Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Nyílt nap van ma a Megyeri hídon!

2008. szeptember 13. - fovarosi.blog.hu

A Vízművek a Szigetmonostor által igényelt híddal kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy további kompromisszumok már nem lehetségesek az ivóvíz-bázis veszélyeztetése nélkül. Ez azért fontos nekünk, mert a Szentendrei-sziget déli felén vannak azok a kutak, ahonnan Budapest ivóvizének nagy része származik. A másik oldalon a honvédség területe jelentett eddig akadályt, a legfrissebb hírek szerint viszont a honvédség kész a kompromisszumra, így hamarosan megszülethet a nyomvonal. (Nekem az az alternatív javaslat is szimpatikus volt, hogy ne autós, hanem gyalogos-kerékpáros híd épüljön a két település között.)

Szeptemberben elkészül a Megyeri híd, ehhez a forgalomba helyezési engedélyt szeptember végéig ki kell adni. A nagy híd építési engedélye viszont tartalmazza azt a kikötést, hogy Szentendre és Szigetmonostor közé pedig egy kis hidat kell építeni. Szigetmonostor polgármestere 2008. július 23-án közölte, hogy a Megyeri híd átadásához csak akkor járulnak hozzá, ha az állam garanciát vállal a kis híd megépítésére. A pontos helyszín véglegesítése híján persze még terv sincs a kishídra. A híd átadását legfeljebb késleltetni tudják, ugyanis a beruházó kérheti hogy az önkormányzat hozzájárulását bírósági úton pótolják. További nagy gond, hogy a 10-es és a 11-es út közötti M0 szakasz a következő egy-két évben el sem kezd megépülni (átadását most 2014 végére becsüli a NIF), így a Megyeri híd átadása után inkább lesz a IV. és a III. kerület közötti összekötő kapcsolat, mint Budapestet elkerülő útvonal. A III. kerületben így a Szentendrei út terhelődik majd tovább. A IV. kerületben a külső Váci út szélesítése már meg is történt a Fóti út és a Szilas-patak között, összesen 1,2 milliárd forintos beruházással, fővárosi és (nagyrészt) állami forrásból. Ehhez kapcsolódik még a Váci út Megyeri út és Fóti út közötti szakaszának felújítása, a Szilágyi útnak a Fóti út és a Görgey út közötti szakaszának kiépítése, és a Görgey út burkolatcseréje. Ha a hidakat vesszük sorba, akkor is nagy gondok látszanak. A Megyeri híd átadása megkérdőjeleződhet, a Margit híd felújítása már nem halogatható tovább, a Szabadság hídon viszont csak decemberben indul meg a villamos, majd 2009 májusában az autóforgalom. Így igencsak túlterheltté válik majd a ma is a maximálisan igénybe vett Árpád híd. Jelenleg csúcsidőben 6000-7000 gépjármű halad át óránként a Margit hídon, ebből 2500-3000 várhatóan az Árpád hídra fog átvándorolni, az Erzsébet híd a Margit hídi forgalom 30 százalékát, a Lánchíd 10 százalékát veheti majd át. A híd megépítése, és általában az M0 megépítése jelentős magánberuházásokat is vonz. A ma rendelkezésre álló 80 ezer négyzetméternyi "ipari állomány" a Privátbankár cikke szerint hatalmas bővülés elé néz a következő években.
 
Végül egy kis összehasonlítás:
-A parlament magassága a kupolánál: 96 méter
-Az Erzsébet híd magassága a pillér tetejétől a híd tetejéig: 43 méter
-A Megyeri híd magassága a pillér tetejétől a híd tetejéig: 100 méter
Múlt héten a híd festésekor legalább 100 autó károsodott meg. A festés közben a szél váratlanul irányt váltott és megerősödött, így a festéket, amivel a hidat festették éppen, kifújta a partra - és az ott parkoló autókra. A festéket nem lehet eltávolítani, csak úgy, ha egy speciális módszerrel lemossák, majd újrafestik az autót.
 

Szeptember 13-án nyílt napot tartanak a hídon. 10 órától kezdődik a program, 11 órakor futóverseny lesz, 14 órától 16:30-ig a kerékpárosoké lesz a híd, 16:30-kor majorette és rézfúvós felvonulás, 18 órakor Veres Zoltán légibemutatója lesz. 19 óráig el kell hagyni a hidat, de érdemes még maradni, ugyanis 21 órakor tűzijáték zárja a programot. Részletek innen letölthetők..

