Fővárosi Blog

Fővárosi Blog

Megkezdődött az E épület építése az Infoparkban

2008. március 06. - fovarosi.blog.hu

Megkezdődött az építkezés. Kb. 15,5 ezer nm irodaterület kerül átadásra 2009 végére. És szerintem ennél sokkal több szót nem is érdemel a Kertész Építész Stúdió tervezte épület. Ugyanaz az az üvegfalas - téglaburkolatos épület, mint az eddigiek, de meglehetősen jellegtelenül, mindenféle nagy ötlet nélküli tömb jön itt létre. Képeket itt lehet nézegetni. A lágymányosi Infopark lehetne a kortárs magyar építészet remekeit felvonultató, merész épületek 21. századi gyűjteménye. Ehelyett középszerű, semmit megkockáztatni nem merő, semmilyen igazi különlegességet fel nem vonultató épületek születnek. Ez az épületcsoport a kihagyott lehetőségek Infoparkja. Sokkal sikerültebb, egyedibb épületekért látogassunk el (külföldre, vagy) a Graphisoft parkba.

Új elemek a Szoborparkban

A kép forrása Epiteszforum-Szoborpark

A nagytétényi Szoborpark (Memento Park) már régóta készül. Még mindig nem épült meg egészen, több eleme hiányzik (pl. a kőfalas kerítés). A tavalyi október 23-iki évfordulóra újabb elemmel gazdagodott az ifj. Eleőd Ákos által megálmodott és megtervezett park.

A bejárat előtti Tanú téren épült meg a valaha a Felvonulási téren állt emelvény hasonmása, és ennek tetejére kerültek fel "Sztálin csizmái", azaz az egykori Sztálin-szobor ledöntése után megmaradt szobor-csizmák másolatai. A tér két oldalán a diktatúra munkatáborait felidéző barakkok kaptak helyet. Az új elemekhez októberben egy kiállítás is kapcsolódott: ez részben az 56-os forradalommal, részben a rendszerváltással foglalkozott.

Források:
http://epiteszforum.hu/node/7340
http://epiteszforum.hu/node/7212

 

 

Zaha Hadid a Szervita téren

A másik blogomon korábban már volt szó egy érdekes tervről ezen a blogon. Zaha Hadid tervezett épületet a Szervita téri parkolóház-irodaház meglehetősen lepukkant állapotú komplexuma helyére, az ORCO megbízásából. 2007 január 25-én tartott Budapesten prezentációt. Az ORCO 2005-ben a parkolóház épületét, majd 2007-ben a mellette álló irodaházat is felvásárolta, így jutott hozzá a kiemelten jó helyen álló, ám műemléki szempontból értéktelen épületekhez és az alattuk elterülő értékes telkekhez.

Korábban már tervezett a térre Zaha Hadid egy épületet: ez háromszögrácsos, tornyos, 75 méter magas lett volna. Elsősorban magassága miatt ez a terv nagyon hamar el is bukott. Ez azonban - szerencsére - nem tántorította el az ORCO csoportot a beruházástól, és Zaha Hadid nem csak áttervezte a meglévő tervet, hanem inkább felvázolt egy teljesen új, kavicsforma épületet.

Február 21-én a Központi Tervtanács és a Fővárosi Tervtanács összevont ülésén újra a Szervita tér átalakításáról tárgyaltak. Jelenleg a Petőfi Sándor utcai parkolóház, annak aljában egy benzinkút, és ezek mellett egy irodaház rémszoci épületei állnak. Ezeket vásárolta fel az ORCO, hogy bonthasson, majd építhessen. A kerületi szabályozás újfajta szellemisége lehetővé teszi, hogy igazán egyedi, modern alkotások is helyet kapjanak a legbelsőbb kerületben.


A szépen ívelő kavicsforma épület belsejében ovális közlekedőmag lesz, amelyet nyitott légtér vesz majd körül. Innen nyílnak majd az irodák. A földszinten és a -1 szinten üzleteket alakítanak ki, ezek alatt 332 férőhelyes parkolót terveztek - ehhez a lehajtás a Szomory Dezső téri klasszicista ház melletti kis utcában lenne. (Ugyanakkor az üzletek megközelítése, a földszinti portálok és bejáratok kialakítása és a parkolóház lejárata még nem véglegesített, ezért ezek jellemzően a számítógépes grafikákról is hiányoznak.) A tempolomra néző homlokzat finom rácsszerkezete nem csak az épület külső megjelenésében meghatározó elem, de egyben a irodaterek árnyékolásában is segítséget nyújtanak. A tetőre telepített napelemekkel együtt így az épület energiafogyasztása jelentősen csökkenthető.



