egy egészen színvonalasnak ígérkező irodaház. A Park Szálló mellett található telek régóta foghíjnak számít. A 14 ezer négyzetméteres, Galéria irodaház nevet viselő épület terveit Skardelli György építész készítette két társával, Csizy Lászlóval és Petri Dáviddal. Az irodaház egyik építészeti kuriózuma az a homlokzati üvegfal lesz, ami elválasztja a belső tereket a tér zajától, és ami a napszakonként változó fényviszonyok miatt mindig egy kicsit más arcát mutatja majd a tér felé. A felszín alatt három szinten parkolók lesznek, a földszinten hatalmas, kiülésre alkalmas közösségi tér jön létre, ezek felett pedig 6 szinten lesznek az irodák és az azokat kiszolgáló helyiségek. Az üvegtetővel fedett földszint, kávézóival, éttermeivel, üzlethelyiségeivel valódi találkozóhellyé válhat, így az épületben munkaidőn túl is lehet élet. Az üveg "burok" pedig védi az átrium belső terét a zajtól és a rossz időjárástól, valamint az épület klimatizálásába is besegít. Az átriumos tér passzázsként folytatódik a hátsó Mosonyi utca felé, összekötve a Baross teret a Mosonyi utcával. Itt még egy művészeti galéria is helyet kap majd.


2007-es látványterv

Források:

http://hvg.hu/im/20071026_galeria.aspx

http://www.hg.hu/cikk/uvegpalota_a_baross_ter_utolso_foghijara

http://www.hg.hu/?hg3=cikk_reszletes&cikk_id=1971

http://epiteszforum.hu/node/4846

http://www.archiweb.hu/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=1434&Itemid=128

 

 

Építészet hónapja: Meg nem valósult épületek a Körzőgyárban

A Molnár u. 35 alatt található a valamikori Körzőgyár épületében a Körzőgyár Galéria. Itt nyílt 2 szinten egy nagyon érdekes kiállítás olyan tervekből, amelyek sosem épültek meg. A kiállítás az Építészet Hónapja keretében került megrendezésre. Szerencsére engedtek fotózni (köszönet érte!), így hát íme egy rövid bemutatás, néhány meg nem valósult terv:


1. Finta József terve a kormányzati negyed pályázatára. Most csak egy fotót közlök a kiállított makettről, részletesebb leírással egy későbbi bejegyzésben találkozhatsz majd.

 

 

 


 

 

2. Finta József terve a Novotel bővítésére. A Novotel és a kapcsolódó Budapesti Kongresszusi Központ komplexumának a mai napig gyenge pontja, hogy az egy nagyterem mellé alig kapcsolódik néhány kisebb terem. Ezért a bővítés már korán felmerült szükségletként. Lakóterv, 1985-1990. Tervezők: Finta József, Herrer Caesar, Miklós Róbert, Cuczogi György.


 

 

3. Duna teraszok a szállodasor előtt. A város és a Duna kapcsolata ma is aktuális, de már a második világháború vége óta élő téma. Ez a terv a Dunaparti szállodasor előtti korzó átalakításával teraszokat vitt volna a Duna fölé. A teraszokon éttermek, galériák, szórakozóhelyek nyíltak volna a Lánchíd és az Erzsébet-híd között. Lakóterv, 1970-71. Tervező: Finta József.


 

 

4. Az Expo '96 magyar pavilonjának terve. Az 1996-ra tervezett világkiállítás, amely a Soroksári úti Dunaparti szakaszon és a mai Infoparkban kapott volna helyett, rengeteg olyan tervet szült, amelyek végül a fiók mélyén végezték. Ez a makett Turányi Gábor magyar pavilon tervét illusztrálta.

 


 

 

5. Bán Ferenc terve (1990?) a Clark Ádám téri foghíj beépítésére. A terv aktualitását adja, hogy nemrég hirdettek ismét győztest a legújabb, 2007-es pályázaton - de erről részletesebben majd egy másik bejegyzésben.

 

 


 

 

6. Bán Ferenc terve a Nemzeti Színházra. A helyszín itt még az Erzsébet tér lett volna. Ha jól emlékszem, ez a terv nyerte meg még a Horn-kormány alatt kiírt pályázatot, aztán el is kezdődött az építkezés, majd jött a kormányváltás, és leállt az építkezés, hogy aztán más helyszínen, más épület valósuljon meg.

 


 

 

7. Graphisoft konferenciaközpont. A 2002-es tervpályázatra Rajk László adta be ezt a tervet. Szerintem tipikusan Rajk: mindenhonnan kiálló "tüskék", oszlopok, erkélyek, oszlopsorok - kicsit egyszerűbb és tarkább változatban a Lehel téri vásárcsarnok lenne. (Azt is ő tervezte.)

 

 


 

 

 

8. Rajk László terve a Közraktárak és a Nehru-part revitalizációjára. A 2002-es "Europart" tervben szerintem érdekes ötlet a kis mesterséges patak, amely a Duna vonalát idézi fel, amint végigfolyik előbb az épületek felett, majd egy vízesést követően a Nehru-park területén, egészen a Fekete-tengert jelképező kis mesterséges tóig.

 


 

 

9. Rajk László terve a CEU új épületére. Egy Nádor utcai épület átalakítása valósult volna meg ebben a kétségkívül meghökkentő formában. A terv 2005-ben készült. Az tuti, hogy a fő cél nem az utcai homlokzatba simulás volt a tervezéskor :-)

 

 

 

 

  

10. Bio-torony. Ez is Rajk László terve. A torony a Várban, a volt Honvéd Főparancsnokság épületéből "ugrott volna elő", és a kilátóteraszokon sok növény kapott volna helyet. (2004?)


 

 

 

 

 

11. Rajk László CEU terve. Még egy terv, korábbról: egy 1993-as Rajk László terv makettje. A két oldalon két épület homlokzata, köztük egy felfüggesztett közlekedőfolyosó - lépcső rendszer. A folyosók nagyon tetszenek, de szerintem az alsó szintek nagyon sötétek lettek volna...


 

 

 

 

12. MTV székház terve. Vannak még régóta dédelgetett álmok Budapest építészetében: a Magyar Televízió új székháza is aktuális téma. Ez a terv még 1969-ben készült, Virág Csaba és Pázmándy Margit neve fémjelzi. Az épületcsoport körkörös elrendezésben kapott volna helyet az Aranyhegyen, közepén 4, különböző magasságú, de azonos alaprajzi formájú toronnyal. Így felelt meg a terv a kiíró azon kérésének, hogy a stúdiók falai ne legyenek párhuzamosak. (Hogy miért ne? Előttem rejtély...)


 

 

A terveket végignézegetve sokszor volt az az érzésem, hogy az adott terv nem véletlenül végezte a fiók mélyén. Ugyanakkor némelyik pedig egészen érdekes ötletet hozott volna a fővárosba. A Rajk-féle CEU épület (9.) például nekem tetszik, bár kétségkívül "kilóg a sorból". De pont ez teszi ötletessé, meghökkentővé, bevállalóssá. Neked melyik tetszik, melyik nem, és miért? Írd meg egy kommentbe!


 

süti beállítások módosítása
Mobil