Források:
http://hvg.hu/itthon/20080813_szigetmonostor_hid_vizmuvek_m0_megyeri.aspx http://www.greenfo.hu/hirek/hirek_item.php?hir=19328
http://www.privatbankar.hu/html/bef/301.php?kommentar=25046
http://www.magyarhirlap.hu/cikk.php?cikk=151308
http://www.fn.hu/auto/20080814/negysavos_lett_kulso_vaci/?action=nyomtat
http://index.hu/politika/belfold/budapest/bpesthirek/359004/
http://index.hu/gazdasag/magyar/mehi080724/
http://www.nif.hu/docs/sajtoszoba/gyorsforgalmi/M0_Eszak_Megyeri_hid.ppt http://index.hu/gazdasag/magyar/hidf080829/
http://index.hu/gazdasag/blog/2008/09/01/ujra_nekifutnak_a_szigetmonostori_hidnak

Nagyon Gáz gyár

Az Óbudai Gázgyár legutóbbi éveinek története a beváltatlan ígéretek története. 2006-ra kellett volna itt múzeumot és kerékpárutat létesíteni. Része volt az Európa Kulturális Fővárosa projektnek - de nem Budapest nyert. Tavaly irodaparkot, egyetemet álmodtak ide, de az önkormányzat hároméves változtatási tilalmat rendelt el, mert először normális odavezető utat szeretnének látni. És ide kapcsolható az aquincumi híd régóta dédelgetett álma is. 2006 szeptemberében, a Kulturális Örökség Napjain volt szerencsém bent járni a területen, és a régi ipari épületek még így, romos állapotukban, a gaztól fojtogatva is lenyűgöztek. Olyan hangulata van a helynek, és olyan ipari értékei, ami feltétlenül megőrzésre érdemes. Védett objektum az óraház és a víz- és kátránytornyok, de még a lakótelepek is. Ráadásul még római kori emlékeket is rejthet a föld, ezért egy új fejlesztés 3 korszak építészetét egyesíthetné (akár a Hajógyári szigeten). A beruházás megindulását nehezíti, hogy kb. 5 milliárd forintba kerülne a terület szennyezett talajának rendezése.

A legújabb hírek szerint a szomszédos Graphisoft Parkot tulajdonló Graphisoft cég létesítene itt magánegyetemet. A 20 ezer négyzetméteres terület eladásából származó bevételt a terület kármentesítésére, majd az épületek rekonstrukciójára fordítaná. Fáj a szívem az Óbudai Gázgyárért. Nagyon klassz, értékes épületek és gépek állnak itt. Láttam azt a több mint száz éves generátort, aminek a beindításával először sikerült árammal ellátni a lakossság egy részét a második világháború véget érésekor. Láttam a messziről, a budai hegyekről is jól kivehető, egyedi formájú épületegyüttest. Látom a Millenárisnál is sokkal jobb lehetőségeket a területen. És közben csak azt hallom, hogy "tervezzük", meg "szeretnénk", meg "ígérjük". Annyira elegem van már ebből az üres ígérgetésből. Remélem, történik már végre valami ezzel az épületegyüttessel!

Források:
http://www.ingatlanmagazin.com/3554/Ugy_nez_ki_hogy_a_kormany_Gazgyar_projektjebol_nem_lesz_semmi
http://epiteszforum.hu/node/9858
 

Járműveket venne a BKV

Még az idén kiírható a tender új járművek beszerzésére a BKV-nál. Az előző busztender csúnya nagy botrányba és pereskedésbe fulladt, abból nem lett járműbeszerzés. Akkor az az Alfa Busz nyerte a tendert, ahol Antal Attila akkori BKV vezér fia is dolgozott. A botrány eredményeképpen (már ha ezt nevezhetjük eredménynek) a tendert törölték, Antal pedig távozott a vezérigazgatói posztról. Most újra megpróbálják a járműbeszerzést. Egymilliárd forint áll rendelkezésre - másfél helyett, mivel 500 milliót átirányítottak a súlyosan hiányzó karbantartások rendezésére (ld. fékpróbák ügye). A buszok terén áll a legrosszabbul a BKV, ezért valószínűleg ezzel lehet majd pályázni, újjal és használttal, szólóval és csuklóssal is.

