Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Sín kulturális központ

2007. december 13. - fovarosi.blog.hu

A KÉK (http://www.kek.org.hu/) szervezésében ismét volt egy városnéző séta. Ezúttal a SÍN kulturális központba lehetett ellátogatni Budapest XVIII. kerületébe. Én 2007 december 9-én, vasárnap jártam ott.

 

Eredetileg textilgyárnak épült az az épületegyüttes, amit az 1920-as években a Fugger család építtetett. A második világháborúban nem érte nagyon nagy kár az épületet, kisebb belövésekkel megúszta az ostromot. Többen a gyár pincéiben vészelték át a legnehezebb napokat. Az ötvenes évek során államosították, a kispesti textilgyár hulladékfonója (magyarul: mackóruhák gyártója) lett. A 80-as évek második felében váltott profilt az épület: 1986-tól kezdve kezdődött itt el a díszletgyártás, de csak 1988-ban állt fel teljesen az üzem. Volt itt minden, ami filmek, színházi darabok, vagy akár operák díszleteinek elkészítéséhez kellett: asztalos műhely, szobrászműhely, lakatosok, festők. A nagy csarnokban (1300 nm), ahol korábban a textilipari gépek sorakoztak, a festők kaptak helyet. A mellette álló másik, kisebb csarnokot megmagasították, hogy itt tudják felállítani a díszleteket. A díszletállító torony sem kicsi, 20x20 méter az alapterülete. Sőt, még a világítást is hozzá "próbálták": így lehetett igazán jól látni, hogy az adott díszlet hogy fog mutatni a színpadon. Ebben a nagy teremben ottjártunkkor egy kis bábszínház-előadást láthattak a gyerekek. Magyarország minden területére szállítottak innen díszleteket - a csúcson 80-120 fő dolgozott itt. A rendszerváltás után a kultúrára (is) egyre kevesebb pénz folyt, így aztán a megrendelések is megcsappantak. 1996 és 1998 között zajlott le a "lassú halál": a Kistext-től a fővároshoz került az üzem. Ma is a főváros a többségi tulajdonos. 2006-ban újra élet költözött az épületbe: ekkor alakult meg a Sín Kulturális Központ.


És a jövő? Az épületet kulturális háttérintézménnyé szeretnék fejleszteni. Ehhez Kis Péterék irodája (ld. például a Szent György tér átépítése, Állatkert rekonstrukció stb.) készített tervet. Nagy színházterem épülne a nagyterem egy részének és a díszletállító torony terének egybenyitásával. A csarnok melletti, régebben óvodának használt téglaépületben festők műtermei kapnának helyet. De a szobrászoknak is kialakítanának műtermeket. Ez a hely tehát nem a Millenárishoz hasonló kiállítási központtá, hanem inkább egy művészek (és művészetek) találkozóhelyéül szolgáló intézménnyé válhat. Már ha lesz rá pénz...



Ez volt a nagy csarnok, ahol a textilgyártás folyt.



Melyik együttes is énekelte ezt? Valahol már hallottam...



A beszélgetés résztvevői: Lóky Tamás (Sín, ügyvez. ig.), Schiff József (gépész volt a díszletgyári időkben), és Csaba Tímea (a KÉK önkéntese, építész)



Az a bizonyos "derékba tört" krokodil, amiről a NOL.hu újságírója is beszámolt.



Ez az épület valamikor óvoda volt. A tervek szerint festők műtermei kapnának itt helyet.



A díszletállító torony részlete.



A Népszabadság tudósítója a szombati bejáráson volt jelen, az ő beszámolójuk itt olvasható.


 

Megújul a Liszt Ferenc téren a Zeneakadémia

Idén 100 éves a Zeneakadémia. Ehhez képest nem sokat lehetett hallani az intézményről, vagy az épületről. Megjelent egy album az épületről, és ennyi. A jövő viszont szebbnek ígérkezik.

 

Megvan ugyanis a szervezeti és az anyagi támasza is annak, hogy a Liszt Ferenc alapította intézmény épülete és oktatása is megújuljon. Az építészeti munka stratégiai tanácsadói Rajk László és Zoboki Gábor lesz. A többlépcsős építkezés összköltségét 10,5 milliárd forintra becsülik - ebből 9,3 milliárd forint támogatás, aminek 80%-a EU-s forrásokból jön össze. A főépület átalakítása 2008 végén kezdődhet meg, és 2011 végéig tarthat. Az akadémia rangja pedig az oktatás nemzetközivé tételével, és a hangversenyrendezés színvonának növelésével emelkedhet - ebben a korábban a Richternél dolgozó Furka Beáta és Bill Rylance lesznek az intézmény segítségére.