A ház előtti térre eredetileg egy nagy, lépcsőzetes agórát terveztek, ez az újratervezéskor valamelyest szelídült, sikerült a Mária-szobrot is "bevonni" a tér szerkezetébe, és a lépcsőzetes tér lejtős térré szelídült. Az épület előtti tér ívének legmélyebb pontja 1,5 méterrel lesz a tér felszíne alatt. Az újratervezéskor csökkent az épület magassága is, a környező épületekhez jobban igazodva 48-ról 40 méterre csökkent az épület magassága. Némi vita alakult ki a tervtanácsban a parkolóhelyek számát illetően: volt, aki a most a téren álló parkolóházra hivatkozva legalábbis elégségesnek, mások azzal érveltek, hogy ennél kevesebb parkolóhely kellene, hogy az autóforgalmat ne generálja tovább az épület - inkább ki kellene szorítani az autóforgalmat a város belső területeiről. Ez a vita viszont már túlnyúlik a Szervita tér keretein...

A bontások ez év végén már elkezdődhetnek, az új épület átadása 2010 második felében várható.
 
Kérdés, hogy az utókor hogyan viszonyul majd a kétségkívül teljesen újszerű, egyedi épületről. Hisz ez az épület egyáltalán nem akar a környező házakhoz simulni, nem elbújni, hanem dominálni akar a Szervita téren. Nekem tetszik ez a bátorság, és egyáltalán nem találom átkosnak, hogy ilyen radikálisan nyúltak a tér ezen részéhez. Lehet ezt színvonalasan, értéket teremtő módon is csinálni (pl. Vörösmarty tér 1.), és lehet borzasztóan is (pl. Kálvin tér). Te hogy gondolod? 

Források:
http://epiteszforum.hu/node/8586
http://www.nol.hu/budapest/cikk/485688/
http://www.orcogroup.hu/media/a-tervtanacs-jovahagyta-a-szervita-ter-uj-terveit
 

4-es metró: Bocskai út állomás

Február 16-án lehetőségem volt megnézni két épülőben lévő metróállomást a 4-es metró vonalán. Először a Tétényi úti állomáson jártam, utána a Bocskai út állomás következett.

A Bocskai úti metróállomás kialakításánál fontos szempont az, hogy a későbbiekben innen szárnyvonalat lehessen továbbépíteni Budafok irányába. A metróállomás helye ma is látszik, a hosszú lezárt rész alatt lesz az állomás, az út túloldalán látható kisebb lezárt terület pedig egy szellőző kivezetésének lesz majd a helyszíne. A lejárat a már elkészült aluljáróból nyílik majd. Az állomás 125 méter hosszú lesz, a peron 80 méter hosszú. Két irányban is terveznek kijáratot építeni.
 

És akkor következzenek a képeim, és egy nagyon rövid, ám egy véső közeli működése miatt annál zajosabb videó:

033-BocskaiUt

A képen látható gyönyörű fénypászmák idővel eltűnnek, itt sajnos a felszín miatt nem lehetséges természetes világítás.

034-BocskaiUt

Most ideiglenes lépcső van itt a munkásoknak, később kb. ide érkezik majd a mozgólépcső.

035-BocskaiUt

A tojásdad alagút nagyobb, mint amit a metró indokol. A fennmaradó részben az állomás szellőzése kap helyet - így lesz kettéosztva az alagút ezen szakasza.

Metro4.hu-BocskaiUt

A 4-es metró honlapján (link: http://www.metro4.hu/) éppen W. Bush-ék érkeznek a peronra :)


És a rövid videó:


 

4-es metró: Tétényi út állomás

Február 16-án lehetőségem volt megnézni két épülőben lévő metróállomást a 4-es metró vonalán. Először a Tétényi úti állomáson jártam. Itt volt szeptemberben egy baleset, amikor is beomlott az állomás egyik fala (ld. következő kép). Azóta a beomlást kijavították, viszont több helyen látszott az oldalfalak vizesedésének, beázásának nyoma.