A BKV 1300 buszából mindössze 150 mondható korszerűnek, a buszok átlagéletkora 14 év, de ebben benne van több száz 18 évnél is öregebb autóbusz is. A Hírszerző cikke szerint az eszközállomány megújításához évi 30 milliárd forint kellene, de csak 9,7 milliárd jut - így évi 20 milliárd forintnyi lemaradás keletkezik, ami viszont egyre kevésbé tartható. Közben a BKV adósságállománya már meghaladja a 80 milliárd forintot, amihez idén nyáron egy újabb 4,5 milliárdos hitelfelvétel is hozzáadódott még.
 
A másik nagy járműbeszerzési projekt is erős késésben van. Az eredeti tervek szerint már járni kellene az új szerelvényeknek a 2-es metró vonalán - ugyanilyen szerelvények járnak majd a 4-es metró vonalán is. A BKV szerint a gyártó van késésben a gyártással, a szállító szerint a BKV van késésben a kapcsolódó irányító- és biztonsági rendszer kiépítésével. Vita van, új jármű nincs, pedig már több metrókocsinak lejárt az élettartam-kilométere, azaz már nem futhatnának. Csak azért futnak mégis, mert nincs mire lecserélni őket.

http://vg.hu/lapokkepek/cikkek/14000/14157_04BudapestMetro_2.jpg

A készülő Alstom metrószerelvény (Forrás)

És amitől tényleg dobtam egy hátast: közben a BKV eladná az aranytojást tojó tyúkját. A Budavári Sikló üzemeltetése ugyanis évi 120 millió forintos költség mellett 360 millió forint körüli bevételt hoz a BKV-nak, mégis eladnák. (Jelenleg egy jegy 700 forint rá.) A Siklót egyébként egy 1868-as szerződés alapján építették meg, és 1870 március 2-án avatták fel. Bár a második világháborúban csak az egyik kocsi sérült meg, 1948-49-ben mégis elbontották, mondván, hogy a jövőben csak busszal kívánják megoldani a Vár tömegközlekedését. 1986-ban állították helyre az eredeti Siklót. Érdekesség, hogy eredetileg 3 m/s sebességgel indították újra, de az utasok kérésére direkt lelassították, hogy jobban lehessen nézelődni, fotózni. A két kocsi neve Margit és Gellért. Néhány adat: a pálya 30 fokos dőlésszögű, hossza 96 méter, a két állomás szintkülönbsége 50 méter.
 

Ugyancsak felmerült a fogaskerekű, a földalatti, a Sikló, a városnéző buszok, a dunai hajózás és a Libegő kiszervezése egy különálló cégbe, a BKV Turisztikai Zrt.-be. A XII. kerület tiltakozik a fogaskerekű kiszervezése ellen, hisz ezt nem csak a turisták, de a kerület lakói is használják, fontos tömegközlekedési szerepe van. A turisztikai cég többségi BKV tulajdona aztán kisebbségi tulajdonná fokozható le a részvények egy részének eladásával.

 

Források:

http://www.hirszerzo.hu/cikkprint.71118

http://www.hirszerzo.hu/cikkprint.70646

http://www.mno.hu/portal/581905
 

Opera Patika, Andrássy út 26.

Szomorú hírről értesülhettünk júniusban: bezárt az Andrássy úton Budapest egyik legszebb gyógyszertára, az Opera Patika. 1889-ben alapította Török Sándor (akkor még a 29-es szám alatt) gyógyszertárát, tehát jövőre az üzlet beindulásának 120. évfordulóját ünnepelhettük volna. 1931-től már itt, a 26-os szám alatt működött a patika, és itt dolgozott Lám Elemér, aki a pemetefű cukorkát feltalálta. Ekkor egészítették ki az eklektikus-neoreneszánsz stílusú bútorzatot a koloniál galériával és annak lépcsőjével. A bútorzat már 1967 óta védett. 1993-ban privatizálták a korábban állami gyógyszertárat, ami idén áprilisban még nyitva volt.

http://www.mult-kor.hu/attachments/21068/patikas.jpg

(A kép forrása)

Az épület május 5-ike óta van ideiglenes műemléki védettség alatt, a gyógyszertár jelenlegi tulajdonosa ez ellen adott be fellebbezést. Ő ugyanis kávézóvá alakítaná a helyiséget, majd eladná. A műemléki védelem ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a jövőben is kötelező lenne patikaként üzemeltetni a helyiséget, a funkcióváltás elképzelhető. Az ideiglenes védelem 1 évre áll fenn, utána még 1 évre meghosszabbítható.
 