Forrás:

http://www.hg.hu/cikk/zeneakademia__jo_uton_a_vilaghir_fele&pageIdx=1


 

Origo City a Mázsa téren

Tudtad? A Mázsa tér Budapest geometriai középpontja. Itt épül fel egy új multifunkcionális épületegyüttes, az Origo City. A kivitelezés 2008 februárban indul. 47 000 négyzetméteren lesz bevásárlóközont, 9000 négyzetméteren egy 8 emeletes irodaház épül mellé. Külön épületben lesz az 1544 férőhelyes parkolóhely.


Források:

http://www.studiometropolitana.hu/cgi-bin/projekthirek/index2_hu.php?t=1&s=0&id=741

http://epiteszforum.hu/?q=node/2200


 

Pincerendszer Kőbánya alatt

(Hogy mi minden nem rejtőzik a föld alatt... A kép forrása)


Az Építészet Hónapja programsorozat részeként lehetőség nyílt megtekinteni a Kőbányai Sörgyárak alatt tekergőző pincerendszer egy részét. Az erősen korlátozott létszám miatt én már sajnos nem lehettem ott, pedig biztosan nagy élmény lehetett az óriási alagutakban sétálni. Így aztán ebben a bejegyzésben az Index.hu beszámolójára támaszkodom.


Az 1834-es árvíz utáni helyreállításkor erről a területről bányásztak mészkövet, de később a Lánchíd, az Akadémia és az Országház is részben innen származó mészkőből épült. Mindezek eredményeképpen több mint 20 kilométer hosszú, 180 ezer négyzetméter alapterületű járatrendszer maradt a föld alatt. Egyes helyeken 10 méteres belmagasságú termek is vannak itt a föld alatt. A levegő 13-15 fokos, párás. Ez a klíma pont kapóra jött Dreher Antalnak, aki 1862-ben megvette a Kőbányai Sörgyárak telepét, és pinceként használta a föld alatti tereket. Úgy mesélik, hogy a második világháború idején a németek Messerschmitt vadászgépeket szereltek itt össze. Jelenleg egyes termekben gombát termesztenek, de a hely nagy része üresen áll, műemléki védettség nélkül - az ugyanis csak a felszín egyes épületeire vonatkozik. A Dreher-villa egykori pompáját a második világháború pusztításai után az ötvenes években beköltöző munkásőrség tette végleg tönkre. De az 1. számú telephelyen lévő malátaszárító is nagyon rossz állapotban van.


2003-ban még optimistább volt az önkormányzat. A NOL beszámolója szerint:


"S hogy mi lesz a Dreherek hajdani gyárában, ha egyszer az egész Kőbánya tulajdonába kerül? Az önkormányzat az üzemben kulturális centrumot, az alsóbb területeken pedig lakóparkot szeretne kialakítani. Bár a tervek szerint pár épületet elbontanának, a teljes együttes már csak azért sem kerülhet bontócsákány alá, mert néhány üzemcsarnok homlokzata műemléki védettséget élvez. Így aztán még az is előfordulhat, hogy egyszer megvalósul a tizenöt év előtti álom, és a nagyközönség barlangvasúton csalinkázhat a mozi és a tekepálya között, hogy aztán beüljön egy jó hideg sörre; hol másutt, mint Dreheréknél." (Forrás)


Te mire használnád ezeket a földalatti tereket? Ötletelj!

 

A Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga felújítása

A Rumbach Sebestény utcában álló, igencsak lepusztult állapotú zsinagóga megújulása elkezdődött. Az épület 1870-72 között épült Otto Wagner tervei szerint, Kalina Mór másodtervező és a furcsa nevű Buzzi Bódog építőmester kivitelezésében. Míg a Dohány utcai a "neológ" zsidóké, a Rumbach Sebestyén utcai a "konzervatív" zsidóké volt. A falakat gazdag keleties, mór stílusú díszítések és festések borították, a fő szerkezetet könnyed vonalú vasszerkezet jelentette. A belső terek kiváló akusztikájukról is elismertek lettek. A zsinagóga mellé rabbi lakások és iskola is épült. A holokauszt miatt az épület - egy szalmalángnyi 1947-es újraélesztési kísérletet követően - kiürült, funkcióját elveszítette. Az épületet 1959-ben zárták be véglegesen. 1979 októberében a födém beszakadt. Az 1980-as években az Alba Regia Építőipari Vállalathoz került az épület, hogy az ott irodaházat és konferenciaközpontot alakítson ki. A 90-es évek elején a vállalat tönkrement, az átalakítás leállt - pedig az épület egyes részeibe már a bútorzatot is kiszállították. Az épület az államra szállt vissza.