Index.hu-TetenyiUt-Metro4

A kép forrása: http://index.hu/cikkepek/0709/belfold/metro4//.gdata/gpb_DSC00543.jpg

Az állomás egyébként egészen kellemes lesz, ha rendben elkészül. A középperonos állomáson állva a felettünk levő üvegtetőnek köszönhetően természetes napfényben várhatjuk a szerelvény érkezését. Az állomáson 4 mozgólépcső, 2 lift lesz. Ez az állomás is résfalas módszerrel épül. A résfalak elkészítése után vették ki a földet az állomás teréből, és lefelé haladva építik meg a födémszerkezetet, majd az állomás további részeit. A bejárat a (keményen szoci) szolgáltatóháztól északra, egy park sarkában lesz. Először egy aluljáró szintre érkezünk majd, innen egy másik mozgólépcső pár juttat le (ill. fel) a peron szintjére (-ről). Ekkor kb. 14,5 méterrel leszünk majd a felszín alatt, ez tehát nem egy nagyon mély állomás. Az állomás terveit a Palatium Stúdió készítette.

És akkor következzenek a képeim:

028-TetenyiUt
Ez az az íves fal, ami fölé kerül majd az üvegtető.

030-TetenyiUt
Ezek a fehér Bamco-s kocsik hordják ki a földet az alagútból.

031-TetenyiUt
Most a munkások járnak itt le az alsó szintre ezen a lépcsőn.
Ide kerül majd az üvegtető, ami természetes fényt enged a peronra.

032-TetenyiUt
Épül az állomás.

Metro4.hu-TetenyiUt
Az állomás látványterve. Forrás: http://www.metro4.hu/

Épülőben az M0 északi hídja

001-M0-GoogleEarth Február elején elkészült a híd középső szakaszának szerkezete. A Szentendrei-Duna fölötti szakasz 6 eleméből 4-et már a helyére tettek, a hatodik elem március végén kerül beépítésre. A tervek szerint augusztus végén kell átadni a forgalomnak a hidat - de akkor addig már semmilyen csúszásról nem lehet szó. A híd csoportosan meglátogatható, mint erről korábban már írtam.

A híd honlapja:
http://www.eszaki-hid.hu/index2.html

Források:
http://index.hu/politika/belfold/m0s4009/
http://inforadio.hu/galeria.phtml?id=848




















A híd helye a Google Earth felvételén.

A kép alján van a budai oldal.

Épüljön-e bevásárlóközpont a Mexikói úti végállomáson?

Épüljön-e bevásárlóközpont a Mexikói úti FAV-végállomásnál? Erről már lakossági fórumon is vitáztak a környékbeliek, az önkormányzat és a beruházó Raiffeisen Ingatlan Rt. emberei.

A Raiffeisen ingatlanfejlesztést, új bevásárlási lehetőséget, huszonegyedik századi beruházást szeretne a most igencsak lerobbant állapotú helyen. A környékbeli lakók attól tartanak, hogy az M3-as bevezető szakaszának forgalma mellé így újabb forgalom zúdul a nyakukba, amiből ők köszönik, nem kérnek. Amit a Raiffeisen ígér: 400 helyes P+R parkolót, új BKV-irányítóközpontot, átkötő utat a komplexumba, útfelújításokat, kerékpárutat - összesen kb. 2,7 milliárd Ft értékben. A lakók zöld felületeik megóvását szeretnék, irtóznak a még nagyobb forgalomtól, és keveslik a parkolók számát.

Félve várom, hogy mi lesz a történet vége. A főváros már elfogadta a Fővárosi Szabályozási Keret Terv módosítását, hogy a beruházás megvalósulhasson. A projektről kerületi döntés még nem született, de a polgármester a fejlesztés mellett tette le a voksát. Attól tartok, itt is ugyanaz fog történni, mint az Örs Vezér terén: van hely P+R parkoló építésére, nagyon jók a tömegközlekedési kapcsolatok, majd jön a magántőke, és bevásárlóközpontot épít P+R parkoló helyett. Mert az nem P+R parkoló, ha az első 2-3 óra parkolás ingyenes!

Források:
http://www.nol.hu/budapest/cikk/478841/
http://epiteszforum.hu/node/8348

 

 

Városháza Fórum

2008 január 16-án újjáéledtek a Városházi beszélgetések a Városháza nagytermében. Én is elmentem a beszélgetésre. Elöljáróban elhangzott: a Városháza Park eleve ideiglenes megoldásként épült meg a bazársor helyén. A Deák tér, a Károly körút, az Erzsébet tér, a Városháza tér nem egységes, de szorosan összekapcsolódó térelemeket képeznek, így megújításuk is egységben képzelhető el - erről szól a Budapest Szíve program. Ennek egyik eleme a Városháza Fórum projekt.