Egyszerűen nem értem, hogy miért nem lehet egy ilyen helyet Budapesten fenntartani. Fontos turistalátványosságként mutogatni és ajánlani kellene, nem bezárni, és elhordani. Van még egy nagyon szép patika a Lukács fürdő mellett - remélem, az nem jut az Opera Patika sorsára...

 

Források:

http://index.hu/politika/belfold/ptk0702/

http://www.mtv.hu/magazin/cikk.php?id=284734

http://www.mult-kor.hu/cikk.php?article=21068

http://www.portfolio.hu/tool/print.tdp?k=14&i=98902
 

Száz plázát, ezeret?

Az Arena Plaza óta nem nagyon lehetett hallani új bevásárlóközpont nyitásáról Budapesten. Az amerikai jelzáloghitel-válság érezteti hatását, de ez azért kicsit afféle vihar előtti csend. Az adott lakosságszámhoz viszonyított pláza összterület ugyanis még mindig az európai alatt (és jóval az amerikai alatt) van, így aztán a beruházók még mindig látnak lehetőséget újabb bevásárlóközpontok nyitásában.

http://index.hu/cikkepek/0803//gazdasag//kerter.jpg

(A diagramm forrása)


Eddig jó üzlet volt idejönni: 15 év alatt nagyott nőtt Közép-Európában a jövedelem-szint, a kereskedelem viszont csak lassabban követte le ezt a növekedést: a 90-es években nagyon sokan megjelentek, de sokan kivártak a Magyarországra jövetellel.


Az tény, hogy ma már jóval óvatosabbnak kell lenni, vannak példák buktatókra is: a Lurdy ház felső szintjén a válság jelei uralkodnak (kiadatlan üzletek, funkcióváltás irodai hasznosítással), az Új Udvarban az emeleti szinten nagy a csend és a mozi is bezárt már, és az Arena Plazában is több bérlő panaszkodott a várakozásaiktól elmaradó forgalomra. Mások, például a Nyugati Bevásárlóközpont köszönik szépen, nagyon is jól vannak. Furcsa év volt a 2007-es: míg a fogyasztói bizalom ötéves mélypontra zuhant, a legtöbb kiskereskedelmi területet ebben az évben adták át 1996 óta. Közben több bevásárlóközpont, köztük a Mammut és az Europark, eléri a tinédzser kort, így kénytelenek lesznek újratárgyalni a hosszú távú szerződéseiket. Nem lesz könnyű dolguk: miközben 200 négyzetméternél kisebb üzletekkel vannak tele, az új bérlők már inkább a nagyobb alapterületű üzleteket keresik, alacsonyabb négyzetméter árak mellett. Pillantsunk rá az új központokra!

1) A Határ úti megállónál épülhet fel a Neo Center. 15 milliárd forintos beruházással 40 ezer négyzetméteres központ épül az Europark szomszédságába. Különlegessége az 5000 nm-es sportrészleg lesz, ahol fedett és szabadtéri sportpályák, fitneszterem, tetőterasz és a kicsiknek egy játszótér kap majd helyet. 17000 négyzetméteren pedig irodák is lesznek. A megnyitó 2009 elejére várható.

http://www.origo.hu/i/0707/20070710neocenter1.jpg

(A kép forrása)

 
2) A KÖKI Terminál, mint neve is mutatja, a 3-as metró végállomása mellé épül. Várhatóan 2009 végén kerül átadásra. A 25 milliárdos beruházás végére lesz itt egy új közlekedési csomópont, egy új barkácsáruház és egy háromszintes bevásárlóközpont. Egy nagy méretű képet itt
lehet megnézni a jövőbeli állapotokról.
 

3) Az új piaccsarnok mellett épül a régi Budai Skála helyén az Újbudai Városközpont. Az Allee néven is emlegetett központban a főbb bérlők között már említhető az Interspar, a Libri, a Marks&Spencer, a Peek&Cloppenburg, és a Cinema City 13 termes mozija.