2005 októberében újra a MAZSIHISZ és a Budapesti Zsidó Hitközség tulajdona lett a lepusztult épületegyüttes, és beindult a megújulás: a zsinagógát eredeti pompájában szeretnék helyreállítani, a mellette álló épületben pedig a zsidó népi kultúrát bemutató kiállítás, valamint ehhez kapcsolódóan étterem, múzeumi bolt is nyílik majd. 1988-1991 között az Alba Regia már részleges felújításokat elvégzett a homlokzaton és a felső szinteken. A földszint azonban siralmas látványt nyújtott: bedeszkázott ajtói között hajléktalanok mocska bűzölgött. Felújításra vár a bejárati rész, az előcsarnok, a belső terekben a beázások hagytak nyomot. Hiányzik a karzatok gipsz díszítése és festése. De lesz itt még aranyozás is, a vas tartószerkezetek kapnak ilyen nemes bevonatot. A zsinagóga berendezésének legfontosabb elemei: a bíma (tóraolvasó asztal), a tóraszekrény és a szószék az 1988-91-es átalakításkor megsemmisültek, ezeket fotók alapján kell újra megalkotni.


A napokban jártam arrafelé, be lehet menni, meg lehet nézni a földszinti belső tereket. A belépődíj szerény 500 Ft.


A zsinagóga címe: VII., Rumbach Sebestyén utca 11-13.



Forrás:

http://epiteszforum.hu/hu/node/7068


 

Mi lesz (már) a Moszkva térrel?

Egyszerre találkozóhely ("a Moszkván az óránál"), közlekedési és tömegközlekedési csomópont (napi több mint 100 000 fős forgalommal), alföld és hegyvidék talákozása, három kerület "sarka" és feketemunkások piaca. Ez a Moszkva tér. 2006 elején nagyon sok szó esett a tér átrendezéséről. Már korábban is születtek átépítési tervek, alapvetően három fő koncepció tisztult le a Mű-Hely Rt.-nél 1986 óta:

a) a tér jelentős beépítése, magántőke bevonásával, kihasználva a kiváló megközelíthetőséget

b) sok zöldfelület létrehozásával nyugodt környezetet teremteni

c) a közlekedési rend átalakításával elsősorban a gyalogosoknak kedvezni.


Dr. Nagy Gábor Tamás (I. ker. akkori polgármestere), Mitnyán György (XII. ker akkori polgármestere), Horváth Csaba (II. ker. akkori polgármestere) és a főváros kellett volna, hogy egyezségre jussanak. A kampány hevében volt is nagy egyetértés, egy terv 2006 április 19-én került a Tervtanács elé megvitatásra.




2006 szeptemberében jóváhagyták a Moszkva tér átépítéséhez szükséges kerületi szabályozási tervet - írta a NOL.hu. A mellékelt képről is látszik, hogy a felszín sok zöldfelülettel épült volna át, a tömegközlekedést levitték volna a felszín alá. A 18-as és a 61-es villamosok összekötését tervezték, az 56-os villamost végállomása a felszín alá került. A metrót is átrajzolták: a Széna tér felé új kijáratot, a Budagyöngye felé új leágazást (!) terveztek. És akkor most jöjjön a jelen álmodozása.