A környék fő közlekedési tengelyét a Kiskörút és a Kossuth L. u.-Szabadsajtó út tengelyek adják. A területen szándék van egy új csillapított forgalmú utca kialakítására, de szükséges az elérhetőség javítása is. Beleznay Éva 3 fő projektet, 3 fő területet jelölt meg:

1) A Károly körút Duna felé eső oldala mentén: a Károly körúti gyalogos forgalom javítása, az Astoria közlekedési rendszerének átalakítása (körforgalommal?), térrendezés a Deák Ferenc téren, a József Attila utca forgalmának csillapítása. Mindehhez elengedhetetlen a 4-es metró megépítése. A Kamermayer tér rendezése az érdekeltek (lakók, üzlettulajdonosok stb.) bevonásával. Ide tartozik magának a Városháza Fórumnak a megépítése is.

2) A középső, belső sáv mentén: a Kecskeméti utca, Egyetem tér, Petőfi Sándor utca és Bécsi utca felújítása - átalakítása, a Ferenciek terének jelentős forgalomcsillapítással járó átalakítása. A belvárosi autós forgalom csillapítása P+R parkolók építésével: Szervita tér (300 férőhely), Nyári Pál utca 12., József Nádor tér (500 férőhely). A Királyi Pál utca - Bástya utca térségében a régi városfal bemutathatóvá tétele. A Párizsi udvar és a Kárpátia-udvar felújítása.

3) A Dunához legközelebb eső, korzó sáv: a Március 15. tér régészeti feltárása, forgalomtechnikai átalakítása. A tér és az alsó rakpart kapcsolatának újratervezése. A téren mélygarázs építése 450 férőhellyel. Forgalomcsillapítás az Irányi Pál utcában. A kikötői létesítmények modernizációja. A Belgrád rakpart felújítása, a felső rakparton a Korzó megújítása.

Innen szaladjunk vissza a Városháza parkba! Milyen funkciókat találunk ma itt? A Városháza tömbje a közigazgatatási funkciót, a Károly körúti üzletek és irodák az üzleti funkciót, a környék templomai, színházai, szórakozóhelyei pedig a kulturális funkciót hozták be a térre. A Városháza Fórumot is úgy szeretnék megépíteni, hogy ne csak egy funkció kapjon itt helyet. Cél, hogy az épület a nap 24 órájában működjön, és legyen benne zöldfelület, üzleti célú hasznosítás, és kulturális-rekreációs funkció is. Maga a Városháza épülete funkciójában nem változik, de az átjárhatóságot, a "nyitott kapuk" rendszerét szeretnék ide bevezetni.

Hogy milyen lesz az új épület? Ma még nem tudjuk, a pályázati eredmény csak ez év őszére várható. Molnár László (Főmterv) szerint nem autómentes, hanem csillapított és szabályozott autós forgalmú város kialakítása a cél. Az átmenő forgalmat innen ki kell szorítani - ehhez elengedhetetlen a teherforgalom kiterelése az M0-ra. Az alsó és felső rakpartok, a Kossuth utca - Erzsébet híd tengely nem lehet a tranzitforgalom útvonala. További súlyos gond, hogy a bejutás a legbelsőbb részekbe könnyű (a dugókat leszámítva), de a parkolás már megoldatlan problémaként nehezedik az autósokra. Ugyanakkor komoly lehetőséget jelent, hogy a tömegközlekedési kapcsolatok itt a legjobbak egész Budapesten: 3 (2010-11-től 4) metróvonal, és sűrű trolibusz és autóbusz hálózat segíti a közlekedést. Az ötödik kerületben (hozzávetőlegesen) 25 ezer lakosra 10 ezer parkolóhely, 14 ezer regisztrált autó és 150 ezer munkahely jut! A cél az, hogy a fő közlekedési tengelyek meghagyásával a köztes területek, kisebb utcák és terek autós forgalmát jelentősen csillapítani lehessen. A Kossuth Lajos utca ma kettévágja a csillapítandó forgalmú utcákat, ezért ennek a forgalmát nem csökkenteni, hanem a föld alá vinni szükséges. Így a felszíni üzletsor új életre kelhet.

Baross Pál (ING Ingatlan) beszámolója szerint a szűken vett területen eddig nem állt igazán nívós ingatlan, amely Budapest szimbólumává válhatött volna. A hely központi elhelyezkedése, kapcsolata a Városházához a jelenleginél jóval színvonalasabb megoldásokat követel magának.