 

4) Tudtad, hogy Budapest geometriai középpontja a Mázsa téren van? Erre a térre épül az Origo City nevű bevásárló- és irodaközpont. A kivitelezés már 2008 február óta tart, az átadást jövő év első felében tervezik. A több mint 1500 autót befogadni képes parkolóház külön épületben lesz. A bevásárlóközpont és irodaház 47 ezer négyzetméteres lesz.

5) A már megépült Árkád is bővülhet az Örs Vezér terén: 2010-re újabb 17000 négyzetméterrel lenne nagyobb. Az új üzlethelyiségekre már most több mint kétszeres a túljelentkezés.

http://www.epulettar.hu/Hir/Corvin_Atrium_c.jpg6) A Corvin sétányon épül a Corvin Átrium bevásárlóközpont, vagy inkább üzletsor. Közel 60 ezer négyzetméteren (!) kereskedelmi, vendéglátó, sport és szabadidős létesítmények épülnek. Két része lesz: a Corvin Atrium fedett sétáló- és bevásárló utca, és a Corvin sétány két oldalán végighúzódó üzletsor alkotja majd az új pénzköltési központot.

7) Nem klasszikus bevásárlóközpont, de meg kell említeni a zuglói Mundo kerületközpontban létesülő új üzleteket is - ez a Bosnyák téren nyílik majd meg. Lesz itt üzletközpont, önkormányzati tömb, parkolóház, mozi és éttermek. A kivitelezés 2009 tavaszán kezdődik, az első rész átadása 2011 végére várható.

Nem tudom, ti hogy vagytok ezzel, de szerintem lassan már le kellene ezekkel állni. Park alig van Budapesten, a zöldfelületek állapota többnyire siralmas, és közben minden csak csontra beépül... Ebből nem lesz élhető város. Több városban kifejezetten korlátozzák, vagy tiltják a nagy központok építését a város belső részein. Épüljön pláza - de ne a Nyugatinál, hanem az Örsnél, és ne számolatlanul, és ne úgy, hogy közben lassan már a fél Nagykörút üres portálokkal és húgyszagú bejáratokkal "hívogat". Szerencsére egyre inkább igazam lesz a jövőben - egyszerűen elfogynak a kellően nagyméretű üres telkek a városmagban. A lényeg: nem a bevásárlóközpontok léte ellen tiltakozom, csak értelmes várostervezést és élhetőbb várost szeretnék találni, ha kimegyek az utcára...

 

Források:

http://index.hu/gazdasag/magyar/plaing080326

http://index.hu/gazdasag/magyar/plazbo080522

http://www.ingatlanmagazin.com/4260/Idealis_terep_vagyunk_a_plazaknak

http://www.piacesprofit.hu/utility.php?utility=print&r=1:20108&p=

http://www.nol.hu/cikk/495272

http://budapestjovoje.freeblog.hu/archives/2008/01/22/Epul_a_Budai_Skala_helyen_az_uj_bevasarlokozpont/

http://www.epulettar.hu/cikk/25962.aspx

http://www.origo.hu/ingatlan/20080616-budapest-bosnyak-ter-mundo-varoskozpont-elfogadott-tervek-echo-investment.html
 

Szívemből szól

"Budapest Közép-Európa kulturális és szellemi fővárosa lehetne. Azért vagyunk vele folyton elégedetlenek, mert érezzük, hogy jóval több lehetőség marad kihasználatlanul, mint amennyi megvalósul. Ennek ellenére be kell vallanunk, hogy Budapest még így is nagyszerű, de valahogy nem akarjuk látni és elismerni, hogy igenis fejlődik. Ezt a külföldről rendszeresen hozzánk látogatók mondják. Valljuk be: elfelejtettünk örülni. Pedig, ha több mosolyt, előzékenységet és türelmet tanúsítanánk az utcán, ha büszkék lennénk arra, ami tényleg szép és jól sikerült, és nem csak azt néznénk, hol lehet kritizálni és becsmérelni azt, ami épül, vagyis ha hagynánk, hogy néha a jóérzés is eluralkodjon rajtunk, ha mernénk szeretni és óvni ezt a várost, talán minden jobban menne, mi is jobban éreznénk magunkat, és nem kerülnek semmibe."