"Három szinten alakítanak ki gyalogos- és zöldfelületet a Moszkva téren; a föld szintje alatt, illetve lefedett aluljárórendszerben, a tér felszínén, valamint a Várfok utca és a tér szintje közötti, ferde rámpán" - számolt be a Népszabadság Budapest melléklete a legújabb elképzelésekről. A nagykörúti villamosok végállomása nem változna, de a Szilágyi Erzsébet fasor - Krisztina körút irányban összekötnék a villamosokat, így ezek a Moszkva téren nem "végállomásoznának", csak egy megállóval áthaladnának. Az autóforgalom körforgalomszerűen járná körbe a teret. Az autóbuszállomás és a felszín alatti parkoló a tér északi felén kapna helyet. A rendezés költsége 13,4 milliárd forint, a beruházás legkorábban 2 év múlva indulhatna el. A megvalósulás legfőbb akadálya a pénzügyi korlátok mellett a tér "szerencsétlen" helye: 3 kerület határpontja, így három kerületnek és a fővárosnak kellene egy álláspontra jutnia, együtt kellene finanszírozniuk és végigvinnük a projektet. Ezidáig ez nem sikerült: már több nekiveselkedést is "túlélt" a tér jelenlegi állapota. A főváros EU-finanszírozásban gondolkodik, úgy, hogy a főváros önrészét az állam venné magára, mivel a fővárosnak nincs erre pénze. A tér átépítését már 1964-ben is felvetették, de a forgalmi rendezésre csak 1999-ben dolgoztak ki tanulmánytervet. A tavalyi kampányban is téma volt a tér rendezése - az átépítés szükségességében tehát egyetértés van, a tényleges megvalósítás mégis újra és újra elúszik. A tér átépítése nem került be a második Nemzeti Fejlesztési Tervbe, a szükséges milliárdokat sehol sem különítették el.


A jelenlegi polgármesterek:

I. kerület: Dr. Nagy Gábor Tamás

II. kerület: Láng Zsolt

XII. kerület: Pokorni Zoltán


Na, őket kellene a főváros vezetésével és a GKM-mel egy asztalhoz ültetni, és addig ott ültetni őket, amíg készen nem állnak a tér rendezését megoldani.


Források:

http://www.nol.hu/budapest/cikk/468762/

http://www.nol.hu/budapest/cikk/416528/

http://www.nol.hu/budapest/cikk/434292/

http://www.nol.hu/budapest/cikk/468762/

http://www.epiteszforum.hu/node/1772

http://www.epiteszforum.hu/node/592


 

A Clark Ádám téri foghíj beépítése

Ráday Mihály városvédő műsorában számolt be a Fő utca 1. szám alatti telken zajló változásokról. Egykor az Ybl Miklós terve alapján épült Budai Takarékpénztár (1862) állt itt. Az épület a második világháborúban találatot kapott. A háború után az épületet nem állították helyre, a megmaradt alsó részén egy ideig még működött a Lánchíd presszó, majd ezt is bezárták, és a telek teljesen üres foghíjjá vált.

Az újjáépítésre többször születtek már tervek, a Körzőgyár Galériában nyílt kiállításon be is mutatták az egyik ilyet, de aztán ez sem valósult meg. Bán Ferenc (és Birkás Gábor) terve a helyszűkét felfelé táguló térfogattal oldotta volna.


Az idei pályázatra innovatív megoldást kerestek a pályázat kiírói, azzal a megkötéssel, hogy az épület ne nyomja agyon a környező panorámát (Sikló állomása, Alagút, Lánchíd, Vár...). A pályázatra 59 terv érkezett. Első díjat nem osztottak ki, győzni a második helyezéssel lehetett. Volt, aki nagyon elrugaszkodott tervet nyújtott be, ami nagyon egyedi lett volna, de nem illeszkedett volna a környezetébe, aki meg a környzethez akart illeszkedni, meglehetősen arctalan, irodaház-szerű épületet tervezett. Az egyik megvásárolt terven két hatalmast kristályt formázó épületrész látszik - ez a Coop Himmelb(l)au terve volt. Az épület tetejére még egy kilátóteraszt is terveztek.


A győztes Stúdió Szász Kft. (Mórocz Balázs, Vannay Miklós) terve alkalmazkodik a környezethez, mégis eredeti tudott maradni. A lehetőségekhez képest tág lobbyból egy látványlift visz a tetőteraszra - ide a tervek szerint a "mezei turisták" is felmehetnek majd, nem csak a szálló vendégei. A Vár panorámáját egy camera obscura-szerű rendszer vetítené a szobák falára, valódi panorámát a közös terekből (étterem, konferenciaterem) lehetne látni. Hogy ez aztán tényleg így is valósul-e meg, az a jövő hónapokban dől majd el. Neked hogy tetszik?