És mit hoz a jövő? A pályázatról a Fővárosi Közgyűlés már döntött. Két forduló lesz: az első 2-3 hónapban egy meghívásos, előminősítéses szakasszal, majd a második fordulóban nyílt, nemzetközi tervpályázattal. Utóbbinál egy nyári nap lesz a beadási határidő, szeptemberre várható eredményhirdetés. És a megvalósításhoz szükséges anyagi források? A válasz, természetesen: EU-s pályázatok, PPP konstrukciók. Mint manapság mindig, mindenhol. Mivel a pályázat még le sem zárult, konkrét összegekről nem is esett szó, így ma még nem tudhatjuk, hogy hány évig lesz jelen a PPP-ben a magántőke, mit várnak tőle, és mit ad az Önkormányzat. A Budapest Szíve program első ütemének megvalósításához Budapest 13,5 milliárd forintot remél EU-s forrásból.

Források, további cikkek:
http://www.hg.hu/cikk/ujjaelesztes_indul
http://www.nol.hu/budapest/cikk/478346/
http://www.teampannon.hu/
http://epiteszforum.hu/node/8256

 

 

Mégsem úgy épül be a Clark Ádám téri foghíjtelek...

A korábban bemutatott terv is elbukott. Ez már messze nem az első eset, hogy a Clark Ádám téri foghíjtelekre kiírnak egy pályáztatot, azon győztest hirdetnek (jelen esetben a második helyezett nyert, mivel első díjat nem osztottak ki), majd az épület nem épül meg. A terület tulajdonosa most más terv után néz, hogy mégiscsak építhessen egy szállodát arra a telekre...

Az aranysárga burolatú épület érdekessége az lett volna, hogy a szobákban camera obscura rendszerrel vetítették volna a falakra a szállodából nyíló panorámát, mivel nagy ablakok nélkül épült volna meg a szálloda. Az építtető Unione-Clark vezetőinek azonban annyira nem jött be ez az ötlet, hogy - bár a tervező cég (Stúdió Szász Kft.) újabb tervváltozattal is előállt -, más díjazottakkal is felvette a kapcsolatot. 4 építész stúdió van még versenyben, egyikük a napokban a nagyközönségnek is bemutatta terveit. Az Albert Abut (Atlantis Associates) által bemutatott terv szerint egy sokszorosan megtört üveg homlokzatú hotel kerülne a meglehetősen furcsa formájú telekre. Az itt látható kis képek egy koncepciót mutatnak be, amin még nagyban dolgoznak. Ezek tehát nem végleges rajzok, inkább egy ötletelés szintjén értelmezendők:

Epiteszforum1 Epiteszforum2 Epiteszforum3
A képek forrása, és további képek itt: http://epiteszforum.hu/node/8443

Mivel győztest még nem hirdettek, ott állunk, hogy nem lehet tudni, hogy mikor, ki és mit építhet erre a telekre. Némi öröm az ürömben, hogy a mögötte levő épület lakói még egy kicsit hozzájutnak egy kis panorámához, és egy kis napfényhez...

Források:
http://www.hg.hu/cikk/megsem_epul_aranyhotel_a_lanchidnal
http://www.origo.hu/ingatlan/20080118-clark-adam-teri-foghij-megsem-epul-aranyhotel.html http://epiteszforum.hu/node/8443

 

A 4-es metró Gellért téri állomásán jártam

Február 9-én érdekes kiránduláson vehettem részt: megtekintettük a 4-es metró Gellért téri, épülő állomását. Mélyebbre szálltunk alá, mint a Duna legmélyebb pontja! Az állomás 87 méter hosszú lesz, középperonos. Az állomás egy része benyúlik a Műegyetem Ch épülete alá, a másik része természetes fényhez jut majd egy csontvelőhöz hasonlítható szerkezetű tetőn keresztül. Ez adja az állomás "keresztmerevítését", azaz ez a rácsszerkezet akadályozza meg, hogy a két oldalsó fal (a résfalak) beledőljenek az állomásba. Az oldalfalak másfél méter vastag vasbetonból készültek, az állomás "alját" adó alaplemez 3 méter vastag vasbeton.És akkor jöjjenek a képek és a videó!

024-GellertTer
Jobbra, ahol vasak lógnak ki a "befejezetlen" falrészből, direkt csak ideiglenes résfal készült. Itt érkezünk majd le az első mozgólépcsőn az állomásra.

025-GellertTer
Ezen a szinten kell majd elsétálni a második mozgólépcsőig, amelyik a peronhoz visz le.

026-GellertTer
A jellegzetes rácsos szerkezet, és némi természetes fény.

027-GellertTer
Előre befúrnak a Ch épület alá, így "várják" a fúrópajzs érkezését.

Metro4.hu-GellertTer
Ilyen lesz az állomás, ha elkészül. Forrás: Metro4.hu

És egy videó a lenti állapotokról, az építkezés 534. munkanapján:

 

süti beállítások módosítása
Mobil