 

Meggyesi Tamás Széchenyi-díjas építészmérnök, az MTA doktora

(Forrás)

 

Lotz Károly a Keletiben

A Baross tér ma Budapest egyik legrosszabb helye. A metróépítés miatt alig lehet közlekedni, mindenhol kerülni kell, minden koszban úszik, ráadásul a terelések viszonylag gyakran meg is változnak. Ha módom van rá, igyekszem elkerülni, vagy csak átbuszozni rajta. Így aztán le is maradtam arról, ami nagyon szép a téren. A Keleti pályaudvar nagy oldalcsarnokában elkészült a Lotz Károly és Than Károly mesterek által készített freskók restaurálása. A terem sarkaiban található nyílások eredetileg a központi hűtés-fűtési rendszer légbefúvók ablakai voltak. Ezt már néhány évtizede nem használták, a nyílásokat eltömték. Így viszont szépen el is vizesedtek a falak. Ész, ész, hová mész... De sebaj, a felújítás mindössze 7 év alatt (!) elkészült, és ez a lényeg.

A Keleti pályaudvart Központi Indóház néven 1884 augusztus 15-én adták át. A napokban lett 124 éves. A terembe került galambriasztó rendszer, új utastájékoztató elektronikus táblák, és a MÁV teremőrt fog alkalmazni a terem szép állapotának megőrzése érdekében.

 

Források:

http://www.mtv.hu/magazin/cikk.php?id=284734

http://epiteszforum.hu/node/10053

http://www.hg.hu/cikk/keleti_palyaudvar_lotz_varo
 

Gozsdu Udvar

A Gozsdu Udvar épülete már romos állapotában is feltűnt nekem, még sok évvel azelőtt, hogy az Autóker megvette volna. Nem sok olyan ház van ugyanis Budapesten, amely több belső udvarral rendelkezik, és két utca felé is van kijárata. Konkrétan a Király utcát köti össze a Dob utcával. Az elhelyezkedése nagyon jó annak, aki a belvárosra vágyik: a Deák tér kb. 10 perc séta. A Gozsdu Alapítvány (ld. lent) az alapító halála után 32 évvel, 1902-ben építtette a Király utca 13. és a Dob utca 16. szám közötti épületeket és az azokat összekötő udvarokat. Az épületegyüttest Czigler Győző tervezte, akinek a Gozsdu Udvar mellett fontosabb munkái a Gourmand eszpresszó és a Széchenyi fürdő voltak.

Évekig zajlott a vita a tulajdonlás körül. 2002-ben még úgy állt, hogy a Gozsdu Alapítvány vagyona, így ez az épület is román tuladjon lesz. A román állam csak 2006-ban indította el az államosított vagyonok rendezését. Az ingatlanok 2004-ben, a Magyar Ingatlanforgalmazó és Ingatlanfejlesztő Kft.-vel kötött szerződéssel kerültek az Autóker Holding Zrt. tulajdonába.

http://index.hu/cikkepek/0807/kult/gozsdu/.gdata/a6_gozsdu%20077.jpg

(A kép forrása)


Itt nyit wellness központot a Holmes Place azoknak, akiknek a Margitsziget büdös. Akarom mondani, akik magas színvonalú mozgásstúdióban kívánnak tudatosulni egészségügyileg. De lesz itt gourmet kajabolt, kávézók, lakberendezős luxusbolt, 238 férőhelyes parkolóház (Holló utca 6.), és a Holló utca 10-14. alatti épülettel együtt 249 lakás is. (A honlap
július 15-ei állapota szerint már csak 26 lakás eladó.) A főbb adatok: 60 000 nm beépített terület, 12 000 nm kereskedelmi terület, 200 méter hosszú belső folyosó ("sétány" a honlap szerint). A honlap azt is írja, hogy a belső udvarok "átlátszó tetőrendszerrel lefedhetőek lesznek" - lefedésnek azonban az égvilágon semmi jele. Ja, és lesz "spa" is. Ezentúl így fogom hívni a fürdőszobámat is :-)

Egyszer majd azért beülök ide egy kávéra. Ezek a belső udvarok nagyon csendesek tudnak lenni akkor is, amikor a Károly körúton mindenki mindenkit szidalmaz éppen. 2007 július 17-én tartottak egy kis megnyitó programot, ekkor készítettem az alábbi kis videót az egyik belső udvarban:


 

A ház honlapja:

http://www.gozsduudvar.hu/

 