Források:

http://www.hg.hu/?action=cikk&id=1361&pageIdx=7&rovat_id=38

http://www.hg.hu/?action=cikk&id=1361&pageIdx=7&rovat_id=38

http://epiteszforum.hu/node/7389


 

Felújítják az északi összekötő vasúti hidat

Elkezdődött az Északi összekötő vasúti híd felújítása. 2008 végére tervezik az átadást. Jövő nyáron emiatt a hidat hónapokra le kell majd zárni. Ekkor ugyanis a régi hídszerkezetet elbontják, az újat pedig úszódaruk segítségével emelik a helyére - látványosnak ígérkezik tehát ez a szakasz. Ebben az időszakban egy mostanában fontolóra vett terv szerint a vonatokat átkötnék a szentendrei HÉV-vonalra, így azok a Margit-hídhoz futnának be. Ezt egy kishajó szolgáltatás egészítené ki a Duna két partja között. A pesti oldalon a Marina Part kikötője (Foka-öböl) vagy a Népsziget öble, a budai oldalon a Római partnál vagy a "Hableány" kikötőnél köthetne ki a kishajó.

 

A híd 1892-től épült (1896 november 3-án adták át a forgalomnak), majd a II. világháborúban, 1944 karácsonyán a visszavonuló német sereg felrobbantotta. 1953 őszén kezdődött el az újjáépítés, 1955-ben tartották a híd próbaterhelését (4 db 424-es mozdonnyal), az átadás 1955 május 21-én volt. Azóta jelentősebb felújítás nem volt a hídon, ennek következtében az egyik oldalon a gyalogos járdát életveszélyessége miatt már korábban lezárták, a vonatok számára pedig 30 km/h-ás sebességkorlátozást vezettek be. Mindezek miatt még a híd megszüntetése is felmerült (!!!), de végül a felújítás mellett döntöttek. A Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Rt. és a Hídépítő Zrt. konzorciuma végzi majd a kivitelezést, mintegy 14 milliárd forint értékben. Nem csak a híd maga, hanem a felvezető szakaszok és a vasúti sínek is megújulnak.


Az új híd megőrzi a jellegzetes szerkezetét, de a jelenleginél karcsúbb lesz. A vonatok 30 helyett 80-nal mehetnek majd rajta, így néhány perccel rövidülhet a menetidő Esztergom felé. A híd északi oldalán most egy nagyméretű villamos távvezeték is fut, ezt elrejtik majd a járdák alá. A híd déli oldalán járda, északi oldalán kerékpárút lesz. Már csak azt nem értem, hogy miért nem ír ki a MÁV egy névadási pályázatot a hídra? :-) Tényleg, te hogy neveznéd el a hidat?



Források:

http://www.magyarorszag.hu/hirkozpont/hirek/sajtokozlemenyek/ujpesti20071016.html

http://www.mav.hu/hirek/sajtofoto.php


 

Q épület Lágymányoson

Új épülettel gazdagodik Lágymányos. Az épület betűjele kicsit megtévesztő, kicsit játékos. Még nem értek el a P épületig, a Q nem "sorszámozás", hanem az I épülethez illeszkedve "IQ" tömbbé bővíti azt. Ide kerül majd a BME Villamosmérnöki és Informatikai kara, illetve a Gazdaság- és Társadalomtudományi kara. A Q épület két épületrészre oszlik, ezek a belső sugárút ívéhez igazodva kissé összetartanak.


(A kép forrása: Építészfórum)

 

A legszélesebb részek közötti összekötésnél kapott helyet a leglátványosabbnak mondható rész: ide kerül egymás fölé két nagy előadóterem. Itt üveg és acél lesz a külső homlokzat anyaga, az épület többi része tégalburkolatos lesz - illeszkedve a környékbeli épületekhez. A két új épületrész közötti területet (remélhetően) parkosítják majd.


Forrás:

http://epiteszforum.hu/hu/node/7083


 

Irodaház a Vörösmarty téren

A Vörösmarty téren lassan elkészül a volt ORI székház helyén épülő új, többfunkciós épület. Néhány hete ismét arra jártam:

 

 

 

Az épület főbb adatai:


-6000 nm üzlethelység

-6000 nm iroda

-250 férőhelyes föld alatti parkoló


Azért valljuk be, az nem egy rosszul hangzó cím, hogy V. kerület, Vörösmarty tér 1, ugye? :-)


A bérlők között szerepel a H&M, A New Yorker, és a Pull&Bear.



Neked hogy tetszik?


Forrás, további képek:

http://epiteszforum.hu/?q=hu/node/6330

http://www.epiteszforum.hu/node/6330


 

süti beállítások módosítása
Mobil