Ki volt Gozsdu? Gozsdu Manó román kereskedő család sarja volt. 1802-ben született Nagyváradon. Pozsonyban végzett jogot, majd Vitkovics Mihály pesti ügyvéd és költő alkalmazásába került. Így került kapcsolatba a magyar irodalom olyan nagyjaival, mint Kazinczy Ferenc, Berzsenyi Dániel, és Fáy András. De a Grabovsky-ház (jó név, nem? :-)) szalonjába is bejáratos lett, itt a román kultúrával ismerkedhetett meg. 1836-ban már menő elismert ügyvéd, aki román származása ellenére a magyar nyelv használatért küzd. Vagyonát ingatlanokba kezdte fektetni, 1832-ben vette meg Wilhelm Sebastian Király utcai házát, majd a körülötte levő telkeket is. Ezeken építtette fel a mai is meglévő szecessziós házakat, amelyeket ma őrá emlékezve hívunk Gozsdu-udvarnak. A pesti román kultúra bőkezű támogatója lett. 1860-ig politikai szerepet is vállalt, de végül visszatért a gazdasági életbe: a Concordia gőzmalom társaság tagja és a Pesti Biztosító Társaság elnöke lett. Az országgyűlésben Deák Ferenc politikájának híve volt. 1870 február 3-án hunyt el, a Kerepesi temetőben nyugszik. Még előző év végén végrendelkezett, ebben vagyonát egy létrehozandó alapítványra bízta, hogy egyházi és világi felügyelet mellett a magyar és az erdélyi görögkeleti vallású diákokat támogassák belőle. 1871 és 1919 között több mint 5600 ösztöndíjat osztottak ki, ezzel jelentősen segítve a román értelmiség fejlődését. Trianon kettészakította az alapítványt: a vagyon Budapesten, a kuratórium Nagyszebenben maradt. Hosszas viták után, csak 1937-re sikerült megegyezni. Majd jött a világháború, majd jött a kommunizmus, és 1952-ben minden vagyont államosítottak. A rendszerváltás után indult újra a vita, melynek végső nyertese az Autóker lett.

 

Források:

http://index.hu/kultur/klassz/gozsdu0731/

http://index.hu/kultur/klassz/gozsdu0710

http://www.nemzetisegek.hu/repertorium/2002/06/bar09.pdf

http://www.gozsduudvar.hu/

http://www.femina.hu/lakoparkok/gojdu

http://www.ingatlanmagazin.com/2891/Video_mentes_maskent_Gozsdu_hanyattatasa_Trianontol_az_Unioig
 

 

Dugófigyelő rendszer Budapesten?

A Fővinform dugófigyelő rendszer kiépítésén gondolkodik. A rendszer lelke egy sebességmérő hálózat - autókba szerelt GPS-ekkel állapítanák meg, hogy milyen sebességgel halad a forgalom (irányonként), és ezek az adatok egy központi adatbázisba futnának be. Itt három kategóriába sorolódik a sebesség:
 
-0-15 km/h haladási sebesség: piros
-15-30 km/h: sárga
-30 km/h felett: zöld  
 
Az autók adataiból a központi szoftver szimulálná a forgalmi helyzetet. A pillanatnyi helyzet megtekintéséhez internet kapcsolat vagy navigációs rendszer szükséges. Így, ha a rendszer használóinak száma elér egy kritikus tömeget, akkor már alkalmassá válhat arra, hogy az autósokat a legrosszabb helyszínekről jobban járható utakra terelje át. A terv egyelőre csak papíron létezik, mivel a felállításához nincs forrás. Hasonló rendszer már működik Párizsban, Bécsben és Berlinben is. Egy hasonló dugófigyelő rendszert viszont már teszteltek az Origo munkatársai: a TCM teszt itt olvasható.

Források:

http://inforadio.hu/hir/belfold/budapest/hir-212666

http://www.metro.hu/itthon/budapest/cikk/272623

http://www.origo.hu/techbazis/hightech/20080814-tmc-teszteltuk-a-dugofigyelo-forgalmi-informacios-szolgaltatast-gpsekhez.html
 

Megnyílt a Garay téri piac

Valamikor egyszerű volt itt az élet: az eladók leterítettek néhány pokrócot, és arról árulták portékáikat. Tudja fene, kaját azért nem szívesen vásároltam volna így. És ők sem. Legalább is erre utal, hogy 1931-ben Szabó Jenő építész és Krendsei Géza fővárosi műszaki tanácsos tervei alapján csarnokot építettek a térre. Ez állt itt egészen a 2003 december 31-iki bezárásig. Addigra már olyan lerobbant állapotba került az épület, hogy teljesen jól beilleszkedett a környezetébe. A régi épületet 2004-ben elbontották, helyére egy teljesen újat húztak fel. Az építkezés 2005-ben kezdődött, és már több hónapja véget is ért, de a megnyitót az engedélyeztetés elhúzódása miatt csak 2008. augusztus 14-én tarthatták meg. (A tűzoltókkal sokáig nem tudtak megállapodni, több módosításra is szükség volt.) Az építésben a kerületi önkormányzaton kívül a Pendola Holding Center Kft. vett még részt.
 

Az új épületben már nem csak piac van. Az első pinceszinten azért van piac is, ez alatt 3 szinten mélygarázsokat alakítottak ki 636 autónak. A földszint afféle kis bevásárlóközpont lett a piacot kiegészítő üzletekkel, Budapest Bankfiókkal, vendéglátóhelyekkel. Az első emeleten üzletek és irodák is vannak. A második emelettől felfelé pedig lakásokat alakítottak ki, a legfelső lakások saroktornyokban kaptak helyet, ezekhez tetőkert is csatlakozik az új épület tetején. A szintek között mozgólépcsőkön és liftekkel lehet közlekedni. A lakók külön liftekkel közlekedhetnek, nekik a bejárat is más oldalon van. A 236 lakásból 232 már el is kelt, dacára az eléggé lerobbant környéknek. Végül is befektetési szempontból nem lehet rossz: megveszem, kiadom, aztán a 4-es metró átadása után eladom felárral. A piacon van gombavizsgáló, de egy őstermelőtől még virágport is lehet kapni. A korábbi bérlők java visszatért, így a törzsvásárlók ismét találkozhatnak a törzsárusokkal. (Az átadásig a Rottenbiller utcában kaptak ideiglenes helyet.)

A kerület következő terve a Klauzál téri vásárcsarnok felújítása.

http://www.metropol.hu/images/1218567283_lak_0786.jpg

Azt mondjuk nem annyira értem, hogy egy ekkora épület felhúzásához miért kell a 21. században 4 és fél év. Max. kettő lenne a reális. Na de ha állam bácsi is beszáll, akkor az mindjárt más szokott lenni.
 

Pénteken elmentem egy kis helyszíni szemlére. A földszint nagyon rendben van, van lift és mozgólépcső, működnek is (azta!). Az egyik kedvencem lett az a a női ruházati üzlet, ahol pontosan ugyanolyan szabású blézer van 10 különböző anyagból a kirakatban. Elég viccesen néz ki, mintha még mindig a szoci ruházati ipar világában élnének. A piros és fehér falfestések jók, a csempék jól lettek felrakva. Csak az üzletek nagy része még tök üres - még az sincs kiírva, hogy mi nyílik majd ott. A -1 szinti piac eléggé zegzugosra sikerült, de egy piacnál ez nem is baj. Itt az ember ne siessen, hanem andalogjon, nézelődjön, beszélgessen. És kutasson érdekességek után. Jelen állapotok szerint farostlemez lapokat és rácsszerelőket látni a leggyakrabban, de azért lesz itt minden aminek egy piacon lennie kell, ne aggódjunk. Csak várjunk még úgy szeptember közepéig-végéig, amíg az üzletek berendezkednek. Mintha senki se szólt volna nekik, hogy "Fiúk! Megnyitó augusztus 15-én!" Szóval még javában fúrnak-faragnak.
 

Az örök optimista felem azt reméli, hogy ez a beruházás hozzásegítheti Budapest egyik részét a felemelkedéshez. A közlekedés jó, csak a környékbeli házak (és lakóik egy része) nagyon lerobbant. A Garay utcán a sok köttötáru bolt, ruházati nagyker és török lakástextiles üzlet üzlet között sétálva az volt az érzésem, hogy itt már rég megvalósult a Fashion Street - illetve annak lerobbant változata. De egy olyan új "sziget", mint az új Garay piac, segíthet felemelni a környéket is. Ezzel a képzavarral búcsúzom mára :-)

 

Források:

http://www.ingatlanmagazin.com/read/5148?h

http://www.metropol.hu/itthon/cikk/284281

http://index.hu/politika/belfold/gahumegny08/

http://www.mno.hu/portal/printable?contentID=579026&sourceType=MNO
 

 

süti beállítások módosítása
Mobil